manfred1 Napisano 11 Marca 2023 Udostępnij Napisano 11 Marca 2023 Cześć po 12 tys km postanowiłem prze serwisować bębenek i łożyska w kole oval 324 z roweru Fuji Gran Fondo. Póki co sprawdziłem łożyska jakoś nie wyczuwam chrobotania 🙂 ale nie daje mi to spokoju i wolałbym zrobić serwis. Podpowiedzcie mi jak usunąć te łożyska. Pewnie będzie mi potrzebny jakiś wybijak . Co do osadzania mam wszystkie praski i powinienem bez problemu osadzić łożyska. Nie chce spieprzyć sobie koła dlatego wolałbym aby ktoś podpowiedział od czego zacząć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Maciek.B Napisano 11 Marca 2023 Udostępnij Napisano 11 Marca 2023 Wytłuc te łożyska możesz młotkiem i śrubokrętem, ale życie ułatwia takie narzędzie: https://www.vartools.uk/hub-bearing-extractor-kit-10-to-20mm-5-extractors-c2x36007156 Co do samego bębenka to niestety, ale masz bęben na klasycznych, a nie maszynowych łożyskach i aby go rozebrać potrzebujesz nasadki z dwoma ząbkami. Coś tego typu powinno spasować: https://allegro.pl/oferta/superb-klucz-do-bebenka-shimano-tb1018-10584756856 Po wyjęciu łożyska od strony bębenka wykręcasz tę miskę z dwoma rowkami w prawo, bo tam jest lewy gwint. Podczas zdejmowania korpusu bębenka uważaj bo w środku masz 50 kulek Czyścisz, smarujesz, składasz w odwrotnej kolejności i gotowe. Uważaj, aby smar nie dostał się w okolicę zapadek. Smar ma być tylko na bieżniach kulek, a na zapadki jedynie delikatnie kapnąć oliwką. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pecio Napisano 11 Marca 2023 Udostępnij Napisano 11 Marca 2023 (edytowane) A po co od razu wybijać łożyska. Zdejmujesz "zaślepki" i masz przegląd tego co jest w środku. Jak kiepsko ze smarem to robisz płukankę i zakładasz nowy smar . Wybijanie łożysk i wymiana to stateczność. Zresztą 12 kmm to dla łożysk nic. Ja w swoich jednych DT Swisach mam nalatane ponad 60.000 km i nawet nie zaglądam do środka bo to nie ma sensu. Edytowane 11 Marca 2023 przez pecio 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
manfred1 Napisano 11 Marca 2023 Autor Udostępnij Napisano 11 Marca 2023 Narzędzia super właśnie o takie mi chodzi muszę poszukać u nas w Polsce. Co do łożysk i wybijania to sobie póki co daruje. Masz rację że 12tys to pestka. Będę jeździł i zobaczę jak zacznie chrobotac wtedy wiem jak wymienić. Co do serwisu łożysk masz na myśli aby delikatnie ściągnąć te gumowe uszczelki? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kettler Napisano 11 Marca 2023 Udostępnij Napisano 11 Marca 2023 Przyda się coś takiego… Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 12 Marca 2023 Udostępnij Napisano 12 Marca 2023 21 godzin temu, pecio napisał: A po co od razu wybijać łożyska. Zdejmujesz "zaślepki" i masz przegląd tego co jest w środku. Jak kiepsko ze smarem to robisz płukankę i zakładasz nowy smar . Wybijanie łożysk i wymiana to stateczność. Zresztą 12 kmm to dla łożysk nic. Ja w swoich jednych DT Swisach mam nalatane ponad 60.000 km i nawet nie zaglądam do środka bo to nie ma sensu. Po to że: 1. Ten bębenek jest z gównolitu, do tego kiepsko uszczelniony. Jest na kulkach, nie na maszynach. 2. Fabryka oszczędziła smaru przy składaniu go 3. Nowy kosztuje (ceny w pl nie znam) 150-200 zł. 4. Miałem w sumie 6-8 kół na serwisie z piastą o tej konstrukcji. Jeśli oval to formula to pół biedy , bębenek da się zdemontować. Jeśli to piasta taka jak w kołach vision to nakrętka mocująca bębenek do korpusu jest dopierdzielona z mocą i nie byłem w stanie tego odkręcić. To oznacza że bębenek może być niedemintowalny czyli wymagać może od razu zmiany całego koła. Więc lepiej serwisować bęben niż się "nadziać". Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
manfred1 Napisano 12 Marca 2023 Autor Udostępnij Napisano 12 Marca 2023 Ad. 1 Może i jest z gównolitu ale zrobiłem na nim już ponad 12 tys. km Nie ma za bardzo luzu i tylko dlatego, że uparłem się go serwisować zabrałem się za niego. Cięzko mi powiedzieć jak jest uszczelniony bo dostęp do skubańca wymaga ne lada wysiłku. 2. Nie agladałem do środka dlatego nie mam zdania w tym temacie. 3. Nowy? ale taki sam rozumiem gównolit? 4. Czyli muszę najpierw jakimś sposobem spróbować odkręcić tą nakrętkę. Jeśli się nie da zrobić serwis łożysk. Jeśli i one padną kupić nowe koło. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Eathan Napisano 12 Marca 2023 Udostępnij Napisano 12 Marca 2023 W dniu 11.03.2023 o 12:30, manfred1 napisał: Narzędzia super właśnie o takie mi chodzi muszę poszukać u nas w Polsce. W Polsce nie widziałem, ale tutaj masz => https://pl.aliexpress.com/item/1005002547550475.html?gatewayAdapt=glo2pol Do 15 dni powinno przyjść do Ciebie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
manfred1 Napisano 12 Marca 2023 Autor Udostępnij Napisano 12 Marca 2023 Zamówiłem podobne choć pewnie słabsze wykonanie https://pl.aliexpress.com/item/1005005305167140.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.5.61d41c241q6YRY&gatewayAdapt=glo2pol Nie mniej na intrenecie znalazłem proste rozwiązanie jak wybijać łożyska przy pomocy kotw do betonu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cervandes Napisano 19 Marca 2023 Udostępnij Napisano 19 Marca 2023 Wybijanie sprawnych i działających bez zarzutu łożysk to głupota. Wyczyść z zewnątrz na błysk, połóż smar aby uszczelnił dodatkowo od zewnątrz i jeździj. To ile rzeczy możesz po drodze osłabić, uszkodzić i jakie rezultaty wywołać, to czasu mi zabraknie aby wymieniać. Działa? NIE RUSZAJ. Bo raz na x napraw władujesz się w kłopot. W dniu 12.03.2023 o 10:15, tobo napisał: 1. Ten bębenek jest z gównolitu, do tego kiepsko uszczelniony. Jest na kulkach, nie na maszynach. Mhm. Widać wyraźnie na drugim zdjęciu ten brak 'maszyn'. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
manfred1 Napisano 19 Marca 2023 Autor Udostępnij Napisano 19 Marca 2023 Czekam na narzędzia i łożyska ale masz rację jeżdżę póki co. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 19 Marca 2023 Udostępnij Napisano 19 Marca 2023 Godzinę temu, cervandes napisał: Wybijanie sprawnych i działających bez zarzutu łożysk to głupota. Wyczyść z zewnątrz na błysk, połóż smar aby uszczelnił dodatkowo od zewnątrz i jeździj. To ile rzeczy możesz po drodze osłabić, uszkodzić i jakie rezultaty wywołać, to czasu mi zabraknie aby wymieniać. Działa? NIE RUSZAJ. Bo raz na x napraw władujesz się w kłopot. Mhm. Widać wyraźnie na drugim zdjęciu ten brak 'maszyn'. Eh.... Ten bębenek sensownie jest otworzyć ZARAZ po kupnie. Jest kulawo uszczelniony i słabo posmarowany. Zaglądając do niego 1-2 x w roku wydłuża się jego żywotność wielokrotnie. Łożysko wychodzi bez większej napinki, kosztuje 10x mniej niż bębenek. Nawet gdyby wybicie mu miało zrobić kuku (czego nie zrobi) to lepiej wymienić łożysko niż bębenek. Znajdź w Polsce i podlinkuj ten zestaw. Chętnie kupię zapas Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.