Skocz do zawartości

[Hamulce mechaniczne] Regulacja


ChuChu

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

Mam zaciski mechaniczne, z jednym ruchomym tłoczkiem i jednym, wewnętrznym regulowanym klockiem.

Teoria brzmi tak: ustawiamy ruchomy klocek jak najbliżej tarczy, a nieruchomy dosuwamy regulatorem.

Praktyka brzmi tak: ustawiamy klocek ruchomy blisko tarczy, tarcza lekko ociera, odsuwamy, dokręcamy. Okazuje się że powierzchnie nie są idealne, więc po dokręceniu tarcza lekko ociera/ jest za daleko.

No i tutaj do głosy dochodzą wszelkie baryłki i regulatory, żeby ustawić to ostateczne położenie klocka.

W moim przypadku baryłki ani regulatora nie ma, więc po prostu ustawiłem ramie hamulca w takiej pozycji, żeby było idealnie. W tej pozycji dokręciłem linkę. 

No i tu pojawia się pewien zgrzyt. Z nieznanych mi kompletnie powodów, niektórzy na Forach piszą, że tak nie powinno się robić. Piszą coś o ramieniu, sile itd. Ogólnie mówiąc, ramie ma być w pozycji początkowej, koniec, kropka.

Tyle że na logikę, w miarę zużywania klocka, nawet Shimano sugeruje użycie baryłki, co przecież fizycznie odsuwa ramie, tak samo jakbym zrobił to ręcznie.

Teraz powiedzcie mi. Czy ja czegoś nie rozumiem i popełniam kategoryczny błąd, czy może to jednak inni lidzie mają problem z logicznym myśleniem?

Jedyne co wiem, to że takie ustawianie w nieskończoność, moze spowodować że ramie zaprze się o korpus i nie będzie się dało hamować. Tyle że do takiego stanu, to brakuje naprawdę dużo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pilnować trzeba tylko klocka, który się nie rusza aby nie był schowany za bardzo aby nie piłować w błotnisty mokry dzień zacisku razem z klockiem , linka układa się na promieniu ramienia  i siła naciągu klamką jest w dostępnym zakresie stała ( patrzę na BB7)

…nie mam baryłek. 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Ja mam doświadczenia z bb7 mtn  , wcześniej używałem klamek FR5  teraz SD7  (albo placebo albo te drugie są jeszcze wspanialsze) .

Baryłek dodatkowych nie mam, ale są przy klamkach - to po prostu spore ułatwienie przy regulacji wstępnej (jak dla mnie) bo mają duży zasięg i można ustawić linkę tak że demontaż linki jest szybki i bezproblemowy.

Kolejność z jaką ja biorę się do ustawiania tych hebli jest następująca:

- luzuję śruby zacisku (żeby chodził na boki)

- odkręcam na max klocek nieruchomy , czyli cofam go ile się da

- dokręcam go na 3 kliki (w bb7 to jest skokowa regulacja) , jeśli klocek nie nowy/trochę zużyty, to może 5 klików

- przykladam zacisk opierając nieruchomy klocek o tarczę

- skręcam  pokrętłem ruchomego klocka na max, tak żeby klocki zblokowały tarczę

- przykręcam zacisk  (przyjmuję że wtedy mam klocki równolegle do tarczy)

- klocek nieruchomy odkręcam 2 kliki,  czasem 3

- klocek ruchomy dokręcam aż nie zacznie obcierać, wtedy 1klik poluzowania  i prawie skończone*

 

* prawie bo powyże dotyczy 'idealnie prostej tarczy' , jak tarcza ma bicie to  naprawdę warto ją naprostować specjalnym narzędziem (najprostrzy Bitul za 20zeta) zamiast kombinować z nadmiernym oddalaniem jednego czy drugiego klocka - można i tak, ale automatycznie robi się większy ruch klamki do momentu roboczego klocków, a np przy blisko ustawionych klamkach ma to znaczenie.

 

 

 

 

 

 

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W avidach road są takie :image.jpeg.ea4118a0851c0657c4f48f165323fc64.jpeg

Tylko trzeba je zamontować. Muszę dokupić jedną sztukę, w razie czego możemy zamówić do stolicy razem w smarcie. Ok 19 zł

U mnie to sposób na przekładanie kierownic z podzialem pancerzy ( pod owijką zostaje kikut tylnego pancerza a dalsza część zostaje na ramie.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Plus tego to  mini tegosia jest w ulewie w błocie,  kiedy klocek znika piasek drze, bez męczenia się palcami pokrętłami czy imbusem jest pole manewru. 
 

Dwa razy zjadło mi Awid w mig. Raz pierwszy dzień Beskidy Trofi, raz maraton w Owocku, piasek i deszcz, żywiczny klocek znikł, w Beskidach dociągałem, aż  hamowałem miedzią , miedź w górach nie hamuje !!!

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak tak w szosowym do regulacji a wątek o błocie - w zastosowaniu mtb jako druga baryłka …. W chaosie rowerowym miałem bb road z klamkami do Canti Shimano w … fulu. W zasadzie bez zmian w działaniu - patrząc  na zwykłe Bb7 z FR 5.  Oba rodzaje mają jednak przez jednostronny tłoczek nie fajne działanie w ulewie z błotem. W hydraulikach tłoczek chyba potrafi odsuwać się bardziej, w każdym razie coś z oczyszczaniem i mieleniem piasku w dwutłoczkach jest wyraźnie lepiej

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie foto w internetach, zgadza się z opisem więc pewnie to to.

Jakby bardzo chcieć to tą część fajki o większej średnicy można zastąpić rzeczonym regulatorem - tylko jak masz swój sposób na 'ręczne naciągnięcie' to pewnie CI się nie chce już w to bawić ;)

Zacisk hamulca tarczowego SHIMANO BR-RS305 nowy Kraków Łagiewniki-Borek  Fałęcki • OLX.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...