Skocz do zawartości

[Buty] SPD czy Spd-sl


przemekbial

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć. Posiadam dwa rowery, górala i szosę. W góralu mam SPD MTB i na razie również w szosie śmigam w butach MTB. Proszę podpowiedzcie czy warto zmienić w szosie buty i pedały na SPD SL. Czy da mi to jakieś wymierne korzyści? Poczytałem na różnych forach i tyle opinii ilu użytkowników. Proszę o rady. Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O ile te twoje buty mtb nie są jakimiś kartoflami z miękką podeszwą to żadnych "korzyści" nie odczujesz. Szczerze mówiąc to używając dwóch typów rowerów i tak prędzej czy później zechcesz mieć dedykowane buty/pedały więc jak nie ma finansowych przeciwwskazań to bym kupił😁

Oczywiście nie można pominąć faktu jak wysoce niestosowne jest używanie zestawu mtb na szosie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, Mihau_ napisał:

O ile te twoje buty mtb nie są jakimiś kartoflami z miękką podeszwą to żadnych "korzyści" nie odczujesz. Szczerze mówiąc to używając dwóch typów rowerów i tak prędzej czy później zechcesz mieć dedykowane buty/pedały więc jak nie ma finansowych przeciwwskazań to bym kupił😁

Oczywiście nie można pominąć faktu jak wysoce niestosowne jest używanie zestawu mtb na szosie.

Nie no, niezależnie od butów, różnica między MTB a szosowymi jest. Wynika to chociażby z różnicy w podparciu oraz tym, na czym tak naprawdę opiera się but.

Jeżeli jeździsz szosą, a nie zwiedzasz wszystko dookoła, pedały szosowe to bardzo dobre rozwiązanie. Ja jeździłem w szosowych nawet na Gravelu.

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Owszem szybciej nie pojedziesz ale buty szosowe są zazwyczaj sztywniejsze, lżejsze a i podparcie/ustawienie/nie latanie na boki buta jest lepsze.

Oczywiście można znaleźć sztywniejszy a nawet mega sztywny but mtb i szosowe kapcie albo porównywać skrajnie skręcone pedaly plus bloki SPD do luźno skręconych pedałów i żółtych bloków spd-sl i wysnuć odwrotną tezę ale ale jak zestaw będzie porównywalny cenowo i kupiony z głową to na szosie szosowe buty i pedały jednak są rozsądniejszym wyborem... o ile szosą służy do dupogodzin a nie krótszych i zróżnicowanych i przerywanych jazd z częstym wypinaniem - wtedy przewagę nawet na szosie mają zwykle spd bo można w nich łazić.

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, przemekbial napisał:

Teraz zgłupiałem. Żadnych korzyści?

Tzn. Szybciej nie pojedziesz. Mam 7 par roznych butow, szosowe, MTB, zimowe z roznymi systemami look, shimano, SPD, crank Brothers. Odzczucia sa rozne, na przyklad przesiadajac sie ze sztywnego but na miekki, to czujesz roznice, ale nie ma to wplywu jak szybko bedziesz jechal. Jesli masz budget to sprobuj I zobaczysz ktory system bedziesz bardziej preferowal. Spdsl- bedziesz mial wieksza platforme i odzczucia beda inne.

Edytowane przez Matt123
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To i ja co od siebie dodam. Posiadam i mtb i szosę i nie planuje kupować butów szosowych po pierwsze to musze przejść 250 metrów od domu do drogi asfaltowej a w butach szosowych nie chodzi się tak dobrze jak w mtb. Po drugie lubię gdzieś czasem podejść a po 3-cie kupiłem do szosy pedały look maja szersza powierzchnie podparcia i sprawa po części załatwiona.  

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja pierwsze kupiłem ES600, jednostronne z dużym podparciem i blokami mtb. Miał to być kompromis. Okazał się zgniłym kompromisem. Teraz ma szosowe R8000. Te zawsze ustawiają się do wpięcia, ES600 nie. 
Jeżeli budżet nie jest limitem to kupiłbym szosowe do szosy i mtb do mtb. Sam w mtb mam teraz platformy, bo tak mi odradziło forum :D 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, przemekbial napisał:

Teraz zgłupiałem. Żadnych korzyści?

Jeśli weźmiesz pod uwagę tylko odpowiedź którą cytujesz to naprawdę zgłupiejesz  ;)

Różnica jest i jest wyczuwalna. Wpięcie w pedal szosowy jest wyczuwalnie sztywniejsze. Blok jest dużo szerszy,  powierzchnia styczności dużo większa. Różnica na plus zestawu szosowego zwiększy się tym bardziej im większą różnicę jakości butów będziesz miał między butami szosowymi i mtb. 

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Różnica jest zasadnicza.

W MTB, blok trzyma but na miejscu i ogranicza jego ruch wokół osi. Opierasz się na podeszwie buta. Jak masz miękki but, to stopa przybiera Ci kształt banana, bo jest podparta na małej powierzchni.

W szosie blok to praktycznie platforma, która jest wpinana w drugą platformę. Nawet jak masz nieco miększe buty, to połączenie jest:

a) sztywniejsze

b) powierzchnia styku podeszwy z pedałem jest dużo większa

W rozwiązaniu szosowym luz jest także mniejszy niż w MTB. Noga lata zdecydowanie mniej, a podparcie jest dużo lepsze.

Wadą pedałów szosowych jest jednostronne wpięcie. Tyle że ta wada ujawnia się dopiero, gdy masz dużo cykli wpinania/ wypinania, czyli chociażby podczas jazdy po mieście. Jeżeli wychodzisz na szosę i wpinasz się pod domem, wypinasz żeby zjeść batona, wpinasz ponownie i wypinasz się dopiero pod domem po powrocie, to to nie jest problem.

Jeżeli chcesz poczuć różnicę, to kup pedały szosowe i sztywne buty. Moc pewnie nie wzrośnie ale przekonasz się, jak dużo lepsze podparcie zapewnia to rozwiązanie.

Aha, jeszcze jedno.

SPD i SPD-SL to nazwy Shimano. Ogólna nazwa to "Clipless Pedals". Jeżeli kupisz pedały Look, to nie będą one oznaczone jako SPD czy SPD-SL. Będą co najwyżej, w przypadku MTB, SPD compatible.

To trochę jakby powiedzieć, że kupiło się "Adidasy firmy Nike". Niby wszyscy zrozumieją, no ale nie jest to poprawne. 

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, Matt123 napisał:

Korzysci zadnych nie ma, kwestia estetyki i wlasnych preferencji

Że co ? Nie ma żadnych korzyści ? Błagam...Zapomniałeś o lepszym zespoleniu, stabilnej pozycji buta względem padała i 100x lepszym podparciu ? Wszystkie powyższe wpływają na lepszy transfer mocy. Nie ma ŻADNEGO uzasadnienia dla stosowania mtb SPD w szosie, no może aspekt ekonomiczny. Tyle.

  • +1 pomógł 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i jeszcze kwestia wagi, jeżeli ktoś na to zwraca uwagę. Pedały szosowe są znacznie lżejsze, niż znaczna część (większość?) pedałów MTB w danym budżecie.

Tak jak pisałem wyżej. Nie wyobrażam sobie, że ktoś spróbuje na szosie pedałów szosowych i postanowi wrócić do MTB. Oczywiście poza przypadkami gdy ktoś więcej chodzi jak jeździ, ale to już nie problem samych pedałów.

Edytowane przez ChuChu
  • +1 pomógł 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, KNKS napisał:

Że co ? Nie ma żadnych korzyści ? Błagam...Zapomniałeś o lepszym zespoleniu, stabilnej pozycji buta względem padała i 100x lepszym podparciu ? Wszystkie powyższe wpływają na lepszy transfer mocy. Nie ma ŻADNEGO uzasadnienia dla stosowania mtb SPD w szosie, no może aspekt ekonomiczny. Tyle.

To wszystko nie ma wplywu na moc jaka generujesz. Liczne badania wskazaly ze rodzaj i jakosc obuwia nie ma na to wplywu. Ostatnio badania na universytecie Colorado wskazaly ze nie ma roznicy mocy miedzy zwyklym trampkiem a sztywnym butem. Wiec dlatego jest to kwestia wlasnych preferencji I tradycji kolarskich ze szosa to but szosowy a MTB to SPD. 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piszesz o mocy, a nic nie piszesz o kwestiach anatomicznych. Jazda w miękkim bucie który non stop się ugina, a razem z nim stopa, to raczej nie najlepsze rozwiązanie.

Sztywny but nie powoduje dyskomfortu. Miękki tak. A jak się połączy miękki but z blokami MTB, to jest tragicznie.

Edytowane przez ChuChu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, Matt123 napisał:

To wszystko nie ma wplywu na moc jaka generujesz. Liczne badania wskazaly ze rodzaj i jakosc obuwia nie ma na to wplywu. Ostatnio badania na universytecie Colorado wskazaly ze nie ma roznicy mocy miedzy zwyklym trampkiem a sztywnym butem.

😁 No nieżle...

Oczywiście że nie ma wpływu na MOC GENEROWANĄ, ale ma znaczący wpływ na TRANSFER MOCY.

Nie chce mi się tłumaczyć zagadnień z fizyki, bo to wiedza elementarna na poziomie 4-ej klasy szkoły podstawowej, ale jeśli naukowcy z USA dowodzą że uginająca się pod naciskiem gumowa podeszwa jest tożsama pod względem transferu mocy z sztywną podeszwa karbonową, to nie mam ochoty zapoznawać się z tekstami żródłowymi...

Edytowane przez KNKS
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

39 minut temu, Matt123 napisał:

To wszystko nie ma wplywu na moc jaka generujesz. Liczne badania wskazaly ze rodzaj i jakosc obuwia nie ma na to wplywu. Ostatnio badania na universytecie Colorado wskazaly ze nie ma roznicy mocy miedzy zwyklym trampkiem a sztywnym butem. Wiec dlatego jest to kwestia wlasnych preferencji I tradycji kolarskich ze szosa to but szosowy a MTB to SPD. 

Podobno w Colorado najjepiej jezdzic w klapkach Kubota 😅

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, KNKS napisał:

😁 No nieżle...

Oczywiście że nie ma wpływu na MOC GENEROWANĄ, ale ma znaczący wpływ na TRANSFER MOCY.

Nie chce mi się tłumaczyć zagadnień z fizyki, bo to wiedza elementarna na poziomie 4-ej klasy szkoły podstawowej, ale jeśli naukowcy z USA dowodzą że uginająca się pod naciskiem gumowa podeszwa jest tożsama pod względem transferu mocy z sztywną podeszwa karbonową, to nie mam ochoty zapoznawać się z tekstami żródłowymi...

Testowane rowniez na gcn ze sztywnosc buta nie ma znaczenia na generowana moc. Moc jest efektem koncowym, praca jaka wykonuje twoj organizm i uwzglednia transfer mocy. Sam rowniez testowalem na sobie but Sidi shot 2 + pedaly look vs buty Scott gravel MTB z pedalami SPD. Uzyskana moc 20 min 332 vs 335, moc 5 minut 400W vs 398W. 

Odzczucia sa inne, ale z obiektywnego punktu widzenia I poparte naukowo badaniami nie ma znaczenia. Jest wieksza platforma, sztywnosc itd. w pedalach szosowych, dlatego OBIEKTYWNIE poradzilem OP zeby przetestowal I zobaczyl czy mu sie podoba. Wyrazam obiektywna opinie poparta testami, osobiscie mam wlasne preference, ale nie chce ich narzucac, poniewaz jazdy jest indywidualny.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...