Michal_288 Napisano 26 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 26 Lutego 2023 Będę się zabierał za zbudowanie porządniejszego koła, przedtem składałem co miałem pod ręką. I mam parę pytań, koło ma być dość budżetowe Piasty jakie kupiłem to NS Roller pro qr20 i NS coaster dh (Novatec dh41sb i dh12sb), obręcze jakie zamierzam kupić to fundamentale albo trailmaster (jedna 32h druga 36h) 1 Jakie nyple najlepiej wybrać? mosiądz stal i alu (jaka różnica między mosiądzem a stalowymi) 2 Czy warto dokupić podkładki pod nyple? 3 Jakie najlepiej sprychy (srednica, czy warto cieniowane i inne) Koło będę sam zaplatał a na docentrowanie leci do serwisu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 26 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 26 Lutego 2023 Podkładki są niepotrzebnie. Chyba że obręcze są ultra cienkie przy gniazdach nypli. A raczej te nie są. Stalowe nyple to krzyk mody 100 lat wstecz. Poza tym korodują. Aluminiowe dla wagowych onanistów. Urwiesz na nich 20 gramów. Dobór szprych zależy od potrzeb. Z budżetowych bardzo dobrych sapim leader. 2 mm średnicy na całej długości. Używam ich nawet tam gdzie nie powinny być użyte ale pęknąć nie chcą. Z innych sensownych to każde dt, wszystkie modele sapima. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Michal_288 Napisano 26 Lutego 2023 Autor Udostępnij Napisano 26 Lutego 2023 Czyli alu szprych nie warto, 20gram kosztem obrabiających nypli. Podkładki chyba też miały funkcję aby nypel który jest pod kątem działał siłą nie w jednym miejscu. Dzięki za pokierowanie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kettler Napisano 26 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 26 Lutego 2023 (edytowane) @tobopisze o aluminiowych nyplach, które faktycznie są jednorazowe nie szprychach 🤔 Edytowane 26 Lutego 2023 przez Kettler Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Electronite Napisano 26 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 26 Lutego 2023 Alu nyple korodują jeszcze lepiej jak stalowe. Zmieniają się w biały proszek i łepek odpada. Nigdy więcej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wojtasin Napisano 27 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 27 Lutego 2023 Biały proszek wskazuje raczej na tlenek glinu, biały nalot mógłby sugerować powłokę cynkową, tlenki żelaza są raczej w odcieniach ciemnej czerwieni (od żółtego i brunatnego do niemal czarnego). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marvelo Napisano 27 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 27 Lutego 2023 (edytowane) Mam już kilkanaście lat doświadczeń z nyplami aluminiowymi i takie rozsypywanie się w proch u mnie dotyczyło tylko nypli DT. Rozbierałem takie koło na szprychach Laser i właśnie takich nyplach i niektóre się rozsypały, a kilka było tak zapieczonych że aż się szprychy skręcały, a i tak nie puściły. Nyple były smarowane przy montażu jakimś smarem łożyskowym. Z nyplami Sapim i CN mam tylko dobre doświadczenia. CN-y, smarowane przy montażu (wbrew temu, co mówi teoria) smarem miedziowym, po około 10 latach w rowerze górskim na kołach 26 cali dały się bez problemu odkręcić (po wstępnym spryskaniu smarem penetrującym) i wyglądały ok. Mam nawet w damce tylne koło złożone na takich nyplach alu z odzysku i jeżdżę już czwarty rok. Nic niepokojącego się nie dzieje, żaden nie pękł ani przy naciąganiu, ani potem. Być może DT stosuje jakiś gorszy stop aluminium, nie wiem. Piszę, jak było u mnie i dla mnie nyple alu (CN, Sapim) w niczym nie ustępują nyplom mosiężnym, a te srebrne można kupić już nawet za 50 gr/szt. Te 20 gramów to pozwalają zaoszczędzić na jednym kole. Niby niewiele, ale dopłata do nypli zwykłych jest w zasadzie symboliczna. Edytowane 27 Lutego 2023 przez marvelo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kettler Napisano 27 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 27 Lutego 2023 W moim Mavicu aluminiowe nyple zamieniły się w proch 😕 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marvelo Napisano 28 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 28 Lutego 2023 (edytowane) Oto komplet 32 szt. nypli aluminiowych CN z rozmontowanego koła 26 cali (rower górski, często w trudnych warunkach) w którym obręcze (Mavic XM317, oczkowane) uległy już zużyciu od hamowania (koło miało około 10 lat i kilkanaście tys. km przebiegu). Jedynie na główce widać ślady używania. Same powierzchnie pod klucz wyglądają dobrze, nyple dały się bez większego oporu odkręcić (ale dobrym i dopasowanym kluczem ParkTool, obejmującym nyple z czterech stron). Te nyple nawet w kolorach nie są drogie (wychodzi po 61 gr/szt): Nyple CN Spoke AN12, 12 mm, aluminiowe, zielone - opakowanie 36 szt. zielony \ 36 sztuk | Części \ Szprychy i nyple \ Nyple | - Internetowy sklep rowerowy - ROWEREK.PL Edytowane 28 Lutego 2023 przez marvelo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KSikorski Napisano 28 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 28 Lutego 2023 Jeździły zimą po solonych chodnikach? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kettler Napisano 28 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 28 Lutego 2023 Może to kwestia stopu aluminium albo jakiejś warstwy na wierzchu bo przecież w żeglarstwie sporo elementów było aluminiowych i jakoś nie korodowały mimo kontaktu z wodą i solą 🤔 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KSikorski Napisano 28 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 28 Lutego 2023 Tak, to kwestia powłoki, ale też obróbki i związanej z nią porowatości. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Electronite Napisano 28 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 28 Lutego 2023 No właśnie DT mi tak się kruszą. Tam nie ma żadnej powłoki. Najbardiej m to wygląda na jakiś rodzaj korozji elektrolitycznej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marvelo Napisano 1 Marca 2023 Udostępnij Napisano 1 Marca 2023 (edytowane) 23 godziny temu, KSikorski napisał: Jeździły zimą po solonych chodnikach? Jazdy zimą za wiele nie miały, bo mam drugie (tańsze) koła z oponami z kolcami i jak zima zadomawia się na dłużej, zakładam te. Ja mimo wszystko dopatruję się tych problemów z nyplami DT w składzie stopu aluminium, z którego są wykonane. Te popękane nyple DT to miałem w kole z roweru szosowego, który zimą po zasolonych drogach raczej nie jeździł. Słyszałem też głosy o niekorzystnej reakcji aluminiowych nypli z karbonowymi obręczami (podobnie jak o zapieczonych sztycach kabonowych w alu ramach). 3 things that experience has taught me... | Wheel Builder Te nyple na poniższym zdjęciu też wyglądają mi na DT i to zwykle zdjęcia ich nypli pojawiają się w sieci pod hasłem "cracked/corroded alloy nipples" (CN i Sapim mają inaczej ukształtowaną płaszczyznę pod klucz): Tak wygląda nypel CN: A tak Sapim: Jak widać, nawet sama krawędź przejścia pomiędzy płaszczyzną pod klucz a trzonem w DT jest najbardziej ostra i już samo to powoduje, że w tym miejscu łatwiej może dojść do pęknięcia. W DT te ścięcia pod klucz wyglądają bardziej jak powstałe na skutek oszlifowania już wykutego nypla niż kucia. I jeszcze zestawienie obok siebie (od lewej): DT, Sapim (polyax), CN. Edytowane 1 Marca 2023 przez marvelo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marvelo Napisano 1 Marca 2023 Udostępnij Napisano 1 Marca 2023 (edytowane) Tu na filmie znów bohaterem są na 99% nyple DT: Przy porównaniu wagi jako reprezentant nypli aluminiowych wystąpiły nyple typu "double square", z dodatkową wypustką na kwadratowy klucz. Zwykłe (z rozcięciem na płaski wkrętak) ważą jeszcze te 5 g mniej, czyli na komplecie dwóch klasycznych kół na 32 szprychy jest 40 g różnicy na korzyść aluminium. I jeszcze jedna rzecz szczególnie istotna dla trwałości nypli aluminiowych. Chodzi o długość szprych i odpowiednią współpracę gwintów w szprysze i nyplu. Gdy po naciągnięciu koniec szprychy jest poniżej główki nypla, może z czasem dojść do pęknięcia tuż poniżej główki. A druga rzecz, równie istotna, to odpowiednia długość nypla, tak by cała powierzchnia pod klucz była dostępna. W przypadku grubych ścianek obręczy lub oczkowania może się zdarzyć, że nypel 12 mm będzie za mało wystawał (np. we wsunięcie klucza do końca będzie przeszkadzać zewnętrzny fragment kapsla (oczka)). Wtedy potrzebne są dłuższe nyple. Większość dłuższych nypli ma tyle samo zwojów gwintu co te standardowe (więc nie rozwiążą problemu za krótkich szprych), ale dłuższy trzon powoduje, że powierzchnia pod klucz jest niżej i może lepiej przenosić siłę podczas naprężania koła czy centrowania (bo działa całą powierzchnią). Chroni to nyple (zwłaszcza te aluminiowe) przed uszkodzeniem. Tu świetny film poglądowy: Edytowane 1 Marca 2023 przez marvelo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marvelo Napisano 1 Marca 2023 Udostępnij Napisano 1 Marca 2023 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.