piotrekek Napisano 25 Maja 2023 Udostępnij Napisano 25 Maja 2023 Siema . Następne pytanie na dzisiaj .. Od niedawna mam koła na piastach dt350. Dzisiaj smarując napęd zauważyłem że gdy kręcę korbą do tyłu to koło też się powoli kręci ... Wszystko ok czy coś się "zepsuło"? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Pixon Napisano 25 Maja 2023 Mod Team Udostępnij Napisano 25 Maja 2023 W bębenku zgęstniał smar lub dostał się syf. Musisz rozebrać, wyczyścić i nałożyć świeży smar na zapadki. Przy czym smar jest tutaj nie do końca trafnym określeniem. Raczej powinna to być jakaś rzadka oliwka. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team sznib Napisano 25 Maja 2023 Mod Team Udostępnij Napisano 25 Maja 2023 Ja miałem kiedyś podobny objaw jak zbyt mocno skręciłem zacisk tylnego koła. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piotrekek Napisano 25 Maja 2023 Autor Udostępnij Napisano 25 Maja 2023 Mam sztywną oś więc mocne dokręcenie raczej odpada. Mogę z tym na razie jeździć czy pilnie koło na serwis ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mihau_ Napisano 25 Maja 2023 Udostępnij Napisano 25 Maja 2023 Zostaw to w spokoju i jeździj 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kamilodirt Napisano 25 Maja 2023 Udostępnij Napisano 25 Maja 2023 Przypomina mi bike testa 🤯. Nie no tak na serio, Miałem tak i jeździłem. 0 Problemów 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
hawkeye Napisano 26 Maja 2023 Udostępnij Napisano 26 Maja 2023 W dniu 25.05.2023 o 11:03, Pixon napisał: W bębenku zgęstniał smar lub dostał się syf. Musisz rozebrać, wyczyścić i nałożyć świeży smar na zapadki. Przy czym smar jest tutaj nie do końca trafnym określeniem. Raczej powinna to być jakaś rzadka oliwka. no ale jak to jest DT350 to tam raczej nie ma zapadek. Czy jak złapiesz koło i kręcisz to czuć że ciągnie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marvelo Napisano 26 Maja 2023 Udostępnij Napisano 26 Maja 2023 (edytowane) Przecież tego typu sprzęgła (zapadki czy ratchety) zawsze generują pewien opór, gdy występuje różnica prędkości obrotowej bębenka i korpusu piasty. Gdy ten opór jest większy niż opór głównych łożyska piasty (czyli tych, które się obracają gdy rower jest napędzany), koło może zacząć się kręcić podczas kręcenia korbą do tyłu na stojaku. To nawet może dobrze świadczyć o oporze na łożyskach, bo jest niski, a takie ciągnięcie bębenka ma miejsce tylko podczas tzw. coastingu, więc dużo mocy nie zabiera. Sprawdzałem w swoich rowerach i np. piasta Dura Ace (9000) zachowuje się tak samo, tylko zależy z jakiej pozycji startujemy lub czy nadamy kołu jakąś prędkość początkową. Pozycja ma znaczenie ze względu na możliwe niewyważenie kół (pokonujemy nie tylko siły tarcia, ale i grawitacji), a prędkość początkowa wiąże się z faktem, że tarcie kinetyczne jest mniejsze niż statyczne i łatwiej jest podtrzymać ruch koła, niż go zapoczątkować (dochodzi jeszcze rozpędzenie go w ruchu obrotowym, nawet gdy jest idealnie wyważone pochłania to dodatkową energię). Ja bym się tym nie przejmował. Nawet mam wrażenie, że taki bębenek DT może tu generować większą siłę tarcia niż taki z Dura Ace, bo ratchet jest dociskany silną sprężyną i występuje duże tarcie ślizgowe pomiędzy obydwoma częściami sprzęgła podczas ruchu jałowego. Trzeba było sobie kupić taką piastę: Edytowane 26 Maja 2023 przez marvelo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piotrekek Napisano 27 Maja 2023 Autor Udostępnij Napisano 27 Maja 2023 No to trzeba "jeździć, obserwować" Dzięki ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.