Skocz do zawartości

[bębenek] Jak odkręcić bębenek piasty ?


Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry,

może mi ktoś powiedzieć jak odkręcić bębenek, z jednej strony od strony tarczy odkręcę śrubę i taki i pod nią jest taka plastikowa tulejka, w piaście widać łożysko, nie mogę odkręcić śruby od strony bębenka, może coś źle robię, pierwszy raz biorę się za taką robotę. Proszę o jakieś wskazówki.

IMG20230112165424.jpg

IMG20230112165440.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przede wszystkim zakładam, że nie masz odpowiednich narzędzi.

Pytanie po co chcesz go odkręcać? Jakie są objawy? Chcesz go wymienić, naprawić, rozebrać?

Powiem, że jeżeli utknąłeś ta tak wczesnym etapie, to zmarnujesz dużo swojego czasu, a efekt może być mizerny ;)

Przy okazji, do takich prac, polecam rękawiczki nitrylowe :P

P.S.

Bez złośliwości, ale używaj trochę więcej przedniego hamulca ;)

Edytowane przez Maciek.B
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potrzebujesz wykręcić kontrę na ośce, przytrzymując ją płaskim kluczem chyba 14mm i drugim 17mm z zewnętrznej strony. Po tym musisz wymontować wszystko ze środka, tak aby został sam bębenek. Następnie w środek bębenka wkładasz imbusa 11mm i konstruujesz dźwignię jakbyś odkręcał koło od samochodu. Odkręcasz standardowo, czyli przeciwnie niż wskazówki zegara. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Demontujesz wszystkie rzeczy "nakręcone" na oś z lewej strony,  potem plastikowym młotkiem (lub zwykłym przez podkładkę) wybijasz oś żeby "wypadła" od strony bębenka,  oś wyjdzie razem z łożyskiem. Potem uzyskujesz dostęp do bębenka,  demontowany imbusem, zależnie od piasty,  z prawej lub lewej strony,  rozmiary od 10 do 14 mm, trzeba sprawdzić. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

10 godzin temu, Maciek.B napisał:

Przede wszystkim zakładam, że nie masz odpowiednich narzędzi.

Pytanie po co chcesz go odkręcać? Jakie są objawy? Chcesz go wymienić, naprawić, rozebrać?

Powiem, że jeżeli utknąłeś ta tak wczesnym etapie, to zmarnujesz dużo swojego czasu, a efekt może być mizerny ;)

Przy okazji, do takich prac, polecam rękawiczki nitrylowe :P

P.S.

Bez złośliwości, ale używaj trochę więcej przedniego hamulca ;)

Narzędzia mam kupiłem sobie wszystkie potrzebne.

Chcę odkręcić bo nie ma w ogóle napędu.

Oglądałem poradniki i tak z łatwością odkręcali nakrętki z dwóch stron. Nie chciałem na siłę nic kręcić więc napisałem o pomoc. Może tak jak kolega wyżej pisze trzeba wybić oś?

PS. Dzięki za uwagi :)

Edytowane przez pabloone
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, pabloone napisał:

 

Narzędzia mam kupiłem sobie wszystkie potrzebne.

Chcę odkręcić bo nie ma w ogóle napędu.

Oglądałem poradniki i tak z łatwością odkręcali nakrętki z dwóch stron. Nie chciałem na siłę nic kręcić więc napisałem o pomoc. Może tak jak kolega wyżej pisze trzeba wybić oś?

PS. Dzięki za uwagi :)

Piasta ma dwa łożyska "maszynowe" i bębenek na kulkach. Łożysko od strony napędowej jest osadzone w gnieździe zewnętrznej bieżni kulek wewnątrz bębenka. Oś ma kołnierze o które zapiera się łożysko. Wybijając Oś wybijasz łożysko. Sensowne jest wybić oś z łożyskiem siedzącym w bębenku bo z dużym prawdopodobieństwem bębenek zamocowany jest do korpusu na śrubę przelotową z gniazdem na imbus 11 mm a to gniazdo jest dostępne od strony napędowej. 

Jeśli mocowanie bębenka jest dostępne długim imbusem od strony nienapędowej to i tak wybijasz oś z łożyskiem odnapędowym   potem zdejmujesz łożysko i wkładasz samą oś od strony bębenka w łożysko po drugiej stronie. Znowu używasz młotka i wybijasz oś z łożyskiem. 

Bębenek do tej piasty, jeśli dudni przy kreceniu a łożyska główne są w dobrym stanie, nie nadaje się do reanimacji by osiągnąć kulturę pracy bez dudnienia. W środku jest 2x25 małych kulek i 4 bieżnie po których się toczą,  na 99% te od strony wewnętrznej mają dość. Te bębenki są fatalnie złożone fabrycznie,  mało smaru,  i gniją. Nowy bębenek to 100-150 zł. Jeśli kupisz nowy to go rozbierz i daj smar, bo na prawie pewno w środku go nie ma za bardzo i zrobi się to samo. Jeśli nie masz klucza dwuzębnego do rozbiórki bębenka wyjmij przynajmniej uszczelkę od strony mocowania do korpusu piasty,  napchaj smaru,  składając piastę nawal na gniazdo osadzenia bębenka w korpusie smar, żeby ograniczyć penetrację przez wodę. 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@tobo Dziękuję udało się zrobić, po rozkręceniu okazało się ze w środku rdza, wyczyściłem poskładałem, jak na razie chodzi napęd jest. W przyszłości zamówię cały i wymienia razem z łożyskami maszynowymi bo ciężko chodzą te łożyska. Powiedziałbym że gorzej niż bębenek.

PS. Nie dałem rady wykręcić całkowicie bębenka z piasty za pomocą imbusa 11, przy użyciu dźwigni obsunęło mi klucz nie chciałem na siłę, chyba że to tak mocno siedzi ?

 

 

IMG20230113131841.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gratulacje. Przepraszam, że wątpiłem ;)

Ale o to właśnie chodziło. Nie powinieneś zastanawiać się nad odkręcaniem tylko rozkręceniem bębenka, co właśnie zrobiłeś.

Wymiana i dostanie bębna, który spasuje może być kłopotliwe i średnio opłacalne.

Przy budżetowych piastach, często warto przepleść całą piastę na nową, a przy okazji jak obręcz i szprychy nie są pierwszej świeżości to warto wymienić całe koło.

Co do imbusa 11 to pytanie czy był z kulką, czy zwykły - prosty?

Jak z kulką to miał prawo objechać, a jak prosty, to albo mega plastelina, albo po prostu imbus miał być 12.

Tak czy inaczej dobrze, że nie udało Ci się go wykręcić, bo miałbyś problem, żeby go rozkręcić wyjętego z piasty :P

Jak poskładałeś to już trochę za późno, ale z takich złotych rad, to mam nadzieję, że nie dałeś smaru na zapadki, lub ząbki w bębenku?

Jak tak i bębenek nie "cyka" zbyt głośno, to niebawem czeka Cię powtórka z rozrywki ;)

Ale raczej bym go reanimował, bo jeżeli zapadki nie są "wyklepane", czy popękane to będzie to jeździć.

Edytowane przez Maciek.B
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dostanie bębenka nie jest kłopotliwe. I oplacalne bardziej niż kupno nowej piasty,  przeplatanie plus, ewentualnie, nowe szprychy. Tym bardziej że nowej piaście też trzeba zrobić sekcję i również rozkopać bębenek i zaopatrzyć go w smar,  bo też zgnije. 

Na zapadki jak najbardziej można dać smar,  lekki "oleisty". W ofercie ma taki np shimano. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

47 minut temu, Maciek.B napisał:

Wymiana i dostanie bębna, który spasuje może być kłopotliwe i średnio opłacalne

50zł na allegro. Biorąc pod uwagę imbusowy klucz 11mm, zakładam, że to od piasty  TX505/TX500.

Rurka pół metra to może być mało. Mój puścił dopiero jak wziąłem metrową, ciężką wajchę, której używam do odkręcana kół w samochodzie. Ten gwint to element, który cały czas nogą jest dokręcany podczas jazdy. Nie będzie lekko... szczególnie gdy zardzewiało. ;)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba od tego należało by zacząć, co to za piasta. Ja też kiedyś naoglądałem się poradników, kupiłem klucze, a podczas rozkręcania okazało się ze tam nie potrzeba imbusa 11 tylko mniejszy standardowy rozmiar. Ale piasta była Shimano tylko że z 1991r ale rozkręcała się standardowo tak jak w Shimano.

Edytowane przez kamilmozej
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

To nie jest piasta shimano, ma łożyska maszynowe.

 

Ten gwint nie jest dokręcany nogą, bo bębenek ma trzon z wielowypustem osadzany w korpusie i dokręcany śrubą. 

@tobo Racja. :) Drugi raz spojrzałem na zdjęcie z pierwszego postu i dopiero wtedy zajarzyłem.

Dwa dni temu przerabiałem ten sam temat z imbusem 11 w piaście TX505 i stąd moja wzmianka o tym dokręcaniu nogą.

IMG-20230114-034544.jpg

W tym przypadku koła od auta odkręca się lżej, a sprzęt to musiał być 2kg kawał długiego żelastwa. ;)

IMG-20230114-035312.jpg

Nie wiem jak z piastą kolegi @pabloone, ale w moim przypadku rurka 50cm to było mało... Gdzie do słabych nie należę. :)

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie czeka serwis bębenka w kole Oval 11 rz. I powiem szczerze przeraża mnie to bo bo zawsze coś pogmatwam sobie:-) Ale muszę wszystkie części które ściągam fotografować aby potem to poskładać do kupy. Nie wiem jak tam wygląda u mnie odkręcenie ale chyba potrzebuje klucz 15 imbu. Za tydzień siadam od 6 rano aby czasu starczyło . A i na kole przejechałem 12 tys to chyba najwyższa pora coś tam posmarować

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Maciek.B napisał:

Jak poskładałeś to już trochę za późno, ale z takich złotych rad, to mam nadzieję, że nie dałeś smaru na zapadki, lub ząbki w bębenku?

Jak tak i bębenek nie "cyka" zbyt głośno, to niebawem czeka Cię powtórka z rozrywki ;)

 

To trochę mnie zmartwiłeś bo przejechałem tam palcem ze smarem łt43 , nie jakoś grubo i popsikałem takim wurthem do smarowania, faktycznie nie 'cyka' głośnio, poobserwuje, czy od razu to od nowa rozbierać jak radzicie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg instrukcji serwisowej, do odkręcenia bębenka używa się klucza 10 lub 12 mm, w zależności od modelu piasty.
Wszystkie instrukcje są dostępne na stronie Shimano.

Użycie 11-tki kończy się tym, że klucz się obróci w śrubie, niszcząc przy okazji jedno i drugie.

Używając odpowiedniego rozmiaru klucza, należy "zerwać" śrubę, poprzez uderzenie w klucz młotkiem (gumowym najlepiej).
"Ciągnięcie" klucza przedłużoną dźwignią nie jest dobrym sposobem.

Odkręcałem bębenek wielokrotnie, i mając stosowny klucz, nie ma z tym problemu.

Ups, nie dopatrzyłem, ze to nie Shimano...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...