Skocz do zawartości

[Hamulce] Pagórkowate rejony, spora waga - dobór hamulców.


Rekomendowane odpowiedzi

Hej! Dostałem niedawno od mojej małżonki e-bika. Nic z górnej półki. 250W mocy, podstawowe oprzyrządowanie. 

Dawno już nie jeździłem i wypadłem z obiegu. W starym rowerze miałem AVID Juicy 3 i jeździłem po płaskim. Nigdy nie zawiodły. 

Teraz chciałbym mieć coś porządnego, z racji że mieszkam w dość pagórkowatym rejonie i mam dość sporo stromych zjazdów. 

Ważę 120 kilo i mechaniczne tarczówki (jakiś Clarks czy coś) hamują dość topornie. Koła tym nie zablokuję, nawet po regulacji. 

 

Nie czuję się jeszcze za pewnie i nie chcę się za bardzo rozpędzać ;) naszły mnie rozterki:

- Czy zjazd tak np z 400-600m dość stromy z przyhamowywaniem nie spowoduje uszkodzenia tarczy? Pod koniec zjazdu hamulec lubi niesympatycznie zgrzytnąć. 

- czy to samo przy hydraulicznych nie spowoduje przegrzania płynu hamulcowego? 

 

Myślałem nad zestawem Shimano MT200 jeśli chodzi o hydrauliki, lub mechaniczne AVID BB7 lub ZOOM HB100 hybrydowe. Do mechanicznych klamki AVID speed Dial 7. 

Co sądzicie o takim zestawieniu w stosunku do masy/terenu? 

Jeśli chodzi o mnie to raczej jazda po mieście bez hardkorowych akcji - na spokojnie rekreacyjnie i bezpiecznie. 

 

OFFTOP

Nie chcę zakładać kolejnego tematu i może fachowiec by mi powiedział da się lub nie - wtedy będę drążył dalej ;) 

Mianowicie w owym e-biku nie mam przerzutek. wygląda na to że nie ma również mocowań na dodatkowe linki/pancerze. 

Korba jest na kwadrat, natomiast kaseta z tyłu jest wyjątkowo wąska i ma jeden bieg (wchodzi na wieloklin stąd przypuszczam, że kaseta). 

Czy da się w takim układzie dołożyć przerzutki? przydało by się na najstromsze podjazdy. Załączam poglądowe foto.

 

Dzięki! 

346105317_250045980906171_7859675972752887409_n.jpg

346104740_224646973631433_2055483165340444438_n.jpg

346104757_928855948336203_390669055552922280_n.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MT 200 też nie rwie asfaltu (mam obecnie w szafie), ale stawiam raczej na nie, niż tanie mechaniczne. W pewnym zakresie możesz zmienić tarcze na numer większe (nie zawsze to możliwe) - zwiększa to i promień roboczy i pojemność cieplną . Płyn się raczej w rowerach nie gotuje, prędzej przegrzewają same klocki. Siła to już raczej czterotłoczkowe hydrauliki  - miałem MT-520 - są OK, ale mimo 70kg na 1000m zjazdu (w pionie) słabły znacząco. Teraz mam 8120 z tarczą 200mm i jest znacznie lepiej. Córka ma code r i poleca - z tarczą 200mm kotwica. Ciekawostka - nie kupiliśmy Magury MT-7, bo producent informuje, że kolarz do 70kg nie będzie mógł ich dostatecznie dotrzeć oraz że będą za zimne :)  - to jest sugestia - nie przegiąć. 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak chcesz coś porządnego to się nijak nie łączy z MT200, choć raczej są najlepsze z tych, co wymieniłeś. Jednak ważę 50 kg mniej i to jest takie sobie. Przy Twojej masie i jeszcze ciężkim elektryku to bliżej SLX trzeba celować. 

Natomiast nie powinieneś niczego zagotować na 0.5km zjeździe, no chyba że przy 30+ stopniach. 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za opinię @Wojcio

No właśnie MT200 mnie przekonuję w stosunku rewelacyjna cena / dobre opinie. 

Zakładając, że mechaniczne no namy mnie w miarę poczciwie spowalniają, to nawet najgorsze hydrauliki powinny dać radę.  

Ot właśnie moje obawy krążyły wokół przegrzewania się hamulców, płynu - ale o klockach nie pomyślałem. 

Tarczę mogę mieć max 180mm i chyba od razu zamontuję takie. 

Haha, musiałbyś dołożyć sobie balastu do Magury MT-7 :D 

@kipciorNa szczęście upałów nie ma u mnie nadmiaru - siedzę w UK ;) Patrzę SLXy - nie mają najgorszej ceny tu na miejscu. Dzięki za sugestię! 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Klocki są lepsze i gorsze, a właściwie inne. Są klocki metaliczne - wymagające  dobrej tarczy i zyskujące na sile po rozgrzaniu. Jak zmienisz hamulce to nadal możesz poprawić. Jak masz takie mechaniki i tarcze 160 to  się nie dziwię. Na przerzutkę nie licz, ale jak na stałe jest za twardo,  możesz zmienić zębatkę (cały wolnobieg). 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na razie mam MT200 w koszyku, ale poluję na SLXy. Pomysły o mechanicznych odrzuciłem ;) Tarcza na przód i tył 180mm. Zobaczę jak taki set sobie radzi przed zabawą z klockami. 

Wolnobieg chyba będzie najlepszą opcją. Ale zapoluję też na koło z silnikiem z kasetą. Samą przerzutkę da się zamontować, ale linka po wyjściu z ramy musiała by mieć dodatkowe zaczepy prowadzące - ale widziałem są takie do zamocowanie. Ew trytytka :D;) 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę że juz tarcza 180 powinna wystarczyć, nie wiadomo czy amorek obsługuje 203. Zarówno na przód i tył bym założył 180. Klocki raczej półmetal. Mają lepszy "zimny chwyt" niż metaliczne, jednocześnie mocniej hamują i są odporniejsze na ciepło niż organiki

W szosie miałem 160 z przodu. Seryjna tarcza była za lekka... wystarczyło 50 kmh by był fading. Po wymianie na możliwie najcięższą 160, problem ustał. 

Większa pojemność cieplna zrobiła robotę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, to podsumowując mam tak jak wcześniej. MT200 w koszyku, szukam sobie SLXów. Raczej nowych, choć kiedyś miałem te Avidy juicy3 używane i nie zginąłem ;) Odpowietrzałem je również (odpowietrzanie Shimano wygląda dużo łatwiej niż zabawa ze strzykawkami z Juicy!) 

Tarcze 180 przód tył - z obserwacji widzę że większość sztywnych widelców weźmie 180 bez problemu. Przyjrzałem się dokładniej widelcowi i jest wcięcie na tarczę. Czysto na oko weszła by tam nawet ta 203. Zamontowana jest 160 dla złapania proporcji. Dodatkowo wygląda na to, że nawet adaptera nie muszę zmieniać przynajmniej na tył? 

Klocki metaliczne, półmetaliczne.  

346112965_581975274040489_7502738233172738942_n.jpg

346110720_775954060847035_6709394421794547053_n.jpg

346169572_230871489642083_8787102266183540209_n.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się, że poza zmianą klocków mam max co się da. Klamka nie dochodzi do końca przy maksymalnym hamowaniu, ale hamuję za wolno ;) Nie lubię się rozpędzać wiedząc jak niepewnie mnie zatrzymują - zwłaszcza zjeżdżając ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Kingins @graveloiksctrailowka

No napinam linkę, przy hamowaniu ściskam na maksa (jest luz jeszcze miedzy klamką a kierownicą, ale siły brak - słabiakiem raczej nie jestem ;) ) przód minimalnie mniej na zjazdach. Na płaskim jeszcze ujdzie, ale nie wzbudzają zaufania. Jest taki zjazd koło mnie ok 100m w dół na jakieś 700m (ja jestem świadom, że to może nie robić wrażenia, ale ja nie jestem hardkorem ;)) Na tej górce nie pozwalam się rozpędzić w razie jak by mi co wyskoczyło na drogę. Stąd też początkowe pytanie czy da się przegrzać hamulce przyhamowywując całą drogę w dół. 

Mam powiedzmy porównanie do hydraulików (juicy3) i jakiś Vbrake i wiem jak można rower zatrzymać w pełni kontrolowany sposób. Za to pierwszy raz mam mechaniczne tarczówki. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, bh9140 napisał:

@KinginsChodzi ci o regulację wysunięcia >nieruchomego< klocka? Jeśli tak, to nic tam nie kręciłem 🤔

to kluczowa rzecz, ma być możliwie najbliżej, 

W jednych zaciskach jest pokrętło, w innych na inbus. Sam zacisk także musi prawidłowo ściskać tarcze, tzn nie może być czegoś takiego /|/    // to zacisk  | to tarcza

Dopiero jak będzie ||| oraz nieruchomy bliziutko tarczy, siła hamowania będzie ok

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ustawiłem nieruchome klocki - przedni miał trochę miejsca (tak na 1,5 obrotu) - z tyłu może z pół obrotu dokręciłem. Linki jeszcze raz ponapinałem aby klocki były jak najbliżej. Klocki siedzą równolegle - tu nie musiałem poprawiać. Jutro przetestujemy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...