Skocz do zawartości
  • 0

Przerzutka - pomoc w obsłudze


Gość Karmazynowy jeleń

Pytanie

Gość Karmazynowy jeleń

Witam,

Panowie, dopiero dziś zauważyłem, że moja przerzutka: https://allegro.pl/oferta/przerzutka-tyl-shimano-deore-rd-m5120-10-11rz-12714191113  ma sprzęgło :) Zawsz lepiej późno, niż wcale, tylko czy aby na pewno??

Przy załączonym sprzęgle, biegi "pod górę" ciężej chodzą, wiadomo, jak ciężko to i opory wszelakie większe, jak opory większe to i zużycie. Regulację oczywiście robię na wyłączonym sprzęgle. Wy to sprzęgło w terenie załączacie? Jest w ogóle tego sens? To jest jakoś widoczne, że łańcuch jest mocniej napięty i tym samym nie uderza o ramę czy nie spada? Szczerze to chyba w życiu tego nie załączę, ale że to zobaczyłem to pytam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0

Sprzęgło przed zmianą biegu należy nacisnąć, proste.  W slx mam automat, i nie trzeba. 😀
 

A poważnie coś jest skopane… bez przesady sprzęgła nie są zarazą, która toczy kolarstwo podgórskie. W napędzie 1x warto mieć sprzęgło.

 
 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
Gość Karmazynowy jeleń

Nie no, co ma być skopane? Nieee

Może inaczej, tu w okolicach czasem ujeżdżają maratony MTB i powiem, że patrząc z boku robi to wrażenie, to rozumiem, że właśnie do takiej jazdy służą te sprzęgła? No bo chyba nie jak jadę nawet nierówna drogą leśną z jakimiś korzeniami, ale z dostojną prędkością? Czy to jest tak, że dojeżdżacie asfaltem do lasu czy gdzieś w lżejszy teren i wszyscy to sprzęgło załączacie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Na włączonym sprzęgle zmiana działa bardziej twardo. Sprzęgło zostało stworzone tylko w jednym celu - ma zapobiec majdaniu łańcucha na wyrypie a w tym biciu o widełki. Dla mnie lepiej żeby tego nie było a co za tym idzie przerzutka była by o wiele lżejsza i prostsza w serwisie. Jednym słowem ja z tego nie korzystam .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

w 1x spada łańcuch , kiedy lekko zawahasz płynny obrót korbą, na sekwencji korzeniowej czy kamiennej ,a łańcuch lata jak bat w ruchu falowym.  

Dzięki zębom NW nie spada super często, ale  jednak. Zmiana z 1x9 bez sprzęgła krótki wózek, na 1x 12 , slx ze sprzęgłem - nie spadł jak dotąd chyba ani razu, sprzęgło włączone chyba cały czas, nie ma żadnych problemów ze wspinaniem się na kasetę 11-51.  

W korbach 2x czy 3x ramka przerzutki i zęby mniejsze - sprzęgło nie było potrzebne.

Z zębatkami bez NW bez sprzęgła spada na byle krawężniku, szczególnie jeśli przerzutka jest słabo napięta, np w szosie kiedy jest krzyż, 39x 11 i króciutki wózek jest luźny bo ustawiony do tyłu  z trudem wybiera długi łańcuch.....

Jeśli ktoś jedzie dostojnie to mu sprzęgło nie potrzebne, sam  nie mam amortyzacji, i jeżdżę agresywnie. Poza SLX nie mam doświadczeń, ale ktoś w sieci pokazywał, że sprzęgło wymaga serwisu, bywa źle nasmarowane w nowych egzemplarzach, może coś  jest na rzeczy... Może coś z pancerzem,  manetką, u mnie w 12 mam grip sramowski, pancerz jagwire lex sl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

To tak: sprzęgło w shimano jest zdeczko niedorobione. Po jego włączeniu wózek rusza się mniej, fakt, jednak usztywnienie go odbija się na jakości pracy manetki i często precyzji zmiany biegów.  Siła napięcia sprężyny sprzęgła jest regulowana i można ją zredukować poprawiając jakość zmiany biegów kosztem napięcia łańcucha. 

Napędy 1x wykorzystują blat narrow wide i ten sam z siebie stabilizuje łańcuch ograniczając lub uniemożliwiając spadanie z blatu. W przypadku jazdy w niezbyt wymagających warunkach sprzęgło bym wyłączał bo jakość zmiany biegów stawiam ponad stabilizację. 

Jeśli chodzi o stabilizację wózka sram jest pod tym względem sporo przed shimano. Miałem kilka przerzutek obu producentów i jakość pracy Srama jest o wiele lepsza  - sprzęgło nie uposledza jakości zmiany biegów.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
Gość Karmazynowy jeleń

Dzięki panowie,

Wyjdzie w praniu. Też mi mało potrzebne to sprzęgło wydaje się. Jak się mylę, to się wymieni przerzutkę na SRAM jak mówisz @tobo, że ona jest lepsza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
Gość Karmazynowy jeleń

A to tak w ogóle zadziała??? Manetka SHIMANO i przerzutka SRAM? Tam nie ma innego skoku indeksacji? I jaki zamiennik byś polecił? Na razie i tak nic nie będę ruszał, bo tylko wymieniam i wymieniam a jeszcze kilometra nie zrobiłem. Nie mówię, że nie lubię, bo majsterkowanie sprawia mi przyjemność, ale przecież nie wymienię całego nowego roweru he he

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
Gość Karmazynowy jeleń

Może i trochę bez sensu, ale ja to hobby rowerowe dzielę na dwa główne nurty:

- jeżdżenie

- majsterkowanie (także ulepszanie)

Koszty jak to koszty, były, są i będą. Przerzutka raczej kilku tysięcy nie będzie się cenić, to jakoś wspólnie damy radę.

ps. Teraz to już także trochę z ciekawości :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
Gość Karmazynowy jeleń

@tobo, tak trochę rzuciłeś "fachowe" hasło "mercedes jest lepszy od BMW" i udowodnij że nie. Ale jak się człowiek zagłębi w szczegóły, to jeżeli te dwa systemy w ogóle są zamienne, to nie ma takiej przerzutki SRAM, która obsługuje zębatkę 42z, albo ja takiej nie potrafię znaleźć: https://www.sram.com/en/service/models/rd-x0-t21-a1 Max 36z znalazłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Jechać bez sprzęgła głowy nie zawracać, sobie korba 2x - tym bardziej zero stresu.

 

Na marginesie:

Napęd 12s, szukałem recenzji na początku pandemii internet kazał kupić mi przerzutkę  1x   slx zamiast tanich ponoć mało trwałych Sram.  
To jedyny element shimano, reszta sram, pracuje razem bardzo dobrze.  

Zapewne wysokie modele przerzutek Sram są super, najtańsze ponoć nie, w Kowidzie SLX był tani ? 220 zł? Może coś mieszam, ale nie czułem, że przepłacam w porównaniu do NX czy GX.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
Gość Karmazynowy jeleń

Oczywiście kolego, że tak zrobię i przede wszystkim pojeżdżę bez sprzęgła. Do wymiany mam na razie na pewno amortyzator, ale to też chcę pojeździć, co by się samemu przekonać o różnicy. Natomiast tu, nt. przerzutki coś się już napisało, coś się już przeczytało to warto by temat już rozpracować do końca. Oczywiście nic na siłę, ktoś coś mądrego wie, napisze, super dzięki. Nie napisze, też piknie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
1 godzinę temu, Gość Karmazynowy jeleń napisał:

@tobo, tak trochę rzuciłeś "fachowe" hasło "mercedes jest lepszy od BMW" i udowodnij że nie. Ale jak się człowiek zagłębi w szczegóły, to jeżeli te dwa systemy w ogóle są zamienne, to nie ma takiej przerzutki SRAM, która obsługuje zębatkę 42z, albo ja takiej nie potrafię znaleźć: https://www.sram.com/en/service/models/rd-x0-t21-a1 Max 36z znalazłem.

Zacytuj mnie gdzie u mnie merc bije bmw. 

Sramowskie przerzutki nie mają włączanego sprzęgła a aktywne cały czas nie uposledza pracy przerzutki i kultury zmiany biegów. 

X0 jest drogie , taniej i to sporo jest gx. Tylko że one są pod kasety max 11-36. To przerzutki z grup 10sp.

Sramy pod 42 zęby to wersje do napędów 11 biegów. 

Screenshot_20230220-125257_Chrome.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
Gość Karmazynowy jeleń

Nie wiem, jakoś kolegi nie mogę zrozumieć, widać nadajemy na innych falach :)

Piszesz: Sramowskie przerzutki nie mają włączanego sprzęgła  a ta wajcha z napisem 10 SPEED to nie jest właśnie do uruchamiania tego sprzęgła?

Czy to taka ozdobna wajcha jest?

Rozumiem, że to jest ta?: https://allegro.pl/oferta/przerzutka-tylna-sram-gx-type-2-1-10-sp-dlugi-long-12217739443

No mogę ją wziąć i wymienić, groszowe sprawy, tylko czy ona będzie mi pasować? Trochę roboty z tym będzie, bo i łańcuch trzeba rozkuć (nie wiem jeszcze czy mam spinkę czy pin) to coś jeszcze trzeba będzie dokupić. Zagra ona z tą manetka: https://allegro.pl/oferta/dzwignia-przerzutki-shimano-deore-sl-m4100-10-rz-12611991773  w ogóle?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
Gość Karmazynowy jeleń

Niby piszą, że powinno pasować: https://www.centrumrowerowe.pl/blog/kompatybilnosc-napedow-rowerowych/  bo 

Co ciekawe, ciąg manetki w przednich manetkach SRAM i Shimano jest taki sam (1:1), dlatego część rowerzystów korzysta z takiego nietypowego, ale dobrze działającego połączenia.

Z drugiej strony piszą, żeby tak nie robić. @Dokumosa, a jakie jest Twoje zdanie jak można Cię poprosić na temat kompatybilności tych dwóch przerzutek? Ilość rzędów ta sama, pojemności wystarczy. Niby powinno zagrać...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
Gość Karmazynowy jeleń

Amen. No widzisz, a mnie proponowano kup se pan przerzutkę SRAM i będziesz pan zadowolony. Eh...

Bardzo Dziękuję. To jeszcze założę jeden mały temat i poproszę o pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...