Skocz do zawartości

[Przednie zębatki] po 15 tys. km w trekkingu


Rekomendowane odpowiedzi

Rower to Merida Freeway 9300. Korba z trzema zębatkami SunTour (największa zębatka chyba 48, środowa 36; jeszcze muszę się upewnić). Zastanawiam się, czy przy tym przebiegu nie byłoby najlepiej wymienić całą korbę, no ale to koszty. Druga sprawa jest taka, że lepiej jest z dostępnością w przypadku Shimano i być może będę musiał od nich zębatki wziąć. (Wiem, że jest temat o kompatybilności). Jest też opcja nieruszania przednich blatów i pogodzenia się z tym, że łańcuch czasem będzie się po nich ślizgał (gorzej, jak zacznie spadać...), ale szykuje się wymiana tylnego koła i chętnie bym te dwie rzeczy połączył.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeanalizuj sobie kalkulatorem kadencji z jakimi prędkościami jeździsz. Ja mam korbę akurat 40T, zmieniłem z 46T, W krossach 48T gdzie jeżdzi się mniej więcej 20km/h to nieporozumienie. Nowe korby tourney 42/34/24 są po 60 PLN jak się poszuka. Żona w swoim krosie jeździ na środkowym blacie 38T, 48T nigdy nie wykorzystuje...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W krossach 48T gdzie jeżdzi się mniej więcej 20km/h to nieporozumienie.

Dobrze że o tym nie wiedziałem, bo w życiu bym się więcej niż te 20 km/h nie rozpędził na swoim crossie z zębatką 44z (i tak nieco za mała dla mnie), jadąc kilkukilometrowy zjazd z góry Jawor w Bieszczadach, gdzie zbliżałem się chwilami do 70 km/h. 

 

image.thumb.jpeg.c2c489efdf9f0a5fbd90a667120a87f2.jpeg

Żeby w górzystym terenie osiągnąć średnią 20 km/h to trzeba przez połowę trasy jechać ze znacznie wyższą prędkością (bo na podjazdach spada nawet poniżej 10 km/h) i wtedy te 48 zębów (a przynajmniej 42-44) się przydaje. 

Jeśli ktoś traktuje rower crossowy bardziej szosowo, założy jakieś szybkie opony 700x28 - 700x35, a kierownicę ma na wysokości siodełka lub niżej (ja mam mniej więcej na równi, tylko że dodatkowo mam zamontowane rogi L-bend) to taki rower jedzie niewiele wolniej niż szosowy. Wielokrotnie jeździłem te same trasy szosówką z baranem, szosówką w prostą kierownicą i takim crossem i różnice prędkości średnich są niewielkie, a głównym ograniczeniem jest właśnie czasem brak twardych przełożeń, żeby utrzymać przez dłuższy czas wysoką prędkość, gdy warunki temu sprzyjają (spadek terenu, wiatr w plecy, cień aerodynamiczny), bez konieczności utrzymywania absurdalnie wysokiej i nieekonomicznej w punktu widzenia energetycznego kadencji.  

Edytowane przez marvelo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak myślę, że może jednak nie ruszać korby z zębatkami, jeśli łańcuch tylko czasami z przodu przeskakuje, bo to jednak spora ingerencja, no i boję się, że coś może nie pasować. Może kolejne 15 tys. km dałoby się zrobić bez wymiany? Jest jeszcze kwestia osi korbowej z łożyskami: jaką to może mieć żywotność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, 2wheels4ever napisał:

Tak myślę, że może jednak nie ruszać korby z zębatkami, jeśli łańcuch tylko czasami z przodu przeskakuje, bo to jednak spora ingerencja, no i boję się, że coś może nie pasować. Może kolejne 15 tys. km dałoby się zrobić bez wymiany? Jest jeszcze kwestia osi korbowej z łożyskami: jaką to może mieć żywotność.

Eee co to za jazda jak przeskakuje łańcuch. Powiedz jakie koszty wchodzą w grę i coś z tym trzeba zrobić. FC ty501 i nowy suport to koszt ok 100-120 zł. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koszt to ok. 300 zł, jeśli wymienię na jakieś Shimano razem z ośką. Mam plastikową półosłonę łańcucha i boję się, że coś może nie pasować (albo że np. nowa korba z zębatkami może nie chcieć współpracować z przerzutką). To wszystko powoduje, że poważnie rozważam zaniechanie wymiany, zwłaszcza że wiele osób nigdy tego nie wymienia, co najwyżej jedynie tylną kasetę (owszem, niekoniecznie są to osoby robiące 3-5 tys. km rocznie). Dziś, o dziwo, łańcuch ani razu nie przeskoczył, a w użyciu były prawie wszystkie przełożenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...