Adam55 Napisano 7 Maja 2023 Napisano 7 Maja 2023 Witam. Temat raczej powinien wylądować w kategorii druciarstwa, ale tam zainteresowanie niewielkie. Z racji że praktycznie tylko kasety szosowe mają najtwardsze koronki 12 czy 14 ale im brakuje miękkich przełożeń , szukam możliwości doboru koronek do m4100 tak żeby dół wyglądał 12,14,15. Pewno jest to finansowo wątpliwe i niekoniecznie ma większy sens, ale czy są możliwości żeby to uzyskać? Cytuj
chrismel Napisano 7 Maja 2023 Napisano 7 Maja 2023 Kilka lat temu drążyłem temat i jest to jak najbardziej możliwe przy czym niekoniecznie musi okazać się kosztowne. Zależy czy będziesz tylko wymieniał koronki czy składał kasetę z dwóch różnych. Poszukaj na tym forum: https://forum.szajbajk.pl/ Ja już nie pamiętam gdzie to było opisane. 1 Cytuj
KSikorski Napisano 7 Maja 2023 Napisano 7 Maja 2023 W grupie alivio jest kaseta 9s o zakresie 12-36. Może coś by z niej podeszło po niewielkim tuningu. Cytuj
Adam55 Napisano 7 Maja 2023 Autor Napisano 7 Maja 2023 Ogólnie w grupie 10rz jest CS hg 500 12-28. Pytanie skąd wziąć 14t? 10rz kaseta z 14t to choćby wyżej wspomniana i CS m771, ale tam jest to nie druga a 3 koronka. Więc czy to by się zgrało? Ideałem by było gdyby m4100 3cią koronkę miało 16t. Wtedy jak ulał wlazły by dwie pierwsze z 10rz kasety CS 6600. Ona ma początek 14-15- Cytuj
leejoonidas Napisano 7 Maja 2023 Napisano 7 Maja 2023 (edytowane) Zainteresuj się kasetami Miche Primato. Edytowane 7 Maja 2023 przez leejoonidas Cytuj
azmadan Napisano 7 Maja 2023 Napisano 7 Maja 2023 Jako że jestem ciężki + silnik ebike - kaseta deore 10s 11-46 - nie przyjmuje nowego łańcucha po naciągnięciu starego do 0.5 - 2 najmniejsze koronki przeskakują - a reszta jest ok. Nabyłem ostatnio koronki z Ali... ZTTO 11t i 13t - wszystko działa i jest OK - ale na razie tylko kilkaset km zrobione Końcowe 11t i 12t do 10s były dostępne... za 8,50zł... z darmowa przesyłką... - za tyle zawsze możesz przetestować. 14T jest na allegro za 17zł... Cytuj
graveloiksctrailowka Napisano 7 Maja 2023 Napisano 7 Maja 2023 Jakie dokł masz te przełożenia? Jakie blaty z przodu jaka kaseta etc? Przykładowo mając 10s można zrobić 11-13-15-17-19-21-24-28-34-42. Myślę że tak ciasne stopniowanie będzie wystarczające. Co ząbek to jest dobre tylko do np czasówek na płaskim. Cytuj
Adam55 Napisano 8 Maja 2023 Autor Napisano 8 Maja 2023 Mam 46/34 a tył standard jak CS m4100 czyli 11–13–15–18–21–24–28–32–37–42T. Problem z tym że prawie nie używam koronki 11 i 13. A na mojej korbie rs500 mniejszego blatu niż 46 nie ma. Stąd pomysł żeby dać 12 i 14 a z największą chęcią widział bym tam 14-15-16 z CS 6600 a później od 18t reszta m4100. Z tym ze ta opcja wiązała by się z roznitowaniem dodatkowo 15t bo w m4100 tylko dwie koronki są luzem. 9 godzin temu, leejoonidas napisał: Zainteresuj się kasetami Miche Primato. Czy miche 10rz jest kompatybilna z 10 Rz shimano? Cytuj
uzurpator Napisano 8 Maja 2023 Napisano 8 Maja 2023 Zamień 11-13 na 13-14, byle z tej samej kasety. Do koronka 'końcowa" musi tylko mieć metalowy, wbudowany dystans, tak aby złapała karby na bębnie. Tak czy inaczej będziesz potrzebować lockringu od 12t w górę i może odrobinę zabawy z podkładkami będzie. Ale powinno działać. No i zmiana 15->13 lub 13->15 będzie 'taka se' Cytuj
graveloiksctrailowka Napisano 8 Maja 2023 Napisano 8 Maja 2023 Widać jak bezmyślnie stopniuje się kasety.. 37-42 jest blisko, między 18 a 21dziura. Jak te największe koronki są na pałąku (osobno od małych) to możesz np na ali pokupić koronki tak by kaseta zaczynała się od 14. Cytuj
Adam55 Napisano 8 Maja 2023 Autor Napisano 8 Maja 2023 Pokombinuje i obadam możliwości. Że swej strony nie rozumiem dlaczego ktoś nie wpadł żeby zrobić kasetę 14/16-42 i jakieś sensowne stopniowanie. Cytuj
uzurpator Napisano 8 Maja 2023 Napisano 8 Maja 2023 @Adam55 Bo 14-42T to okolice 11-34T z zakresem. Potem to tylko kwestia znalezienia pasującej korby. Z kasetą 11-34 wystarczy zmienić korbę na 36-24 i masz te same niskie przełożenia ( 30 na 42 to tyle samo co 24 na 34 ), zaś wysokie odpowiadają właśnie 46 na 14. Cytuj
chrismel Napisano 8 Maja 2023 Napisano 8 Maja 2023 (edytowane) Jak klient kupuje nowy rower to wydaje mu się że będzie jeździł 40 km/h po płaskim i pod takiego "marzyciela" jest chyba zrobione stopniowanie zarówno kaset jak i korb. Są tylko nieliczne wyjątki: - korby Aerozine (26-39, 27-40, 29-42) - system Classiefield (zwłaszcza kasety mają ciekawie zestopniowane) Stosując jedno z dwóch rozwiązań da się złożyć napęd o sensownym stopniowaniu z dostępnych na rynku elementów. Edytowane 8 Maja 2023 przez chrismel Cytuj
Adam55 Napisano 8 Maja 2023 Autor Napisano 8 Maja 2023 48 minut temu, uzurpator napisał: @Adam55 Bo 14-42T to okolice 11-34T z zakresem. Potem to tylko kwestia znalezienia pasującej korby. Z kasetą 11-34 wystarczy zmienić korbę na 36-24 i masz te same niskie przełożenia ( 30 na 42 to tyle samo co 24 na 34 ), zaś wysokie odpowiadają właśnie 46 na 14. Racja. Problem pojawia się jeśli chcesz zrobić bardziej miękki napęd w rowerze z linia szosową. Na moją korbę rs500 nie wchodzi nic mniej niż 46/34. W grx shimano daje korby na przykład 46/30 lub w singlu 40t, a kasety od 11/12. Cytuj
marvelo Napisano 8 Maja 2023 Napisano 8 Maja 2023 4 godziny temu, Adam55 napisał: Mam 46/34 a tył standard jak CS m4100 czyli 11–13–15–18–21–24–28–32–37–42T. Problem z tym że prawie nie używam koronki 11 i 13. A na mojej korbie rs500 mniejszego blatu niż 46 nie ma. Stąd pomysł żeby dać 12 i 14 a z największą chęcią widział bym tam 14-15-16 z CS 6600 a później od 18t reszta m4100. Z tym ze ta opcja wiązała by się z roznitowaniem dodatkowo 15t bo w m4100 tylko dwie koronki są luzem. Tych problemów by nie było, gdybyś miał poczciwy napęd 3x. Np. korba 42/32/22 i kaseta 12-28 (Kaseta SHIMANO Tiagra CS-HG500 - CentrumRowerowe.pl) dałaby Ci podobne najlżejsze przełożenie (22/28) jak masz obecnie (34/42), a najszybsze 42/12 byłoby prawie jak 46/13. Napęd 2x w porównaniu do 3x ma zalety tylko jeśli nie musimy mieć szerokiego zakresu przełożeń. Ani to jakoś szczególnie lekkie, manetka i przerzutka przednia i tak występują, a za to kaseta dużo cięższa i "dziurawa", by uzyskać podobny zakres. 2 Cytuj
uzurpator Napisano 8 Maja 2023 Napisano 8 Maja 2023 9 minut temu, Adam55 napisał: Racja. Problem pojawia się jeśli chcesz zrobić bardziej miękki napęd w rowerze z linia szosową. Na moją korbę rs500 nie wchodzi nic mniej niż 46/34. W grx shimano daje korby na przykład 46/30 lub w singlu 40t, a kasety od 11/12. Meh. Grx lata na góralskiej linii łańcucha, lub bardzo bliskiej temu. Zmieniasz korbę na góralską i na 99% da się to pożenić - albo z góralską przerzutką, albo z jakimś innym dziergiem. A jak masz suport BSA to już w ogóle jest luzik. Cytuj
Adam55 Napisano 8 Maja 2023 Autor Napisano 8 Maja 2023 Ja mam FC rs500. Ale dla przykładu dałem grx żeby pokazać jakie robia zestawy. Ogólnie mam tą korbę i kasetę mtb z tyłu, manetki xt, Rd m8000, i z przodu szosowa fd 5800. To i tak nakombinowanie. Ogólnie nie jest źle, ale ubolewam ze nie robią kaset 14-42 😂. W ramach ćwiczę dofakgycznych spróbuję to przerobić w miarę logicznych kosztach. 50 zł nie zbiednieje. 42 minuty temu, marvelo napisał: Tych problemów by nie było, gdybyś miał poczciwy napęd 3x. Np. korba 42/32/22 i kaseta 12-28 (Kaseta SHIMANO Tiagra CS-HG500 - CentrumRowerowe.pl) dałaby Ci podobne najlżejsze przełożenie (22/28) jak masz obecnie (34/42), a najszybsze 42/12 byłoby prawie jak 46/13. Napęd 2x w porównaniu do 3x ma zalety tylko jeśli nie musimy mieć szerokiego zakresu przełożeń. Ani to jakoś szczególnie lekkie, manetka i przerzutka przednia i tak występują, a za to kaseta dużo cięższa i "dziurawa", by uzyskać podobny zakres. Cały czas walczyłem żeby pozbyć się 3x 😂. A przy okazji wrócę znowu na 1x jak miałem w poprzednim. Cytuj
chrismel Napisano 8 Maja 2023 Napisano 8 Maja 2023 Też jestem fanem napędów 1x ale są sytuacje gdzie przednia przerzutka jest mile widziana. Wtedy zdecydowanie wolę napęd 3x niż 2x. Nie widzę żadnych zalet napędu 2x w porównaniu do 3x a wręcz wady z których największą jest wykorzystywanie tylko części kasety. Przy 3x dobieramy tak środkowy blat żeby w połączeniu z kasetą był podstawowy wtedy mały mamy na podjazdy, duży na zjazdy i jest idealnie. Skutkiem ubocznym jest świetne stopniowanie kasety. Nie wiem skąd ten upór producentów żeby było tylko 2x tak jak w najnowszym Shimano Cues. 1 Cytuj
graveloiksctrailowka Napisano 8 Maja 2023 Napisano 8 Maja 2023 Nie myślałeś może nad przejściem na 1x10 ? Używasz tego najlżejszego przełożenia? Zawsze możesz też zrobić jak ja, tj. dwa blaty NW oval spięte ze sobą. Prosta kalkulacja, w teren płaski np 44t, na górzysty 36t. U mnie sprawdza się to świetnie. Na teraz mam 32t + 38t (stare), założyłem to 38t na próbę. Docelowo będzie 42t. Na 32 - 40 bez najmniejszego problemu wyjeżdżam np daglezjowy w BB enduro trails. Blat ten będzie też na zimowe przeciskanie się przez błoto czy generalnie teren górski. Duży blat na teren płaski, asfalt szuter etc. Linia łańcucha idealnie wstrzelona w okolice 17t-15t. Ale też nic się nie stanie jak na 30s wrzucę np 38-40 (porządny przekos) przez znaczną większość czasu, łańcuch i tak jest prosty. Na 32-13 sprawa nie wygląda już tak różowo. Cytuj
Adam55 Napisano 8 Maja 2023 Autor Napisano 8 Maja 2023 Godzinę temu, chrismel napisał: Też jestem fanem napędów 1x ale są sytuacje gdzie przednia przerzutka jest mile widziana. Wtedy zdecydowanie wolę napęd 3x niż 2x. Nie widzę żadnych zalet napędu 2x w porównaniu do 3x a wręcz wady z których największą jest wykorzystywanie tylko części kasety. Przy 3x dobieramy tak środkowy blat żeby w połączeniu z kasetą był podstawowy wtedy mały mamy na podjazdy, duży na zjazdy i jest idealnie. Skutkiem ubocznym jest świetne stopniowanie kasety. Nie wiem skąd ten upór producentów żeby było tylko 2x tak jak w najnowszym Shimano Cues. Wielu ludzi mający napęd 3x nigdy nie używa najmniejszej koronki korby. Po co mieć też blat w układzie 3x jak używasz go tylko do zjazdów? Dla mnie to 2x jest ok z tą niedogodnością że koronki 11,13 się nudzą. A zmieniło by się to gdyby dół tej kasety był bardziej miękki. Cytuj
chrismel Napisano 8 Maja 2023 Napisano 8 Maja 2023 Bo mają za duże tarcze z przodu, np. 48. Dla mnie 40 to maks dla przeciętnego rowerzysty. Ewentualnie 44 ale nic ponadto. Czyli optymalna korba to 22/30/40. Z kasetą 11-28 jest to świetne połączenie. Sam mam taki napęd w gravelu i cała kaseta jest w użyciu. No ale ja nie marzę że będę jeździł jak zawodowcy na czasówce w Tour de France Cytuj
azmadan Napisano 8 Maja 2023 Napisano 8 Maja 2023 albo 1x10 z kasetą 11-46... i może być szybko i miękko😜 - tylko odpowiednia tarcza na korbie Jak pisałem koronki z Ali... 8,50zł za sztukę i możesz czarować Cytuj
Adam55 Napisano 8 Maja 2023 Autor Napisano 8 Maja 2023 2 godziny temu, chrismel napisał: Bo mają za duże tarcze z przodu, np. 48. Dla mnie 40 to maks dla przeciętnego rowerzysty. Ewentualnie 44 ale nic ponadto. Czyli optymalna korba to 22/30/40. Z kasetą 11-28 jest to świetne połączenie. Sam mam taki napęd w gravelu i cała kaseta jest w użyciu. No ale ja nie marzę że będę jeździł jak zawodowcy na czasówce w Tour de France Tu nie chodzi o marzenia a o to co daje ci producent w pewnych grupach osprzętu. Z chęcią założę blat 42 lub 44 do mojego napędu. Tylko skąd 🤪. Cytuj
graveloiksctrailowka Napisano 8 Maja 2023 Napisano 8 Maja 2023 Raczej to będzie już tylko narrow wide, zębatka do 1x Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.