Skocz do zawartości

[Porada] Budowanie kół


Rekomendowane odpowiedzi

Będę się zabierał za zbudowanie porządniejszego koła, przedtem składałem co miałem pod ręką. I mam parę pytań, koło ma być dość budżetowe

Piasty jakie kupiłem to NS Roller pro qr20 i NS coaster dh (Novatec dh41sb i dh12sb), obręcze jakie zamierzam kupić to fundamentale albo trailmaster (jedna 32h druga 36h)

1 Jakie nyple najlepiej wybrać? mosiądz stal i alu (jaka różnica między mosiądzem a stalowymi)

2 Czy warto dokupić podkładki pod nyple?

3 Jakie najlepiej sprychy (srednica, czy warto cieniowane i inne)

Koło będę sam zaplatał a na docentrowanie leci do serwisu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podkładki są niepotrzebnie. Chyba że obręcze są ultra cienkie przy gniazdach nypli. A raczej te nie są. 

Stalowe nyple to krzyk mody 100 lat wstecz. Poza tym korodują. Aluminiowe dla wagowych onanistów. Urwiesz na nich 20 gramów. 

Dobór szprych zależy od potrzeb. 

Z budżetowych bardzo dobrych sapim leader. 2 mm średnicy na całej długości. Używam ich nawet tam gdzie nie powinny być użyte ale pęknąć nie chcą. 

Z innych sensownych to każde dt, wszystkie modele sapima.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam już kilkanaście lat doświadczeń z nyplami aluminiowymi i takie rozsypywanie się w proch u mnie dotyczyło tylko nypli DT. Rozbierałem takie koło na szprychach Laser i właśnie takich nyplach i niektóre się rozsypały, a kilka było tak zapieczonych że aż się szprychy skręcały, a i tak nie puściły. Nyple były smarowane przy montażu jakimś smarem łożyskowym.

Z nyplami Sapim i CN mam tylko dobre doświadczenia. CN-y, smarowane przy montażu (wbrew temu, co mówi teoria) smarem miedziowym, po około 10 latach w rowerze górskim na kołach 26 cali dały się bez problemu odkręcić (po wstępnym spryskaniu smarem penetrującym) i wyglądały ok. Mam nawet w damce tylne koło złożone na takich nyplach alu z odzysku i jeżdżę już czwarty rok. Nic niepokojącego się nie dzieje, żaden nie pękł ani przy naciąganiu, ani potem.  

Być może DT stosuje jakiś gorszy stop aluminium, nie wiem. Piszę, jak było u mnie i dla mnie nyple alu (CN, Sapim) w niczym nie ustępują nyplom mosiężnym, a te srebrne można kupić już nawet za 50 gr/szt. Te 20 gramów to pozwalają zaoszczędzić na jednym kole. Niby niewiele, ale dopłata do nypli zwykłych jest w zasadzie symboliczna. 

 

Edytowane przez marvelo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oto komplet 32 szt. nypli aluminiowych CN z rozmontowanego koła 26 cali (rower górski, często w trudnych warunkach) w którym obręcze (Mavic XM317, oczkowane) uległy już zużyciu od hamowania (koło miało około 10 lat i kilkanaście tys. km przebiegu). Jedynie na główce widać ślady używania. Same powierzchnie pod klucz wyglądają dobrze, nyple dały się bez większego oporu odkręcić (ale dobrym i dopasowanym kluczem ParkTool, obejmującym nyple z czterech stron).

Te nyple nawet w kolorach nie są drogie (wychodzi po 61 gr/szt):

Nyple CN Spoke AN12, 12 mm, aluminiowe, zielone - opakowanie 36 szt. zielony \ 36 sztuk | Części \ Szprychy i nyple \ Nyple | - Internetowy sklep rowerowy - ROWEREK.PL

image.thumb.jpeg.8ce4077b2227c78511d2efa6e7448344.jpeg

DSCF4300.JPG

DSCF4301.JPG

DSCF4303.JPG

Edytowane przez marvelo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, KSikorski napisał:

Jeździły zimą po solonych chodnikach?

Jazdy zimą za wiele nie miały, bo mam drugie (tańsze) koła z oponami z kolcami i jak zima zadomawia się na dłużej, zakładam te. 

Ja mimo wszystko dopatruję się tych problemów z nyplami DT w składzie stopu aluminium, z którego są wykonane. Te popękane nyple DT to miałem w kole z roweru szosowego, który zimą po zasolonych drogach raczej nie jeździł. 

Słyszałem też głosy o niekorzystnej reakcji aluminiowych nypli z karbonowymi obręczami (podobnie jak o zapieczonych sztycach kabonowych w alu ramach).

3 things that experience has taught me... | Wheel Builder

Te nyple na poniższym zdjęciu też wyglądają mi na DT i to zwykle zdjęcia ich nypli pojawiają się w sieci pod hasłem "cracked/corroded alloy nipples" (CN i Sapim mają inaczej ukształtowaną płaszczyznę pod klucz):

corrosionnipples.jpg

Tak wygląda nypel CN:

Cn Spoke Nipple Aluminium 14 mm for 2 mm Spoke (ve = 350), Black, One Size  : Amazon.de: Sports & Outdoors

A tak Sapim:

Sapim Polyax 14mm Blue Alloy 14g Nipples – XLR8 Performance Bicycle Wheels

Jak widać, nawet sama krawędź przejścia pomiędzy płaszczyzną pod klucz a trzonem w DT jest najbardziej ostra i już samo to powoduje, że w tym miejscu łatwiej może dojść do pęknięcia. 

W DT te ścięcia pod klucz wyglądają bardziej jak powstałe na skutek oszlifowania już wykutego nypla niż kucia. 

I jeszcze zestawienie obok siebie (od lewej): DT, Sapim (polyax), CN.

DSCF4305.JPG

Edytowane przez marvelo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu na filmie znów bohaterem są na 99% nyple DT:

Przy porównaniu wagi jako reprezentant nypli aluminiowych wystąpiły nyple typu "double square", z dodatkową wypustką na kwadratowy klucz. Zwykłe (z rozcięciem na płaski wkrętak) ważą jeszcze te 5 g mniej, czyli na komplecie dwóch klasycznych kół na 32 szprychy jest 40 g różnicy na korzyść aluminium. 

I jeszcze jedna rzecz szczególnie istotna dla trwałości nypli aluminiowych.

Chodzi o długość szprych i odpowiednią współpracę gwintów w szprysze i nyplu. Gdy po naciągnięciu koniec szprychy jest poniżej główki nypla, może z czasem dojść do pęknięcia tuż poniżej główki.

A druga rzecz, równie istotna, to odpowiednia długość nypla, tak by cała powierzchnia pod klucz była dostępna. W przypadku grubych ścianek obręczy lub oczkowania może się zdarzyć, że nypel 12 mm będzie za mało wystawał (np. we wsunięcie klucza do końca będzie przeszkadzać zewnętrzny fragment kapsla (oczka)). Wtedy potrzebne są dłuższe nyple. Większość dłuższych nypli ma tyle samo zwojów gwintu co te standardowe (więc nie rozwiążą problemu za krótkich szprych), ale dłuższy trzon powoduje, że powierzchnia pod klucz jest niżej i może lepiej przenosić siłę podczas naprężania koła czy centrowania (bo działa całą powierzchnią). Chroni to nyple (zwłaszcza te aluminiowe) przed uszkodzeniem.

Tu świetny film poglądowy:

 

Edytowane przez marvelo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...