Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Siema. 

Trafiłem na YT na film, w którym gość zmienia skok dampera Fox dpx2 z 210x52.5 na 210x55. Sprawa dotyczy roweru ze stajni Yeti.

W jego przypadku Skok zmienił się ze 130mm na 136mm.

Czy ja dobrze rozumiem, że zabieg ten zwiększy zakres ugięcia ramy i warunkiem jego zastosowania jest to, czy rama posiada wystarczająco dużo "zapasu" aby ten zakres zmieścić?

Pytam, gdyż zastanawiam się nad zastosowaniem tego manewru u siebie w rowerze, Commencal Meta TR (140mm) żeby był bardziej ęduro.

Skok przodu (Fox 36) już zwiększyłem ze 150mm na 160mm więc wypadałoby podziałać coś z tyłem 😎

Stosował ktoś kiedyś coś takiego? Czy usunięcie tego pierscienia może w negatywny sposób wpłynąć na trwałość dampera bądź żywotność ramy?

Pzdr👊😎

 

Edytowane przez MichalKepa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kierowałem się informacjami ze strony Commencala. 

Możliwe, że Meta TR 2023 ma dłuższy skok tłoka.

Wydłużenie skoku tłoka o 2,5 mm zwiększy skok tylnego zawieszenia o 6,66 mm, co nie powinno mieć żadnego wpływu na ramę ani amortyzator. 

Musisz tylko sprawdzić, czy te kilka milimetrów nie będzie powodować kolizji elementów wahacza z głównym trójkątem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fakt, na stronie widnieje 210x55 jako seryjnie montowany jedank moja Meta była składana samodzielnie przez wcześniejszego właściciela, wiec możliwe, że kupił inny..  zdejmę puchę i zobaczę a przy okazji sprawdzę czy jest miejsce.. aczkolwiek, jeśli faktycznie kupił nie ten, a x55 to seryjnie montowane do skoku 140, wychodzi na to, że ja teraz jeżdżę na zbyt małym skoku w stosunku do serii..🙄 czyli jeśli to zrobię to nie zwiększę skoku powyżej 140 tylko do niego doprowadzę..

Edytowane przez MichalKepa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, sznib napisał:

Spuść powietrze z dampera, ugnij na maxa, napompuj i zmierz odległość do oringa ile wynosi, to będziesz wiedział jaki masz teraz skok.

Sprawdzałem, mam 52.5, więc wychodzi na to, że jedyne co mogę zrobić to doprowadzić go do nominalnego dla tego modelu skoku🤷‍♂️

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Kiedyś do mojej starej Curary kupiłem damper 200mm zamiast 190 (bo była akurat okazja tanio) i zdecydowanie nie polecam takich zabiegów. Niby tylko 10mm więcej, ale geometrię skopać potrafi koncertowo. Kąt główki zrobi się bardziej stromy, co do zjazdów jest zdecydowanie bardziej na minus niż mniejszy skok zawieszenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Brombosz napisał:

Albo kombinować z rozmiarem 210x60mm. Tylko aby dobrze przemyśleć i zmierzyć.

chodzi właśnie o to, że nie chcę ładować się już w koszty i zmieniać dampera.  jeśli da się zmodyfikować ten to w zupełności to wystarczy.

 

12 godzin temu, sznib napisał:

Kiedyś do mojej starej Curary kupiłem damper 200mm zamiast 190 (bo była akurat okazja tanio) i zdecydowanie nie polecam takich zabiegów. Niby tylko 10mm więcej, ale geometrię skopać potrafi koncertowo. Kąt główki zrobi się bardziej stromy, co do zjazdów jest zdecydowanie bardziej na minus niż mniejszy skok zawieszenia.

dlatego nie kombinuje z długością montażową. Ten zabieg ma zwiększyć jedynie ugięcie więc nie ma wpływu na geometrię. Pod warunkiem, że koło się zmieści i że damper będzie miał możliwość/miejsce na ten dodatkowy ruch ku górze.

Edytowane przez MichalKepa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musiałbym całkowicie rozebrać damper żeby zsunąć tą tulejkę a do tego niestety nie mam narzędzi..🤷‍♂️😭

Ale trochę to dziwne skoro amortyzatory DPX2 210x50, 210x52.5 i 210x55 są tej samej konstrukcji a ich Skok ogranicza właśnie ta tulejka.. czyli odpowiednio tulejka powinna mieć 5, 2.5 i brak.. więc skąd u mnie tulejka 7 mm (moze troche mniej bo ciezko bylo dokladnie zmierzyć)🤔

Wygląda to tak, jakby mój był 210x50.. ale skoku mierzonego ma 52.5🤯

Edytowane przez MichalKepa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, MichalKepa napisał:

dlatego nie kombinuje z długością montażową. Ten zabieg ma zwiększyć jedynie ugięcie więc nie ma wpływu na geometrię.

Ugięcie oraz jego zakres też mają wpływ na geometrię. Nie duży bo nie duży, ale jednak.

Zmieniając sam skok dampera, bez ingerencji w jego długość, nic nie zmienisz tylko w luźno stojącym rowerze. Inna sprawa jest taka, że skoro to jest cały czas ten sam damper i w jednym przypadku tłok wystaje z niego ok. 3mm mniej, a w innym więcej, to chyba nie chcesz mi wmawiać, że jego ogólna długość pozostaje bez zmian? :)

No ale dobra... Zakładając, że te 210mm dalej będzie miało 210mm, to i tak dużo zależy od rodzaju ramy i systemu zawieszenia jaki w niej jest wykorzystany. Już samym wejściem na rower po takim modzie powodujesz, że zmienia się nieco SAG, a z tym położenie suportu i kąt główki. :) Różnica może niewielka, ale jakaś tam jest. Plus taki, że z reguły jest to zmiana na lepsze, bo suport opada a kąt amora maleje i rower nabiera agresji.

Druga sprawa jest taka, że po takim przeszczepie wartość skoku zawieszenia w ramie podaje się mierząc ruch tylnej osi względem suportu tylko w pionie... Przykładowo te 140mm, które producent określa w twojej ramie, jest tylko odległością, którą tylne koło przy dobiciu zawiechy do końca pokona prostopadle do podłoża. Nic ci to nie mówi o tym jak podczas tego ugięcia zmienia się choćby odległość tylnej osi od suportu oraz jaki to ma wpływ na progresję pracy w danej fazie tego ugięcia.

Oczywiście wszystko zależy od konstrukcji ramy, ale może być tak, że zmieniając damper o przykładowym wymiarze 210x52,5mm na wymiar 210x55mm, zyskasz te 6-10mm skoku w pionie, a przy zmianie z 210x55mm na 210x60mm, dodasz już tylko 3-5mm w pionie. ;) Zjawisko to najczęściej jest spotykane w ramach o prostej konstrukcji, gdzie klasyczny jedno-zawias powoduje, że im większe będzie jego ugięcie, tym bliżej koło zawędruje do środka ramy... Przy czym jest ono nie za bardzo lubiane, bo powrót z takiego mocnego ugięcia często jest odczuwalny jako tzw. "pedal kick". :) Mówi się wtedy potocznie, że "zawiecha w ramie kopie" i dlatego też ramy, które nie kopią, albo kopią słabo są takie rozchwytywane.

PS. Poza tym to wszystko da się zrobić. Myślę, że i 210x60mm byś spokojnie zmieścił... tylko, że wcześniej o tym dokładnym zmierzeniu i policzeniu nie pisałem bez przyczyny. Trzeba znać kinematykę pracy systemu w swojej ramie i tyle. Reszta to matematyka, a zakup i montaż są dopiero na końcu.

Edytowane przez Brombosz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
Cytat

Inna sprawa jest taka, że skoro to jest cały czas ten sam damper i w jednym przypadku tłok wystaje z niego ok. 3mm mniej, a w innym więcej, to chyba nie chcesz mi wmawiać, że jego ogólna długość pozostaje bez zmian? :)

Długość zostaje ta sama, usuwa się tulejkę ograniczającą skok. Nie powoduje to tego, ze goleń będzie bardziej wystawać z puszki, ale to, że bardziej się do niej schowa po ugięciu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, arekhs napisał:

pokaż zdjęcie tej tulejki

nie mam bo już go złożyłem. natomiast poszukałem w necie i z tego co zauważyłem nie jest to "tulejka" tylko część stała korpusu więc w moim przypadku nie ma możliwości "tuningu".

10 godzin temu, Brombosz napisał:

Ugięcie oraz jego zakres też mają wpływ na geometrię. Nie duży bo nie duży, ale jednak.

...

PS. Poza tym to wszystko da się zrobić. Myślę, że i 210x60mm byś spokojnie zmieścił... tylko, że wcześniej o tym dokładnym zmierzeniu i policzeniu nie pisałem bez przyczyny. Trzeba znać kinematykę pracy systemu w swojej ramie i tyle. Reszta to matematyka, a zakup i montaż są dopiero na końcu.

Tak jak wspomniałem wcześniej i jak słusznie zauważył to sznibzabieg ten nie wpływa na długość montażową. jednak u mnie, co jest trochę dziwne, nie ma możliwości "przeróbki" z x52.5 na x55 ze względu na brak wspomnianej w filmiku tulejki dystansowej. Skok tłoka jest już maksymalny możliwy.

Mimo wszystko i tak dziękuję Ci za rozjaśnienie efektu ewentualnego zwiększenia zakresu ugięcia. Nie pomyślałem o tym, że wraz ze zwiększeniem ugięcia amortyzatora skok pionowy nie wzrośnie proporcjonalnie tylko rozłoży się on na ruch w pinie jak i w poziomie w kierunku ramy. 

Fakt, mógłbym kupić damper 210x55 (DPX2) lub nawet 210x60, jednak byłby to już w przypadku Fox'a X, lub jakiś z RS'a, jednak to już generuje dodatkowe koszty, nie małe z resztą, których to chciałem już uniknąć, a wydatek 2200, bo za tyle namierzyłem DPX2 210x55, żeby uzyskać jak mi ktoś wyżej wyliczył dodatkowe 6.66 mm, oczywiście pod warunkiem, że całość poszła by pionowo, jest mało opłacalny.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...