Skocz do zawartości

[do 5k] uniwersalny rowerMTB do miasta i sporadycznie lasu itd.


Rekomendowane odpowiedzi

Witam, szukam roweru głównie do jeżdżenia po mieście, ale od czasu do czasu jakiś las czy inna wymagająca trasa. Mam 184 cm wzrostu i 115 kg wagi. Biorąc to pod uwagę z tego co się dowiedziałem potrzebuję rozmiaru L (niektórzy proponowali XL) i amortyzatora powietrznego.

Jeśli chodzi o budżet to maks 5 tysięcy, ale oczywiście im mniej tym lepiej. Do tej pory sprawdziłem Giant talon 1 (cena 4750), Kross level 5.0 (4450 w tym akcesoria do dobrania za 450 zł) i Merida big.nine 300 lite (4300 plus zapięcie). Szczerze to mam ogromny dylemat po sprawdzeniu tych modeli i zastanawiam się czy ich cena nie wynika głównie z marki. Ogólnie jestem otwarty na wszystkich godnych zaufania producentów.

Z góry dzięki za wszelką pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy negatywny to nikt poza tobą nie stwierdzi bo nie wiemy co to za miasto i co to za las. Zasadniczo 30 zębów na korbie to nie do roweru na płaskie tereny bo będziesz najczęściej używał najmniejszych koronek kasety z tyłu. To się wiąże z ich błyskawicznym zużyciem i zakupem nowej kasety, łańcuchów a te nie kosztują mało. No chyba, że masz mieć tempo naprawdę solidnie emeryckie. Merida zdaje mi się nadal oferuje w MTB napędy 2x wiec jak musi być tego tupu rower to warto rozważyć jej zakup. Talon też zły nie jest ale osobiście wolał bym Meridę. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Co oznacza 30 zębów z przodu? Jest to coś negatywnego?

30 zębów z przodu oznacza, że tarcza w mechanizmie korbowym ma tylko 30 zembów a więc jest mała a więc za szybko nie pojedziesz po płaskim bo będziesz musiał machać nogami szybciej niż chomik w kołowrotku.

9 godzin temu, Sobek82 napisał:

30 zębów z przodu, to ma być poważna propozycja?😉😶🙃

Linkowany przez autora Kross ma 32T ale za to w porównaniu z Expl 540 brak sztywnych osi i gorszy amortyzator. Rama Expl 540 jest kompatybilna z tarczami 32T i mozna od razu poprosić w sklepie żeby wymienili.

Giant też nie ma sztywnych osi i amortyzator to jakiś giantowy wytwór - nie mówię, że to złe bo nie wiem ale zaznaczam tylko.

Merida wydaje się najlepsza z wszystkich, co prawda ma amortyzator Santoura - niektórzy twierdzą, że nie działa i jest do d**y (bo nie do d**y są tylko Rock Shocki i Foxy i dają +10 do prestiżu na trasie :) ) ale napęd Deore 2x10, który da radę i po płaskim i w terenie i sztywne osie z boost (boost znaczy, że są jeszcze grubsze i sztywniejsze)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, bodzix1809 napisał:

Co oznacza 30 zębów z przodu? Jest to coś negatywnego?

Jeżeli nie orasz roweru uporczywie w górach, to ogranicza to zakres użytecznych przełożeń.

EDIT: Oraz w dłuższej perspektywie, znacznie podnosi koszty eksploatacji roweru.

Edytowane przez uzurpator
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Thomass13 Zależy od ramy i zastosowanego mechanizmu korbowego. Rama najczęściej ogranicza rozmiar 'od góry', gdyż ostatecznie zębatka będzie ocierać o tylny trójkąt. Poza tym jeżeli korba jest jednoczęściowa, to wymiana zębatki pociąga potrzebę wymiany korby. Kiedy zaś już wszystko ogarniesz, to może się okazać potrzebnym wymiana łańcucha, bo oryginalny będzie za krótki.

Generalnie - lepiej kupić od razu rower z odpowiednią, bo w tym budżecie zmiana z 30 na np 36 może oznaczać 10% ceny roweru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapytam przewrotnie tych, którym napęd w rockrider nie odpowiada 

Na pewno jeździcie czasami po mieście i obserwujecie prędkości z jakimi porusza się 95% rowerzystów. Po co komu napęd, który pozwoli jeździć 50kmh z normalną kadencją kiedy średnia prędkość przelotowa to 15kmh?

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wyjaśnienie tych zębów.

Zakładając, że Marin i Merida 300 lite kosztowały by tyle samo to, który rower był by lepszy? Jak na moje oko i słabą wiedzę Merida wypada lepiej pod względem osprzętu. Różnica w cenie nie jest kolosalna - 700 zł.

Co sądzicie o marce Cube? Koledzy w pracy polecają

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeden ma model AIM EX, a drugi ACID. Ten drugi jest poza zasięgiem finansowym. Widziałem jeszcze model AIM SLX.

Sprawdzałem też rower nie mtb roam 1 i zrobił na mnie całkiem niezłe wrażenie szczególnie jeśli chodzi o lekkość. Za to miałem wrażenie, że kierownica jest bardzo wąska

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Mihau_ napisał:

Zapytam przewrotnie tych, którym napęd w rockrider nie odpowiada 

Na pewno jeździcie czasami po mieście i obserwujecie prędkości z jakimi porusza się 95% rowerzystów. Po co komu napęd, który pozwoli jeździć 50kmh z normalną kadencją

No nie każdy jest taki Roglic jak Ty - przy przełożeniu 30/11 50/h to kadencja powyżej 120/min, 30km/ h to ok 72/min 

Ja bym się raczej też spytał komu potrzebne na płaskim przełożenie 30(bądź 32 po zmianie) do 46? Napęd jednorzędowy na płaski teren powinien mieć minimum 38, a najlepiej 42 zęby.

Edytowane przez PiotrWie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wróć do mojego postu i czytaj go tyle razy aż zrozumiesz, ewentualnie podeślij fragment gdzie napisałem o jeździe 120rpm

Rockrider jakiego podlinkowałem, w konfiguracji fabrycznej, przy kadencji 90rpm osiąga prędkość ~35kmh. Ile procent osób jeździ po mieście szybciej? Sytuacja jak z riverside 920 w starej konfiguracji, zawsze był zarzut, że "za wolny". A widzieliście żeby ktoś na tym rowerze chociaż się zbliżał do tych maksymalnych osiągów? 

Już pomijam, że autor tematu ma dobre 30kg nadwagi i raczej sobie nie poszaleje 

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisałeś o prędkości 50/h, więc tyle policzyłem. Przy przełożeniu 30/11 25/h to 60 RPM, a więc tyle, ile dla przeciętnego rowerzysty jest raczej wyższą niż niższą kadencją. 

Rower z jednym blatem z przodu powinien być tak dobrany, by najczęściej jeździć na środkowych trybach z tyłu. Riverside w warunkach miasta i płaskiego terenu będzie eksploatowany na trzech najmniejszych, sporadycznie na 4 przełożeniu, po co pozostałe 6?

Edytowane przez PiotrWie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, Mihau_ napisał:

Zapytam przewrotnie tych, którym napęd w rockrider nie odpowiada 

Na pewno jeździcie czasami po mieście i obserwujecie prędkości z jakimi porusza się 95% rowerzystów. Po co komu napęd, który pozwoli jeździć 50kmh z normalną kadencją kiedy średnia prędkość przelotowa to 15kmh?

A skąd ten nihilizm? Przewrotnie odpowiem, że Ci którym wystarcza najwyższe przełożenie 30T raczej nie potrzebują 30/50 od spodu. Zaś definitywnie odczują wyższe koszty użytkowania roweru z tycią zębatką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, bodzix1809 napisał:

Dzięki za wyjaśnienie tych zębów.

Zakładając, że Marin i Merida 300 lite kosztowały by tyle samo to, który rower był by lepszy? Jak na moje oko i słabą wiedzę Merida wypada lepiej pod względem osprzętu. Różnica w cenie nie jest kolosalna - 700 zł.

Co sądzicie o marce Cube? Koledzy w pracy polecają

To na dobrą sprawę bez większego znaczenia, bo większym kosztem i tak okaże się później serwis. Napis na komponentach w rowerach w tym przedziale jest stosunkowo mało istotny - wszystko działa dobrze, conajwyżej będzie 50g cięższe. Większym udogodnieniem będzie bliższy serwis - zakładając, że nie grzebiesz samodzielnie.

Ramę CUBE Touring męczę 11 rok. Wciąż choinka nie chce się zepsuć. Oznacza to niewiele w sumie. Ale fakt pozostaje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...