yjcek Napisano 6 Maja 2023 Udostępnij Napisano 6 Maja 2023 Witam, chciałbym wymienić przednią korbę 3 rzędową gdyż jest zbyt zużyta, i chciałbym się dowiedzieć jako że jestem amatorem w tych sprawach jaki może mieć wpływ wymiana korby 24/34/42T na większą w rowerze górskim. Czy wpłynie to na coś więcej niż prędkość? Z góry dziękuje za pomoc. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
J67 Napisano 6 Maja 2023 Udostępnij Napisano 6 Maja 2023 Przede wszystkim będzie to wymagało przesunięcia przedniej przerzutki do góry. Możliwe, że i wymiany. Nie wiadomo, czy ta, którą masz - ogarnie większy blat. Wymiana korby na inną często wymaga również wymiany suportu. Do każdej korby producent zaleca (powinien) długość osi suportu. Prędkość nie zależy (mało zależy) od wielkości blatu, a przede wszystkim od mocy generowanej przez rowerzystę. Na przełożeniu 42:18 wykręcam 53 km/h. Z górki - oczywiście . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
yjcek Napisano 7 Maja 2023 Autor Udostępnij Napisano 7 Maja 2023 Okej, dzięki za pomoc. Teraz łatwiej będzie mi dobrać dobrą korbę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marvelo Napisano 7 Maja 2023 Udostępnij Napisano 7 Maja 2023 17 godzin temu, J67 napisał: Prędkość nie zależy (mało zależy) od wielkości blatu, a przede wszystkim od mocy generowanej przez rowerzystę. Na przełożeniu 42:18 wykręcam 53 km/h. Z górki - oczywiście . Na kole 28" z oponą crossową (przyjąłem obwód 220 cm, nie wiem jakie masz) to byłoby już powyżej 170 obr/min na tym przełożeniu. Przy takich obrotach to już praktycznie nie generujesz żadnej mocy, chyba że jesteś wytrenowanym kolarzem torowym i jedziesz na ostrym kole. Dla przeciętnego człowieka już kadencja powyżej 120 obr/min generuje prawie wyłącznie koszty mechaniczne, nie wnosząc wiele w napędzanie roweru. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
J67 Napisano 7 Maja 2023 Udostępnij Napisano 7 Maja 2023 Nie jestem kolarzem, a tym bardziej - wytrenowanym. Tak. Ten rower to ostre koło, ale z oponami 1 i 3/4", więc obwód koła to ok. 2,25 m. Prawdą jest, że na wolnobiegu odpuszczam na zjazdach przy kadencji 130 - 140. A jeżeli przy 120 przestajesz generować moc, to prawdopodobnie masz za długie korby. Ja mam 165 mm. Widziałem niedawno taki filmik: Myślę, że każdy rowerzysta powinien się z nim zapoznać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marvelo Napisano 8 Maja 2023 Udostępnij Napisano 8 Maja 2023 Mam kilka różnych rowerów i wszystkie korby (z wyjątkiem jednej) mam 170 mm. Ten wyjątek to szosowa 600 Ultegra (6400), gdzie mam 165 mm i na tej jeździłem przez wiele lat (wciąż mam ją w szosie z prostą kierownicą, a kiedyś w szosie z baranem). Chętnie spróbowałbym korb 165 nawet w mtb, ale takich praktycznie nie ma. W szosie zdecydowanie wolę 165 mm. 175 mm to bym w życiu nawet nie brał pod uwagę. Kręcenie powyżej 120 obr/min to już sensu nie ma, chyba że z konieczności, gdy już brak twardszych biegów (czyli nawet w szosie na 53/11, przy dokręcaniu na zjazdach powyżej 72 km/h). Im wyższa kadencja, tym mniejsza efektywność, zwłaszcza przy małych mocach. Przy rekreacyjnej jeździe to czasem warto kręcić nawet 60 obr/min. Effect of cadence on the efficiency of cycling at varying work rates. A... | Download Scientific Diagram (researchgate.net) 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bob555 Napisano 8 Maja 2023 Udostępnij Napisano 8 Maja 2023 Najpierw określ z jakimi prędkościami przeciętnie jeździsz. Potem polecam analizę kalkulatora np tego https://rowerplus.pl/pliki/kalkprzelozen.htm No i można do swoich prędkości i przełożeń z jakimi się jeżdzi dobrać korbę. Ja powiem, że w swoim 28 calowym zmieniłem korbę z 46 na 40 i przy moim stylu jeżdżenia średnio 18-25 km/h jestem zadowolony. Wcześniej w starym rowerze zmieniłem korbę z 48T na 40T. Większa korba to dłuższe przełożenia. Ja tam wolę mniejszą. Różnice między biegami są krótsze, łatwiej dobrać odpowiednie przełożenie. Innymi słowy to tak jakbyś jeździł rowerem co ma 12 biegów a nie 21. Czy warto zmieniać korbę na większą niż 42? Moim zdaniem nie za bardzo. Zresztą w crossie tak samo. Może w kolarkach jak ktoś się ściga 40 km/h tak ale nie dla amatora. Jeżeli masz zajechaną korbę, to łańcuch oraz kasetę prawdopodobnie też. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marvelo Napisano 8 Maja 2023 Udostępnij Napisano 8 Maja 2023 A ja jeszcze dopytam o wielkość kół i czy z tyłu jest kaseta (z najmniejszą zębatką 11z), czy wolnobieg (z najmniejszą 14 z). Jeśli jest to góral na kołach 26 cali i z wolnobiegiem, a rower często jeździ też po szosie, to wtedy można rozważyć korbę 48/38/28, bo da więcej szybkich przełożeń. Do kasety i roweru typowo z przeznaczeniem na teren pozostawiłbym te same wielkości zębatek jak obecnie, zwłaszcza jeśli rower ma koła 29 cali. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.