tobo Napisano 29 Stycznia 2023 Udostępnij Napisano 29 Stycznia 2023 Hej Wymieniłem tuleje ślizgowe w pedałach, fabryczne, na zamienniki które w opisie mają podane Self lubricating Teflon coated contact surface for reduced friction Zastanawiam się jak to samosmarowanie rozumieć. Tuleja jest dwuczęściowa, metalowy cylinder z warstwą "dziurawego" teflonu. Samosmarujące raczej nie oznacza że smar jest z nich uwalniany magicznie Wg mnie smar trzeba i tak zapodać tylko będzie się on dłużej trzymał. Jednak pewności brak. To te same nieszczęsne dmry o których pisałem wcześniej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RabbitHood Napisano 30 Stycznia 2023 Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2023 (edytowane) Kiedyś byłem zaopatrzeniowcem od stali i tworzyw. Istnieją "plastiki" które mają właściwości samosmarujące (tnp. POM) tuleje z nich wykonane podczas pracy są na tyle wstępnie "śliskie" że nie wymagają smaru. Nie jestem chemikiem więc nie wiem na czym sam proces polega- ale wiem, że nic nie aplikowali dodatkowo w tej firmie na montażu. Czy smar zaszkodzi? pewnie nie oprócz kilku watów straty Edytowane 30 Stycznia 2023 przez RabbitHood Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Michal_288 Napisano 30 Stycznia 2023 Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2023 jak są z tworzywa to raczej nie smaruj, ja w mocowaniu dampera smarowałem i zawsze robił się tam syf, rok temu jak kupowałem nowe zamontowałem wszystko na sucho i elegancko działają do dziś, co jakiś czas przecieram i wyglądają bardzo dobrze. Też tak uważam jak kolega wyżej, w dodatku jak poszukuję zamienników do ślizgów amora to wyczytałem trochę z czego są zrobione. Mogą być impregnowane olejem, z dodatkiem grafitu brązu, ołowiu, jakiś innych polimerów. Ja na twoim miejscu bym spróbował pojeździć na nie posmarowanych i zobaczyć jak faktycznie się to zachowuje, takie tulejki nie są drogie, oczywiście jak ogólno dostępny rozmiar. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Garlock Napisano 30 Stycznia 2023 Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2023 14 godzin temu, tobo napisał: Zastanawiam się jak to samosmarowanie rozumieć. To zależy, co producent uważa za "samosmarowanie". Najstarsze chyba były stopy metali typu babbit gdzie występowała faza twarda odpowiedzialna za przenoszenie obciążeń i faza miękka (ołów, antymon) która miała redukować współczynnik tarcia. Zwykle jednak trochę się je smarowało. Potem pojawiły sie elementy ze spieków. Czyli w uproszczeniu element wykonany ze spieczonych kulek metalowych w którym puste przestrzenie wypełniano środkiem smarnym. Mógł to być olej, smar, grafit, molibden. Grafit i molibden są smarami suchymi czyli same z siebie smarują połączenie. I następny typ łożysk samosmarujących to były np. pierścienie grafitowe (raczej do mało obciążonych elementów). Potem metal zastąpiono porowatymi tworzywami które też impregnowano środkami smarującymi. A czasami producenci robią tulejki z tworzywa o niskim współczynniku tarcia (np. teflon) i też nazywają je samosmarującymi, choć tak naprawdę to nie ma tam smaru, ale nie jest konieczny bo tarcie jest niewielkie (też raczej mało obciążone połączenia). Co jest u ciebie to nie wiem. "Dosmarowanie" łożyska samosmarnego jest raczej trudne - cięzko wtłoczyć srodek smarujący w porowatą strukturę. Takie łożyska się wymienia gdy się zużyją. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 30 Stycznia 2023 Autor Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2023 Tuleje zamienne są produktem z ebaya. Stalowa warstwa zewnętrzna i wewnętrzna z otworami. Wygląda identycznie jak ślizgi w starych marzocchi. Nie mam raczej dylematu czy to samo z siebie działa bo uszczelnienie między osią i korpusem jest beznadziejne i użyty smar trochę uposledza wnikanie syfu na powierzchnie robocze osi pod slizgiem. Bez smarowania obracający się pedał piszczy jak opętany. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.