Boss Napisano 21 Maja 2023 Udostępnij Napisano 21 Maja 2023 (edytowane) Miałem dzisiaj pecha i pękła mi linka wewnątrz klamkomanetki Dura-Ace ST-7801 - prawdopodobnie pękała już od jakiegoś czasu, niestety fragmenty linki wpadły do środka, jeden sterczał, ale nie dał się wyciągnąć. Tuż przez pęknięciem linki wszystkie biegi działały, ale potem test na starej lince pokazał, że działają 3, może 4 biegi, reszta już nie. Problem w tym, że trochę już rozebrałem..., więc chciałbym samodzielnie klamkomanetkę rozebrać i złożyć, może niekoniecznie na najdrobniejsze części, ale przynajmniej ustalić co się stało. Wiem że to jak zegarek, bo rozbierałem kiedyś i nawet złożyłem 9-rzędową Ultegrę St-6500 i wiem czym to pachnie... Zatrzymałem się na etapie w którym "normalnie" nie widać niczego do odkręcenia, co by wyglądało na standardową śrubę, chyba że popatrzy się "nienormalnie", czyli od patrząc od wewnętrznej strony aluminiowej dźwigni można zobaczyć, że jest w nią wkręcona śruba krzyżakowa, ale aby się do niej dostać trzeba odchylić dźwignię plastikową. Trochę się obawiam, że po odkręceniu zaczną wyskakiwać jakieś części i sprężynki, no i ew. śrubokręt muszę znaleźć dobry, bo po uszkodzeniu krzyżaka w owej śrubce byłoby całkiem nieciekawie. Problem kolejny pojawił się taki, że dźwignia aluminiowa zablokowała się w wychyleniu do wewnątrz, jak przy wrzucaniu na większe zębatki, a żadnej większej siły nie używałem, ot tak przypadkiem wcisnąłem dźwignie jak to się robi podczas jazdy, więc to może jest objaw przyblokowania drucikiem z linki, albo niestety gorzej... Edytowane 21 Maja 2023 przez Boss Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
leejoonidas Napisano 22 Maja 2023 Udostępnij Napisano 22 Maja 2023 (edytowane) Penseta, igła, binokular na oko i do roboty. Wpierw zdemontuj klamkomanetkę z kierownicy, ściągnij wszystkie osłonki plastikowe i gumowe z klamki. W zeszłym roku miałem podobną sytuację w prawej R7000, wszystkie resztki linki wydłubałem igłą do szycia. Trzy miesiące temu wyskoczyła mi baryłka z linki z oczka w klamkomanetce i zablokowała się w trybie manetki, zostałem z jednym biegiem a przerzutka ustawiła się na zębatce 11T, znów gruba igła do szycia pomogła. Edytowane 22 Maja 2023 przez leejoonidas Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Boss Napisano 22 Maja 2023 Autor Udostępnij Napisano 22 Maja 2023 To o czym piszesz zrobiłem jeszcze przed założeniem wątku, klamka zdjęta, część obudów zdjęta (pod jedną była duża sprężyna), ale doszedłem do ściany, czyli do wspomnianej śrubki wkręconej w aluminium, nie do ruszenia śrubokrętem, zalałem śrubkę WD40 i zostawiłem na kilka godzin w pozycji umożliwiającej spenetrowanie gwintu, jeżeli przekręcę krzyżak, to niemal pozamiatane, ta śrubka jest ciekawa, bo pod spodem jest coś jak podkładka z wywiniętymi do góry skrzydełkami. Z tego co pamiętam z rozbierania st-6500, to okręcenie tego jest niezbędne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
leejoonidas Napisano 22 Maja 2023 Udostępnij Napisano 22 Maja 2023 (edytowane) Widzę że z uporem maniaka koniecznie chcesz to rozkręcić i rozebrać. Jak sam napisałeś w sentcji "Ważna jest droga, nie cel". Prostszą drogą byłoby założone na oko szkła powiększającego i odnalezienie te drobne druciki tkwiące wewnątrz, gołym okiem nie dostrzeżesz tak małego elementu, może się okazać że pchniesz igłą, pociągniesz pensetą i klamka się odblokuje, tak było w moim przypadku. Edytowane 22 Maja 2023 przez leejoonidas Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Boss Napisano 22 Maja 2023 Autor Udostępnij Napisano 22 Maja 2023 (edytowane) Inaczej: z uporem desperata, uzależnionego maniaka jazdy rowerem - to pierwsze jest uleczalne, to drugie to stan przewlekły pogarszający się, a efekty odstawienia już można przeczytać... 😉 A poważniej - niewłaściwie zinterpretowałem Twoje słowa jako zachętę do dalszego rozkręcania - więc doprecyzuję, że używając lupy i pęsety obejrzałem wszystko, co mogłem do etapu w którym utknąłem, dalej ani lupa, ani pęseta nie pomogą, więc to o czym piszesz wykonane zostało. Jeżeli wspomniana przez Ciebie ST-R7000 po demontażu dekielków wygląda tak: https://bicycles.stackexchange.com/questions/83343/shimano-105-st-r7000-shifter-not-engaging-problem (w linku jest lewa, zakładam, że prawa jest bardzo ogólnie mówiąc zbliżona), to zaryzykuję stwierdzenie, że stare wydania klamkomanetek Shimano z pancerzami wychodzącymi z boku należą do zupełnie innej bajki w dziedzinie konstrukcji... np. 6500: https://www.youtube.com/watch?v=4PDGHoUZ38M&t=500s - mechanizmu jeszcze nie widać, akurat z tą śrubą w 6500 nie ma problemu (to ta o której wspominałem), a tuż po zobaczeniu mechanizmu pojawia się ryzyko rozsypania się i pogubienia części... Chyba zdecydowałem, że dalej sam nie pójdę, nawet jeżeli śruba puści. Rozmawiałem z kimś, kto się może podjąć naprawy. Jak się nie uda, to może pójdę w jakieś 10-rzędowe Ultegry, podobno z przerzutkami 7800 mogą współpracować.... Edytowane 22 Maja 2023 przez Boss Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.