Skocz do zawartości

[długość łańcucha] rotacja zębatkami korby w fullu


TheJW

Rekomendowane odpowiedzi

Mam zagwozdkę dotyczącą odpowiedniej długości łańcucha w swoim fullu.
Sytuacja wygląda tak - kompletny 12-rzędowy napęd Shimano XT/XTR, fabrycznie zamontowana korba z zębatką 32t i łańcuch o długości 116 ogniw (przyznaję, że nie sprawdzałem nawet, czy długość dobrana prawidłowo wg. wskazań Shimano :), ale ufam, że tak właśnie jest). Niestety w moich okolicach każda prosta oznacza zamknięcie kasety, więc chciałbym dokupić zębatkę 36t (prawdopodobnie okrągłą, ale rozważam też owal 34 lub 36t).

Jak w tej sytuacji dobrać odpowiednią długość łańcuchów, by ogarniały jedną i drugą konfigurację napędu?
Czy może lepiej mieć oddzielne łańcuchy do konfiguracji "górskiej" z zębatką 32t i "płaskoziemskiej" z 36t i wymieniać je razem z zębatkami w zależności od potrzeb?

W hardtailu dotychczas wszędzie jeździłem na owalu 34t więc nie miałem tego problemu, ale gdybym chciał zastosować podobny zabieg, to prawdopodobnie dobrałbym długość łańcucha pomiędzy rozmiarami 32 i 36, czyli jak dla 34t. W fullu nie jest to jednak takie oczywiste ze względu na tylne zawieszenie.

Edytowane przez TheJW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minut temu, TheJW napisał:

Czy może lepiej mieć oddzielne łańcuchy do konfiguracji "górskiej" z zębatką 32t i "płaskoziemskiej" z 36t i wymieniać je razem z zębatkami w zależności od potrzeb?

Moim zdaniem lepiej osobne.

W przeciwnym razie będziesz wybierał między upośledzeniem zmiany biegów w "szybkim zakresie" korby 32t oraz zbyt mocnym napięciem przerzutki w czasie kompresji zawieszenia na korbie 36t.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@KSikorski To by potwierdzało moje przypuszczenia i obawy. :) Chyba faktycznie jedynym sensownym rozwiązaniem będzie zamiana łańcucha razem z zębatką.
@Kettler dwa dodatkowe łańcuchy i tak od razu kupiłem, od dawna stosuję system rotacji trzema w każdym z rowerów. Teraz tylko kwestia tego, czy i jak je skracać. :) No i czy można na lenia wymieniać tylko zębatkę, czy trzeba będzie też łańcuch. Bo u mnie tego typu operacje nie ograniczają się nigdy do zdjęcia jednego i założenia drugiego, są jeszcze misje poboczne - czyszczenie kasety, kółek przerzutki, mycie zdjętego łańcucha itd. :D Więc z 15 minut robi się godzina. :P

Edytowane przez TheJW
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, TheJW napisał:

Czy może lepiej mieć oddzielne łańcuchy do konfiguracji "górskiej" z zębatką 32t i "płaskoziemskiej" z 36t i wymieniać je razem z zębatkami w zależności od potrzeb?

Daj odpowiedni zapas i będzie gitara z jednym łańcuchem. Aby tylko na ugiętym zawieszeniu. :) Jak masz SPD czy jakieś inne małe pedały, to potem zębatkę nawet w terenie w 2 min zmieniasz. Łańcuch rotujesz bez zmian.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W 2 minuty nie zmienię, bo FC-M8100 ma zębatkę direct mount. Dla jasności - mowa o napędzie 1x12 nie 2x12.
Czy może chodzi Ci @Brombosz o to, że można zdjąć samą koronkę odkręcając te małe torxy po wewnętrznej stronie zębatki Shimano? O tym nie pomyślałem szczerze mówiąc. :) Brałem pod uwagę zębatki Banlessa, Garbaruka lub AB, ale jeśli faktycznie CRM85 można rozebrać i w ten sposób wymienić koronkę bez demontażu korby, to jest to dobre rozwiązanie.

Edytowane przez TheJW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli będziesz miał prawidłowo dobrany łańcuch z blatem 32 to przy 36 będzie za krótki czyli nie wrzucisz bezpiecznie albo wcale na największą lub 2 największe koronki kasety.

Jeśli dobierzesz do 36 zębów to przy 32 będzie za długi. Czyli będzie wisiał na 2-3 najmniejszych koronkach kasety. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Manual Shimano każe po prostu dodać chyba z dwa ogniwa więcej niż dla hardtaila. 
Potem spuszczasz powietrze z dampera, patrzysz jak to pracuje w zakresie całego skoku i temat z bani.

Przy braku ugięcia łańcuch jest napięty tak ledwo-ledwo, w hardtailu by było za luźno, ale w fullu liczy się napięcie przy SAGu.

Edytowane przez KSikorski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, KSikorski napisał:

Manual Shimano każe po prostu dodać chyba z dwa ogniwa więcej niż dla hardtaila. 

Cytat

Przy napędach 12s to +4-5 ogniw w HT i +5-7 w fullu (bez wstępnej kompresji zawieszenia).

A to nie to samo?

Full = HT+2

A tak do tematu. 32T a 36T to 2 ogniwa więcej. IMHO nie powinno być problemu.

Edytowane przez JWO
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Brombosz napisał:

W fullu liczy się napięcie przy dobiciu na największej zębatce. Ma być bezpiecznie dla przerzutki.

Miałem na myśli dobór napięcia na szybkich biegach. Wg instrukcji shimano w rowerze z tylnym zawieszeniem przy ugięciu równym zero łańcuch jest niemal nienapięty. Stąd moja referencja do SAGu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Owal 34t towarzyszy mi od kilku lat i trochę mi się znudził, chcę spróbować innej kombinacji, czyli wspomniane 36t na płaskie i 32t w góry. Jak zapomnę przełożyć na wyścig, to najwyżej znowu niepotrzebnie będę tracił energię na siłowe przepychanie na stromym podjeździe. Z kolei między 32 i 34t żadna różnica i nie chciałoby mi się nawet bawić w przekładanie zębatek. :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, KSikorski napisał:

Miałem na myśli dobór napięcia na szybkich biegach. Wg instrukcji shimano w rowerze z tylnym zawieszeniem przy ugięciu równym zero łańcuch jest niemal nienapięty. Stąd moja referencja do SAGu.

Tak po prostu działa napęd z przerzutką. Sprzęgło czy bez. Napędy 1xX z mamucimi kasetami wymuszają wręcz taki stan rzeczy, bo długość wózka jest dobrana tak, aby z niewielkim marginesem wybrać łańcuch na całej kasecie. Na najwyższych przełożeniach jedyne co chroni łańcuch przed spadnięciem to sprzęgło. Dlatego jak ktoś wyżej napisał - jak dobierzesz łańcuch idealnie do 32, to na 36 może być za mało przy pełnym ugięciu zawieszenia, i w drugą stronę - jak ustawisz idealnie na 36, to będzie dyndać na 32+ośka.

Nie pominę także, że moje 3x12 nie ma tego problemu.

Ma inne :P

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przy napędzie 12s długość łańcucha wpływa na samą pracę napędu przez to że kółko prowadzące przerzutki jest ustawione mimośrodowo względem osi obrotu wózka.

Jak schodzimy z największej zębatki w dół to kółko prowadzące przybliża się do zębatki umożliwiając lepszą zmianę biegu. Jak łańcuch będzie za krótki to przy małych zębatkach kasety kółko prowadzące przerzutki będzie za daleko i biegi będą się słabo zmieniać.

Przerzutka do 2x12 i gs ma kółko prowadzące ustawione w mniejszej odległości od osi obrotu przez co różnica w długości łańcucha/wielkości zębatki jest mniej odczuwalna

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...