pabloone Napisano 12 Stycznia 2023 Udostępnij Napisano 12 Stycznia 2023 Dzień dobry, może mi ktoś powiedzieć jak odkręcić bębenek, z jednej strony od strony tarczy odkręcę śrubę i taki i pod nią jest taka plastikowa tulejka, w piaście widać łożysko, nie mogę odkręcić śruby od strony bębenka, może coś źle robię, pierwszy raz biorę się za taką robotę. Proszę o jakieś wskazówki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Maciek.B Napisano 12 Stycznia 2023 Udostępnij Napisano 12 Stycznia 2023 (edytowane) Przede wszystkim zakładam, że nie masz odpowiednich narzędzi. Pytanie po co chcesz go odkręcać? Jakie są objawy? Chcesz go wymienić, naprawić, rozebrać? Powiem, że jeżeli utknąłeś ta tak wczesnym etapie, to zmarnujesz dużo swojego czasu, a efekt może być mizerny Przy okazji, do takich prac, polecam rękawiczki nitrylowe P.S. Bez złośliwości, ale używaj trochę więcej przedniego hamulca Edytowane 12 Stycznia 2023 przez Maciek.B Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Brombosz Napisano 12 Stycznia 2023 Udostępnij Napisano 12 Stycznia 2023 Potrzebujesz wykręcić kontrę na ośce, przytrzymując ją płaskim kluczem chyba 14mm i drugim 17mm z zewnętrznej strony. Po tym musisz wymontować wszystko ze środka, tak aby został sam bębenek. Następnie w środek bębenka wkładasz imbusa 11mm i konstruujesz dźwignię jakbyś odkręcał koło od samochodu. Odkręcasz standardowo, czyli przeciwnie niż wskazówki zegara. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 13 Stycznia 2023 Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2023 Demontujesz wszystkie rzeczy "nakręcone" na oś z lewej strony, potem plastikowym młotkiem (lub zwykłym przez podkładkę) wybijasz oś żeby "wypadła" od strony bębenka, oś wyjdzie razem z łożyskiem. Potem uzyskujesz dostęp do bębenka, demontowany imbusem, zależnie od piasty, z prawej lub lewej strony, rozmiary od 10 do 14 mm, trzeba sprawdzić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pabloone Napisano 13 Stycznia 2023 Autor Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2023 (edytowane) 10 godzin temu, Maciek.B napisał: Przede wszystkim zakładam, że nie masz odpowiednich narzędzi. Pytanie po co chcesz go odkręcać? Jakie są objawy? Chcesz go wymienić, naprawić, rozebrać? Powiem, że jeżeli utknąłeś ta tak wczesnym etapie, to zmarnujesz dużo swojego czasu, a efekt może być mizerny Przy okazji, do takich prac, polecam rękawiczki nitrylowe P.S. Bez złośliwości, ale używaj trochę więcej przedniego hamulca Narzędzia mam kupiłem sobie wszystkie potrzebne. Chcę odkręcić bo nie ma w ogóle napędu. Oglądałem poradniki i tak z łatwością odkręcali nakrętki z dwóch stron. Nie chciałem na siłę nic kręcić więc napisałem o pomoc. Może tak jak kolega wyżej pisze trzeba wybić oś? PS. Dzięki za uwagi Edytowane 13 Stycznia 2023 przez pabloone Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team sznib Napisano 13 Stycznia 2023 Mod Team Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2023 Zależy od piasty. U mnie w Novatecu wystarczy jedną nakrętkę wykręcić i bębenek można zdjąć, bez ruszania osi. U kumpla jak robiłem trzeba było wybić ośkę, a i tak nie odkręciliśmy bębenka, bo max. imbusa miałem 10kę, a trzeba było większy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 13 Stycznia 2023 Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2023 2 godziny temu, pabloone napisał: Narzędzia mam kupiłem sobie wszystkie potrzebne. Chcę odkręcić bo nie ma w ogóle napędu. Oglądałem poradniki i tak z łatwością odkręcali nakrętki z dwóch stron. Nie chciałem na siłę nic kręcić więc napisałem o pomoc. Może tak jak kolega wyżej pisze trzeba wybić oś? PS. Dzięki za uwagi Piasta ma dwa łożyska "maszynowe" i bębenek na kulkach. Łożysko od strony napędowej jest osadzone w gnieździe zewnętrznej bieżni kulek wewnątrz bębenka. Oś ma kołnierze o które zapiera się łożysko. Wybijając Oś wybijasz łożysko. Sensowne jest wybić oś z łożyskiem siedzącym w bębenku bo z dużym prawdopodobieństwem bębenek zamocowany jest do korpusu na śrubę przelotową z gniazdem na imbus 11 mm a to gniazdo jest dostępne od strony napędowej. Jeśli mocowanie bębenka jest dostępne długim imbusem od strony nienapędowej to i tak wybijasz oś z łożyskiem odnapędowym potem zdejmujesz łożysko i wkładasz samą oś od strony bębenka w łożysko po drugiej stronie. Znowu używasz młotka i wybijasz oś z łożyskiem. Bębenek do tej piasty, jeśli dudni przy kreceniu a łożyska główne są w dobrym stanie, nie nadaje się do reanimacji by osiągnąć kulturę pracy bez dudnienia. W środku jest 2x25 małych kulek i 4 bieżnie po których się toczą, na 99% te od strony wewnętrznej mają dość. Te bębenki są fatalnie złożone fabrycznie, mało smaru, i gniją. Nowy bębenek to 100-150 zł. Jeśli kupisz nowy to go rozbierz i daj smar, bo na prawie pewno w środku go nie ma za bardzo i zrobi się to samo. Jeśli nie masz klucza dwuzębnego do rozbiórki bębenka wyjmij przynajmniej uszczelkę od strony mocowania do korpusu piasty, napchaj smaru, składając piastę nawal na gniazdo osadzenia bębenka w korpusie smar, żeby ograniczyć penetrację przez wodę. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pabloone Napisano 13 Stycznia 2023 Autor Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2023 @tobo Dziękuję udało się zrobić, po rozkręceniu okazało się ze w środku rdza, wyczyściłem poskładałem, jak na razie chodzi napęd jest. W przyszłości zamówię cały i wymienia razem z łożyskami maszynowymi bo ciężko chodzą te łożyska. Powiedziałbym że gorzej niż bębenek. PS. Nie dałem rady wykręcić całkowicie bębenka z piasty za pomocą imbusa 11, przy użyciu dźwigni obsunęło mi klucz nie chciałem na siłę, chyba że to tak mocno siedzi ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Brombosz Napisano 13 Stycznia 2023 Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2023 Mocno siedzi. Trzeba sporą wajchę do tego. Odkręca się standardowo, w lewo. PS. Potraktuj to najpierw jakimś WD-40 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 13 Stycznia 2023 Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2023 Czasami się nie da odkręcić. Musisz użyć Mocy, pomaga też składanie ofiar i modlitwa. Zanim poszukasz bębenka spróbuj odkręcić ten, bo może się okazać że nie ruszysz tego i będziesz musiał wymienić całą piastę albo koło. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kamilmozej Napisano 13 Stycznia 2023 Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2023 Co tam się omsknęło? Miałeś albo badziewne klucze albo nie ten rozmiar klucza albo nie taką rurkę jak trzeba na przedłużkę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pabloone Napisano 13 Stycznia 2023 Autor Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2023 @kamilmozej kupiłem imbus 11, dłuższą częścią do środka, rurka ok 50 cm jak ramię i z czuciem kręciłem i obróciło klucz, tak że na czarnym widać obtarcie, może faktycznie badziewny klucz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 13 Stycznia 2023 Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2023 Prawdopodobnie musisz odkręcać od strony napędu. Czyli przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Maciek.B Napisano 13 Stycznia 2023 Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2023 (edytowane) Gratulacje. Przepraszam, że wątpiłem Ale o to właśnie chodziło. Nie powinieneś zastanawiać się nad odkręcaniem tylko rozkręceniem bębenka, co właśnie zrobiłeś. Wymiana i dostanie bębna, który spasuje może być kłopotliwe i średnio opłacalne. Przy budżetowych piastach, często warto przepleść całą piastę na nową, a przy okazji jak obręcz i szprychy nie są pierwszej świeżości to warto wymienić całe koło. Co do imbusa 11 to pytanie czy był z kulką, czy zwykły - prosty? Jak z kulką to miał prawo objechać, a jak prosty, to albo mega plastelina, albo po prostu imbus miał być 12. Tak czy inaczej dobrze, że nie udało Ci się go wykręcić, bo miałbyś problem, żeby go rozkręcić wyjętego z piasty Jak poskładałeś to już trochę za późno, ale z takich złotych rad, to mam nadzieję, że nie dałeś smaru na zapadki, lub ząbki w bębenku? Jak tak i bębenek nie "cyka" zbyt głośno, to niebawem czeka Cię powtórka z rozrywki Ale raczej bym go reanimował, bo jeżeli zapadki nie są "wyklepane", czy popękane to będzie to jeździć. Edytowane 13 Stycznia 2023 przez Maciek.B Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 13 Stycznia 2023 Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2023 Dostanie bębenka nie jest kłopotliwe. I oplacalne bardziej niż kupno nowej piasty, przeplatanie plus, ewentualnie, nowe szprychy. Tym bardziej że nowej piaście też trzeba zrobić sekcję i również rozkopać bębenek i zaopatrzyć go w smar, bo też zgnije. Na zapadki jak najbardziej można dać smar, lekki "oleisty". W ofercie ma taki np shimano. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Brombosz Napisano 13 Stycznia 2023 Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2023 47 minut temu, Maciek.B napisał: Wymiana i dostanie bębna, który spasuje może być kłopotliwe i średnio opłacalne 50zł na allegro. Biorąc pod uwagę imbusowy klucz 11mm, zakładam, że to od piasty TX505/TX500. Rurka pół metra to może być mało. Mój puścił dopiero jak wziąłem metrową, ciężką wajchę, której używam do odkręcana kół w samochodzie. Ten gwint to element, który cały czas nogą jest dokręcany podczas jazdy. Nie będzie lekko... szczególnie gdy zardzewiało. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 13 Stycznia 2023 Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2023 To nie jest piasta shimano, ma łożyska maszynowe. Ten gwint nie jest dokręcany nogą, bo bębenek ma trzon z wielowypustem osadzany w korpusie i dokręcany śrubą. To najprawdopodobniej formula. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kamilmozej Napisano 14 Stycznia 2023 Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2023 (edytowane) Chyba od tego należało by zacząć, co to za piasta. Ja też kiedyś naoglądałem się poradników, kupiłem klucze, a podczas rozkręcania okazało się ze tam nie potrzeba imbusa 11 tylko mniejszy standardowy rozmiar. Ale piasta była Shimano tylko że z 1991r ale rozkręcała się standardowo tak jak w Shimano. Edytowane 14 Stycznia 2023 przez kamilmozej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Brombosz Napisano 14 Stycznia 2023 Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2023 Cytat To nie jest piasta shimano, ma łożyska maszynowe. Ten gwint nie jest dokręcany nogą, bo bębenek ma trzon z wielowypustem osadzany w korpusie i dokręcany śrubą. @tobo Racja. Drugi raz spojrzałem na zdjęcie z pierwszego postu i dopiero wtedy zajarzyłem. Dwa dni temu przerabiałem ten sam temat z imbusem 11 w piaście TX505 i stąd moja wzmianka o tym dokręcaniu nogą. W tym przypadku koła od auta odkręca się lżej, a sprzęt to musiał być 2kg kawał długiego żelastwa. Nie wiem jak z piastą kolegi @pabloone, ale w moim przypadku rurka 50cm to było mało... Gdzie do słabych nie należę. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kettler Napisano 14 Stycznia 2023 Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2023 Panowie, aż miło się czyta Wasze fachowe posty. 👍👍👍Czeka mnie podobna zabawa i mimo, że mam stół warsztatowy, imadło i zestaw kluczy do rozkręcania samochodów to już wiem, że muszę wyciąć jakiś słupek ogrodzeniowy aby mieć odpowiednią rurkę 😂 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Brombosz Napisano 14 Stycznia 2023 Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2023 @Kettler Tylko kluczem udarowym tego nie dotykaj. Kiedyś zrobiłem ten błąd i więcej go nie popełnię. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
manfred1 Napisano 14 Stycznia 2023 Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2023 Mnie czeka serwis bębenka w kole Oval 11 rz. I powiem szczerze przeraża mnie to bo bo zawsze coś pogmatwam sobie:-) Ale muszę wszystkie części które ściągam fotografować aby potem to poskładać do kupy. Nie wiem jak tam wygląda u mnie odkręcenie ale chyba potrzebuje klucz 15 imbu. Za tydzień siadam od 6 rano aby czasu starczyło . A i na kole przejechałem 12 tys to chyba najwyższa pora coś tam posmarować Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pabloone Napisano 14 Stycznia 2023 Autor Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2023 11 godzin temu, Maciek.B napisał: Jak poskładałeś to już trochę za późno, ale z takich złotych rad, to mam nadzieję, że nie dałeś smaru na zapadki, lub ząbki w bębenku? Jak tak i bębenek nie "cyka" zbyt głośno, to niebawem czeka Cię powtórka z rozrywki To trochę mnie zmartwiłeś bo przejechałem tam palcem ze smarem łt43 , nie jakoś grubo i popsikałem takim wurthem do smarowania, faktycznie nie 'cyka' głośnio, poobserwuje, czy od razu to od nowa rozbierać jak radzicie ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
manfred1 Napisano 14 Stycznia 2023 Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2023 Tam się daje oliwkę delikatnie 🙂 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
holdegron Napisano 14 Stycznia 2023 Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2023 Wg instrukcji serwisowej, do odkręcenia bębenka używa się klucza 10 lub 12 mm, w zależności od modelu piasty. Wszystkie instrukcje są dostępne na stronie Shimano. Użycie 11-tki kończy się tym, że klucz się obróci w śrubie, niszcząc przy okazji jedno i drugie. Używając odpowiedniego rozmiaru klucza, należy "zerwać" śrubę, poprzez uderzenie w klucz młotkiem (gumowym najlepiej). "Ciągnięcie" klucza przedłużoną dźwignią nie jest dobrym sposobem. Odkręcałem bębenek wielokrotnie, i mając stosowny klucz, nie ma z tym problemu. Ups, nie dopatrzyłem, ze to nie Shimano... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.