ROzi78 Napisano 19 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 19 Lutego 2023 (edytowane) Witam, To mój pierwszy post, więc chciał bym się na początek przywitać. Ponieważ jednak przybywam tu z konkretnym problemem do rozwiązania, to do rzeczy. Mianowicie jeżdżę sobie na rowerku typu fitness, a dokładnie Orbea Vector. Generalnie jest wszystko ok, ale ponieważ rower miał tradycyjny napęd z dwoma blatami z przodu i korbą na kwadrat, zapadła decyzja o zmianie na napęd 1x10 lub 1x11. O ile tył wydaje się prosty, to kwestia korby mnie przerosła. A to dlatego, że chciał bym mieć z przodu blat 46-48t, a największy gravelowy blat to 42t. Dla mnie to trochę za mało. Tradycyjne napędy szosowe są natomiast dwublatowe. Czyli próbuje połączyć tył mtb/gravel, korbę jednoblatową i przednią koronkę większą niż 42. No i to jest okazało się dla mnie problematyczne, bo kompletnie nie wiem jak wybrać korbę aby to hulało, a aby to nie kosztowało milionów. Czy jest tu ktoś kto przerabiał taki problem i zakończył to sukcesem, to znaczy udało mu się w ten sposób przebudować rower i na nim jeździć? Z góry dzięki za wszystkie podpowiedzi. Pozdrawiam, Kuba Edytowane 19 Lutego 2023 przez ROzi78 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
revolta Napisano 19 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 19 Lutego 2023 1x ... gdzie przód to blat 48 , to musi być płasko i kopyto jak koń. Kaseta jaka będzie 42×11 ? Spróbuj może 42 blat zobaczysz czy będzie ok .zwiększ kadencja jak będzie trzeba , Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ROzi78 Napisano 19 Lutego 2023 Autor Udostępnij Napisano 19 Lutego 2023 Cytat 1x ... gdzie przód to blat 48 , to musi być płasko i kopyto jak koń. Nie koniecznie. wystarczy asfalt i dłuższy zjazd. Kaseta SunRace MS8 11-speed 11-46T. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KSikorski Napisano 19 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 19 Lutego 2023 Jaki model korby masz? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ROzi78 Napisano 19 Lutego 2023 Autor Udostępnij Napisano 19 Lutego 2023 jakaś chińszczyzna noname. do wywalenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
chopmaz Napisano 19 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 19 Lutego 2023 Banless ma tarcze 44t. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ROzi78 Napisano 19 Lutego 2023 Autor Udostępnij Napisano 19 Lutego 2023 Cytat Banless ma tarcze 44t. to już coś! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
revolta Napisano 19 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 19 Lutego 2023 30 minut temu, ROzi78 napisał: Nie koniecznie. wystarczy asfalt i dłuższy zjazd. Kaseta SunRace MS8 11-speed 11-46T. A jak trafisz na dłuższy podjazd z 1x... I blatem 48 ? Nie będzie już tak fajnie . Zmiana samego blatu z 42 na 48 (jak znajdziesz 48) tonjuz nie będzie taki koszt. A może podpasuje 42 będzie najbardziej uniwersalny do 1x... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 19 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 19 Lutego 2023 Rower jeździ, trzeba sobie zrobić tabelkę z ulubionymi przełożeniami ( pojeździć i sprawdzić jakie zakres jest potrzebny) a potem dobrać sobie nowy napęd wg uznania. Tak aby nie było za twardo i za miękko. Ważne żeby dobrać korbę z linią łańcucha dopasowaną do tej Orbei… Sam używam w jednym z rowerów blatu 46 NW Decas i starej korby górskiej na 110, na kwadrat 😉rower nie ma przerzutek . wymiana korby i kasety pociągnie za sobą być może : przerzutkę manetkę nowy łańcuch , wszystko musi pasować i współpracować. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kettler Napisano 19 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 19 Lutego 2023 @ROzi78 a co Ci konkretnie przeszkadza w obecnym rozwiązaniu i co chcesz osiągnąć dokonując zmian ? 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KSikorski Napisano 19 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 19 Lutego 2023 41 minut temu, ROzi78 napisał: to już coś! wiedząc czy masz np.rozstaw 5x110 czy cokolwiek innego dałoby się coś dopasować z oferty banless`a, garbaruka, wilczego zęba i innych producentów zębatek. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ROzi78 Napisano 19 Lutego 2023 Autor Udostępnij Napisano 19 Lutego 2023 @Kettler chce rozwiązanie 1x. przednia przerzutka mnie denerwowała, bo cały czas były z nią jakieś problemy. Ponadto mniejszej tarczy używałem sporadycznie, W efekie zdjąłem ją i jeżdżę obecnie na jednym blacie (łańcuch czasem spada - wiadomo, ale nauczyłem się go zakładać piątą bez zsiadania ;)) . Przy czym na niektórych dłuższych podjazdach bywa za twardo. Dlatego uznałem, że zmianiając na napęd 1x11 uda mi się wyeliminować wszystkie niedogodności które obecnie mi doskwierają. A sama zmiana jest konieczna, bo obecny napęd ma przejechane jakieś 7-8tys i wszystko jest już zużyte ponad wszelkie normy. @itr tak, zmieniam wszystko, łącznie z manetką. najwyższy czas. @KSikorski jest jakiś niesymetryczny rozstaw na 4 śruby. 60x100 albo coś koło tego. Przy czym mam wątpliwość, czy nawet jak znalazł bym coś 46-48t do swojej korby i jej nie zmieniał, to czy offset blatu zapewni odpowiednią linię łańcucha? Czy aby to nie jest tak, że dla korb 1x domyślny montaż blatu jest bliżej osi ramy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Electronite Napisano 19 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 19 Lutego 2023 (edytowane) https://allegro.pl/oferta/mechanizm-korbowy-dartmoor-rock-v-2-narrow-wide-32-12310559086 https://allegro.pl/oferta/zebatka-narrow-wide-48t-round-104-bcd-11021912785 Ale cenowo słabo to wychodzi. Dodatkowo 104BCD to nie jest rozstaw dobry do dużych tarcz. Gną się pod dużym obciążeniem. Lepiej brać 110BCD, ale i tak korba 500zł a tarcza 100zł, do tego suport tokena. Tak więc tak czy siak 750zł na stole położysz. Edytowane 19 Lutego 2023 przez Electronite Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 19 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 19 Lutego 2023 Wystarczy dobrać suport na kwadrat zębatkę z Ali i korbę retro 5x 110 jak się patrzy… cena może być niższa. Druga opcja na HT to korba szosowe 3x i używać miejsca ma środkową tarczę, Deckas Nw na 130 mm ? Trzeba poszukać. Problem może być z ramą- 48 czy 46 może ocierać bo szosowo to był zestaw 52/42/30 na styk, a ząbki 46 już trą po lakierze. W suportach na kwadrat czasami różne długości pozwalają na więcej. W HT nie jest różowo warto popatrzeć co używają przełajowi kolarze, … Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 19 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 19 Lutego 2023 Przede wszystkim czy tam się w ogóle zmieści blat 46/48 na natywnej linii łańcucha? 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mihau_ Napisano 20 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2023 Garbaruk ma w większości modeli blaty od 40 do 58 ze stopniowaniem co 2 zęby Oczywiście pomijając, że sens pakowania 48t do fitnessa średni ma sens, za twardo jak na napęd 1x, to już trzeba mieć kopyto Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Chleje24na7 Napisano 20 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2023 Mnie ciekawi czy jeden łańcuch starczy żeby ogarnąć takiego potwora z przodu i tyłu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Adam55 Napisano 20 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2023 Jeśli to fitness to szedł bym w stronę przedniego blatu 42 a tył 11-42/46. Korba szosowa 3 rzędowa lub 2 rzędowa. Sam mam fitnesa z kołem na piascie tiagra z tyłu i korbie rs500. Niby szosa o tej samej linii łańcucha a linia łańcucha jest strzelona tak że swobodnie można by jeździć tylko na dużej zębatce, bo to ona jest w linii . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 20 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2023 (edytowane) 57 minut temu, Chleje24na7 napisał: Mnie ciekawi czy jeden łańcuch starczy żeby ogarnąć takiego potwora z przodu i tyłu. Własciwie jest spory wybór. CN-HG601, 701 i 901 są dostępne w długościach 116, 126 i 138 ogniw. Jest jeszcze przyzwoity i tani CN-LG500 o długości 138. Edytowane 20 Lutego 2023 przez Dokumosa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Greg1 Napisano 20 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2023 Mam w swoim commuterze napęd 1x7 z korbą 48T i wolnobiegiem 14-34T i czasami jest naprawdę ciężko. W mieście na płaskim przeważnie używam 5/6 "biegu" z tyłu, czyli 16/18T, jak jest jakiś podjazd czy wiadukt to na zębatce 34T z tyłu jest dość ciężko - ale jak będziesz miał 42T to będzie dużo lepiej. Jedynie jak jest lekko z górki albo się ostro rozbujam na długiej prostej to używam 14T, 11T to chyba naprawdę tylko i wyłącznie żeby dokręcić z góry albo jak pisali poprzednicy trzeba mieć nogę jak koń. Też bym radził pójść w blat 42T i zobaczyć jak będzie. Na Ali jest pełno tego w granicach 130-150 zł na kwadracie od 30T do 52T, np.: https://a.aliexpress.com/_mKXsJHM Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
clavdivs Napisano 20 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2023 Jak rower stoi na oponach 32C i są to szybkie opony na asfalt, plus wyższe ciśnienie, to blat 48 nie jest niczym gorszącym. Shimano czy Sram napędy pod 1xx w grawelu traktują prestiżowo i wszelkie kombinacje są nie wskazane :). Jak chcesz budżetowo, to i tak musisz iść do chińczyka. 1. Ramiona korby Sram SX, suport truvativ power spline 113mm. Ramiona mają sramowski system mocowania GXP, blat NW. aliexpress, jest spory wybór. 2. Korba alivio 4060 3rz od trekkinga, rozstaw śrub 104, na ali szukasz zębatki pod 104 i śruby. Montujesz zamiast środkowego blatu. 3kupujesz gotowy zestaw z Aliexpress korba, zebatka, suport np Prowheel DMA Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ROzi78 Napisano 20 Lutego 2023 Autor Udostępnij Napisano 20 Lutego 2023 @Mihau_ nie rozumiem. Obecnie mam napęd z przodu 48+32 i tył 11-32. I jest ok, poza tym, że na podjazdach 32 jest za twarda. I właśnie dlatego chce 11rz z tyłu. przełożenia 48/11 używam co prawda rzadko, ale używam. Może nie jak jeżdżę do pracy, ale na treningach wokół Krakowa jak najbardziej się zdarza. Ale generalnie chyba mam już rozwiązanie. Korba na 120bcd, na razie z małą zębatką (42t) i potem będę ją zmieniał na jakąś chińszczyzne, jak zobaczę jak duża tarcza wchodzi. Tak, że chyba temat do zamknięcia, a wszystkim doradzającym bardzo dziękuję. Pozdro Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.