Theartem Napisano 25 Kwietnia 2023 Napisano 25 Kwietnia 2023 Witam wszystkich. Przymierzam się powoli do zakupu swojego pierwszego gravela i z odpowiednim wyprzedzeniem chciałbym rozeznać się w temacie. Mam nadzieję, że ktoś bardziej ode mnie kompetentny zdoła mi trochę doradzić. Zaznaczę na wstępie, że po przejrzeniu ofert najbardziej zainteresowały mnie trzy modele: - Kross Esker 2.0 - https://kross.eu/pl/rowery/gravel/esker-2-0-rubinowy-czarny-polysk - Kross Esker 2.0 MS - https://kross.eu/pl/rowery/gravel/esker-2-0-ms-rubinowy-czarny-polysk - Romet Boreas 1 Lite - https://romet.pl/rower-gravelowy-romet-boreas-1-lite-2023-2 Jeśli chodzi o Rometa to bardziej podoba mi się Aspre 2 ale niestety przekracza mój budżet. Spotkałem się z opiniami, aby w przypadku graveli raczej unikać modeli z tylko tylną przerzutką. Może ktoś będzie w stanie jakoś bardziej to uargumentować? W swoim MTB mam 12 tarcz z tyłu bez przerzutki przedniej i uwielbiam tę konfigurację. Na zakup gravela zdecydowałem się ze względu na nastawienie na długie, kilkudniowe podróże z bagażami i noclegami pod namiotem. Powoli coraz bardziej rozwijam się w tym kierunku, ale weekendowe, kilkudziesięciokilometrowe przejażdżki też zostaną. Zależy mi więc na połączeniu, które w mojej ocenie najlepiej odzwierciedla gravel. Co sądzicie o powyższych modelach? Który z nich byście wybrali i dlaczego? Może macie jakieś własne propozycje lub rady czym się kierować przy wyborze? Nie ukrywam, że znaczenie ma też aspekt wizualny zgodnie z zasadą, że rower ma się człowiekowi po prostu podobać. A z innej beczki, który styl podróżowania wydaje wam się lepszy – sakwy czy coraz bardziej popularny bikepacking? Z góry dziękuję wszystkim za opinie i poświęcony czas 😉 Cytuj
chrismel Napisano 25 Kwietnia 2023 Napisano 25 Kwietnia 2023 Wszystko rozbija się o miękkie przełożenia które w turystyce są potrzebne. Tym miększe im więcej będziesz miał bagażu i bardziej strome podjazdy. Proponuję się podszkolić w temacie: http://ritzelrechner.de http://bikecalculator.com/ Na pewno napędy szosowe takie jak w Eskerze 2.0 (Sora) nie mają sensu w Twoim przypadku. Zresztą w ogóle nie mają sensu w gravelu a producenci je montują tylko dlatego że są tanie. 2 Cytuj
Greg1 Napisano 25 Kwietnia 2023 Napisano 25 Kwietnia 2023 2 godziny temu, Theartem napisał: podoba mi się Aspre 2 ale niestety przekracza mój budżet. A jaki jest Twój budżet bo nie napisałeś? Cytuj
Theartem Napisano 25 Kwietnia 2023 Autor Napisano 25 Kwietnia 2023 Na pewno muszę zamknąć się w 5k Cytuj
Theartem Napisano 26 Kwietnia 2023 Autor Napisano 26 Kwietnia 2023 18 godzin temu, chrismel napisał: Wszystko rozbija się o miękkie przełożenia które w turystyce są potrzebne. Tym miększe im więcej będziesz miał bagażu i bardziej strome podjazdy. Na pewno napędy szosowe takie jak w Eskerze 2.0 (Sora) nie mają sensu w Twoim przypadku. Zresztą w ogóle nie mają sensu w gravelu a producenci je montują tylko dlatego że są tanie. Dzięki za poradę ogólnie. A co w takim wypadku sądzisz o Aspre 2 gdybym teoretycznie dorzucił trochę pieniędzy? Cytuj
Mihau_ Napisano 26 Kwietnia 2023 Napisano 26 Kwietnia 2023 Aspre 2 jest najtańszym rowerem, który ma wszystko co powinien mieć dobry gravel. Typowo gravelowy napęd, hydrauliczne hamulce i sztywne osie 1 Cytuj
chrismel Napisano 26 Kwietnia 2023 Napisano 26 Kwietnia 2023 (edytowane) Jest tak jak napisał @Mihau_. Ale ma dość sportową geometrię która w turystyce może nie być zaletą. Zależy jak bardzo serio podchodzisz do tych wypadów z sakwami. Czy to będzie 1-2 wypady rocznie po płaskim terenie czy kilka z zahaczaniem o tereny górzyste. W pierwszym przypadku może zdać egzamin. Jeżeli tych wyjazdów będzie więcej i trafiać się będą strome kilkukilometrowe podjazdy to zabraknie miękkich przełożeń. Ale ten problem dotyczy wszystkich graveli. Korba 30/46 jest za twarda do takich zastosowań i konieczna będzie jej wymiana na inną. Może to być korba MTB od Shimano albo Aerozine o stopniowaniu np. 24-38 lub 26-39. Polecam obejrzeć ten filmik: Generalnie warto dopłacić i kupić rower z takim osprzętem w którym konieczność modyfikacji będzie jak najmniejsza. Koszty upgradu grupy napędowej do np. GRX są tak duże że nie mają sensu - https://www.bike24.com/p2342416.html Zapoznaj się też z terminami stack i reach: Te wartości są bardzo różne i w zależności od własnych preferencji determinują wybór roweru. Np. Aspre 2 jest rowerem sportowym a taki Marin Four Corners rowerem na którym pozycja będzie bardzo zrelaksowana (jak na gravela). Edytowane 26 Kwietnia 2023 przez chrismel 1 Cytuj
Theartem Napisano 26 Kwietnia 2023 Autor Napisano 26 Kwietnia 2023 Dzięki bardzo. Wyjaśnienie dość wyczerpujące. Przynajmniej wiem teraz 'z czym to się je'. W moim przypadku, ze względu na po prostu brak czasu, często będą to krótkie wypady, w których jak najbardziej mocniejsze tempo będzie mi na rękę i da mi dużo satysfakcji. Sportową geometrię postrzegam więc po Twoim wyjaśnieniu raczej jako zaletę. Kilkudniowe, typowo turystyczne wypady na pewno będą zamykały się na palcach jednej ręki w ciągu roku. Chcę rozwijać się w tym kierunku, ale nie oszukuję się, że będę dysponował dużą ilością czasu. Jeżeli chodzi o podjazdy to jest podobnie - nie będę ich unikał jak ognia, ale podejrzewam, że rzadko będzie to coś bardziej stromego i długiego. Cytuj
chrismel Napisano 26 Kwietnia 2023 Napisano 26 Kwietnia 2023 Jak pracujesz i budżet nie jest absolutnym priorytetem znacznie wygodniej jedzie się na lekko, z dużą torbą podsiodłową, torbą pod ramę i ewentualnie torbą na kierownicę. Nie zabierasz namiotu, karimaty, sprzętu do gotowania itd. Korzystasz z kwater, hoteli i ogólnodostępnej gastronomii. Wtedy też inaczej dobierasz rower bo nie będziesz go obładowywał bagażnikiem i sakwami. Taki mały tip. Z torbami w ramę jest ten problem że ciężko wstrzelić się z rozmiarem tak żeby optymalnie wykorzystać miejsce. Crosso szyje torby pod wymiar, na zamówienie. Gdybyś się zdecydował to zamów o 0,5 cm krótszą. Te torby nie mają usztywnienia a jak jest minimalnie krótsza ładnie układa się pod górną rurą. 1 Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.