Skocz do zawartości

[Który wybrać?] Pierwszy gravel


Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich.

Przymierzam się powoli do zakupu swojego pierwszego gravela i z odpowiednim wyprzedzeniem chciałbym rozeznać się w temacie. Mam nadzieję, że ktoś bardziej ode mnie kompetentny zdoła mi trochę doradzić.

Zaznaczę na wstępie, że po przejrzeniu ofert najbardziej zainteresowały mnie trzy modele:

- Kross Esker 2.0 - https://kross.eu/pl/rowery/gravel/esker-2-0-rubinowy-czarny-polysk

- Kross Esker 2.0 MS - https://kross.eu/pl/rowery/gravel/esker-2-0-ms-rubinowy-czarny-polysk

- Romet Boreas 1 Lite - https://romet.pl/rower-gravelowy-romet-boreas-1-lite-2023-2

Jeśli chodzi o Rometa to bardziej podoba mi się Aspre 2 ale niestety przekracza mój budżet.

Spotkałem się z opiniami, aby w przypadku graveli raczej unikać modeli z tylko tylną przerzutką. Może ktoś będzie w stanie jakoś bardziej to uargumentować? W swoim MTB mam 12 tarcz z tyłu bez przerzutki przedniej i uwielbiam tę konfigurację. Na zakup gravela zdecydowałem się ze względu na nastawienie na długie, kilkudniowe podróże z bagażami i noclegami pod namiotem. Powoli coraz bardziej rozwijam się w tym kierunku, ale weekendowe, kilkudziesięciokilometrowe przejażdżki też zostaną. Zależy mi więc na połączeniu, które w mojej ocenie najlepiej odzwierciedla gravel.

Co sądzicie o powyższych modelach? Który z nich byście wybrali i dlaczego? Może macie jakieś własne propozycje lub rady czym się kierować przy wyborze? Nie ukrywam, że znaczenie ma też aspekt wizualny zgodnie z zasadą, że rower ma się człowiekowi po prostu podobać.

A z innej beczki, który styl podróżowania wydaje wam się lepszy – sakwy czy coraz bardziej popularny bikepacking?

Z góry dziękuję wszystkim za opinie i poświęcony czas 😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko rozbija się o miękkie przełożenia które w turystyce są potrzebne. Tym miększe im więcej będziesz miał bagażu i bardziej strome podjazdy.

Proponuję się podszkolić w temacie:

http://ritzelrechner.de

http://bikecalculator.com/

Na pewno napędy szosowe takie jak w Eskerze 2.0 (Sora) nie mają sensu w Twoim przypadku. Zresztą w ogóle nie mają sensu w gravelu a producenci je montują tylko dlatego że są tanie.

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, chrismel napisał:

Wszystko rozbija się o miękkie przełożenia które w turystyce są potrzebne. Tym miększe im więcej będziesz miał bagażu i bardziej strome podjazdy.

Na pewno napędy szosowe takie jak w Eskerze 2.0 (Sora) nie mają sensu w Twoim przypadku. Zresztą w ogóle nie mają sensu w gravelu a producenci je montują tylko dlatego że są tanie.

Dzięki za poradę ogólnie. A co w takim wypadku sądzisz o Aspre 2 gdybym teoretycznie dorzucił trochę pieniędzy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest tak jak napisał @Mihau_. Ale ma dość sportową geometrię która w turystyce może nie być zaletą. Zależy jak bardzo serio podchodzisz do tych wypadów z sakwami. Czy to będzie 1-2 wypady rocznie po płaskim terenie czy kilka z zahaczaniem o tereny górzyste. W pierwszym przypadku może zdać egzamin. Jeżeli tych wyjazdów będzie więcej i trafiać się będą strome kilkukilometrowe podjazdy to zabraknie miękkich przełożeń. Ale ten problem dotyczy wszystkich graveli. Korba 30/46 jest za twarda do takich zastosowań i konieczna będzie jej wymiana na inną. Może to być korba MTB od Shimano albo Aerozine o stopniowaniu np. 24-38 lub 26-39.

Polecam obejrzeć ten filmik:

Generalnie warto dopłacić i kupić rower z takim osprzętem w którym konieczność modyfikacji będzie jak najmniejsza. Koszty upgradu grupy napędowej do np. GRX są tak duże że nie mają sensu - https://www.bike24.com/p2342416.html

Zapoznaj się też z terminami stack i reach:

Te wartości są bardzo różne i w zależności od własnych preferencji determinują wybór roweru.

Np. Aspre 2 jest rowerem sportowym a taki Marin Four Corners rowerem na którym pozycja będzie bardzo zrelaksowana (jak na gravela).

Edytowane przez chrismel
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki bardzo. Wyjaśnienie dość wyczerpujące. Przynajmniej wiem teraz 'z czym to się je'.

W moim przypadku, ze względu na po prostu brak czasu, często będą to krótkie wypady, w których jak najbardziej mocniejsze tempo będzie mi na rękę i da mi dużo satysfakcji. Sportową geometrię postrzegam więc po Twoim wyjaśnieniu raczej jako zaletę. Kilkudniowe, typowo turystyczne wypady na pewno będą zamykały się na palcach jednej ręki w ciągu roku. Chcę rozwijać się w tym kierunku, ale nie oszukuję się, że będę dysponował dużą ilością czasu. Jeżeli chodzi o podjazdy to jest podobnie - nie będę ich unikał jak ognia, ale podejrzewam, że rzadko będzie to coś bardziej stromego i długiego. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak pracujesz i budżet nie jest absolutnym priorytetem znacznie wygodniej jedzie się na lekko, z dużą torbą podsiodłową, torbą pod ramę i ewentualnie torbą na kierownicę. Nie zabierasz namiotu, karimaty, sprzętu do gotowania itd. Korzystasz z kwater, hoteli i ogólnodostępnej gastronomii. Wtedy też inaczej dobierasz rower bo nie będziesz go obładowywał bagażnikiem i sakwami.

Taki mały tip. Z torbami w ramę jest ten problem że ciężko wstrzelić się z rozmiarem tak żeby optymalnie wykorzystać miejsce. Crosso szyje torby pod wymiar, na zamówienie. Gdybyś się zdecydował to zamów o 0,5 cm krótszą. Te torby nie mają usztywnienia a jak jest minimalnie krótsza ładnie układa się pod górną rurą.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...