Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Podczas czyszczenia napędu swojego roweru wyjawiłem usterkę pedału Time Atac XC 6. Oś sprężyny na jednym sterczy z otworu na ok 5mm. A powinna być utopiona na ok 2 mm w otworze. Poprzednie pedały, takie same, musiałem wymienić na nowe z tego samego powodu. Obecne mają przebieg ok 4500 km. Wiem już że nie naprawię tego, oś po dobiciu na miejsce wyłazi z powrotem szybko i w końcu wypadnie podczas jazdy. Bardzo lubię Time Atac, mam 3 albo 4 komplet, jest mi w nich wygodnie, jest  luz dla kolan. Ale jakość jest dosyć denna, góra 5 tys i koniec. U mnie to co 2 sezony.

Pytanie jest takie – na jakie SPD wymienić? Nie jestem sportowcem/wyczynowcem. Jazda po ścieżkach leśnych, jestem cięzki, ok 100. Waga pedałów nie gra roli. Zastanawiam się nad kupnem najtańszych Atac XC 2, skoro i tak szybko się psują. Innych marek nie znam. Nie próbowałem osobiście.

Napisano (edytowane)

Jednak po studiowaniu różnego rodzaju testów, rankingów i YT znowu kupiłem Time'a, tym razem to Time ATAC Speciale 8. U naszych zachodnich sąsiadów, nawet z dostawą wyszło nieco taniej, a w porównaniu z niektórymi ofertami nawet sporo. Mam nadzieję że aluminiowe body lepiej trzyma osi i mechanizmy. Za 10+ lat przyzwyczaiłem się do systemu ATAC. Do tego Shimano wyglądają strasznie topornie. No i przypomniałem sobie że 2 razy to ja uderzyłem pedałami o korzenie czy sęki, więc wymiana nie była z winy pedałów. Bardzo możliwe że przy takich wypadkach Shimano nie ucierpiały. Część energii uderzenia pochłonęły pedały, więc reszta konstrukcji roweru dostała mniej.

Screen Shot 2023-05-14 o 15.06.29.jpg

Edytowane przez DiMoonn
Napisano

Ja jestem fanem Crank Brothers. Obecnie Mallet E. Trwałość (poprzednie Mallety miałem kilkanaście lat) ale przede wszystkim odporność na błoto - wpięcie i wypięcie działa znakomicie - zawsze błoto się przepchnie przez taki mechanizm. Te Time, wyglądają tak, że jak się zapchają to koniec. Ciekaw jestem jak jest naprawdę. 

Napisano (edytowane)

Time zawsze były doskonałe w błocie. Jedyny raz kiedy nie mogłem się wpiąć przez 20 lat używania systemu miał miejsce kiedy po dłuższym spacerze w śniegu wokół bloków zrobiła się warstwa zamarzniętego na kość lodu. W takich warunkach każdy system zawiedzie.

Edytowane przez Maciorra
literówki
  • +1 pomógł 1
Napisano

szosowe spd sl, na czerwonych  blokach cudownie sztywne... chyba skończy się tak, że na rowerze który jest pomiędzy gravelem a xc założę szosowe spd (buty bloki mam, tylko pedały kupić) a zwykłe spd pójdzie do roweru trail... jedyne co to na zimę się założy zwykłe spd do xc-gravel.. na błocie nigdy nie wiadomo czy nie trzeba będzie się szybko wypiąć i podeprzeć 

Napisano

Znalazłem dosyć ciekawy artykuł o Time ATAC Speciale 8. Pod nim spora dyskusja czytelników, częściowo zapoznałem się, też ciekawa. Tu na forum widziałem opinie o aluminiowej wersji pedałów, które zużyli się sporo szybciej od podobnych ale z tworzywa. Nie pamiętam jakiego brandu dotyczyła. Zobaczymy. Założę jak dostanę paczkę z Niemiec.

Napisano

Pedały przyjechały, zamontowałem. Ale nie nie wypróbowałem. Zobaczę, czy większe oparcie stopy będzie wyczuwalne. Wyglądają pięknie. Lubię pstrokate sportowe rzeczy.

 

20230518_130401.jpg

  • +1 pomógł 1
  • 2 tygodnie później...
Napisano

Cześć, ogarniał ktoś może temat osi tytanowych z aliexpress? Takie XC2 ważyłyby ok 240g (-60g para) czyli w cenie ok 320 zł mamy wagę XC12. Nie wiem tylko jak z ich jakością.

Napisano

Nie znam się na osiach z ali :) ale zrobiłem około 200 na Time Speciale 8. Wrażenia są pozytywne, stopa czuję się komfortowo na tej małej platformie. Na wydajności mojej to nie robi różnicy wyczuwalnej, tylko przyjemniej się jedzie. Z negatywów – aluminium bardzo szybko się rysuję. Mogę więc polecić te pedały.

  • +1 pomógł 1
Napisano
W dniu 12.05.2023 o 22:39, DiMoonn napisał:

Podczas czyszczenia napędu swojego roweru wyjawiłem usterkę pedału Time Atac XC 6. Oś sprężyny na jednym sterczy z otworu na ok 5mm. A powinna być utopiona na ok 2 mm w otworze. Poprzednie pedały, takie same, musiałem wymienić na nowe z tego samego powodu. Obecne mają przebieg ok 4500 km. Wiem już że nie naprawię tego, oś po dobiciu na miejsce wyłazi z powrotem szybko i w końcu wypadnie podczas jazdy. Bardzo lubię Time Atac, mam 3 albo 4 komplet, jest mi w nich wygodnie, jest  luz dla kolan. Ale jakość jest dosyć denna, góra 5 tys i koniec. U mnie to co 2 sezony.

Pytanie jest takie – na jakie SPD wymienić? Nie jestem sportowcem/wyczynowcem. Jazda po ścieżkach leśnych, jestem cięzki, ok 100. Waga pedałów nie gra roli. Zastanawiam się nad kupnem najtańszych Atac XC 2, skoro i tak szybko się psują. Innych marek nie znam. Nie próbowałem osobiście.

Ciekawe, że tak zeszli z jakością. Ja od ponad 20 lat używam modelu Time ATAC MTB i Time ATAC Alium - serie produkowane od lat '90 roku do początku lat '00. Pierwsze ATAC MTB zajechałem chyba po 20 - 25 tys. km, Alium (ogólnie gorsze) chyba po 15 - 20 tys, Obecne ATAC MTB mają już ponad 25 tys. i śmigają. Ważę 80 - 100 kg, jeżdżę po szosie i w terenie. Nigdy nie miałem z tymi pedałami żadnego problemu i nigdy ich nie serwisowałem. Kończą żywot, gdy przetrze się i pęknie pręt trzymający blok. Wspaniale działają w różnych warunkach i dzięki luzowi roboczemu oszczędzają kolana. Zrobiłem zapas ATAC MTB na resztę życia - 3 pary. Jeśli uda Ci się jeszcze gdzieś wyrwać, to polecam. Jak kupujesz używki, to się przyglądaj na zdjęciach prętom - jeśli są spłaszczone, poprzecierane, to świadczy o zużyciu. Poniżej przykład nie zużytych.

Time.jpg.8c3196e510c34ddae889ac83aedd8cc7.jpg

  • +1 pomógł 1
Napisano

@DiMoonnZwykłe bloki pasują (takie, jak to wszystkich Time?). Jeździłem na oryginalnych, załączonych z pedałami i na różnych podróbkach z Aliexpress - nie odczułem różnicy. Bloki są mosiężne. Ostatnio kupiłem na Ali jakieś stalowe - chodzą po 35 zł. Podobno sprawdzają się dobrze. Wyglądają dobrze, jeszcze nie zakładałem. Na blokach robię około 7 tys. km aż się zetrą. Liczę zatem po 4 komplety bloków na komplet pedałów i taki zapas tworzę. Są też bloki Easy z jeszcze większym kątem wypięcia. Mam jedne, ale jeszcze nie używałem. W sumie tego nie potrzebuję.

2049797802_timebloki.jpg.47682fe12d31b0455fc2ea47ec258c47.jpg

  • +1 pomógł 1
Napisano

No tak, to są zwykłe bloki ATAC. Czytałem że celowo są robione z brass (chyba mosiądz?) żeby nie niszczyć sprężyn i żeby łatwiej wpinać/wypinać. Więc może być że te stalowe z Ali to niedobry pomysł jest.

Napisano

Dokładnie 👍ze stalowymi blokami bym uważał. Mosiądz ma cechy umożliwiające poślizg. Kiedyś stosowano łożyska ślizgowe w maszynach wykonane właśnie z mosiądzu. Stal takich cech nie ma….

Napisano
Teraz, DiMoonn napisał:

No tak, to są zwykłe bloki ATAC. Czytałem że celowo są robione z brass (chyba mosiądz?) żeby nie niszczyć sprężyn i żeby łatwiej wpinać/wypinać. Więc może być że te stalowe z Ali to niedobry pomysł jest.

Słyszałem, że mosiądz, w związku z tym, że się ściera szybciej niż stal, to samemu się ścierając oszczędza te pręty/sprężyny. Praktyka wykaże. Jak dojadę obecny komplet pedałów, to do następnych użyję tych bloków stalowych i będę obserwował efekty.

W komentarzach pod produktem nie narzekano na gorsze wpinanie/wypinanie.

  • +1 pomógł 1
Napisano

Pozwolę sobie podrążyć ten temat stalowych bloków (za które zapłaciłem po sprawdzeniu po 30 zł, nie po 35).

Nie znalazłem żadnych wpisów po polsku ani po angielsku, które by weryfikowały hipotezę, że pręty/sprężyny się szybciej niszczą od stalowych bloków względem mosiężnych. Przyjrzałem się zużyciu moich pedałów i bloków (mosiężnych). Pręty są głównie starte od góry (od strony butów; nie tam, gdzie ścierają się z blokami) Bloki są głównie starte od dołu - pewnie od chodzenia i od części platformowej w pedałach. Zakładam zatem, że bloki z prętami pracują w relatywnie niewielkim stopniu. Być może stalowe bloki okażą się znacznie trwalsze, nie będą się tak niszczyć przy chodzeniu, a w niewiele większym stopniu będą ścierać pręty. Być może żywot pedałów zakończy się nawet tak samo, jak zawsze - przetartym od buta prętem. 

Napisano

Sądzę że pręty ścierają od bloków jednak bardziej intensywnie niż od podeszwy. Ponieważ stopa ma luz w osi pionowej bloku, i to jest ważnym detalem systemu ATAC, czyli blok ciągle się trze o pręty. Co nie wyklucza że bloki również ścierają się od chodzenia.

Napisano

Poniżej są moje Time Atac MTB po ponad 25k km. Można ocenić sobie, gdzie i od czego pręty/sprężyny zużyły się. Sfotografowałem tylko lewy pedał z jednej strony. Oba wyglądają podobnie z każdej strony. BTW łożyska mają lekki luz, kręcą się gładko. 

C2B8057A-0DBF-4825-B309-00251A1CBDAF.thumb.jpeg.bee5403d3589f32f93eabd8f37032a6b.jpeg

FBC2B8F2-EA7D-4905-93A5-F0EF9277B8AB.thumb.jpeg.38e49cdb086bd0b33d25e94ce3839e40.jpeg

56B41EF6-6FB9-4658-BCB7-2C31830F89D2.thumb.jpeg.f58b2fde154f22b31fec986f2a4a822d.jpeg

8546CEC6-8B78-4905-BE7F-8F89EB0DBE2A.thumb.jpeg.04b11410207913123f865cedb9d8c5b5.jpeg

Napisano

Ale to tylko potwierdza że mosiądz oszczędza pręty. Skoro podeszwa (tworzywo czy guma) tak starła stal prętów, to jak wpłynie na pręty stalowy blok? Ale jak już je masz to warto przetestować :)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...