Michal_288 Napisano 3 Marca 2023 Napisano 3 Marca 2023 (edytowane) Zainspirował mnie post na jednej grupie rowerowej na Facebooku do utworzenia tego wątku Można powiedzieć że są dwie grupy ludzi: -wymiana płynu co roku (nawet jak są niezapowietrzone) -działa to nie ruszaj, jak się nie zapowietrzyły to 'w ogóle' , jeżdżę 5 lat nic nie ruszałem Przykłady: A Wy po której jesteście stronie? Ja wymieniać co rok. Edytowane 3 Marca 2023 przez Michal_288 Cytuj
RabbitHood Napisano 3 Marca 2023 Napisano 3 Marca 2023 (edytowane) Odpowietrzać jak są gąbczaste. Wymieniać - te na mineralnym w sumie nie ma potrzeby bo niby co ma się tam "zepsuć"? Nie wiem jak z "naturalnymi" wynalazkami. Edytowane 3 Marca 2023 przez RabbitHood Cytuj
manfred1 Napisano 4 Marca 2023 Napisano 4 Marca 2023 Działa nie ruszam. Bardziej mnie kusi zadać pytanie co ile rozbierać i smarować piasty kół 1 Cytuj
Lezia Napisano 4 Marca 2023 Napisano 4 Marca 2023 Wcześniej miałem dokładnie takie same podejście - nic się nie dzieje nie ruszam. Ale dwa lata temu, choć hamulce były sprawne spuściłem olej z nich i się przeraziłem - syf, syf jeszcze raz syf. Od tego czasu przed sezonem zawsze wymieniam olej (dzięki temu moja psycha nie świruje 😃). Cytuj
manfred1 Napisano 4 Marca 2023 Napisano 4 Marca 2023 Ile potrzeba oleju Shimano by wymienić w szosie np w 105 tce Cytuj
cervandes Napisano 4 Marca 2023 Napisano 4 Marca 2023 Wydaje mi się, że Shimano zaleca wymianę raz w roku. Ja tak robię od kilku lat i nie mam absolutnie żadnego problemu. A to co po roku zlewam z układu ledwie przypomina nowy, czysty olej. Nie chcę wiedzieć co by tam było, gdybym zmieniał co dwa lata albo... wcale. Cytuj
tobo Napisano 4 Marca 2023 Napisano 4 Marca 2023 (edytowane) 9 godzin temu, RabbitHood napisał: Odpowietrzać jak są gąbczaste. Wymieniać - te na mineralnym w sumie nie ma potrzeby bo niby co ma się tam "zepsuć"? Nie wiem jak z "naturalnymi" wynalazkami. Dużo. Pracujące tłoki zaciągają syf do gniazd a standard do środka zacisków. Zakładam że czyścisz i smarujesz łańcuch, czyli starasz się żeby pracował możliwie czysty z możliwie dobrym smarowaniem żeby ograniczyć ścierne zużycie trących o siebie elementów? Posiadasz jakiś amortyzator? Jeśli tak to prawdopodobnie wiesz jakie są zalecenia serwisowe i w jakim celu się je stosuje. Podstawowe to redukcja tarcia. To teraz pytanie: czy zacisk hamulca pracuje w czystych warunkach? Zacisk, w porównaniu do amortyzatora czy łańcucha , ZAWSZE pracuje w syfie. Pył z okładzin hamulcowych plus ścieranie tarczy. I to wszystko w mikro przestrzeni wnętrza zacisku. Chyba że zakładamy- prawa fizyki nie działają "wszędzie po równo" 2 godziny temu, manfred1 napisał: Ile potrzeba oleju Shimano by wymienić w szosie np w 105 tce Ile potrzeba oleju do zalania układu czy do odpowietrzania układu? W odpowietrzonym masz kilka militrów, powiedzmy że 5-7. Hydraulik w rowerze ma mikroskopijny układ. Do odpowietrzania dobrze mieć powiedzmy 25 ml żeby, przy dobrych wiatrach, zalać i odpowietrzyć układ "na raz" używając jednej strzykawki taka ma pojemność 20-25 ml. 7 godzin temu, manfred1 napisał: Działa nie ruszam. Bardziej mnie kusi zadać pytanie co ile rozbierać i smarować piasty kół Co ile? 500- 50 000 km. Czyli zależy. Od: warunków atmosfeycznych, temperatur, konstrukcji piasty i jakości jej elementów składowych. Rower mtb kąpany w błotnym szambie - serwis kontrolny po każdym wyścigu. Rower używany do jazdy na codzień, także w warunkach mokrych - przynajmniej ze 2 razy w roku. Rower używany do jazdy tylko w suchych warunkach - co nawet kilkanaście tysięcy km. I to wszystko skracane lub wydłużane zależnie od jakości piast. Nowe piasty - sekcja i smarowanie po kupnie. Potem kontrolna sekcja zależnie od warunków żeby sprawdzić co zostało sponiewierane przez warunki eksploatacji. Edytowane 4 Marca 2023 przez tobo 2 Cytuj
Michal_288 Napisano 4 Marca 2023 Autor Napisano 4 Marca 2023 11 godzin temu, RabbitHood napisał: co ma się tam "zepsuć"? syf w oleju jak i z zewnątrz może szorować po cylindrze klamki, tak samo w zacisku Cytuj
vincek Napisano 4 Marca 2023 Napisano 4 Marca 2023 (edytowane) Ten temat przypomniał mi, że chyba nigdy nie zmieniłem oleju w rowerze żony... 🙂 Rower ma 4 lata. Wobec tego, zabrałem sie do wymiany dziś. Olej w obu ukladach jak nowy. Na pewno rower nie ma zbyt wielkiego przebiegu, który był zrobiony w przyjaznych warunkach oraz miejsko/leśnym terenie. Przyznam, że nie spodziewałem się takiego stanu rzeczy. Można przypuszczać, że właściwości takiego oleju są gorsze niż nowego. Jednak ja bym nie był taki pewny. Dla takiego jeźdźca, w warunkach w jakich korzysta, taka wymiana za często, to według mnie przerost formy nad treścią. Edytowane 4 Marca 2023 przez vincek Cytuj
Lezia Napisano 6 Marca 2023 Napisano 6 Marca 2023 Wszystko zależy jak jeździsz. Obecnie jak wymieniam klocki w hamulcach wymieniam również olej. Syf, który wcześniej opisałem powstał podczas górskich maratonów gdzie hamulce mocno dostawały popalić , gdzie klocki wytrzymywały max pół roku. Cytuj
Thomass13 Napisano 6 Marca 2023 Napisano 6 Marca 2023 (edytowane) Tutaj należy brać również pod uwagę że każdy olej czy to hamulcowy czy silnikowy traci swoje właściwości po jakimś czasie. Także płyn hamulcowy w rowerze także tej zasadzie podlega. Edytowane 6 Marca 2023 przez Thomass13 Cytuj
KNKS Napisano 6 Marca 2023 Napisano 6 Marca 2023 (edytowane) @Thomass13Czas nie jest w tym wypadku decydującym kryterium 🙄 Sprawdziłem w swoich rowerach. 2x Shimano. Szosa ma 16 miesięcy i 10 500km - olej jak nowy. MTB ma 4 miesiące i niecałe 2 000km - po oleju widać już zabrudzenie. Wnioski są raczej oczywiste. Edytowane 6 Marca 2023 przez KNKS 1 Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.