TheJW Napisano 8 Marca 2023 Napisano 8 Marca 2023 (edytowane) Mam zagwozdkę dotyczącą odpowiedniej długości łańcucha w swoim fullu. Sytuacja wygląda tak - kompletny 12-rzędowy napęd Shimano XT/XTR, fabrycznie zamontowana korba z zębatką 32t i łańcuch o długości 116 ogniw (przyznaję, że nie sprawdzałem nawet, czy długość dobrana prawidłowo wg. wskazań Shimano , ale ufam, że tak właśnie jest). Niestety w moich okolicach każda prosta oznacza zamknięcie kasety, więc chciałbym dokupić zębatkę 36t (prawdopodobnie okrągłą, ale rozważam też owal 34 lub 36t). Jak w tej sytuacji dobrać odpowiednią długość łańcuchów, by ogarniały jedną i drugą konfigurację napędu? Czy może lepiej mieć oddzielne łańcuchy do konfiguracji "górskiej" z zębatką 32t i "płaskoziemskiej" z 36t i wymieniać je razem z zębatkami w zależności od potrzeb? W hardtailu dotychczas wszędzie jeździłem na owalu 34t więc nie miałem tego problemu, ale gdybym chciał zastosować podobny zabieg, to prawdopodobnie dobrałbym długość łańcucha pomiędzy rozmiarami 32 i 36, czyli jak dla 34t. W fullu nie jest to jednak takie oczywiste ze względu na tylne zawieszenie. Edytowane 8 Marca 2023 przez TheJW Cytuj
chudzinki Napisano 8 Marca 2023 Napisano 8 Marca 2023 Na owalach się nie znam, ale przy okrągłych 32 i 36t wg mnie nie ma opcji na jedną długość... Tak w ogóle to wejdzie 36t? Ale to pewnie sprawdziłeś 🙂. Cytuj
TheJW Napisano 8 Marca 2023 Autor Napisano 8 Marca 2023 Według manuala wejdzie. Prosy i 40t pakują, ale tam już na pewno jest znaczna modyfikacja linii łańcucha. Cytuj
KSikorski Napisano 8 Marca 2023 Napisano 8 Marca 2023 49 minut temu, TheJW napisał: Czy może lepiej mieć oddzielne łańcuchy do konfiguracji "górskiej" z zębatką 32t i "płaskoziemskiej" z 36t i wymieniać je razem z zębatkami w zależności od potrzeb? Moim zdaniem lepiej osobne. W przeciwnym razie będziesz wybierał między upośledzeniem zmiany biegów w "szybkim zakresie" korby 32t oraz zbyt mocnym napięciem przerzutki w czasie kompresji zawieszenia na korbie 36t. 1 Cytuj
Kettler Napisano 8 Marca 2023 Napisano 8 Marca 2023 Z jednej strony łańcuch nie majątek i przy okazji można rotować dwa łańcuchy z drugiej strony napędy 2x12 s jakoś dają radę. Cytuj
TheJW Napisano 8 Marca 2023 Autor Napisano 8 Marca 2023 (edytowane) @KSikorski To by potwierdzało moje przypuszczenia i obawy. Chyba faktycznie jedynym sensownym rozwiązaniem będzie zamiana łańcucha razem z zębatką. @Kettler dwa dodatkowe łańcuchy i tak od razu kupiłem, od dawna stosuję system rotacji trzema w każdym z rowerów. Teraz tylko kwestia tego, czy i jak je skracać. No i czy można na lenia wymieniać tylko zębatkę, czy trzeba będzie też łańcuch. Bo u mnie tego typu operacje nie ograniczają się nigdy do zdjęcia jednego i założenia drugiego, są jeszcze misje poboczne - czyszczenie kasety, kółek przerzutki, mycie zdjętego łańcucha itd. Więc z 15 minut robi się godzina. Edytowane 8 Marca 2023 przez TheJW 1 Cytuj
Kettler Napisano 8 Marca 2023 Napisano 8 Marca 2023 Korba Shimano jak na przykład ta: https://allegro.pl/oferta/shimano-xtr-fc-m9100-2-12s-38-28-175mm-korba-12473620319 ma blaty 38 i 28 t czyli sporo większa różnica niż planowane przez Ciebie 32 i 36 t ja bym się nie przejmował. Cytuj
TheJW Napisano 8 Marca 2023 Autor Napisano 8 Marca 2023 No tak, tylko że 2x12 są na kasetach 10-45, a nie 10-51. Cytuj
Brombosz Napisano 8 Marca 2023 Napisano 8 Marca 2023 Godzinę temu, TheJW napisał: Czy może lepiej mieć oddzielne łańcuchy do konfiguracji "górskiej" z zębatką 32t i "płaskoziemskiej" z 36t i wymieniać je razem z zębatkami w zależności od potrzeb? Daj odpowiedni zapas i będzie gitara z jednym łańcuchem. Aby tylko na ugiętym zawieszeniu. Jak masz SPD czy jakieś inne małe pedały, to potem zębatkę nawet w terenie w 2 min zmieniasz. Łańcuch rotujesz bez zmian. Cytuj
TheJW Napisano 8 Marca 2023 Autor Napisano 8 Marca 2023 (edytowane) W 2 minuty nie zmienię, bo FC-M8100 ma zębatkę direct mount. Dla jasności - mowa o napędzie 1x12 nie 2x12. Czy może chodzi Ci @Brombosz o to, że można zdjąć samą koronkę odkręcając te małe torxy po wewnętrznej stronie zębatki Shimano? O tym nie pomyślałem szczerze mówiąc. Brałem pod uwagę zębatki Banlessa, Garbaruka lub AB, ale jeśli faktycznie CRM85 można rozebrać i w ten sposób wymienić koronkę bez demontażu korby, to jest to dobre rozwiązanie. Edytowane 8 Marca 2023 przez TheJW Cytuj
tobo Napisano 8 Marca 2023 Napisano 8 Marca 2023 Jeśli będziesz miał prawidłowo dobrany łańcuch z blatem 32 to przy 36 będzie za krótki czyli nie wrzucisz bezpiecznie albo wcale na największą lub 2 największe koronki kasety. Jeśli dobierzesz do 36 zębów to przy 32 będzie za długi. Czyli będzie wisiał na 2-3 najmniejszych koronkach kasety. Cytuj
Dokumosa Napisano 8 Marca 2023 Napisano 8 Marca 2023 Przede wszystkim dł łańcucha w napędach 12s mocno wpływa na działanie przerzutki. +/-1 ogniwo względem manuala można sobie doregulować śrubą B ale w większym zakresie jest kicha. Cytuj
TheJW Napisano 8 Marca 2023 Autor Napisano 8 Marca 2023 No to mam już pewność. Różne łańcuchy dla różnej wielkości zębatek i bez kombinacji! Już się nie mogę doczekać dobierania prawidłowej długości łańcucha... W fullu to ponoć nie takie łatwe, a chyba nigdy wcześniej tego nie robiłem. 1 Cytuj
KSikorski Napisano 8 Marca 2023 Napisano 8 Marca 2023 (edytowane) Manual Shimano każe po prostu dodać chyba z dwa ogniwa więcej niż dla hardtaila. Potem spuszczasz powietrze z dampera, patrzysz jak to pracuje w zakresie całego skoku i temat z bani. Przy braku ugięcia łańcuch jest napięty tak ledwo-ledwo, w hardtailu by było za luźno, ale w fullu liczy się napięcie przy SAGu. Edytowane 8 Marca 2023 przez KSikorski Cytuj
Dokumosa Napisano 8 Marca 2023 Napisano 8 Marca 2023 Tak było kiedyś. Przy napędach 12s to +4-5 ogniw w HT i +5-7 w fullu (bez wstępnej kompresji zawieszenia). Cytuj
JWO Napisano 8 Marca 2023 Napisano 8 Marca 2023 (edytowane) 1 godzinę temu, KSikorski napisał: Manual Shimano każe po prostu dodać chyba z dwa ogniwa więcej niż dla hardtaila. Cytat Przy napędach 12s to +4-5 ogniw w HT i +5-7 w fullu (bez wstępnej kompresji zawieszenia). A to nie to samo? Full = HT+2 A tak do tematu. 32T a 36T to 2 ogniwa więcej. IMHO nie powinno być problemu. Edytowane 8 Marca 2023 przez JWO Cytuj
uzurpator Napisano 8 Marca 2023 Napisano 8 Marca 2023 1 godzinę temu, Dokumosa napisał: Tak było kiedyś. Przy napędach 12s to +4-5 ogniw w HT i +5-7 w fullu (bez wstępnej kompresji zawieszenia). Wystarczy wrzucić najwyższe przełożenie i ustawić wózek na poziomą pozycję. Robotę z dobraniem długiości wózka odbębnił już producent. Cytuj
Brombosz Napisano 8 Marca 2023 Napisano 8 Marca 2023 3 godziny temu, KSikorski napisał: fullu liczy się napięcie przy SAGu. W fullu liczy się napięcie przy dobiciu na największej zębatce. Ma być bezpiecznie dla przerzutki. Cytuj
schwinn0 Napisano 8 Marca 2023 Napisano 8 Marca 2023 W swoim fulu rotuję łańcuchami i zębatkami 30 oraz 32 i 34 oval. Oddzielny łańcuch do 30 a 32 i 34 oval na jednym łańcuchu bo długości są te same. Cytuj
KSikorski Napisano 8 Marca 2023 Napisano 8 Marca 2023 2 godziny temu, Brombosz napisał: W fullu liczy się napięcie przy dobiciu na największej zębatce. Ma być bezpiecznie dla przerzutki. Miałem na myśli dobór napięcia na szybkich biegach. Wg instrukcji shimano w rowerze z tylnym zawieszeniem przy ugięciu równym zero łańcuch jest niemal nienapięty. Stąd moja referencja do SAGu. Cytuj
Brombosz Napisano 9 Marca 2023 Napisano 9 Marca 2023 Inna sprawa, że po co aż 36? I to jeszcze w kasecie z tak dużym zakresem. Zapomnisz kiedyś zmienić na mniejszą i będzie wstyd na wyjeździe. Ewentualnie może próba 34oval/36t? Cytuj
TheJW Napisano 9 Marca 2023 Autor Napisano 9 Marca 2023 Owal 34t towarzyszy mi od kilku lat i trochę mi się znudził, chcę spróbować innej kombinacji, czyli wspomniane 36t na płaskie i 32t w góry. Jak zapomnę przełożyć na wyścig, to najwyżej znowu niepotrzebnie będę tracił energię na siłowe przepychanie na stromym podjeździe. Z kolei między 32 i 34t żadna różnica i nie chciałoby mi się nawet bawić w przekładanie zębatek. Cytuj
uzurpator Napisano 9 Marca 2023 Napisano 9 Marca 2023 12 godzin temu, KSikorski napisał: Miałem na myśli dobór napięcia na szybkich biegach. Wg instrukcji shimano w rowerze z tylnym zawieszeniem przy ugięciu równym zero łańcuch jest niemal nienapięty. Stąd moja referencja do SAGu. Tak po prostu działa napęd z przerzutką. Sprzęgło czy bez. Napędy 1xX z mamucimi kasetami wymuszają wręcz taki stan rzeczy, bo długość wózka jest dobrana tak, aby z niewielkim marginesem wybrać łańcuch na całej kasecie. Na najwyższych przełożeniach jedyne co chroni łańcuch przed spadnięciem to sprzęgło. Dlatego jak ktoś wyżej napisał - jak dobierzesz łańcuch idealnie do 32, to na 36 może być za mało przy pełnym ugięciu zawieszenia, i w drugą stronę - jak ustawisz idealnie na 36, to będzie dyndać na 32+ośka. Nie pominę także, że moje 3x12 nie ma tego problemu. Ma inne 1 Cytuj
eloo Napisano 9 Marca 2023 Napisano 9 Marca 2023 przy napędzie 12s długość łańcucha wpływa na samą pracę napędu przez to że kółko prowadzące przerzutki jest ustawione mimośrodowo względem osi obrotu wózka. Jak schodzimy z największej zębatki w dół to kółko prowadzące przybliża się do zębatki umożliwiając lepszą zmianę biegu. Jak łańcuch będzie za krótki to przy małych zębatkach kasety kółko prowadzące przerzutki będzie za daleko i biegi będą się słabo zmieniać. Przerzutka do 2x12 i gs ma kółko prowadzące ustawione w mniejszej odległości od osi obrotu przez co różnica w długości łańcucha/wielkości zębatki jest mniej odczuwalna Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.