Miner Napisano 4 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 4 Lutego 2023 Witam wszystkich forumowiczów po długiej nieobecności 😁 Mam problem z tylnym hamulcem, przećwiczyłem już wiele rozwiązań i nic nie pomaga...Poniżej opiszę chronologicznie o co chodzi... Rama to stary model z 2011 pod koło 26" z tylnym uchwytem w standardzie IS. Rower jeździł kilka lat na ówczesnych Deore M596 z tarczą XT 160 mm na pałąku - żadnych problemów. Następne przyszła zmiana na SLX M675 i problem się pojawił - żadnym sposobem nie dało się ustawić tylnego zacisku tak żeby nie trzymał tarczy. Zamieniałem zaciski przód z tyłem - bez zmian. Podmieniałem adaptery na różne marki - bez zmian. Przekonany o tym, że te hamulce są jakieś felerne olałem temat bo to stary rower w mojej miejscowości rodzinnej, gdzie rzadko bywam, a i tak w obecnym miejscu zamieszkania kupiłem drugi Kiedyś naszła mnie myśl, żeby zabrać tamte SLXy razem z tarczami i spróbować zamontować je w nowym rowerze...Zamontowałem i zero problemów...Fabryczne hamulce z obecnego roweru to Deore M615, które aktualnie zmieniam na inne więc pomyślałem, że może wrzucę je do starego roweru i zadziałają. Zamontowałem i problem z zaciskiem ten sam. Z desperacji kupiłem nawet oryginalny adapter od Shimano - może pomoże, ale nie pomogło. Koła proste, tarcze proste, wszystkie kombinacje z podmianą zacisków, adapterów, tarcz przećwiczone i nic...Każde z w/w zestawów hamulców w rowerze nr 2 działają bez żadnego problemu zarówno na tarczach XT jak i na tych podstawowych Shimano, które były fabrycznie zamontowane. Z kolei jakakolwiek kombinacja przerzucona do starego roweru nr 1 daje ten sam problem... Dokładny problem z tym hamulcem jest taki: Nakładając zacisk na już zamontowane koło z tarczą czuję, że na górnej śrubie jest możliwość regulacji na boki, na dolnej praktycznie nie ma. Dolna śruba prawie styka się z wewnętrzną ścianką otworu zacisku od strony koła czyli zacisk ustawia się w położeniu najbardziej odsuniętym od koła. Jeżeli na siłę chcę go pchnąć palcami bliżej koła to zaczyna się odchylać od powierzchni czołowej adaptera i owszem - wtedy nic nie ociera, ale jak tylko dociągam śrubę to wraca na swoje położenie i koniec. Myślałem, że może za mocno zaciskam szybkozamykacz, rama się deformuje i mocowanie zacisku traci właściwe kąty względem osi koła. Próbowałem inaczej, ale nie pomogło. Rama nigdy nie była uderzona ani zdeformowana. Pomimo, że oba rowery serwisuję sam to oddałem to do serwisu bo myślałem, że może goście coś wymyślą. Wymyślili tylko tyle, że pasowałoby poszukać zakładu który by wykonał frezowanie mocowania na ramie bo coś tam jest skopane. Co o tym myślicie? P.S. Pytanie odnośnie tych starych Deore M596, które działały dobrze. Ma ktoś info czy może Shimano w generacjach Deore/SLX/XT po roku 2013/14 zmieniło minimalnie szerokość zacisku w miejscu tłoczków? Tzn. czy ta wada, o której mówię była od nowości roweru, ale Deorki M596 były ciut ciut szersze i jakoś to działało? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 4 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 4 Lutego 2023 Zdjęcia pomogą, to nie fizyka kwantowa gdy jest źle to trzeba zrobić warsztatowo dobrze, albo ramą abo piłowaniem adaptera. Zagadka do wyjaśnienia … jak 😀 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Miner Napisano 4 Lutego 2023 Autor Udostępnij Napisano 4 Lutego 2023 Nie pomyślałem o tym jak dłubałem, a teraz to dopiero za dwa tygodnie znowu będzie okazja 😓 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ChuChu Napisano 5 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 5 Lutego 2023 Strzelam że płaszczyzna pod mocowanie adaptera nie jest idealna, to raz. Dwa, być może stare tarcze były odsunięte nieco bardziej od piasty, przez co nie zauważyłeś problemu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ChuChu Napisano 5 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 5 Lutego 2023 Oczywiście napisałem głupotę, bo myślałem o tarczach CL, a nie na 6 śrub. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Miner Napisano 5 Lutego 2023 Autor Udostępnij Napisano 5 Lutego 2023 Wszystkie tarcze były na CL, piasta też jest od Shimano na CL więc powinno to grać ze sobą...Deore M596 z tarczą RT86 pracowały bez problemu, a SLX M675, Deore M615 i SLX M7000 nie da rady. Szkoda, że nie pomyślałem wczoraj żeby zrobić zdjęcie 🙄 Jeżeli płaszczyzna pod mocowanie adaptera nie jest idealna to na bank była taka od nowości bo rower oryginalnie był na v-brake, a później przesiadka. Tak jak pisałem - nigdy nie było kolizji, żadnego uderzenia itp. W takim razie za dwa tygodnie dołączę tu zdjęcie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ChuChu Napisano 5 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 5 Lutego 2023 Nie wiem czy Shimano trzyma cały czas ten sam offset. Ja po przejściu z Shimano na TRP, miałem jakiś 1-1.5 mm różnicy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sky87 Napisano 5 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 5 Lutego 2023 W miejscu gdzie brakuje Ci regulacji, daj podkładkę pomiędzy ramę a zacisk. Wtedy zbliży się w stronę tarczy i będzie większy zakres. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Miner Napisano 5 Lutego 2023 Autor Udostępnij Napisano 5 Lutego 2023 Myślałem o tym, ale jak dawałem podkładkę to było jeszcze gorzej bo pałąk tarczy tłukł już w adapter...Problem polega właśnie na tym, że adapter przy dolnej śrubie jest bliżej tarczy niż przy górnej. Nie wiem jaka jest teoretyczna geometria, ale moim zdaniem patrząc na ramę z góry adapter powinien być równoległy do tarczy, a u mnie jest pochylony 😕 Wziąłem przykładowe zdjęcie z neta i dorysowałem jak to mniej więcej wygląda u mnie. Wydaje mi się, że będzie potrzebny w serwisie taki zabieg jak na filmiku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 5 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 5 Lutego 2023 (edytowane) Błąd Edytowane 5 Lutego 2023 przez itr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Miner Napisano 5 Lutego 2023 Autor Udostępnij Napisano 5 Lutego 2023 (edytowane) Rower jeszcze nie był w serwisie, a przewód hamulcowy nie jest napięty więc nie pociąga zacisku. Adapter to nie jest PM taki jak wstawiłeś tylko przejście z IS na PM przy tarczy 160 mm. Podkładki nic nie pomogą bo już próbowałem z różnymi grubościami (pomiędzy adapterem a uchwytem ramy). No chyba, że wyciąć takie baaardzo cienkie płatki z np. z puszki po piwie i po kawałeczku dokładać...Bo te standardowe ze sklepu wszystkie są za grube, niezależnie od tego jaka konkretnie grubość 😕 Zawsze dzieje się ta sama rzecz - gdy śruby są luźno i ustawiam palcami zacisk to jest idealnie. Dokręcam górną śrubę - nadal jest idealnie. Dokręcam dolną śrubę i gołym okiem widać jak zacisk się przekrzywia, tarcza zaczyna lekko dzwonić, a gdy dociągam śrubę już do końca to całkiem ociera o klocek. Nie pomogą żadne podkładki ani żadne kombinowanie bo dokręcenie śruby kasuje wszystkie ustawienia i utwierdza zacisk w złym położeniu EDIT: Odnośnie tego mojego rysunku to nie jest tak, że to odchylenie dolnej części jest idealnie w płaszczyźnie jakby patrzeć z góry, ale cały adapter jest też odchylony od pionu czyli jakby spojrzeć od tyłu roweru to ucieka w kierunku koła (nawet kasete dorysowałem dla dodania dramaturgii 🤪): Edytowane 5 Lutego 2023 przez Miner Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 5 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 5 Lutego 2023 (edytowane) Zacisk przykręcasz do dobrego adaptera, czyli to połączenie jest ok, zwichrowanie wynika ze złego ustawienia przez przyleganie ADAPTERAdo otworów w ramie... otwór w ramie jest luźny, bez gwintu, ale jego obwód -przyleganie do ADAPTERA powinno być splanowane. na początku inspekcja lakieru , może trzeba zdrapać farbę. Ostrożne oczyszczenie i inspekcja, rama jest z jakiego materiału? można zebrać materiał z oczka ramy (troszeczkę) , głównie z adaptera - dremelem, dopasować w uzyskane miejsce płaską podkładkę, po przeciwnej stronie pod łeb śruby dać wspomniane w skasowanym poście podkładki centrujące ( ze sferą) bardzo małymi krokami po troszeczku ustawić w 3D dobrą pozycję. Jeśli rama jest stalowa można użyć długą śrubę (na straty) jako dźwignię - przekładamy śrubę, nakręcamy nakrętkę a długi koniec wolny koniec wystaje na bok , ramię dźwigni można przedłużyć rurką itp. drugi sposób to klucz francuski jako dźwignia, ale nie widać "osi " w trakcie , gięcia i łatwo rozwalić materiał , nie polecam. Tylko dogiąć, leciuteńko - na własne ryzyko. I z założonym i zaciśniętym mocno kołem w trakcie wyginania, zależy jak wygląda ucho na hamulec i czy doginanie ma fizycznie szansę coś zmienić, czy grozi deformacja haka z tyłu. Podkładkę płaską można użyć ale nie trzeba, ciężko dokładnie przewidzieć nie mając roweru przed oczami. Przepraszam piszę dziś z błędami, gorszy dzień muszę wciąż się poprawiać. Edytowane 5 Lutego 2023 przez itr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Miner Napisano 5 Lutego 2023 Autor Udostępnij Napisano 5 Lutego 2023 Rama jest aluminiowa, a co do zabiegów przy mocowaniu to właśnie sam się boję za to brać w warunkach domowych...dlatego przydałby sie dobry serwis, który ma jakieś przyrządy do ustawiania geometrii, jakieś frezy czy coś żeby delikatnie splanować uchwyt... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 5 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 5 Lutego 2023 dremel i piłuj po ciupince tylko w adapterze strata mała doświadczenie bezcenne, bo serwis to musi być z miłośnikiem rowerów, a czy takiego znajdziesz czy na pałę Ci to zrobią, kiedy nie patrzysz - lepiej nie wiedzieć. przykręcaj i przykładaj np płaski przymiar zamiast zacisku patrząc jak zmienia się ułożenie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 7 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 7 Lutego 2023 Przez 24 lata planowałem mocowania zaawansowaną metodą kalibracji pilnikowej jednym czy pięcioma pociągnięciami pilnika nie zrobisz spustoszenia, korygujesz wielokrotnie sprawdzając postęp. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Miner Napisano 11 Lutego 2023 Autor Udostępnij Napisano 11 Lutego 2023 Zrobiłem zdjęcia 😎 Co o tym sądzicie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
eloo Napisano 12 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 12 Lutego 2023 Zobacz czy jak dokręcisz zacisk to w tym miejscu nie ma kolizji. Jeśli jest to podłóż zwykłe podkładki m6 między adapter i zacisk. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Miner Napisano 12 Lutego 2023 Autor Udostępnij Napisano 12 Lutego 2023 Wkładałem już podkładki o różnej grubości i tylko pogarszały... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 12 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 12 Lutego 2023 (edytowane) Czy masz lekko kopniętą ramę hak czy tylko krzywe otwory na hamulec zdalnie nie wykryjemy, ale trzeba wyrównać pilnikiem dremelem, prawdopodobnie wypoziomować podkładką na koniec, ważne żeby uzyskać równoległość. Pamiętaj tylko, aby zaciskać mocno zaciskiem koło stojące na ziemii, w momencie kontrolowania tego co już poprawiłeś. Tak aby tarcza w czasie przymiarek była na pewno w pozycji dla niej ostatecznej. Jeśli się boisz szlifuj tylko adapter. Kamieniem na dremelu np. W kształcie krążka jak z allegro na foto: Edytowane 12 Lutego 2023 przez itr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Electronite Napisano 13 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 13 Lutego 2023 NO ale przecież tu jest końcówka ramy krzywa. No to jak IS ma stać równo. Wyjmij koło, weź przykładnicę, linijkę jakąś czy tylne haki pokrzywione nie są. Bo na zdjęciu to cały lewy hak leci do wewnątrz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Miner Napisano 20 Lutego 2023 Autor Udostępnij Napisano 20 Lutego 2023 Update: Problem rozwiązany. Znalazłem w Mielcu profesjonalistę, który zbadał sprawę. Po pierwsze - uchwyt zacisku jest krzywo przyspawany, a po drugie - brak symetrii tylnego trójkąta. Obie te rzeczy to wady fabryczne od nowości. Rama została wyprostowana, a uchwyt obrobiony frezem 🥰 6 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Eathan Napisano 20 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2023 I od razu człowiek wie, że podstawa to narzędzia! Przestaje też dziwić fakt, że te dwa narzędzia Park Toola tyle kosztują (fez do hamulca 2500 zł, narzędzie do prostowania ramy 800). Z ciekawości @Miner możesz zdradzić, ile kosztowało planowanie tego zacisku i prostowanie ramy? 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Miner Napisano 20 Lutego 2023 Autor Udostępnij Napisano 20 Lutego 2023 250 zł za całość I 3 godziny zwiedzania Mielca spacerem bo byłem pierwszy raz 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Eathan Napisano 20 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2023 O to całkiem spoko. Czyli tylko serwis amortyzatorów to kosmos cenowy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kettler Napisano 20 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2023 @Minerdzieki za ciekawe informacje, dobre zdjęcia, konsekwencje i cierpliwość w szukaniu przyczyny. 👍 Dobrze, że nie dałeś się namówić w rozwiązania w stylu „bierz pilnik i piłuj”. Myślę, że sporo ludzi ma podobny problem i nawet nie wie, że jeżdżą, przekoszonym rowerem i męczą się z ustawieniem przerzutki i hamulca. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.