Skocz do zawartości

[Opony] szosowe w gravelu


chrismel

Rekomendowane odpowiedzi

To ja jeszcze trzy grosze. :) 
W swoim uszosowionym gravelu mam na przodzie Schwalbe Marathon Supreme. Z tylu przez ponad 17000km byla Conti GP 4Seasons. GP4S ostatecznie wystrzelia tak ze diura na 10cm. Zalozylem wiec Conti Grand Sport Race. Wszystkie trzy opony mozna uwarzac za szybkie. Ja pompuje do 6-7bar, ale w 99% to asfalt lub beton, choc nie zawsze rowny. Pod wzbledem wytrzymalosci:
1. GP 4Seasons
2. Schwalbe Marathon Supreme
3. Grand Sport Race.
Na tej ostatniej zrobiem dopiero okoo 4tys. km wiec ciezko powiedziec jak dlugo wytrzyma, ale czuc ze jest bardiej 'wiotka' na bokach.
Wszystkie opony to 32C.

282919032_schwalbeMarathonsupreme.thumb.JPG.845a39f5e8acb8fad66bde69a7e63bf6.JPG317549925_GP4season.JPG.a14b48fba361a062647e5456c379340e.JPG1110618747_GrandSportRace.JPG.857b4ecc9c82fe57dcf724b561d75398.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Idealna opona do gravela powinna być:

- szybka

- trwała

 - komfortowa

- odporna na przebicie (także boczne)

- dająca dobrą przyczepność na mokrej nawierzchni

- dająca dobrą przyczepność na szutrze

- dająca dobrą przyczepność na asfalcie

Wykonanie takiej opony jest niemożliwe. Więc musimy z pewnych cech zrezygnować. Sam musimy zastanowić się co jest dla nas najważniejsze a z jakich właściwości rezygnujemy.

Mi ta jedna krótka jazda na GP5000 uświadomiła że w przypadku gravela szybkość jest priorytetem. Mogę za to całkowicie zrezygnować z dobrej przyczepności na szutrach i luźnej nawierzchni. Co do pozostałych cech muszę się zastanowić ale z grubsza zarysowuje mi się jak powinna wyglądać idealna opona dla mnie. A raczej idealny zestaw opon bo będę potrzebował oddzielnego kompletu na lato oraz resztę roku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na chwilę obecną wiem że u mnie będzie to slick, z możliwie najmniejszymi oporami toczenia ale o wzmocnionej konstrukcji. Tak żebym mógł się bez stresu przetoczyć przez odcinki szutrowe. Wiem też że będę już ślepo patrzył na cyferki na bicyclerollingresistance. Bo jak wyjdzie im że marna opona szosowa o szerokości np. 32C ma 20W a gravelowa o szerokości 40C ma 15W to szosowa nie będzie w jakiś magiczny sposób szybsza tylko dlatego że jest szosowa i węższa.

Także wezmę pod uwagę też opony szersze, takie jak Pirelli P Zero Race TLR SpeedCore 40C (tu zaczekam na test) lub Challenge Strada Bianca 40C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 miesięcy temu...

Cześć! Odświeżę troszkę temat. :)

 

Proszę Was o pomoc. Mam rower Kanzo A od Ridleya. Opony z zestawu Vittoria Terreno Dry // 700x38c
 

Jak w wielu przypadkach po sezonie (4500km) zrozumiałem, że powinienem mieć szosę, bo zależy mi na prędkości i dystansie a nie widoczkach w lesie :D. Póki co nie mam czasu na wymianę roweru na szosowy i zastanawiam się, jak wąską oponę mogę zamontować do obręczy Shimano RS171 DB. Kompletnie nie znam się na wymianie podzespołów stąd laickie pytanie - czy warto Waszym zdaniem w ogóle zmieniać te opony, by szybciej latać rowerem i zrobić tymczasowo 'ala szose'? Nie jeżdzę praktycznie wcale po szutrach, ani lasach.  Jeśli miałbym zmianiać to chciałbym zmieścić się w stówce od sztuki jeśli to możliwe :) 

Z góry dzięki serdeczne i życzę udanej końcówki majówki :)

 

Edytowane przez xero5621
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

jak wąską oponę mogę zamontować do obręczy Shimano RS171 DB

to w sumie szosowa obręcz, 19mm szerokości więc i na 23c będzie "działać". A realnie to się teraz zakłada 28-30

Cytat

Jeśli miałbym zmianiać to chciałbym zmieścić się w stówce od sztuki jeśli to możliwe :) 

Z tym budżetem w dzisiejszych czasach nie poszalejesz ale na ultra sport III wystarczy, w wersji zwijanej oczywiście

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ultra Sport to opona która ma blisko trzykrotnie większe opory toczenia niż topowe konstrukcje. Poza tym opory toczenia zależą przede wszystkim od mieszanki i bieżnika a nie szerokości.

Polecam lekturę:

https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews

https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/grand-prix-5000-comparison

A tak w ogóle to mam dla Ciebie sugestię: https://biostern.abstore.pl/opony-szosowe-conti-grand-prix-5000-700x32-zwijana,c105,p3664,pl.html + https://biostern.abstore.pl/detki-detka-latex-700x30%2F38c-presta-48mm-rvc,c142,p8586,pl.html i sądzę że będziesz zadowolony. PS. Latex trzeba pompować codziennie. Ewentualnie takie dętki: https://biostern.abstore.pl/detki-detka-ride-now-light-36g-road-45mm,c142,p10161,pl.html Jak poszukasz w necie, choćby na tym forum i na YT to znajdziesz bardzo dużo informacji na temat tych opon i dętek do nich.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie. Będą to zmarnowane pieniądze. Ten zestaw który zaproponowałem nie jest tani ale też nie jest bardzo drogi. Można na tych oponach okazjonalnie zjechać na łączniki szutrowe. I nie ma sensu brać węższych bo stracisz sporo komfortu a różnicy w prędkości nie odczujesz.

Zresztą:

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, chrismel napisał:

Ultra Sport to opona która ma blisko trzykrotnie większe opory toczenia niż topowe konstrukcje.

Skąd wziąłeś te 3x więcej?

Ultrasporty mają 14,7W a gp5000 na dętce 10,7W

Dla porównania twoje obecne terreno będą miały sporo ponad 30W.

Więc już bez jaj, różnica między oponami za 90zł/sztuka a 200zł/sztuka to zaoszczędzone 4 waty - a żeby jechać 30kmh musisz ich generować koło 200

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/vittoria-corsa-pro-speed-tlr - 5.6W

4W x 2 to już 8W na komplecie. Ale porównajmy je w tej samej szerokości. Ultra Sport 25C 6.9 bara - 14.7W. GP5000 - 8.9W. Tu już jest 5.8W x 2 czyli 11.6W. Różnica będzie bardzo wyraźnie odczuwalna. Czy warto za to dopłacać 200 zł ? Na to pytanie kolega musi odpowiedzieć sobie sam. Ale jak chce dużego przeskoku w jakości jazdy po szosie to moim zdaniem tak.

Poza tym GP5000 32C przy ciśnieniu około 4 bar ma 10.3W (na latexie) a przy tej szerokości jest to już komfortowa opona jak na szosową.

I jeszcze coś. Dokładając kolejne 5W do Ultra Sport możemy wziąć: https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/schwalbe-marathon-almotion-addix która jest komfortowa (40C), bardzo odporna na przebicie i możemy nią jeździć bez ograniczeń po szutrze. A na komplecie jest raptem 10W różnicy. No i przejedziemy na nich pewnie ze 30.000 km.

Edytowane przez chrismel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, xero5621 napisał:

@chrismelsuper! czyli muszę więcej wydać na to wychodzi, bo dużo nie zyskam tymi tańszymi :)

 

A chcesz usłyszeć prawdę jak to wygląda w praktyce?

Różnica będzie praktycznie nie odczuwalna miedzy Ultra Sportem ,a GP 5000.  GP lepiej zachowuje się na mokrym.  Jak się nie ścigasz, a chcesz sobie szybciej pojeździć po asfaltach to nie ma co cudować tylko 700x25 ultra sporta wziąć.

14 godzin temu, chrismel napisał:

Poza tym opory toczenia zależą przede wszystkim od mieszanki i bieżnika a nie szerokości.

Jak myślisz, ile zajmuje mi uje..nie gravelarzy na szutrach premium tym o to sprzętem?

3kTcIYBxFZCim_j02CbIrZnT5GBnn_O0kd7yDhn7

O asfalcie nawet nie wspominam :)

Dodam, że jest to szosa,  na szosowych laczkach z odpowiednim bieżnikiem którym pojadę i po piachu i po błocie w lesie.

Te wszystkie tabelki, rozkminy, to są czyste teorie mające niewiele wspólnego z praktyką, dlatego od  dawien dawna porównuję tylko organoleptycznie ;) 

Edytowane przez kaido2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

46 minut temu, kaido2 napisał:

tylko 700x25 ultra sporta wziąć

Jeździłem na 25C i w życiu bym nie chciał tego powtarzać. 28C to absolutne minimum.

48 minut temu, kaido2 napisał:

Te wszystkie tabelki, rozkminy, to są czyste teorie mające niewiele wspólnego z praktyką,

Jest mnóstwo filmów na YT gdzie ludzie porównują czasy przejazdów na różnych szerokościach opon w realnym świecie i w żaden sposób nie wychodzi żeby zakładanie wąskich opon miało sens. Zresztą moje doświadczenia są identyczne.

52 minuty temu, kaido2 napisał:

Jak myślisz, ile zajmuje mi uje..nie gravelarzy na szutrach premium tym o to sprzętem?

To nie kwestia sprzętu tylko nogi. Podejrzewam że gdybym Ci dał zardzewiałego "górala" na kołach 26" i wysłał na Gassy to połowa szosowców umarłaby na zawał chcąc się z Tobą ścigać :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@chrismel  ten gościu jest akurat wiarygodny.

Co prawda szosa v gravel, ale w przypadku zmiany opon na węższe, lżejsze szosowe efekt równie będzie dość zauważalny. Na podstawie innego tego samego roweru  na laczku 33, szybkim cx, avg  33km/h już czułem, gdy po zmianie na 23 czułem dopiero 40 km/h ( fakt opony wyścigowe).

Sytuacja odwrotna  ( przypadkiem na jednym z treningów ot spontan ) jadąc z gościem  na gravelu, on na szosie , ja przy 40 km/h już to czułem, gdy on jeszcze miał zapas. Dodam, że gość ode mnie jest słabszy.

Jeżeli ktoś chce szybko jeździć to swoje musi przejść i się wyjeździć. Opona 23 i 25 ( różnice są pomijalnie) tutaj będzie w tym wypadku najlepsza.

Gdyby było tak różowo to peleton zawodowy nie bronił by się przed szerszym laczkiem, a w amatorach dominowały by opony szersze jak 25.

Tak to wygląda w realiach. :)

P.S,

Nie na każdych drzwiach polecę, bo nie każde też latają :D

Edytowane przez kaido2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Test z GCN który wkleiłem był niewiarygodny wg. Ciebie. To następny:

Mogę tak wklejać bez końca. Wszyscy się mylą ?

I teraz następna kwestia. Piszesz o 40 km/h. Bądźmy realistami. Ilu kolarzy na szosach jeździ z taką prędkością ? Mogę Ci napisać że niewielu chyba że obracasz się w kręgach osób trenujących.

Peleton przeważnie jeździ na 28C które na szerokich obręczach mają realnie około 30 mm szerokości. Więc chyba nie za bardzo się bronią przed szerokim laczkiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@chrismel, to był tylko przykład na moim poziomie z mojego podwórka, bo tutaj jeżeli chodzi o mnie, to tylko z takimi, w tej kwestii mogę porównywać, aby miało to ręce i nogi. Natomiast jeżeli chodzi o realia to wierze tym których sam doświadczam, a nie tym w różnych publikacjach po internetach do których często z wielu powodów podchodzę sceptycznie. Gość robiący test w filmie który wrzuciłem, jest akurat wiarygodny, a materiał pokrywa się z tym z czym  jako zawodnicy mamy sami do czynienia.Jeżeli miałem lepsze wyniki na oponie 23, anie 28 to dla mnie ta 23 jest lepsza.  W kwestii opon i sprzętu to tylko zawodnicy liczący mają coś do gadania i mechanik im zakłada co chcą, bo to oni mają zrobić wynik na sprzęcie na którym są najlepsi, natomiast reszta jedzie na tym co fabryki ( sponsor)  dadzą do testów i  marketingu. Jak więc  widzisz nie mają wyboru.

Przy treningach TT ,a tym bardziej w grupie 40 km/h nie jest niczym nadzwyczajnym. Mowa o treningach w stricte klubach sportowych , a nie na ustawkach. Jako koledzy nieraz spotykamy się przypadkiem, no i jedziemy ( bywa na różnym sprzęcie)

Edytowane przez kaido2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli podsumowując można zacytować Alexa z GCN:

Cytat

Jeżeli się nie ścigasz, to załóż tak szerokie, na jakie pozwala prześwit.

Tyczy się to większości kolarzy-amatorów, zresztą większość szos i tak przyjmuje max 32c. Szosy endurance najczęściej 35-38c, i takie wypada założyć, jeżeli nie pchasz milioniów watów to i tak różnicy nie odczujesz. A komfort nieporównywalny. 

Zresztą, na swoim przykładzie - w moim przypadku rower (Giant Contend AR1) przyszedł fabrycznie na 32c. Zmieniłem na 38c gravelkingi slicki, i moje czasy są coraz lepsze - część można przypisać do formy, ale moim zdaniem opony są tu pomijalne.

Jeżeli ktoś chce się męczyć na 23/25c - proszę bardzo, sensu w tym nie ma. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli mogę się wtrącić. To nie mylą się wszyscy ale logika pokazuje,że na węzszej oponie musi być szybciej. Myśle po prostu,że te testy są niemiarodajne z innego powodu, zwłaszcza na średnich i większych kanałach. Producent daje, producent wymaga. Jeśli chce sprzedać coś nowego lub korzystnieszego ekonomicznie to musi pokazać,że jest lepsze. Jesli opona szersza byłaby szybsza to na gravelach głównie wybierane byłyby wygodniejsze 50-55mm(pomijając miejsce na taką opone-byłyby takie gravele) a nie 38-45mm. Jeśli szersza miałaby być szybsza to szosa endurance byłaby szybsza niż wyścigowa i w koncu Jeśli szersze miałyby być szybsze to fatbike wygrywałby na szosie😁

Edytowane przez Przecietny
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

37 minut temu, dargenn napisał:

w moim przypadku rower (Giant Contend AR1) przyszedł fabrycznie na 32c. Zmieniłem na 38c gravelkingi slicki, i moje czasy są coraz lepsze - część można przypisać do formy, ale moim zdaniem opony są tu pomijalne.

Jeżeli ktoś chce się męczyć na 23/25c - proszę bardzo, sensu w tym nie ma. 

W takiej wyscigowej rakiecie opony nie mają większego znaczenia .

🤪

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

53 minuty temu, dargenn napisał:

Czyli podsumowując można zacytować Alexa z GCN:

Tyczy się to większości kolarzy-amatorów, zresztą większość szos i tak przyjmuje max 32c. Szosy endurance najczęściej 35-38c, i takie wypada założyć, jeżeli nie pchasz milioniów watów to i tak różnicy nie odczujesz. A komfort nieporównywalny. 

Zresztą, na swoim przykładzie - w moim przypadku rower (Giant Contend AR1) przyszedł fabrycznie na 32c. Zmieniłem na 38c gravelkingi slicki, i moje czasy są coraz lepsze - część można przypisać do formy, ale moim zdaniem opony są tu pomijalne.

Jeżeli ktoś chce się męczyć na 23/25c - proszę bardzo, sensu w tym nie ma. 

Waga i dynamika roweru. Opory toczenia to już inna sprawa i szkoda nawet porównywać Gravelkingi do dobrej, sportowej opony szosowej.

Jeżeli ktoś sobie jeździ dla przyjemności, to im szerzej tym lepiej. Jeżeli ktoś jeździ dla wyników, to więcej jak 30c nie ma absolutnie sensu. Aktualnie mam 32c i już czuć że brakuje dynamiki, znanej z opon 25c czy 28c.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...