Skocz do zawartości

[Pomoc w wyborze] gravel


Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Jak wielu z Was, ja również planuję przesiadkę na gravela. Obecnie posiadam rower crossowy oraz szosę. Wszędzie gdzie tylko mogę jeżdżę szosą. Jak dla mnie ma same zalety względem crossowego;) Niemniej jednak potrzebny mi też rower na szerszej oponie, więc oczywistym wyborem jest gravel. Interesują mnie raczej te bardziej zbliżone geometrią i możliwościami do szosy niż do mtb. Z tego też względu odrzucam meridę silex, giganta rewolta (oba wyglądem kojarzą się z mtb) oraz wszystko co ma jedną tarczę z przodu. Musi być GRX 2×10 lub 2×11. Raczej skłaniam się ku rowerom aluminiowym do ok 10 tys zł. Moimi faworytami są:

1. Bianchi impulso 

Nie mogę znaleźć jaką maksymalnie oponę on pomieści. 

https://rowerybianchi.pl/produkt/impulso-allroad-grx-600-1x11sp/

2. Cannondale Topstone 1

https://www.greenbike.pl/rower-gravel-cannondale-topstone-1-grx-800-p-7024.html?gclid=CjwKCAiA2rOeBhAsEiwA2Pl7Q9GDmmfkwnWGSLcWSuJqW8W9jaI7G1bvY_LastvsnrRtY2F5cSFEohoCejAQAvD_BwE

3. Canyon grizl/grail 6/7

W tym przypadku raczej grizl, bo ma otwory na bagażnik. Pytanie czy między 6 a 7 poza przerzutkami jest jeszcze jakaś różnica?

https://www.canyon.com/pl-pl/gravel-bikes/bike-packing/grizl/al/grizl-7/2709.html?dwvar_2709_pv_rahmenfarbe=GN

4. Trek checkpoint 5 alr

Ten przekracza nieco budżet. Może ktoś się wypowie czy mimo to warto dopłacić.

https://pmbike.pl/pl/p/Trek-Checkpoint-ALR-5-2023/9972?gclid=CjwKCAiA2rOeBhAsEiwA2Pl7Q_tV0kyjAS4jv3OaZ4-KN-wH-k4KBJFXqqhRtkLBVKGsvwUGryFI7hoCnEoQAvD_BwE

Z góry dziękuję za wszystkie podpowiedzi;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

W tym przypadku raczej grizl, bo ma otwory na bagażnik

Tylko, że grizl do twoich wymagań pasuje mniej niż grail. Grizl to rower do tyrania w naprawdę trudnym terenie

Cytat

4. Trek checkpoint 5 alr

Ten przekracza nieco budżet. Może ktoś się wypowie czy mimo to warto dopłacić.

https://pmbike.pl/pl/p/Trek-Checkpoint-ALR-5-2023/9972?gclid=CjwKCAiA2rOeBhAsEiwA2Pl7Q_tV0kyjAS4jv3OaZ4-KN-wH-k4KBJFXqqhRtkLBVKGsvwUGryFI7hoCnEoQAvD_BwE

Jak się nie jest fanatykiem treka to nie warto. Jak dorzucać to do czegoś karbonowego https://www.centrumrowerowe.pl/rower-gravel-ridley-kanzo-speed-grx600-pd28593/?v_Id=182161

 

 

O tym możesz pomyśleć bo fajna opcja https://www.sport-shop.pl/rower-x-road-issue-superior-p-151313.html?srsltid=AeTuncr4V2fCNDUQ8PyrrQHTtiainDQSfS6BnXed_OM2gZV6FfEFNwkcaH8

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

revolt nie jet zły...no ale nie ma zbyt agresywnej geometrii. Trochę inne ułożenie niż na szosie jednak. Ten superior jest ciekawym rozwiązaniem, testował go chyba bikeshow. Oczywiście nie ma grx, tylko 105 no ale jak kształt klamki Tobie nie przeszkadza to zawsze tylną 105 możesz wywalić i wstawić grx'a. Nie ma też chyba otworów na bagażnik. No i alu sztyca w przypadku gravelowego/szutrowego zastosowania to nieporozumienie. Testowałem w contendzie na szerszych oponach 35c sztycę dfuse alu vs karbon. Dzień do nocy jeśli chodzi o komfort jazdy. Warto wsadzić karbon.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi. Superior to fajny rower, jednak to bardziej szosa. Posiadam już szosę endurance scott speedster 10. Chcę rower, który pomieści opony 40 - 45. Grizl faktycznie jest reklamowany jako rower do jazdy w trudnym terenie, jednak rama ma dokładnie tą samą geometrię co grail. Jedyną różnicą przemawiającą za jego bardziej terenowym charakterem są opony 45 mm. Grail ma 40 mm. Na plus dla grizla zaliczam większe możliwości bickpackingowe. Gdybyście mieli wybierać dla siebie, który z wymienionych przeze mnie by to był? Największą zagadką dla mnie jest bianchi. Ciężko znaleźć opis jego geometrii oraz info o tym jakie opony zmieści. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, JohnsonG81 napisał:

Grizl faktycznie jest reklamowany jako rower do jazdy w trudnym terenie, jednak rama ma dokładnie tą samą geometrię co grail.

No nie ma tej samej geometrii. Dodatkowo w wersji CF inna jest konstrukcja ramy przez co Grail jest sztywniejszy.

Rzuć okiem na Rose Backroad.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, spidelli napisał:

Nie wiem jakie masz kopyto ani gdzie będziesz jeździł ale 1x to może nie być optymalne rozwiązanie do bagażnika i sakwy czy bikepackingu.

Nie mówię, że się nie da ale warto mieć na uwadze...

Przednia przerzutka ma swoją pojemność, 2 rzedowa korba wiele nie  wniesie wobec 1rzedowego. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Mihau_ napisał:

Od kiedy? 

Masz rację. Tylko część wymiarów ramy jest podobna, natomiast faktycznie grail jest bardziej agresywny. Z tego co widzę, to oba mają bardziej agresywną geometrię niż moja szosa😁

Superior na dokładnie tej samej ramie robi zarówno szosę jak i gravela. Wrzuciłem ci "szosę" bo ma napęd 2x, gravel jest na 1x

https://superiorbikes.com/pl/2022/road-gravel/x-road-elite-gr/matte-black-trooper-green

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Mihau_ napisał:

Chętnie poznam przyczynę na podstawie której wyciągasz takie wnioski 

Na podstawie parametru określanego jako "effective top tube" na poniższej stronie:

https://sklep-rowerowy.com/geometria-roweru-bez-tajemnic/

Wartość w moim rowerze o rozmiarze XL to ok 550 mm, wartość dla greila XL to 412 mm, dla grizla XL to 412 mm. 

 

Wiem, że na podstawie tego jednego parametru nie da się stwierdzić, który rower ma bardziej agresywną geometrię. Poprostu na szybko założyłem, że im dalej do kierownicy, tym bardziej muszę się pochylić;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Wiem, że na podstawie tego jednego parametru nie da się stwierdzić, który rower ma bardziej agresywną geometrię.

Szczególnie kiedy nie ma się zielonego pojęcia o temacie, pisze się o ETT przy czym dla canyon'ów podaje wartości reach a dla swojego roweru nawet nie wiem co (podsiodłową?) bo żadna szosa w rozmiarze XL nie ma ani ett ani reachu 550mm

Sam reach o niczym nie mówi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, faktycznie źle zmierzyłem bo według specyfikacji wartość dla scott speedster 10 XL wyniki 575 mm. Tak czy siak mniej niż w grizlu czy grailu.

 

https://www.scott.pl/produkt/1050/6671/Rower-Speedster-10

Ok, zamiast 612 dla grizla i 616 dla greila napisałem 412. To literówka. Wartość ett dla mojego Scotta to 575 a dla Grizla 612.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, czyli scott ma geometrię klasyczną a grizl progresywną i nijak nie można tego porównać za pomocą wyłącznie cyferek bo proporcje ram są zupełnie inne. Do tego na fakt czy rower będzie "agresywny" nie wpływają wyłącznie parametry stack i reach a także kąty czy baza kół.

 

To co można stwierdzić na bazie takich danych to fakt, że górna krawędź główki ramy (i w rezultacie mostek więc i kierownica) jest w scott niżej niż w grizlu o 13,5mm - oczywiście parametr dotyczy wyłącznie ramy a nie parametrów mostka, podkładek itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, Mihau_ napisał:

Nie, czyli scott ma geometrię klasyczną a grizl progresywną i nijak nie można tego porównać za pomocą wyłącznie cyferek bo proporcje ram są zupełnie inne. Do tego na fakt czy rower będzie "agresywny" nie wpływają wyłącznie parametry stack i reach a także kąty czy baza kół.

 

To co można stwierdzić na bazie takich danych to fakt, że górna krawędź główki ramy (i w rezultacie mostek więc i kierownica) jest w scott niżej niż w grizlu o 13,5mm - oczywiście parametr dotyczy wyłącznie ramy a nie parametrów mostka, podkładek itd.

Porównajmy więc canyona grizla w rozmiarze L do scotta XL.

 

Grizl L: stack 605mm, reach 409mm

Scott XL: stack 612,5mm, reach 389mm

Tu górna krawędź główki ramy jest w scott wyżej o 7,5 mm, natomiast wartość reach dla grizla jest większa o 20 mm. 

Czy wniosek nie jest taki, że bardziej wyprostowany będę jadąc scott, a bardziej wyciągnięty jadąc grizl?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Porównajmy więc canyona grizla w rozmiarze L do scotta XL.

Nie ma sensu porównywać w ten sposób rowerów o totalnie innej koncepcji w projektowaniu ramy, równie dobrze możesz sobie speedstera z jakimś mtb zestawić

Cytat

Czy wniosek nie jest taki, że bardziej wyprostowany będę jadąc scott,

Czyli wniosek jest taki, że parametr stack dotyczy wyłącznie ramy. Różnicę na ramie masz 7 mm a możliwość regulacji samymi podkładkami pewnie 30mm więc takimi różnicami nie ma sensu się przejmować - o ile nie zależy komuś na możliwie najbardziej pochylonej pozycji

Cytat

a bardziej wyciągnięty jadąc grizl?

Wyciągnięty będziesz kiedy zestaw ett + mostek będzie dłuższy. Duży reach będzie ci podpowiadał, że środek ciężkości będzie przesunięty do przodu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyciągnięty będziesz kiedy zestaw ett + mostek będzie dłuższy. Duży reach będzie ci podpowiadał, że środek ciężkości będzie przesunięty do przodu

 

Scott: ett+mostek: 575+110 = 685 mm

Grixl: ett+mostek: 612+80 = 692 mm

4 minuty temu, spidelli napisał:

A nie prościej byłoby pójść do sklepu i się przymierzyć? Nawet jak rozwiążesz to równanie z wieloma niewiadomymi, to na jego podstawie zamówisz rower z netu? Tak bez żadnego przymierzania, macania?

Tak, byłoby prościej, gdybym mógł grizla gdzieś w sklepie przymierzyć. Bianchi też bym chętnie przymierzył ale tylko w Gnieźnie go mają, ale w rozmiarach 57 i 59 tylko na zamówienie, pod warunkiem, że się zdecyduję, a to pół Polski ode mnie. Ciężko też przymierzyć się do cannondale czy treka. W moim rozmiarze. Dlatego staram sie porównać co mogę do mojej szosy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...