luker7 Napisano 29 Maja 2023 Napisano 29 Maja 2023 Czy takie łożysko nada się do piasty rowerowej ? Pytam się ponieważ z niewiedzy co oznacza C3 takie kupiłem (myślałem że kod serii/ data produkcji). Sprzedawca wiedział że to łożysko ma pracować w piaście rowerowej i nic nie wspomniał o luzie roboczym większym niż normalnym. Cytuj
luker7 Napisano 29 Maja 2023 Autor Napisano 29 Maja 2023 Ech, ciekawe czy sprzedawca wymieni mi na normalne bo nie wziąłem paragonu i płaciłem gotówką. Cytuj
Garlock Napisano 30 Maja 2023 Napisano 30 Maja 2023 17 godzin temu, luker7 napisał: Czy takie łożysko nada się do piasty rowerowej ? To nie jest tak, że łożysko o luzie C3 rozpadnie sie po kilkuset kilometrach. Powiekszony luz jest wymagany w urządzeniach, gdzie np. cylinder jest ogrzewany parą. Para płynie przez czop więc ten (wraz z wewnetrzną bieżnią) rozszerza sie dużo bardziej niż obudowa łożyskowa (z zewnetrzną bieżnią). Założenie zwykłego łożyska może spowodować na ruchu skasowanie luzu i zatarcie łożyska. Tam musi być C3 lub C4. Ale w rowerze jest odwrotna sytuacja, nie ma dużych róznic temperatur, dużych obciążeń, są niskie obroty itp, więc standardowy luz jest prawidłowy. Ale łożysko C3 też bedzie pracować. W starych rozkręcanych suportach thompsona albo piastach w ogóle ciężko mówic o jakimś pomiarze luzu, to się skręcało na czuja. I czy było ciaśniej, czy luźniej, to jakoś to pracowało. I to z miskami, konusami ze zwyklej stali, nie szlifowanymi. Przy rozmiarze łożyska w suporcie/piaście różnica w luzach C3 vs normalne to będa setne części mm lub mikrony (nie chce mi sie sprawdzać). Niektórzy producenci montują w C3: https://r2-bike.com/NEWMEN-Ball-Bearing-BB-CB-17x30x7-C3-LLH-for-Hub-Body "Newmen only uses high-quality grooved ball bearings with clearance C3. Ball bearings with a cage and smooth-running seals are used on all components that rotate easily, such as the hub bodies. In the case of slowly rotating and highly stressed components, e.g. B. the freewheel body, full complement bearings are used. Full complement bearings have a higher load rating and can handle heavier loads than normal caged ball bearings" Jak sie uprzesz, to ci pewnie serwis wymieni (odpłatnie). Chciałeś C3 (bo takie kupileś) to masz C3. Zmieniłeś zdanie, to płać. Ja bym nie zmieniał. Jeździć dopóki nie pojawią sie wyraźne luzy i wtedy wymienić. Dobrze uszczelnione i serwisowane C3 wytrzyma dłużej niż słabo uszczelnione normalne, katowane jazdą w błocie i w wodzie, myte Karcherem. Cytuj
luker7 Napisano 30 Maja 2023 Autor Napisano 30 Maja 2023 Cytat Chciałeś C3 (bo takie kupileś) to masz C3. Zmieniłeś zdanie, to płać. Nie miałem pojęcia o parametrze łożyska jakim jest luz roboczy. Sprzedawcy powidziałem że chce łożyska 6802 i 6900 które mają pracować w piaście rowerowej. Sklep hurtownia bardzo w porządku wymieniła mi łożyska pfi na pare ezo i drugą pare timkena z dopłatą 20zł. Swoją drogą może są piasty z tak ciasnym pasowaniem że łożyska C3 sprawdzą się lepjej, ale moje piasty raczej należą do tych co łożyska trzeba osadzać używając kleju anaerobowego. Cytuj
Garlock Napisano 30 Maja 2023 Napisano 30 Maja 2023 Dla łożyska 6900 masz otwór wewnetrzny 10mm. To zobacz różnice w luzach między CN a C3 dla tej średnicy: CN ma luz 2-13 mikrometrów, C3 8-23 mikrometrów. Mówimy o mikrometrach. Tysiecznych częściach milimetra! Naprawdę sądzisz, że bedzie to miało znaczący wpływ przy tak mało precyzyjnym urzadzeniu jak rower? To nie szwajcarski zegarek. Rozumiem, ze masz łożyska C3 Timkena. To górna półka (obok SKF, FAG). One powinny zdecydowanie dłużej poslużyć, niż chińskie no-name w klasie CN fabrycznie zapakowane do piasty. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.