Skocz do zawartości

[Koła 29" Boost] Pierwsza samodzielna budowa


Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie,

Chcę dla siebie  złożyć pierwszy raz zestaw kół. Mam zajawkę, chcę się nauczyć i mieć satysfakcję. Standard Boost, typ jazdy, jak to XC w Beskidach (rzadziej) oraz użytkowo (częściej) asfalt do sklepu/roboty/kościoła/na piwo itp. . Ważę poniżej 80 kg.  Jako stojak do centrowania posłuży niezawodny Spec Chisel🙂

Najważniejsza dla mnie jest wytrzymałość oraz relacja cena/jakość. Nie przywiązuję wagi do wagi. Wypowiedzcie się proszę, czy:

1. Warto dopłacać do DT350 czy DT370 starczy?  Ja na pewno nie odczuję różnicy między raczetami. Bębenek wolę stalowy, typowy Shimano.

2. Szprychy straight pull czy zwykłe fajki? Daje coś istotnego ten straight pull?

3. Obręcze: szerokość wewnętrzna między 25 a 30 mm, żeby opony 2,3", no, może 2,4" dobrze działały (nie potrzebuję szerszych gumek, mam 2,3" i są super). 32 otwory raczej. Obręcz taka, żeby nie było żal jej wgnieść, rysować kamieniami i tak dalej ale, żeby nie była podatna na wgniecenia od patyka z ogniska. Jakie obręcze?

4. Szprychy: jakieś Sapim, nie cieniowane, albo jakieś tańsze (CN Spoke)?

Dzięki z góry za porady, wiem, że można na was liczyć.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Nie warto. Bębenek będzie aluminiowy (wyjątek piasty do kół rowerów elektrycznych)

2. SP będzie 28szt. JB 32szt

3. Z tanich szerokich np. Alex md30, rodi tryp 25 lub 30

4. Niecieniowane cn czy sapim to jeden czort - pamiętaj że najtańsze cn są malowane na czarno (nierdzewne, malowane, obłazi farba).

Kluczem do budowy trwałego koła jest odpowiednia siła naciągu i jego równomiwrność. Bez tego koło będzie się krzywić od byle czego, szprychy będą pękać.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DT twierdzi, że SP lepsze bo nie ma naprężeń na gięciu (gdzie zwykle pękają JB) i z tego względu nawet w kołach enduro pakują SP. Faktem jest, że dużo łatwiej takie koło się zaplata i lepiej wygląda. Użytkuję regularnie 6 kompletów kół na SP i ze 3 na JB. Faktycznie nie miałem prob ze szprychami SP w kołach DT, w fulcrumach złapałem jedną a JB kilka poszło pomimo, że populacja mniejsza.

Edytowane przez Dokumosa
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No, kiedyś to było, a dzisiaj to nie jest :) cenowo. Dzisiaj pierwszy, piasty w koszyku. Obręczy szukamy a szprychy dobierzemy z kalkulatora. Tensometr już leci z Ali :)

Panowie, jeszcze pytanie: jakie opony oprócz moich Specialized FastTrak 2.3? Jestem z nich bardzo zadowolony, mają niezły balon w sam raz. Czuję się na nich bardzo bezpiecznie, półokrągły, pewny profil, brak strachu przy składaniu się na asfalcie, dobre toczenie, super trzymanie w błocku. Tylko chciałbym mieć jakieś inne, po prostu dla spróbowania, jakieś podobne. Nie chciałbym przekroczyć kwoty 200 PLN za sztukę, a im bliżej 100 za sztukę tym lepiej. No ale dzisiaj to nie jest. Doradźcie, dzięki z góry.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponieważ przez łykend trochę pojeździłem, dodatkowo dziś do robo też, to doszedłem do wniosku, że jednak będzie Fast Trak. Bo jest to dla mnie super gumka, szybka, lekka, dobra tak do dętki jak do mleka. Tubeless robi się na niej bardzo prosto. Dodatkowo, ugryzł mnie wąż: Fast Traki są tańsze od innych. Stanęło na wersji SkinWall,  niech choć wygląd będzie inny. Będzie mi przypominał moje pierwsze opony Dębica Grizzly z 1993 :) w moim od Rodziców MTB dostanym na początek ogólca, eeech... Piasty przyleciały, obręcze też. Teraz szprychy: oryginalne w kołach speca mają 2 mm i takie też zamówię, tylko długość odpowiednią dobiorę. Tensometr mam. Atakuję.

Edytowane przez KurczakNorris
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Przepraszam za post pod postem, odświeżam.

Koledzy, pomocy. Naczytałem się o kołach, że piasty z tarczami powinny mieć krótsze szprychy od strony tarcz. A tu kalkulatory Sapima jak i DT Śwista pokazują taką samą długość szprych dla tyłu po prawej i po lewej stronie. DT 293 mm P i L dla szprych DT, Sapim 298 mm P i L dla szprych Sapim. Zaplot 32h, 3 krzyże. Czy tak ma być? 

Dla przodu oba pokazują krótsze o 2 mm od strony tarcz. A co, jeśli wezmę jeden rozmiar dla P i L na przód? Grozi mi niewycentrowanie lub przeciągnięcie koła? Czy też mam się nie przejmować tym zbytnio?

Zaznaczam, że piasty mierzyłem najpierw sam suwmiarką i wpisałem dane do Sapima. Dane obręczy (Tryp 30 29) wpisałem z naklejki. A potem "odkryłem" kalkulator szprych Śwista, w którym wybrałem DT370 boost classic i dostałem wymiary piast na tacy. Te oficjalne wymiary wpisałem do Sapima, który pokazał znowu to, co na początku, czyli jeden rozmiar P i L na tył (298) i na przód 297 i 300. I co teraz? Sapim ma tylko parzyste, to wiem, więc 298 i 300. Albo P i L  oba 298? Nie wiem, głupi jestem, poratujcie, bo chcę zrobić jak trzeba. Dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...