Michal_288 Napisano 3 Marca 2023 Udostępnij Napisano 3 Marca 2023 (edytowane) Zainspirował mnie post na jednej grupie rowerowej na Facebooku do utworzenia tego wątku Można powiedzieć że są dwie grupy ludzi: -wymiana płynu co roku (nawet jak są niezapowietrzone) -działa to nie ruszaj, jak się nie zapowietrzyły to 'w ogóle' , jeżdżę 5 lat nic nie ruszałem Przykłady: A Wy po której jesteście stronie? Ja wymieniać co rok. Edytowane 3 Marca 2023 przez Michal_288 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RabbitHood Napisano 3 Marca 2023 Udostępnij Napisano 3 Marca 2023 (edytowane) Odpowietrzać jak są gąbczaste. Wymieniać - te na mineralnym w sumie nie ma potrzeby bo niby co ma się tam "zepsuć"? Nie wiem jak z "naturalnymi" wynalazkami. Edytowane 3 Marca 2023 przez RabbitHood Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
manfred1 Napisano 4 Marca 2023 Udostępnij Napisano 4 Marca 2023 Działa nie ruszam. Bardziej mnie kusi zadać pytanie co ile rozbierać i smarować piasty kół 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lezia Napisano 4 Marca 2023 Udostępnij Napisano 4 Marca 2023 Wcześniej miałem dokładnie takie same podejście - nic się nie dzieje nie ruszam. Ale dwa lata temu, choć hamulce były sprawne spuściłem olej z nich i się przeraziłem - syf, syf jeszcze raz syf. Od tego czasu przed sezonem zawsze wymieniam olej (dzięki temu moja psycha nie świruje 😃). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
manfred1 Napisano 4 Marca 2023 Udostępnij Napisano 4 Marca 2023 Ile potrzeba oleju Shimano by wymienić w szosie np w 105 tce Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cervandes Napisano 4 Marca 2023 Udostępnij Napisano 4 Marca 2023 Wydaje mi się, że Shimano zaleca wymianę raz w roku. Ja tak robię od kilku lat i nie mam absolutnie żadnego problemu. A to co po roku zlewam z układu ledwie przypomina nowy, czysty olej. Nie chcę wiedzieć co by tam było, gdybym zmieniał co dwa lata albo... wcale. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 4 Marca 2023 Udostępnij Napisano 4 Marca 2023 (edytowane) 9 godzin temu, RabbitHood napisał: Odpowietrzać jak są gąbczaste. Wymieniać - te na mineralnym w sumie nie ma potrzeby bo niby co ma się tam "zepsuć"? Nie wiem jak z "naturalnymi" wynalazkami. Dużo. Pracujące tłoki zaciągają syf do gniazd a standard do środka zacisków. Zakładam że czyścisz i smarujesz łańcuch, czyli starasz się żeby pracował możliwie czysty z możliwie dobrym smarowaniem żeby ograniczyć ścierne zużycie trących o siebie elementów? Posiadasz jakiś amortyzator? Jeśli tak to prawdopodobnie wiesz jakie są zalecenia serwisowe i w jakim celu się je stosuje. Podstawowe to redukcja tarcia. To teraz pytanie: czy zacisk hamulca pracuje w czystych warunkach? Zacisk, w porównaniu do amortyzatora czy łańcucha , ZAWSZE pracuje w syfie. Pył z okładzin hamulcowych plus ścieranie tarczy. I to wszystko w mikro przestrzeni wnętrza zacisku. Chyba że zakładamy- prawa fizyki nie działają "wszędzie po równo" 2 godziny temu, manfred1 napisał: Ile potrzeba oleju Shimano by wymienić w szosie np w 105 tce Ile potrzeba oleju do zalania układu czy do odpowietrzania układu? W odpowietrzonym masz kilka militrów, powiedzmy że 5-7. Hydraulik w rowerze ma mikroskopijny układ. Do odpowietrzania dobrze mieć powiedzmy 25 ml żeby, przy dobrych wiatrach, zalać i odpowietrzyć układ "na raz" używając jednej strzykawki taka ma pojemność 20-25 ml. 7 godzin temu, manfred1 napisał: Działa nie ruszam. Bardziej mnie kusi zadać pytanie co ile rozbierać i smarować piasty kół Co ile? 500- 50 000 km. Czyli zależy. Od: warunków atmosfeycznych, temperatur, konstrukcji piasty i jakości jej elementów składowych. Rower mtb kąpany w błotnym szambie - serwis kontrolny po każdym wyścigu. Rower używany do jazdy na codzień, także w warunkach mokrych - przynajmniej ze 2 razy w roku. Rower używany do jazdy tylko w suchych warunkach - co nawet kilkanaście tysięcy km. I to wszystko skracane lub wydłużane zależnie od jakości piast. Nowe piasty - sekcja i smarowanie po kupnie. Potem kontrolna sekcja zależnie od warunków żeby sprawdzić co zostało sponiewierane przez warunki eksploatacji. Edytowane 4 Marca 2023 przez tobo 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Michal_288 Napisano 4 Marca 2023 Autor Udostępnij Napisano 4 Marca 2023 11 godzin temu, RabbitHood napisał: co ma się tam "zepsuć"? syf w oleju jak i z zewnątrz może szorować po cylindrze klamki, tak samo w zacisku Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vincek Napisano 4 Marca 2023 Udostępnij Napisano 4 Marca 2023 (edytowane) Ten temat przypomniał mi, że chyba nigdy nie zmieniłem oleju w rowerze żony... 🙂 Rower ma 4 lata. Wobec tego, zabrałem sie do wymiany dziś. Olej w obu ukladach jak nowy. Na pewno rower nie ma zbyt wielkiego przebiegu, który był zrobiony w przyjaznych warunkach oraz miejsko/leśnym terenie. Przyznam, że nie spodziewałem się takiego stanu rzeczy. Można przypuszczać, że właściwości takiego oleju są gorsze niż nowego. Jednak ja bym nie był taki pewny. Dla takiego jeźdźca, w warunkach w jakich korzysta, taka wymiana za często, to według mnie przerost formy nad treścią. Edytowane 4 Marca 2023 przez vincek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lezia Napisano 6 Marca 2023 Udostępnij Napisano 6 Marca 2023 Wszystko zależy jak jeździsz. Obecnie jak wymieniam klocki w hamulcach wymieniam również olej. Syf, który wcześniej opisałem powstał podczas górskich maratonów gdzie hamulce mocno dostawały popalić , gdzie klocki wytrzymywały max pół roku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Thomass13 Napisano 6 Marca 2023 Udostępnij Napisano 6 Marca 2023 (edytowane) Tutaj należy brać również pod uwagę że każdy olej czy to hamulcowy czy silnikowy traci swoje właściwości po jakimś czasie. Także płyn hamulcowy w rowerze także tej zasadzie podlega. Edytowane 6 Marca 2023 przez Thomass13 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KNKS Napisano 6 Marca 2023 Udostępnij Napisano 6 Marca 2023 (edytowane) @Thomass13Czas nie jest w tym wypadku decydującym kryterium 🙄 Sprawdziłem w swoich rowerach. 2x Shimano. Szosa ma 16 miesięcy i 10 500km - olej jak nowy. MTB ma 4 miesiące i niecałe 2 000km - po oleju widać już zabrudzenie. Wnioski są raczej oczywiste. Edytowane 6 Marca 2023 przez KNKS 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.