Skocz do zawartości

[Koła XC] Szerokość obręczy do opon 2.25"


Karolx97

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, rozważam zmianę kół w moim Scott Scale 930 na coś lżejszego i potrzebuję porad na temat doboru szerokości obręczy pod opony. Obecnie mam ciężkie (ponad 2kg) fabryczne Syncros X25 z obręczą o szerokości wewnętrznej 25mm z oponami o szerokości 2.25". Wiele karbonowych kół ma obręcz o szerokości 30mm. Co myślicie o tak szerokiej obręczy z oponą 2.25? Opony 2.35 nie będą miały wystarczającego prześwitu w moim rowerze, więc odpadają (ewentualnie tylko na przód, ale nie wiem czy chciałbym iść w tą stronę). Opinie z jakimi dotychczas się spotkałem są różne. Niektórzy twierdzą, że jest dobrze, a inni, że opona robi się zbyt kwadratowa i np. mają mniej przyczepności w zakrętach. Tak samo producenci kół i opon mają różne rekomendacje w tym temacie.

Ciężko było znaleźć fabryczne zestawienie opon 2.25" z obręczą 30mm. Trek w droższych modelach zmienia obręcz z 23mm na 30mm zostając przy oponie 2,2". Kross Level TE ma koła o szerokości 30mm z oponą 2.25 oraz Rockrider Race 900 w wersji z kołami Reynolds (szerokość 30mm przód, 28mm tył) ma opony 2.25.

Jestem ciekaw jakie macie doświadczenia z takim połączeniem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

To również zależy od wielkości balona opony - jak wiadomo opona oponie nie równa, nawet jeśli ma takie samo oznaczenie.
25 mm szału nie robi - fabryczne opony w Scale, czyli WTB Ranger, wcale jakoś super nie leżą, dlatego zaryzykowałbym coś szerszego jeśli chodzi o obręcze, zwłaszcza jeśli opony innego producenta będą miały taki sam lub większy balon.
Ogólnie, to z tego co pamiętam, 30 mm jest raczej górną granicą dla opon w okolicach 2.25"

PS
Kupiłem niedawno opony Pirelli Scorpion 2.2" - tu raczej balon będzie mniejszy, więc może jeszcze zostanę przy fabrycznych 25 mm ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie póki co jeszcze jeżdżę na fabrycznych WTB Ranger, ale ze względu na ich dużą wagę, mam w planach je zmienić prędzej czy później, więc przy doborze kół nie patrzyłbym na nie. Dobrze kojarzysz, że 30mm to mniej więcej górna granica dla 2.25, ale znajdą się producenci co zalecą opony 2.1" do 30mm obręczy, inni powiedzą, że 2.25" jest za wąskie. To są ekstrema, większość tabelek mówi, że jest OK taka kombinacja. Jednak jest różnica między możliwością jazdy na takiej kombinacji a tym, że jest to kombinacja dająca optymalne efekty, więc jak mam wydawać pieniądze na lepsze koła, żeby gorzej pasowały do opon.. nie tędy droga.

Też mnie ciekawią te Pirelli, a dość mało recenzji jest w internecie w porównaniu do innych opon. Jakie wybrałeś? Pytanie też o ile są rzeczywiście węższe. 0.05" to nie dużo, a w ETRTO mają tyle samo co Vittorie 2.25" (55-622). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

25 mm to obecnie taki standard w XC, ale trend jest taki, żeby zwiększać szerokość obręczy i opon. Osobiście miałem obręcze 26 mm wewnątrz z oponami 2.25 (Vittoria Mezcal, po założeniu miały 58 mm, więc więcej niż deklaruje producent). Obecnie mam założone koła z obręczami 30 mm wewnątrz i opony 2.4, które mają szerokość na tej obręczy 61 mm, Mezcal przy obręczy 30 mm miał 59.

Nie widzę powodu dla którego zastosowanie szerszej obręczy miałoby negatywne skutki. Opona 2.0 bez problemu będzie współpracowała z obręczami 30 mm, podobnie jak 2.6. kwestia doboru właściwego balona, typu opony do terenu i czego oczekuje się po zmianie.

Szersza opona to możliwość zejścia z ciśnieniem, mniejsze prawdopodobieństwo dobicia, potencjalnie lepsza przyczepność opony i jej lepsze ułożenie.

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

@Karolx97  Wybrałem wersję M z brązowym bokiem - z powodu tej wynikającej z opisu uniwersalności, no i ceny (najtańsze są w wersji S, ale najmniej mnie ona interesuje) :icon_cool:
Co do wymiarów, to jeszcze nie mam pojęcia, bo dojeżdżam WTB (przód OK, tył już podjechany).
Zgaduję, że balon będzie nieco mniejszy niż w WTB (może to i lepiej - o ile przyczepność będzie dobra/lepsza).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do Pirelli zastanawiałem się nad XC M na przód i XC R na tył ale z tego czytam XC R gorzej się toczy i lepsze byłoby dwa razy XC M lub XC H na tył. Brałbym wtedy też wersje Classic z brązowymi bokami.

@bogusa jeździłeś trochę z tym Mezcalem na obręczy 30mm? Jakieś wrażenia? 

Zmierzyłem dziś szerokość Rangerów na obręczy 25mm. Z przodu przy ciśnieniu 1.55 ma 56mm i z tyłu przy 1.75-1.80 ma 56,5mm.

Szersza obręcz daje więcej przyczepności, ale tylko do pewnego momentu, jeśli nie pójdzie za tym szersza opona. Chyba najlepsze porównanie opon 2.25" na obręczach 25 i 30mm jakie znalazłem: https://www.ambmag.com.au/feature/why-choose-25mm-vs-30mm-rims-for-mountain-biking-536920. Wynika z niego, że obręcz 30mm jest lepsza niż 25mm dla opon 2.25" tylko w pewnych warunkach. Oczywiście pozostaje jeszcze kwestia samego modelu opon.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...