Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witajcie, jako że moja tania piasta shimano już zakończyla swój żywot, kupiłem piastę DT Swiss 350 QR Centerlock. Potrzebuję do niej jakiś zacisk, ale jakiś dobry, nie ządne świecące Chińczyki.

Zastanawiam się nad:

1. Szybkozamykacz RWS 5x100mm - około 130zł
2. Sztywna oś RWS Thru bol 9x100mm, tutaj musiałbym zmienić end capy. - ośka i edncapy około 260zł.

Rower to MTB hardtail, używany do wycieczek głównie po lasach i asfalcie, żadnych skoków i jazdy wyczynowej, ale dość dużo w tereni górzystym, dużo zjazdów więc, hamowanie przednim hamulcem.
Co zapewni mi lepszą sztywność koła?

RWS_QR.png

RWS_Thru_bolt.png

Napisano

Nie wiem - może to tylko mój problem, ale mam wrażenie że dziwnie w otwartych hakach "siedzi" taka sztywna, przelotowa oś. A w trzech rowerach to przerabiałem. Mam wrażenie że klasyczne endcapy pod szybkozamykacz, i dobry szybkozamykacz - np. RWS, to solidniejsze połączenie. 

Na Twoim miejscu wolałbym schować tę ponad stówkę do kieszeni, i jak myślisz o rozbudowie tego roweru zbierał na lepszy widelec, a potem endcapy i oś 15mm. 

Napisano

U siebie posiadam te własnie rws dt swiss i jestem zadowolony z tego zakupu, nie bawiłem sie w żadne 9 x 100 czy 10 x 135 zieniając end capy. Jeżdziłem tak po górzystym terenie gdzie były kamienie. Nic sie nie przestawiało, nic nie bcierało mi o tarcze. A co najwazniejsze znajduje sie tam pierścień ruchomy podczas zamykania systemu żeby nie zdzierac lakieru z ramy. Poza tym zaciskasz całośc z wieksza siła od typowego szybkozamykacza. 

Napisano
15 minut temu, Dokumosa napisał:

Paradoksalnie piasty dt źle znoszą tą większą siłę zaciskania. 

A dlaczego? Słyszałem, że łożyska kulkowe jak w shimano źle znoszą większą silę zaciskania.

Napisano

Ma wplyw w shimano jak najbardziej (kiedyś pisałem i o tym). Jednak to w dt są delikatne tulejki dystansowe pod bębenkiem oraz między łożyskami bębenka, które trwale potrafią się skompresować a potem bębenek trze o korpus piasty.

Napisano (edytowane)

A piasty Novatec D791 są lepsze pod tym względem?
Koło jeszcze nie zaplecione.

Co wybrać do zacisku RWS?

DT Swiss 350?
Novatec D791SB-CL
Shimano HB-M8000 - łożyska kulkowe
Coś innego?

1 godzinę temu, revolta napisał:

Mam rws od 5 lat wcześniej z amorem ostatnio z sztywnym widelcem ważę 97 kg i zadnychbproblemow nigdy nie było. 

Masz też piastę DT-Swiss 350?

@Dokumosa
Ale ja szukam przedniej piasty, tam nie ma bębenka. Czy przednie DT Swiss 350 QR są za słabe na zacisk RWS?

Edytowane przez matty
Napisano
33 minuty temu, Dokumosa napisał:

Ma wplyw w shimano jak najbardziej (kiedyś pisałem i o tym).

Ale w jaki sposób? Ośka się rozciąga? Kontry się dokręcają/luzują? Kwestia sztywności to już raczej budowa reszty piasty i amortyzatora?

  • +1 pomógł 1
Napisano (edytowane)
48 minut temu, matty napisał:

A piasty Novatec D791 są lepsze pod tym względem?
Koło jeszcze nie zaplecione.

Co wybrać do zacisku RWS?

DT Swiss 350?
Novatec D791SB-CL
Shimano HB-M8000 - łożyska kulkowe
Coś innego?

Masz też piastę DT-Swiss 350?

@Dokumosa
Ale ja szukam przedniej piasty, tam nie ma bębenka. Czy przednie DT Swiss 350 QR są za słabe na zacisk RWS?

 

Tak mam piaste 350 .

 

 

Teraz, revolta napisał:

 

Tak mam piaste 350 .

 

 

 

20230226_105517_copy_1156x867.jpg

Edytowane przez revolta
Napisano (edytowane)

@Brombosz Oś się kompresuje. Do osi są przykręcone konusy więc odległość między nimi się zmniejsza. Załączam film ilustrujący tą kwestię...

 

@matty Z przodem nie ma tego problemu. Jest inny - jeśli użyto łożysk 6902/6802 (np. dt, novatec) to pomiędzy bieżniami wewnętrznymi tych łożysk jest tuleja dystansowa, która też się kompresuje od przesadnej siły ściskającej i wtedy łożyska są obciążone wzdłużnie co skraca ich żywotność. Z kolei piasty na łożyskach maszynowych ale nieprzemysłowych 17287/18307 (np. nowe dt 240, giant, formula i wieeele innych) to problem z dostępnością przyzwoitych łożysk.

Niemniej jednak poszukiwanie piasty pod zacisk RWS, który jest tylko zwykłym zaciskiem i nie stanowi żadnej alternatywy dla osi przelotowej to marny pomysł. Przednie piasty czy to DT czy innych producentów (byle z łożyskami maszynowymi) są konstrukcjami prawie tożsamymi. Wielkich różnic nie ma. Tradycyjnie novatec w porównaniu z DT ma mierne łożyska.

Edytowane przez Dokumosa
Napisano
Cytat

Oś się kompresuje.

@Dokumosa To jest jedna z tych rzeczy, które trzeba zobaczyć żeby uwierzyć. :) Ale i tak uważam, że materiał to tam raczej aż tak nie pracuje. Bardziej pewnie chodzi o to, że wszystko siedzi na gwincie o takiej a nie innej precyzji wykonania i rozmiarze.

Napisano

Miałem oś DT RWS zwykłą, przesiadłem się na thru bolta tej jesieni.

I serio, nie czuję różnicy.

 

A zmieniłem, bo po pierwsze gwint z tej nakrętki po przeciwnej stronie od dźwigienki mi się zerwał - a po drugie od długieeeego czasu walczyłem z trzaskami w rowerze pod pełnym obciążeniem. Powodem okazały się endcapy pod zwykłą oś, a konkretnie połączenie między korpusem endcapów a tym stalowym wprasowanym pierścieniem.

 

Także mnie troszkę sytuacja zmobilizowała do zmiany i nie czuję przepaści w jednym a drugim połączeniu.

Napisano (edytowane)

Pracuje właśnie. Kiedyś mierzyłem i kalka dziesiątek mm oś staje się krótsza po ściągnięciu zamykaczem. Dlatego terzeba w tych piastach jałowy luz większy zrobić łożyskom żeby dopiero po założeniu kół i ściągnięciu zamykaczami luz roboczy był właściwy. 

Edytowane przez Dokumosa
Napisano (edytowane)
17 godzin temu, MikeSkywalker napisał:

Nie wiem - może to tylko mój problem, ale mam wrażenie że dziwnie w otwartych hakach "siedzi" taka sztywna, przelotowa oś. A w trzech rowerach to przerabiałem. Mam wrażenie że klasyczne endcapy pod szybkozamykacz, i dobry szybkozamykacz - np. RWS, to solidniejsze połączenie. 

A ja tam używam thru bolt od Dt i nie widzę w tym nic dziwnego, koło zawsze jest w tym samym położeniu, nie da się go krzywo osadzić, nie potrzebna jest korekta ustawienia zacisku hamulca po demontażu koła. Tak jak napisał @cervandes , jeśli chodzi o sztywność takiego połączenia, to jeden pies. W temacie siły z jaką dokręca się koło w rowerze, to tak się zacząłem zastanawiać jaka jest właściwie porządna siła dla tej czynności? Mając zacisk na imbus można by dokręcać nawet kluczem metrycznym. Ciekawe ile Nm generuje taki typowy QR z mimośrodem?

Edytowane przez Alsew
Napisano

@Alsem
DT podaje, że ich zaciski RWS dają  siłę >5000N, a "zwykłe" zaciski <4000N, co do Nm to nigdzie nie znalazłem takiej informacji.

@Dokumosa
Jesteś autorem tego filmu? Robiłeś taki test dla piast z łożyskami maszynowymi? Jak dostanę piastę zrobię taki test.

Czy z piastami na oś przelotową i po ściśnięciu osią thru axle, też piasta obraca się ciężej?

Napisano (edytowane)

@AlsewProblem w tym, że mimośród w każdym zamykaczu inny i trudno to przeliczać na moment dokręcenia. W każdym razie TA zwykle dokreca się momentem 11-12Nm.

@mattyNie jestem autorem. Co do maszynówek to jak pisałem wcześniej - wiele zależy od konstrukcji piasty. DT są wrażliwe na zbyt mocne ściaganie (trwale zgniata się tulejka dystansowa) i bębenek ociera o korpus (w skrajnej sulytuacji bebenek blokuje się względem korpusu = brak wolnobiegu). W przednich piastach kolo może obracać się z większymi oporami (tez jest tulejka, której skompresowanie powoduje poajwienie się sił wzdłużnych działających na łożyska).

Edytowane przez Dokumosa
Napisano

W przednich piastach nie ma bębenka 🙂

A teraz mi się nasunęło drugie pytanie. Kiedyś może zmienię amortyzator na sztywną oś(15x100mm) czy obie z tych piast z mocowaniem centerlock(D791, DT350), posiadają możliwość konwersji na oś thru axle 15mm? zmieniając end capy? tak abym nie musiał znów zmieniać piasty?

 

Napisano (edytowane)

To zależy. Oba typy występują też natywnie pod oś 9QR i o ile w DT nie da się z tym nic zrobić to w N można oś wymienić. Zwróć uwagę co kupujesz. Lepiej kupić pod 15x100 i konwertować tanią tulejką za kilkanaście PLN. 15x100 wymiera, prawdopodobnie i tak będziesz w przyszłości potrzebował 15x110.

A w przednich piastach jest tulejka między łożyskami. Jest ona solidniejsza (grubsze ścianki) niż ta pod bębenkiem więc tutaj to musiałbyś mieć taki zacisk skręcany i przywalić naprawdę solidnie żeby to uszkodzić.

Edytowane przez Dokumosa

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...