Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Siema . Następne pytanie na dzisiaj .. Od niedawna mam koła na piastach dt350.  Dzisiaj smarując napęd zauważyłem że gdy kręcę korbą do tyłu to koło też się powoli kręci ... Wszystko ok czy coś się "zepsuło"?

 

  • Mod Team
Napisano

W bębenku zgęstniał smar lub dostał się syf. Musisz rozebrać, wyczyścić i nałożyć świeży smar na zapadki. Przy czym smar jest tutaj nie do końca trafnym określeniem. Raczej powinna to być jakaś rzadka oliwka.

Napisano
W dniu 25.05.2023 o 11:03, Pixon napisał:

W bębenku zgęstniał smar lub dostał się syf. Musisz rozebrać, wyczyścić i nałożyć świeży smar na zapadki. Przy czym smar jest tutaj nie do końca trafnym określeniem. Raczej powinna to być jakaś rzadka oliwka.

no ale jak to jest DT350 to tam raczej nie ma zapadek. Czy jak złapiesz koło i kręcisz to czuć że ciągnie?

Napisano (edytowane)

Przecież tego typu sprzęgła (zapadki czy ratchety) zawsze generują pewien opór, gdy występuje różnica prędkości obrotowej bębenka i korpusu piasty. Gdy ten opór jest większy niż opór głównych łożyska piasty (czyli tych, które się obracają gdy rower jest napędzany), koło może zacząć się kręcić  podczas kręcenia korbą do tyłu na stojaku. To nawet może dobrze świadczyć o oporze na łożyskach, bo jest niski, a takie ciągnięcie bębenka ma miejsce tylko podczas tzw. coastingu, więc dużo mocy nie zabiera. 

Sprawdzałem w swoich rowerach i np. piasta Dura Ace (9000) zachowuje się tak samo, tylko zależy z jakiej pozycji startujemy lub czy nadamy kołu jakąś prędkość początkową. Pozycja ma znaczenie ze względu na możliwe niewyważenie kół (pokonujemy nie tylko siły tarcia, ale i grawitacji), a prędkość początkowa wiąże się z faktem, że tarcie kinetyczne jest mniejsze niż statyczne i łatwiej jest podtrzymać ruch koła, niż go zapoczątkować (dochodzi jeszcze rozpędzenie go w ruchu obrotowym, nawet gdy jest idealnie wyważone pochłania to dodatkową energię).

Ja bym się tym nie przejmował. Nawet mam wrażenie, że taki bębenek DT może tu generować większą siłę tarcia niż taki z Dura Ace, bo ratchet jest dociskany silną sprężyną i występuje duże tarcie ślizgowe pomiędzy obydwoma częściami sprzęgła podczas ruchu jałowego.

Trzeba było sobie kupić taką piastę:

  

Edytowane przez marvelo

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...