Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Cześć, mam ramę Merida am400d z 2008, taką jak na zdjęciu nr 1 poniżej. Siedzi w niej damper: RS9-EPICON-LOD 190x50. Można powiedzieć, że niemal od nowości, bo niecały rok po zakupie poszedł mi stockowy i wymienili na nowszy model (zdjęcie nr.2). Chcę go zmienić, bo między innymi pluje już olejem, a że jest nierozbieralny, to serwis odpada. Czy ktoś z was orientuje się, czy jakiś RS Monarch by pasował? Centrala polska Meridy nie potrafi mi podać parametrów ramy, jej charakterystki, przełożenia itd. Będę wdzięczny za wskazówki jakieś, może ktoś z was już szukał w tym stylu coś. W ostateczności napiszę do Centrali na Tajwanie.

FB_IMG_1684665323377.jpg

FB_IMG_1684665334763.jpg

Edytowane przez mejdej83
  • Mod Team
Napisano

Długość montażową możesz sobie zmierzyć. Potrzebujesz jeszcze przełożenia. Przełożenie to skok ramy /skok dampera. Np. jak rama ma skok 150mm a damper 50mm skoku to 150/50=3. Czyli przełożenie 3:1. Dampery RSa mają oznaczenia, np. MM albo MH. I tak; L-low, M-Medim, H-High. Pierwsza literka oznacza tłumienie, druga kompresję. Zależnie od przełożenia, dobierasz wg. tabelki:

post-1279-0-53550500-1524564529.jpg

To w uproszczeniu, bo jak widać na górze obrazka przełożenie może być zmienne razem z ugięciem, ale żeby to określić musiałbyś mieć wykres od producenta.

  • +1 pomógł 1
Napisano

Z tego, co pamiętam, to skok ramy jest 100 lub 105mm, bo ma dwa ustawienia. Wychodzi więc przełożenie w granicach 2. Natomiast sama rama, wygląda jak na zdjęciu, tam chyba nie ma jakiś fajerwerków, w sensie np. zmienne przełożenie. Trudno uwierzyć, że jest, bo to w tamtym roku był bodajże najniższy ful z amorkiem powietrznym w ich ofercie, najtańszy. 

Napisano (edytowane)

Ta rama ma raczej 130-150 skoku. Epicon z tego rocznika to damper powietrzny, progresywny, więc raczej z mniejszą niż większą puszką, chociaż patrząc na ramę, to może być bonusem mieć coś bardziej liniowego.

Damper na pewno jest rozbieralny, raczej kwestia tego czy komukolwiek się będzie chciało go robić, serwis wyjdzie pewno 50% ceny dampera.

EDIT: Skok 115/130 przekładany położeniem dampera. Stawiam, że w pozycji 130 to nawet sprężyniak podejdzie.

Edytowane przez uzurpator
  • +1 pomógł 1
Napisano (edytowane)

Super, dzięki :) a skąd ta wiedza, że 115/130? Ja szukam powietrza, lubię wygodę ustawień i lekkość. To Monarch 190x51 podejdzie od RS? np. MM czy bardziej LL jednak, jak na obrazku? 

Edytowane przez mejdej83
Napisano

Tak, czy siak, reszta modeli z tej serii ma jak byk 115/130, więc wielkie dzięki, chyba udało się ustalić wszystkie parametry :) Ogólnie patrzę na nasz rynek, to posucha. Chyba głównie te Monarchy tylko w tych wymiarach i do tej charakterystyki. 

Napisano (edytowane)

Panowie, mam dampera i teraz zastanawiam się nad tulejkami. Pomierzyłem suwmiarką, ale nie wiem czy prawidłowo, poprawcie mnie proszę, jeśli coś mylę. Szerokość montażowa w ramie wyszła mi 22mm. Średnica oczek dampera 12mm. Szerokość uchwytów dampera 13mm. Co dalej, jakich tulejek szukać, bo podają wymiary w opisach, ale tylko dwa, a części jest trzy i zupełnie nie wiem, co do czego: https://bikecenter.pl/p80220,rock-shox-tuleje-montazowe-monarch-vivid-kage-24-4-x-6mm.html
Edit. średnica oczek może być 12.7mm nawet, bo widzę tak podają w opisie do wewnętrznych tulejek tych z teflonem samych, co już siedzą w damperze stockowo.

 

Edytowane przez mejdej83
Napisano

Tak, próbowałem, ale nie mają możliwości zdjęcia mi wymiarów dokładnych z roweru, tylko chcą samą ramę, albo bym ja pomierzył. Ramy mi się samej nie chce teraz im dawać, rozbierać, składać, a sam mierzyć, to boję się, że zrobię niedokładnie. 

Napisano

@Stouter pomierzyłem, wychodzi mi szerokość montażowa góra i dół w granicach 22mm. Po wyjęciu dampera obecnego, widzę że miał nierówno te tulejki dorobione, góra szersza, dół węższy. Różnica kilku milimetrów, bo damper na górnym mocowaniu siedział ciaśniej, musiałem młotkiem gumowym wybić, z dołu zszedł na luzie.  Więc pomierzyłem na ramie i wyszło też około 22mm w obydwu miejscach.

 

  • Mod Team
Napisano
Cytat

Po wyjęciu dampera obecnego, widzę że miał nierówno te tulejki dorobione, góra szersza, dół węższy. Różnica kilku milimetrów, bo damper na górnym mocowaniu siedział ciaśniej, musiałem młotkiem gumowym wybić, z dołu zszedł na luzie

Przy montażu tulejki mają wchodzić na ciasno. Ale z czasem to się wyrabia (tulejka montażowa DU się ściera) i tulejka siedzi luźniej, aż w końcu pojawiają się luzy, jak się nie wymieni na czas. Do tego należy dodać że dolna tulejka wyrabia się szybciej niż górna, ot i wyjaśnienie całej tajemnicy.

  • +1 pomógł 1
Napisano

I super :) Udało mi się dostać gotowy zestaw, NotBadSuspension z Dębicy mają takie. Dodatkowo wraz z tulejkami ślizgowymi, a cena 100zł od kompletu. Właśnie lecą do mnie :) Taki mały cud. Kontakt przez fejsa, ekspresowa wysyłka, jak dojdą i zamontuje, to dam foty :)

Napisano

Damper siedzi, mam jeszcze pytanie, bo brak mi pewności, w którym położeniu waszym zdaniem rama ma więcej skoku, w tym co teraz, czy w tym drugim wolnym oku?

PXL_20230607_202511537.jpg

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...