MrJ Napisano 22 Maja 2023 Udostępnij Napisano 22 Maja 2023 (edytowane) Uprzedzając zdziwienie niektórych - tak, są jeszcze takie dziadersy, które używają kaset na 8b 😆 Ale bez przedłużania: mimo kolejnych prób reanimacji zdycha mi stary napęd w jeszcze starszym rowerze i pomyślałem sobie, żeby wreszcie przejść z 8 biegów na 9. Nie zależy mi na zbijaniu pojedynczych gramów, ale przede wszystkim na trwałości i stosunku cena/jakość. I po przejrzeniu aledrogo (ceny, opinie) wymyśliłem sobie coś takiego: 1. Przednia zębatka: 38T - używam teraz 36, ale czasami brakuje mi jeszcze numer twardszego przełożenia i dlatego chcę przejść na dwa zęby więcej. I nie, nie potrzebuję drugiej mniejszej tarczy - porzuciłem przednią przerzutkę lata temu i nie widzę sensu powrotu. Teraz pytanie, co kupić? Shimanowską Alivio FC-M361 (teraz od lat oram właśnie takie Shimano) czy wynalazki typu MOTSUV/SNAIL/DECKAS (koszt obu opcji około 50zł). Korba, jaką mam (nie wiem, czy to ma jakieś znaczenie, ale pamiętam, że kiedyś takie grube zębatki nie wszędzie chciały pasować): LX Hollowtech II 2. Kaseta: od zawsze używałem SRAMów, bo były lekkie, super wyglądały, można było sobie składać własne zestawienia z pojedynczych zębatek i tak dalej, ale ich trwałość była... jaka była. Dlatego myślę nad popularną i teoretycznie uznawaną za idiotoodporną Shimano CS HG-400 11-32T (cenowo ok. 70zł), która ma na dodatek bardzo fajny rozstrzał zębów jak moje ulubione 11-28 8b + dołożone 32 3. Łańcuch: KMC X9 (ok. 55zł) 4. Przerzutka tylna + manetka. Tutaj jednak zostaję przy SRAMie i na dodatek GripShifcie, bo nigdy nie dogadywałem się z Tiggerami. Dlatego wybór padł na manetkę SRAM X-7 (90zł) + przerzutkę SRAM X-4 (70zł) I teraz czy w podobnej kwocie można znaleźć coś, co będzie konkurencyjne w stosunku cena / jakość / trwałość? Zestaw ma być mało wrażliwy na ewentualne zaniedbania serwisowe (rozbierać kasety i czyścić każde ogniwko łańcucha po każdej jeździe po lesie odechciało mi się tak z 15 lat temu 😜 ), pracować możliwie płynnie i nie kosztować milionów monet. No i spełniać moje osobiste preferencje typu jedna zębatka z przodu + obrotowa manetka. Z góry dziękuję za odpowiedzi! Oczywiście możecie podsyłać linki ze sklepów, zwłaszcza z jakimiś grubymi rabatami 😊 Edytowane 22 Maja 2023 przez MrJ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 22 Maja 2023 Udostępnij Napisano 22 Maja 2023 Deckas mam 46 jest ok, korba LX też fajna. Sam po zakupie kasety wersji tanio i ciężko zacząłem żałować, że nie kupiłem za 200 zł xt.. 11-32 są dostępne zobacz aktualne ceny. Wszystko do wymiany, można rozważyć 10s napęd działa sprawnie. Na sram 8 s 11-28 albo 26 zrobiłem ostatnio powiedzmy szutrowo ok 3500 km… dość twarde jeżdżenie, korba ma 51/48 z . I tak jak 8ki srama w górach na maratonach szybko się niszczyły w błocie - nagniecione zęby, tak takie w zasadzie szosowe zastosowanie oszczędza moją archiwalną 8 kę i kaseta wygląda bardzo dobrze . Także jeśli bębenek jest stalowy i „stary” nowy sram się trafi gdzieś w sieci można rozważyć. 🙂 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
uzurpator Napisano 22 Maja 2023 Udostępnij Napisano 22 Maja 2023 (edytowane) Przerzutkę na Zee, zębatka motsuv czy inny deckas. Reszta OK. EDIT: Baj di łej - mam po taniości zębatkę 42T N/W pod 104mm BCD. Oddam po taniości. Edytowane 22 Maja 2023 przez uzurpator Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MrJ Napisano 22 Maja 2023 Autor Udostępnij Napisano 22 Maja 2023 @itr - zobaczę sobie ceny wyższych modeli kaset i policzę ewentualne przejście od razu na 10, chociaż nie bardzo wiem, po co właściwie. Ani nie potrzebuję typowo terenowej ostatniej zębatki rozmiaru 40+, ani stopniowania małych w rodzaju 11-12-13-14-15 i tak dalej. @Uzurpator - sam mam 42, ale to już za dużo. A Zee jest zapewne lepszym wyborem od X4, ale kosztuje 250zł, a nie 70. Po prawdzie gdyby moja obecna wiekowa 5.0 nie dostała po latach luzów na nitach, to bym jej nie zmieniał, ale lata robią swoje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MrJ Napisano 22 Maja 2023 Autor Udostępnij Napisano 22 Maja 2023 Aha, jedna uwaga - nie o to chodzi, że mam zamiar dziadować na każdej części po pięć złotych, ale po prostu większe inwestycje w mój rower nie mają sensu. Jakbym chciał na serio poprawić jego jakość, to bym go sprzedał innym fanatykom retro technologii (np. rama ma 19 lat 😲😁), dołożył i kupił coś bardziej współczesnego. Ale potrzebuję możliwie niezniszczalnego i prostego w naprawach w razie ewentualnych awarii tłuczydła na jazdę dookoła komina, które nie będzie mnie kosztowało nie wiadomo ile. Dlatego celuję w półkę takich właśnie niższych średniaków jak Alivio czy X4, ale że nie jestem na bieżąco w nowych modelach, to wolę zapytać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 22 Maja 2023 Udostępnij Napisano 22 Maja 2023 Xt myślałem o kasecie 9 sram o 8 ce retro a 10 tak koncepcyjnie, mam w rowerze szosowym i miałem w mtb z barankiem ( czyli tył przerzutka 9 przód klamka 10 szosowa i kaseta 10.) Piszę tylko że 10 działa i w razie czego - można rozważyć Kluczem są wydatki i dostępny dobry Grip shift… Jeśli masz super dobry stan zostań z 8 s dokup tylko przerzutkę z mocną sprężyną ( stare xt?) i nie shadow. Kasety i łańcuchy 8 od srama 870. kartka, oferty, ceny i przemyślenia . Powodzenia ps z gripami retro tak jest,że niektóre mają gumę nadreaktywną, klejącą ( ze starości, sram atack) inne śliską - niektóre centery, albo skaczącą na pusto, dlatego nawet „nieużywane” nie są warte cen zaporowych. Tylko dość stare krótkie centery 8s starzeją się u mnie z godnością . Możliwe że jeszcze z okresu przejściowego sram sachs. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
graveloiksctrailowka Napisano 22 Maja 2023 Udostępnij Napisano 22 Maja 2023 ja tam bym szedł od razu na 10s, przerzutka 130, manetka 70, minimalnie drożej niż 9 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
uzurpator Napisano 22 Maja 2023 Udostępnij Napisano 22 Maja 2023 1 godzinę temu, MrJ napisał: Aha, jedna uwaga - nie o to chodzi, że mam zamiar dziadować na każdej części po pięć złotych, ale po prostu większe inwestycje w mój rower nie mają sensu. Gdyby nie fakt, że masz te wymaganie co do gripa, to bym powiedział, że dziadujesz. Inwestycja w 8/9 nie ma sensu poza utrzymywaniem przy życiu starszego roweru lub retro skrętu. Moim zdaniem - które jest moje - to kup używkę zee manetka + przerzutka. Chodzą po ~200zł. Do tego kaseta chińczyk 11-36 + kieta hg54 + chińska zębatka w jakim tam chcesz rozmiarze. Z gripem to jest taki problem, że to albo retro trupy, paści albo wypasy pod 12rz są dostępne. A to, że rower stary... to co? Działa, wymaga upgradu, to upgradujemy. Do jeżdżenia wokół komina karbą/tytą nie trzeba. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MrJ Napisano 22 Maja 2023 Autor Udostępnij Napisano 22 Maja 2023 (edytowane) @graveloiksctrailowka - jakieś konkretne podzespoły polecasz, czy zostać w tych samych kategoriach tylko zmienić wersje z 9 na 10 (np. KMC X9 > X10). @uzurpator - to się nazywa skrajny pragmatyzm Gdybym jeździł tak intensywnie, jak te kilkanaście lat temu za czasów mojej największej aktywności na forum (wtedy mieszkałem w Częstochowie i normą były parogodzinne wyjazdy na Jurę z grupką znajomych), to byłaby inna rozmowa, ale teraz, kiedy się przejadę rekreacyjnie z Żoną do parku i z powrotem, co mi to właściwie da? Poczucie, że mam 10 przełożeń zamiast 9 i mogę więcej? I tak tych najwyższych terenowych praktycznie nie używam. A może satysfakcję, że wreszcie zmieniłem stare technologie i mam nowy standard? Jasne, jakby w rowerze z ramą z 2004 roku, amortyzatorem z bodaj 2006 i hamulcami z 2009 miało to jakiekolwiek znaczenie. Tak naprawdę jedynym sensownym rozwiązaniem byłaby sprzedaż tego roweru i kupno nowego, ale z praktycznego punktu widzenia wiele by to nie zmieniło poza wspomnianym poczuciem "mam lepiej". Dziękuję, już kiedyś się wpakowałem w takie myślenie i potrafiłem w ciągu jednego sezonu dwa razy zmienić ramę (o innych częściach nie wspomnę) i traciłem dziesiątki godzin i setki złotówek na jałowe kombinowanie, zamiast po prostu cieszyć się jazdą. Oczywiście bardzo dziękuję za rady i sugestie, bo w końcu po nie tutaj wróciłem. I przejrzę sobie, co tam ciekawego oferują dzisiaj producenci w kwestii 10 przełożeń, jakie są nowe całe nowe grupy osprzętu i tak dalej - ja jestem jeszcze z tej epoki, gdzie Deore LX był na octalink i miał ten niebiesko-turkusowo-nieokreślony kolor więc nic dziwnego, że nie nadążam. Nawet biorę pod uwagę przejście na system Shimanowski (przerzutka i manetka Deore, reszta to do ustalenia), a to oznacza, że źle ze mną 😆 PS Jeszcze takie noobskie pytanie - widzę na niektórych zębatkach przednich oznaczenie typu "tylko do 6/7/8 przełożeń" - jak założę nieco węższy łańcuch 9 lub nawet 10, to się będzie blokowało i trzeba szukać typowo przeznaczonych do właśnie 9/10? Bo z kolei inne mają dopisek, że nawet 1x12 można na nie zakładać. Edytowane 22 Maja 2023 przez MrJ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.