Theartem Napisano 4 Maja 2023 Udostępnij Napisano 4 Maja 2023 Witam, Temat pewnie poruszany wielokrotnie ale przyznam się szczerze - jestem zbyt leniwy na przeszukiwanie całego forum. 🙃 Moją bolączką jest oczywiście zakup bagażnika rowerowego do mojego poczciwego Focusa MK1 kombi. Mam sporo planów na różne wyjazdy w nieco odleglejsze rejony. Do tej pory z moim i tak troszkę doświadczonym już MTB nie przejmowałem się zbytnio i po prostu odkręcałem koło i siup do bagażnika. Nieubłaganie jednak zbliża się zakup nowiutkiego gravela no i tu już mi byłoby smutno gdyby coś mu się wydarzyło. Nie dysponuję ani hakiem ani wysoki budżetem aby kupować bagażnik na hak więc z góry odpada. Interesuje mnie opcja jak najbardziej budżetowa. Naczytałem się o tym jakie to bagażniki na klapę są niedelikatne i w ogóle, natomiast obawiam się że bagażnik dachowy spowoduje mi wzrost spalania paliwa o połowę. Czy ktoś z was badał może temat bardziej szczegółowo lub ma doświadczenia z tymi dwoma rodzajami? Jak byście ocenili z własnego doświadczenia wzrost spalania z rowerami na dachu? Czy zdarzyło wam się znaleźć nowe rysy po podróży? Dzięki z góry. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Maciorra Napisano 4 Maja 2023 Udostępnij Napisano 4 Maja 2023 Nie mam haka, więc nie mam porównania, ale u mnie z bagażnikiem na dach spalanie wzrasta od kilkunastu do jakichś 30% w zależności od prędkości z jaką jeżdżę i od ilości rowerów na dachu (u mnie maks 3 sztuki). Gdybym miał hak pewnie kupiłbym platformę na hak. Gdybym miał auto do którego mieści się rower/rowery to woziłbym w środku:) 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mihau_ Napisano 4 Maja 2023 Udostępnij Napisano 4 Maja 2023 Cytat Czy zdarzyło wam się znaleźć nowe rysy po podróży? Chyba logiczne, że skoro samochód dostaje piaskiem/żwirem/kamieniami to rower też dostanie. Poza tym sam go bardziej uszkodzisz wkładaniem na dach i zapinaniem. Cytat Interesuje mnie opcja jak najbardziej budżetowa. Więc pakuj rower do środka, to najtańsza i najbezpieczniejsza opcja Cytat Naczytałem się o tym jakie to bagażniki na klapę są niedelikatne i w ogóle, Generalnie bagażnik na klapę to rozwiązanie najgorsze z możliwych Cytat natomiast obawiam się że bagażnik dachowy spowoduje mi wzrost spalania paliwa o połowę. Diesel 2.0/190, dwa rowery na dachu, trasa z prędkością 120-130kmh to mniej niż litr w górę, im wolniej jedziesz tym różnica mniejsza. BTW jak zapakujesz bagażnik dachowy to się w aucie zrobi głośniej, jak nie będzie na nim rowerów również a focus mk1 to jednak nie limuzyna ze świetnym wygłuszeniem 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Theartem Napisano 4 Maja 2023 Autor Udostępnij Napisano 4 Maja 2023 (edytowane) Okej, na takich odpowiedziach mniej więcej mi zależało. Cytat Chyba logiczne, że skoro samochód dostaje piaskiem/żwirem/kamieniami to rower też dostanie. Poza tym sam go bardziej uszkodzisz wkładaniem na dach i zapinaniem. Bardziej chodziło mi o to, że dwa niestabilne rowery uszkadzają siebie nawzajem czy coś w ten deseń. Ale Twój argument pewnie też jak najbardziej słuszny. Cytat Więc pakuj rower do środka, to najtańsza i najbezpieczniejsza opcja Przy wycieczkach z dwoma rowerami rozważę więc opcję pakowania jednego do środka, a drugiego na zewnątrz. Niestety z przewożeniem dwóch rowerów w środku też mam już nieprzyjemne doświadczenia, ale faktycznie w pojedynkę nigdy nic się nie wydarzyło. Problem może tylko sprawić sytuacja, w której będzie trzeba zabrać dodatkową osobę lub większą ilość bagażu. Po Waszych odpowiedziach wydaje mi się jednak, że mimo wszystko lepszą opcją będzie bagażnik dachowy niż klapa. Edytowane 4 Maja 2023 przez Theartem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
spidelli Napisano 4 Maja 2023 Udostępnij Napisano 4 Maja 2023 (edytowane) Specjalnie do wożenia rowerów kupiłem fabię 2 kombi 😁 Pojedyncze sztuki np. na serwis wożę w środku, gravele nawet bez odpinania koła. Urlopy to bagażnik dachowy, kupiłem w miarę opływowe budżetowe Aguri, bagażniki miałem już wcześniej - budżetowe Thule (nie pamiętam modelu). Auto zagazowałem więc jedyny ból to częste zjazdy po LPG. Co do rys, to zawsze możesz próbować zabezpieczyć rower, jedyne co ja praktykuję to otulina do rur CO z Castoramy na ramę w miejscu łapy. Owijki czy siodełka można zabezpieczyć folią spożywczą, raz tak robiłem bo w prognozie była ulewa. Edyta: auto z relingami, te belki Aguri są dość opływowe, jeżdżę z nimi non-stop. Problem był na poczatku, bo nie założyłem tych gum na rowki i gwizdało jak... Jedyne co im mogę zarzucić to plastikowe zabezpieczenia - bębenek zamka jest w tak marnym plastiku, że co najwyżej spowolni złodzieja o kilka chwil. I pewnie trwałość tego to kilka lat, zanim coś pęknie. I oby bez roweru 🤣 Edytowane 4 Maja 2023 przez spidelli 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rambolbambol Napisano 4 Maja 2023 Udostępnij Napisano 4 Maja 2023 Aż nie chce mi się wierzyć w taki wzrost spalania (do 30%) z rowerami na dachu. Sam od kilku lat na urlopy jeżdżę z czterema rowerami na dachu. Jest to bardzo wygodne. Nie ma problemu z parkowaniem, jak z bagażnikiem na haku bywa. W mojej Skodzie z 1.6 MPI spalanie z 8 litra benzyny/gazu wzrasta do 8,5-9.0 litra. W drugim aucie z 1.4 TSI, gdzie też mam bagażnik dachowy, różnicy w spalaniu nie ma prawie wcale. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
spidelli Napisano 4 Maja 2023 Udostępnij Napisano 4 Maja 2023 (edytowane) Przy dziadkowych prędkościach pewnie wzrost spalania nie jest aż tak odczuwalny ale jak pisał @MIHAU_ wzrasta z prędkością (z resztą - bez rowerów też i to chyba nie liniowo). Jest jeszcze opcja oklejania folią - oklejam rowery w newralgicznych miejscach i czasami auta też. Można też tak klapę potraktować w miejscu styku z bagażnikiem. Folia z allegro do tuningu, przezroczysta. Żona ma nowy tower. Mówię - oklej, jest folia w garażu. Nie, nie będę szpecić. No to ma pierwsze szlify na główce ramy od kabli. I chyba oklei 🤣 Edytowane 4 Maja 2023 przez spidelli 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Maciorra Napisano 4 Maja 2023 Udostępnij Napisano 4 Maja 2023 @rambolbambol Różnice pewnie zależą również od samochodu, ale w to, że nie masz różnicy spalania prawie wcale nie uwierzę, chyba, że w tym drugim aucie bagażnik i rowery przez nieuwagę wozisz w środku U mnie (mała hybryda) po założeniu bagażnika i rowerów przy trasach przez wioski z niskimi prędkościami (60-70km/h) spalanie rośnie z mniej więcej 3.6-3.7l do 4.2l. Przy szybszych trasach (100-110kmh) z 5l na 6.5l. 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Theartem Napisano 4 Maja 2023 Autor Udostępnij Napisano 4 Maja 2023 Okej, w każdym razie nie jest to jakiś całkiem nieakceptowalny przeze mnie poziom. Wygląda więc na to, że nie ma co się za mocno wahać i po prostu decydować się na bagażnik dachowy. Dzięki za pomoc 😉 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
spidelli Napisano 4 Maja 2023 Udostępnij Napisano 4 Maja 2023 (edytowane) Jest też opcja wypożyczenia bagażnika. Ja pierwszy raz wypożyczałem u sprzedawcy Thule. Jak złapałem bakcyla, to sensowniej było kupić własny ale możesz sobie sprawdzić ewentualnie. Edytowane 4 Maja 2023 przez spidelli Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojcio Napisano 4 Maja 2023 Udostępnij Napisano 4 Maja 2023 Wszystko testowałem: Bagażnik na klapę - raczej na jeden rower, bo dwa to się o siebie otłukują (trzeba zabezpieczać) - spalanie spore, bo rowery wystają nad auto znacznie bardziej niż na haku. Do tego można uszkodzić samochód. I na koniec. - wiele aut się nie nadaje - szczególnie jak ma plastikowy spoiler albo krawędź klapy ze szkła. Woziłem tak na sedanie, hatchbacku i suvie. Zaleta - tani i uniwersalny. Wada - może zasłaniać światła. Dach - spalanie (w w Wartburgu trudność z przekroczeniem 100km/h), można uszkodzić rower, nie każdy da radę wpakować każdy rower na każdy samochód - np. ja 20kg na terenówkę. Nie można wjechać a garażu, a raz nawet musiałem objeżdżać niski wiadukt. Środek - jak dwa, to zwykle zdejmowanie obu kół, jakiś kocyk i jest OK. Rowery bezpieczne, czyste. Pakowałem dwa górale 26" do kufra Wartburga sedana albo do kufra Ssangyonga Kyrona (ramy wchodziły w poprzek pionowo). Problem to często reszta bagażu. Kiedyś kolega woził dwa rowery w maluchu (a ja mu wiozłem tylną kanapę) :). Hak - dobry, ale też rower się kurzy, moczy i może ostukać. Obecnie wożę na haku 3 rowery. Bagażnik Uebler i31X. Ideał - dostawczak z uchwytami w środku - to moje marzenie 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
spidelli Napisano 4 Maja 2023 Udostępnij Napisano 4 Maja 2023 (edytowane) Jest na forum stary wątek, w którym rozważałem opcje przewozu rowerów w aucie. Do większych kombi kilka firm ma gotowe rozwiązania, włącznie z czymś co przypomina nosze nożycowe w karetce. Nawet skoda ma swój fabryczny model. Dla ambitnych jest opcja wykorzystania np. budżetowych uchwytów na dach "za widelec” w celu wożenia w aucie - kombi lub dostawczaku. BTW oglądałem roomstery i praktiki a nawet dobloki ale stanęło na skodzinie - sprawdza się też w dojazdach do pracy 😉 Edytowane 4 Maja 2023 przez spidelli Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wymiennik Napisano 4 Maja 2023 Udostępnij Napisano 4 Maja 2023 Peugeot 3008 1,6 diesel: - jazda wakacyjna, załadowany bagażnik, autostrada 120 km/h, 3 bagażniki rowerowe na dachu, bez rowerów, spalanie 6,0 / 100 km - jazda wakacyjna, załadowany bagażnik, autostrada 120 km/h, 3 bagażniki rowerowe na dachu, 3 rowery, spalanie 7,0 / 100 km Przy moich bagażnikach Thule maksymalna prędkość z rowerami na dachu to 130 km/h, podobno powyżej może wyrwać bagażnik z relingów/poprzecznych belek (informacja z serwisu Thule). Przy trzech rowerach na dachu, sporej prędkości i silnym wietrze rowery działają jak żagiel i auto staje się narowiste. Czuje się na kierownicy, że autem rzuca i trzeba bardzo uważać. Na autostradzie potrafi nagle silnie zawiać i nagle autem zaczyna szarpać na boki. Czy rowery są na dachu czy jedziesz z pustym bagażnikiem trzeba się przyzwyczaić do świstu powietrza i różnych dźwięków. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JWO Napisano 5 Maja 2023 Udostępnij Napisano 5 Maja 2023 16 godzin temu, rambolbambol napisał: Nie ma problemu z parkowaniem, jak z bagażnikiem na haku bywa. Ale trzeba uważać na wiadukty i wjazd do garażu 😛 . Swoim starym samochodem wozilem na dachu, ale to bylo kilkanaście lat temu. Teraz zamowiłem samochód z hakiem i kupie Thule na hak. Na starość człowiek potrzebuje wygody . Do wożenia w środku mam pokrowce, ale trzeba odkręcać przednie koło. Nawiasem mówiąc taki pokrowiec to dobra rzecz, można zapakować rower do pociągu, autobusu, metra. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojcio Napisano 5 Maja 2023 Udostępnij Napisano 5 Maja 2023 Zobacz też Ueblera. To moje odkrycie. Kosztowne ale fajne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 5 Maja 2023 Udostępnij Napisano 5 Maja 2023 Ja sporo (rocznie 7-7kkm przez kilka lat) jeździłem z 3 na dachu potem na platformie. W jednym i drugim przypadku czuje się że jest jakiś spadochron. Duży suv, 333KM, spalanie faktycznie 15-20% w jednym i drugim przypadku. Na platformie rowery mają tendencje do obijania siebie a czasami i samochodu. Można coś kombinować z jakimiś separatorami miejsc potencjalnego styku. Na platformie rowery brudzą się bardziej podczas jazdy w deszcz albo jak jest sucho i pyliście. Na dachu łapią masę owadów. Na dachu znacznie stabilniej rowery się trzymają jak są zamocowane tyłem do kierunku jazdy. Jak montowałem jak producent bagażników zalecał (przodem) to się gibały przeokrutnie po przekroczeniu 120kmh. No i w suvie na dachu jest prob żeby dostać się do środkowego roweru Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rafu Napisano 5 Maja 2023 Udostępnij Napisano 5 Maja 2023 W dniu 4.05.2023 o 08:37, Theartem napisał: Jak byście ocenili z własnego doświadczenia wzrost spalania z rowerami na dachu? Czy zdarzyło wam się znaleźć nowe rysy po podróży? Przy 120km/h kanciastym Jeepem w dieslu z 2 MTB na dachu odnotowałem wzrost spalania ~17%. "Plus" jest taki, że złodziej poniżej 185cm wzrostu miałby problem ściągnąć rower z dachu Po zmianie auta jednak przymierzam się do platformy na hak. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 6 Maja 2023 Udostępnij Napisano 6 Maja 2023 Były takie badania -> spalanie wyższe z rowerem z tyłu niż ma dachu trzeba się dokopać i sprawdzić ile rowerów jaka prędkość i kształt auta… w małym samochodzie dach z uchwytem za widelec to bardzo wygodne rozwiązanie. Im częściej zabieramy rower tym lepsze, szybkie, odporne na brudny rower, zabezpiecza rower przed stłuczką… używałem belek aero, i fabrycznych mocowań w dachu auta, bagażniki wiotkie na klamrach za framugę i rodzinnym pakowaniu trzy cztery rowery potrafią wędrować, trzeba kontrolować w czasie jazdy… w końcu zwykle dokręcany kilka razy bagażnik „ stanie” ważne żeby pazur łapiący za framugę był szeroki a nie symboliczny. Raz do roku z rowerami całej rodziny to może lepiej zapakować sobie na hak i pojechać, dla maratończyka czy całorocznego solo rowerzysty który co weekend jedzie w góry jazda na suficie jest ok. Tylko dobry bagażnik, nie żadne blaszkotwory na śrubach bez atestu rdzewiejących w trzy tygodnie. Spalanie z dachem rośnie u kolegów zapierdalaczy albo podczas jazdy w dni z dużym wiatrem. 90-100 km/h i jeden albo dwa rowery i 100 konny silnik - nie ma tragedii, 170 na autostradach u Niemców na pewno wir w baku. U mnie szybka jazda z dachem to raczej potrzeba zmiany rytmu, aby przerwać letarg. 90-120 to rozsądne i nie makabryczne dla spalania prędkości… Ulewy niestety to jest problem… przy suportach HT bywa że trzeba dobrze odwrócić rower wylać wodę i solidnie wysuszyć, ale dla porównania mokry rower po 8 godzinach bokiem w aucie na siedzeniach zalewa w ramie łożysko suportu po stronie bez korby, i jeśli tydzień po urlopie rower po stoi bezczynny - łożysko stanie , jeśli rower jedzie korbą do podłogi to odwrotnie. na dachu chroniłem golenie amortyzatora przed komarami … reszta bez troski czasem tylko soczysta mucha na chwycie. No i raz prawie złapałem rowerem bociana wariata. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
spidelli Napisano 6 Maja 2023 Udostępnij Napisano 6 Maja 2023 (edytowane) 11 godzin temu, Dokumosa napisał: Można coś kombinować z jakimiś separatorami miejsc potencjalnego styku Raz jeszcze polecę szare otuliny budowlane do rur CO - są okrągłe w przekroju, z gąbki i można łatwo docinać dowolne kawałki. Średnic też jest sporo do wyboru. Czasami mają warstwę klejącą (wzdłuż naciecia, bo są nacinane), więc można je umocować bez obawy że odfruną. Folia spożywczą stretch też się nadaje do prowizorycznych zabezpieczeń. A pewne elementy roweru jak główka ramy (linki), górna rura (torby) zabezpieczamy folią bezbarwną do aut. Edytowane 6 Maja 2023 przez spidelli Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 6 Maja 2023 Udostępnij Napisano 6 Maja 2023 Otulina daje radę. Dobrze jest też kierownice w rowerach obrócić wzdłuż ramy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
spidelli Napisano 6 Maja 2023 Udostępnij Napisano 6 Maja 2023 No i nie ciśniemy, bo jedziemy na urlop 👍😀 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rafu Napisano 8 Maja 2023 Udostępnij Napisano 8 Maja 2023 W dniu 6.05.2023 o 03:22, itr napisał: Spalanie z dachem rośnie u kolegów zapierdalaczy albo podczas jazdy w dni z dużym wiatrem. 90-100 km/h i jeden albo dwa rowery i 100 konny silnik - nie ma tragedii, 170 na autostradach u Niemców na pewno wir w baku. Warto sobie sprawdzić maksymalną prędkość dopuszczalną przez producenta uchwytów. Moje Thule miały chyba 130-140km/h Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 9 Maja 2023 Udostępnij Napisano 9 Maja 2023 Bagażnik na łapach za framugę oznaczony 120max … a Thule „‚nigdy nie przekraczać 130” w przypadku uchwytów dwururka Thule 530 ( z pozoru mocnych) przy burzowych porywach wiatru w skos udało mi się skręcić zapięty rower, ( 2 atm w przednim kole) koło wyjechało zakręcając do tyłu, pozostając zapięte paskiem z rynny, a rower się pochylił. Patrząc na to po zatrzymaniu - zagadka umysłu i niemożliwe . Bez jazdy po autostradzie . Trąbienie kierowcy na szlabanie kolejowym - pokazał mi na dach, nie wiedziałem że rower jest 45 stopni na bok. Prędkości dużo wyższe od dopuszczalnych - to jazda już z uchwytami za widelec ze sztywnym skrzydłem od Thule . Bez wiatru z pozoru jazda bezpieczna, okna nie pracują, wibracji huku brak spalanie rośnie… uchwyty bagażnika fabryczne… jednak epizody urywania się bagażników u innych w drodze na zawody odnotowane, dojrzałość i strach przed zagrożeniem dla innych z tyłu - od lat jeżdżę wolniej. Absolutnie nie zalecam 170, tylko podaję, że auto które przy 80-90 pali 3,9 litra ( bez bagażnika) z 2 rowerami pali generalnie nie dużo, chyba że ktoś zaczyna szarżować jakby jutra miało nie być… Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JWO Napisano 12 Września 2023 Udostępnij Napisano 12 Września 2023 To odgrzeje troche temat. Mam do wyboru dwa modele: Thule Epos | Thule | Polska Thule EasyFold XT | Thule | Polska W pierwszym max rozstaw kol 1350mm w drugim 1300. Katalog ramy pokazuje rozstaw 1310 . Ten drugi podoba mi sie bardziej i jest tanszy, tylko ten 1cm jest problemem. Bedzie to sie trzymac? PS. Jeszcze pomierze dzisiaj na zywca rozstaw kol Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.