Skocz do zawartości

[Kierownica Gravel] drętwienie rąk, problem z łokciami


Fafor

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

nowy sezon ale historii ciąg dalszy. Po latach braku jakiegokolwiek sportu zakupiony rower Kross Esker 6.0 - mój pierwszy rower z barankiem.

Po 600 km bardzo szybko i intensywnie zrobionych jak na kogoś kto nie jeździł na rowerze od lat pojawiło się drętwienie dłoni i jakieś nerwowe problemy łokcia - jakby elektryczne impulsy w łokciu.

Starałem się regulować rower ale nastała zima. Dzisiaj znów pogoda dopisuje więc kolejne próby ustawienia odpowiednio roweru.

 

Podobno dużym problemem może być kierownica. Moja ma 42cm a rozstaw moich ramion to 35-36cm. Pytanie co polecacie w takim wypadku?

Kupić kierownice z flarą 36cm? Czy to nie będzie za wąsko jak na gravel? Może jednak kupić węższą ale nie aż tak, Np. 38cm z flarą? No i ostatecznie to co z tą flarą, brać czy nie?

Czy mielibyście jakieś propozycje kierownic? Widzę, że można je już dostać w przedziale 120-200 zł. Nie stać mnie na carbon ale też nie musi być ona najtańsza. Chciałbym by jakościowo była podobna do tej co już mam a przede wszystkim nie chciałbym by się rozpadłą podczas jazdy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślałem, że kierownica na to też wpływa. Siodełko mam ustawione pod maluteńkim kątem nosem do góry na wysokości kierownicy. Co mogę zrobić by zaradzić temu problemowi? Wyżej siodła nie dam bo nie sięgnę pedałów. Kierownicę można obniżyć o 2cm ale wtedy nacisk chyba będzie jeszcze większy na łokcie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie masz żadnego nacisku na łokcie... nerw łokciowy (ten zgniatany odcinek) masz w dłoni i dłoń obciążasz za bardzo. Siodełko to się ma na jednej i tej samej wysokości 0.883 +/- 0,5% - koniec ustawień wysokości siodła. Ale pochylenie WŁAŚCIWIE dobranego siodła jest kluczowe. Ustawienie przód tył mniej ale również, reach kierownicy tez... kupę rzeczy ale nie szerokość. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam źle się wyraziłem. Miałem na myśli przechylenie ciężaru ciała tyłek/ręce w przypadku jakbym obniżył kierownicę co kiedyś mi polecano bo niby za nisko siedzę to miałbym jeszcze większy nacisk na ręce. Z tego co mówisz to najrozsądniej podnieść nos siodełka jeszcze bardziej do góry?

Dzisiaj byłem na krótkiej przejażdżce pierwszy raz od dłuższego czasu. Dłonie bolały od nacisku na kierownicę ale to pewnie z braku przyzwyczajenia. Nie doszło do żadnego drętwienia jednak gdy wnosiłem rower po schodach poczułem w łokciu ten impuls elektryczny. Ewidentnie pozycja, w której jechałem mi nie służyła. Zobaczę z tym siodłem następnym razem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, nie sugeruje że masz po prostu wziąć nos siodła wyżej. Nic o Tobie nie wiem, nic nie wiem o tym jakie masz proporcje ciała, nic nie wiem o Twoich mięśniach grzbietu, nic nie wiem o ustawieniach Twojego roweru ani nawet czy ten rower pod względem geometrii był właściwym wyborem... stary wiem tylko tyle że masz przekierowany ciężar na dłonie do tego stopnia że uciskasz nerw łokciowy.

Owszem bardzo prawdopodobne (najbardziej) jest to że zsuwasz się z siodła i musisz przez to zapierać sie mocno o kierownice. To najprawdopodobniej siodło naciskajace na krocze (źle ustawione albo źle dobrane albo i jedno i drugie)... Ale to nie jest jedyny możliwy powód - może być źle dobrane, może być za bardzo pochylone... ale może być zbyt odsunięte a możesz mieć np. długie nogi i krótkie ręce i rower o tej geometrii w ogóle był pomyłką  albo chronisz zapierajac sie o kierownice jakieś lekkie dysfunkcje mięśniowo nerwowe...

Wrzuć zdjęcie swojego roweru z boku - takie ujęcie jak w katalogach i podaj wzrost, przekrok i długość ramion to może ktoś zechce to ocenić.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przekrok 78, Wzrost 178, Ramiona szerokość 36.
Kross Esker 6.0 rozmiar L - https://kross.eu/pl/rowery/gravel/esker-6-0-czarny-szary-polysk

Mówiono mi wcześniej, że podobno ten rower bardziej dla osób z długimi nogami i krótkim tułowiem a u mnie na odwrót. Jak kupowałem rower niestety o tym nie wiedziałem a wybór też nie był zbyt duży. Później dostawałem różne rady. Jedni twierdzili by jak najbardziej rozłożyć się na rowerze. Siodło do tyłu i do góry, kierownica w dół. Inni twierdzili natomiast by skrócić mostek. Mostka nie skracałem, próbowałem to pierwsze rozwiązanie ale problemy nie ustawały. Poza tym siodła wyżej nie dam. W optymalnej wysokości jest ono na wysokości kierownicy. Nie zależy mi na bardzo niskiej sportowej pozycji. Chciałbym jeźdźić w miarę wygodnie.

Da się coś wywnioskować z tego zdjęcia? Sory za brak koszulki ale chciałem zobaczyć też jak barki się zachowują. I tak jak pisałem siodła nie widać ale jest ono na wysokości kierownicy.

 

IMG_6451.jpg

Edytowane przez Fafor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wrzuciłeś zdjęcie (no ustawienie siodła idealnie da się ocenić patrząc na Twoją dvpę...) i przypomniało mi się że w zasadzie komplet informacji masz w wątku z sierpnia 2022:

https://www.forumrowerowe.org/topic/260570-gravel-pozycja-rozmiar-bikefitting/#comments

Co byś chciał nowego usłyszeć? Dalej zmiana szerokości kiery to niuans... bo rama nietrafiona jako taka. Przy czym przede wszystkim dalej spadasz z siodła i blokujesz to zapierając się na prostych rękach o kierownice.

Na stówę masz wujowe siodło do tego wujowo ustawione.

ps. nogi Ci się o 2cm od tamtej pory spiłowały?

Edytowane przez abdesign
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widocznie podawałem przekrok w butach. Co zmieniło się od tamtego czasu? Zabrałem się za to znowu i chciałem znowu pokombinować. Tak jak pisałem część rad z poprzedniego posta nic mi nie dała. Nie mam kasy na bikefitting i nie wiem czy warto w ogóle z takim rowerem go robić. Wpierw chciałem popróbować samemu to co mogę. Jak nie dam rady to albo sprzedam rower i kupię crossa albo wymienię na lepiej dopasowanego gravela.

Dzięki za pomoc i z góry przepraszam ale w tych sprawach rowerowych trzeba do mnie pisać jak do debila. W jaki sposób spadam z siodła? Ja tego nie widzę ani też aż tak nie czuję. Co takiego widać po tym tyłku? Możesz proszę bardziej dokładnie opisać jak ja lub siodło powinno być ustawione?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to zacznij od tego co wali po oczach - zsuwasz się do przodu z siodła. Nikt tak się nie zapiera że aż ma sztywne łokcie i zwiększony nacisk na nerw łokciowy  (on przebiega w tym wgłębieniu dłoni tuż przy nadgarstku) jak ma dobrze ustawione siodło. 

Pewnie masz gówno warte (czytaj nie psujące do Twojego tyłka siodełko) i nie możesz zadrzeć właściwie nosa bo Ci klejnoty gniecie... ale uznaj że masz zacząć od tego elementu - SIODŁO masz ustawione ŹLE i pewnie samo jest ZŁE kierownica jest wtórna.

 

13 minut temu, Fafor napisał:

Widocznie podawałem przekrok w butach.

Jeśli nie zacząłeś jeździć na bosaka to pozostań na przyszłość przy miarodajnym pomiarze - tym z butami. 

ps. tak na marginesie to nie wierze że masz w barkach 35-36cm... myślę że nie umiesz tego właściwie zmierzyć. 

ps2. kartka ma dwa marginesy więc na tym drugim - środek siodła (wirtualnie powiedzmy środek sztycy) masz w odległości (najkrótszy możliwy odcinek a nie poziom) 70,4 - 70,9cm od osi korby czy gdzieś indziej?

Edytowane przez abdesign
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wielkie.

Dobra.

Czyli krok pierwszy, nos siodła do góry. Zobaczyć co się dzieje i najwyżej wymienić siodło.

Pytanie co z pozycją siodła względem osi X. Zostawić jak jest?  Czy widać na zdjęciu by np oddalić lub przybliżyć względem kierownicy?

Czy masz jakieś uwagi odnośnie samej kierownicy lub proporcji wysokości siodła do kierownicy? W poprzednim temacie ktoś zarzucił, że siedzę na tym rowerze jak na kiblu.

Ta ogólna pozycja twoim zdaniem? Mówisz, że rower nie najlepszy ale czy aż tak źle? Zadaję to samo pytanie wiele razy bo różni ludzie mówią różne rzeczy. Jak ten rower ma zaszkodzić mojemu zdrowiu to w ogóle nie będę się zastanawiał nad modyfikacjami tylko od razu do wymiany.

Z tymi barkami to uważasz że wartość zaniżona?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz też usunąć podkładki pod mostkiem to zmieni układ siodło-kierownica podobnie jak zadzieranie nosa siodła - a pozycja na rowerze przestanie być "aż taka na baczność". Może się okazać, że i jedno i drugie wchodzi w grę - kwestia prób.

Jeszcze raz - to że zapierasz się o kierownicę przenosząc przesadnie ciężar na ręce, to po prostu widać... efekty w postaci dolegliwości które opisujesz to potwierdzają - i to jest w miarę ewidentne. Fakt że odpowiada za to płaszczyzna siodełka a w zasadzie jej dostosowanie do wysokości kokpitu to wiedza powszechna... ale to czy masz mieć o 0,5cm siodełko w przód czy w tył... no jak to po zdjęciu poznać? Szerokość kierownicy z którą intuicyjnie tu przyszedłeś może potęgować efekt ale go nie wywołuje bo dobry kąt siodło kiera powodowałby że trzymasz kierownicę a nie opierasz się o nią więc usztywniałby rąk i nie wypychałobyś łokci do środka.

Ps. Przez internet to bezpiecznie można sobie pogadać w osobą o zbliżonej do średniej populacyjnej budowie ciała która ma właściwie dobrany rower, pewną wiedzę i chce zweryfikować przyzwoicie zdefiniowane spostrzeżenia i ma jakieś drobne niuanse do obgadania. Ciebie czeka powolny męczący proces jak nie masz ochoty na fittera.

Ps2. tak uważam że zaniżasz wartość - w życiu byś nie znalazł na siebie marynarki ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, będę zmieniał i zobaczymy co z tego wyjdzie.

Ostatnie pytanie, mam nadzieję. Wysokość - kierownica a siodło. Jak już mówiłem u mnie rower za bardzo nie pozwala na zmienianie tych zależności. Przyjęło się za normę, że siodło jest często dużo wyżej. Już próbowałem te krążki dać na górę i nie pomogło to - przynajmniej bez zmiany ustawień siodła. W zasadzie to nie rozumiem w jaki sposób miałoby pomóc. Wydawało mi się, że im niżej kierownica tym większe przechylenie ciężaru ciała na ręce? Czego tutaj nie rozumiem?

IMG_6454.jpg

Edytowane przez Fafor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Przyjęło się za normę, że siodło jest często dużo wyżej. 

Masz je mieć na konkretnej wysokości która nie ma nic wspólnego z kierownicą, na wysokości o którą zapytałem na które to pytanie nie raczyłeś odpowiedzieć. 

Cytat

Jak już mówiłem u mnie rower za bardzo nie pozwala na zmienianie tych zależności.

??? Stary możesz mieć jak zechcesz kierownicę grubo ponad 5cm niżej. Wywalisz podkładki, zmienisz kapę sterów i dasz mostek -17.

A jak zechcesz to złapiesz jeszcze na kącie kiery i mocowaniu klamek z centymetr. 

Bardzo duże masz pole do manewru. 

Edytowane przez abdesign
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, to jednak coś da się zrobić. A co z tym ciężarem im niżej kierownica?

Co do przekroku to nie wiem jak go mierzyłem ostatnio ale teraz przy w miarę mocnym podciągnięciu książki pod jajca boso wyszło mi 82cm a w butach 84,5. Dodatkowo butowi brakuje 1cm do środka osi pedała. Licząc z butem + 1cm *1.09  wychodzi 93.19 ale wątpię bym był wstanie pedałować spokojnie z takiej wysokości. Obecnie siodło mam ustawione tak jak na obrazku. Jak widać siodło jednak ma wcięcie, które sięga nawet 1 cm. Nie wiem czy liczyć w takim razie wysokość siodła z wcięciem czy bez. Jak wróci dziewczyna to porobię zdjęcia i postaram się wyliczyć kąt zgięcia kolana bo tak to chyba daleko nie zajdę.

IMG_6457.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli Twój przekrok to 82cm (według ostatniego pomiaru), to odległości od środka suportu do górnej części siodełka mierzona wzdłuż rury podsiodłowej to 72cm. Lub przekrok razy 0,883. Jeżeli jeździsz w butach SPD może być 0,5cm więcej.

Edytowane przez Yarooo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam :D

Był to inny wzór i pomiar od pedała wyciągniętego na dół równolegle do sztycy siodła.

Przejechałem zaledwie kilometr i wydaje mi się, że widzę już różnicę z bardziej odchylonym siodłem. Będę więcej eksperymentował później. Siodło podczas testu było na wysokości 72cm. I te 72cm jest mierzone tak jak na obrazku wyżej czyli nie uwzględnia wgłębienia na środku siodła. Zakładam, że licząc od wgłębienia jest to wartość 71cm.

Myślę, że jesteśmy blisko rozwiązania! Pytanie tylko skąd u Ciebie abdesign takie wartości z butami a Yarooo 72 bez butów?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...