Skocz do zawartości

[8000] Szosa endurance


Rekomendowane odpowiedzi

4 godziny temu, ChuChu napisał:

Jadąc szosą, bez najmniejszego problemu dobijałem i utrzymywałem 30 km/h. W Gravelu prędkość przelotowa jest dużo niższa.

Co to jest "prędkość przelotowa"?

No to o jakich prędkościach mówisz: średnich czy chwilowych na płaskim, a może tych enigmatycznych "przelotowych"?
Bo ja wiem ile to jest 55 km/h po płaskim bez wiatru na szosie i szczerze wątpię, że byłeś w stanie się tą szosą do tej prędkości rozpędzić (a jednocześnie nie móc osiągnąć 40 km/h gravelem). To już trzeba naprawdę solidnych watów i takie chuchra jak my (też nie mam nóg torowca i jestem podobnej postury) to mogą raczej o tej prędkości pomarzyć. Co nie znaczy, że ta prędkość jest niedostępna na szosie, no ale to już raczej tylko z wiatrem i/lub na spadku. Nawet niewielki wiatr w plecy i nachylenie 1% już wiele zmienia.  

 

Edytowane przez marvelo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wsiadasz na rower i bez nadmiernego wysiłku kręcisz. Po prostu. 

Topowe opony szosowe, bo na takich jeździłem, mają opory toczenia w okolicach 10W, a nawet mniej. Aktualne, szybkie Gravelowe w granicach 22-25W. Na dwóch oponach, mamy różnicę 25W.

@marvelo możesz sobie tutaj wyliczać, punktować itd. Korzystałem z licznika z GPS i wiem jakie prędkości byłem w stanie osiągnąć. Nie była to jednorazowa próba. Tu gdzie Gravel zaczyna zamulać, tam szosa ma jeszcze spory zapas.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, ChuChu napisał:

Topowe opony szosowe, bo na takich jeździłem, mają opory toczenia w okolicach 10W, a nawet mniej. Aktualne, szybkie Gravelowe w granicach 22-25W. Na dwóch oponach, mamy różnicę 25W.

No to teraz sobie porównaj o ile więcej mocy trzeba na przezwyciężenie oporów aerodynamicznych podczas wzrostu prędkości z 40 km/h do 55 km/h (niestety, tabelka kończy się na 30 milach na godzinę, ale i tak widać, że każda kolejna kosztuje coraz więcej mocy) i zobaczysz, jak nikła jest ta zaoszczędzona na oponach liczba watów w stosunku do wzrostu oporów aero.
Aerodynamics And Rolling Resistance At Different Rider Speeds (flocycling.com)

Edytowane przez marvelo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale przecież nie porównujemy roweru poziomego z osłonami z holenderską damką, tylko szosę z grawelem, czyli pod względem oporów aerodynamicznych bardzo podobne rowery. Co tu ma do rzeczy ten stopień czy dwa różnicy w kątach czy centymetr czy dwa w długości jakiejś rurki? 

Żeby jechać 55 km/h trzeba wygenerować już setki watów więcej niż przy 40 km/h, dlatego ja wciąż nie wierzę w to, że ta sama osoba, na tym samym poziomie wytrenowania, osiągnie 55 km/h na płaskim szosówką, a już na oponach 700x40, rowerem z baranem nie da rady pojechać 40 km/h. Po prostu, coś mi się tu nie zgadza. Któraś z tych liczb jest wymyślona i tyle.  

 

Edytowane przez marvelo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

a już na oponach 700x40, rowerem z baranem nie da rady pojechać 40 km/h. Po prostu, coś mi się tu nie zgadza

Teraz zatrybiłem.

Czyli 48T i 14-25, opona 40.

Ja mam w Cortinie też 40 (Bontrager GR1 TeamIssue), 46/36 i 11-34 i - wstyd się przyznać - na chwilę osiągam 40 km/h (sprawdzałem w aplikacji).

Na Tribanie 540 było 52/36 i 11/28 11s, opona 700x25c slick - tutaj nie prowadziłem aż tak dokładnej buchalterii, jedyne co znalazłem to 44 km/h (inna trasa ale w miarę płasko) Oczywiście zdecydowanie nie był to kres możliwości roweru, tylko moich w tamtym czasie.

trybek.thumb.png.58d0caa028c33385a40ab58274e5dfc7.png

Kadencja: 90

Myślę, że te pułapy są wiarygodne, chociaż chciałbym te 55 km/h wyciągnąć na płaskim :)

Edytowane przez spidelli
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 9.01.2023 o 15:20, spidelli napisał:

Miałem kiedyś Tribana 540, który był "endurance". Fajny ale za mało mam w okolicy dobrych asfaltów.

Zamieniłem go na Gestalta 2 i jest lepiej ale nie idealnie, opona 32 trochę trzepie na dziurach. Wejdzie niby 35 i może będzie ciut lepiej. Generalnie nie zjeżdżam nim poza asfalt, może epizodycznie jakieś dobre szutry.

Tiagra jest dla mnie ok, hamulce mam jeszcze mechaniczne. Popatrz po sklepach, może trafisz coś przecenionego.

Czyli taka szose miałeś :) Trochę ja ulepszyłem :)IMG_20230111_192838.thumb.jpg.cc7be1ffb7ca0eb67e098383d373db8c.jpg

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ktoś kupował / może coś wie o tym sklepie?

https://www.olx.pl/d/oferta/rower-gravel-marin-gestalt-2-5-rama-56-cm-l-czarny-CID767-IDQzRo1.html

Tutaj gestalt 2.5 jest za 6000, z czego w bernard za 6500, a w sprincie chodzi za 7500. Tiagra mi na pewno wystarczy, fabrycznie są zamontowane opony 30mm z czego wejdzie 35mm - wydaje mi się to super sweet spotem. Tiagra w zupełności wystarczy. 

Dopytam się tylko czy rozmiar 56 jest dla mnie ok, czy jednak 54? (181cm/83 wew. dł. nogi) Producent dla mojego wzrostu zaleca 56, ale stack 593 to jakoś dużo, 54 ma s/r 574/374.

Dla defy advanced szukam M/L.

 

I jeszcze jedno pytanie, dlaczego akurat rozważam gestalta - gravele ogólnie wydają się bardziej solidne, ten rower ma być all-rounderem (commuting też, ale głównie szosa) bo po prostu nie mam miejsca na n+1 rowerów. Czy jest rozsądnym podpinanie przyczepki dziecięcej do roweru z karbonową ramą? W giancie troche bym się o to martwił, w marinie raczej bez problemu.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Dzięki wszystkim za pomoc - skończyło się na cannondale synapse ze 105. Napisałem emaila do sklepu szybkierowery opisując swoje potrzeby - zaproponowali mi rower którego jeszcze nie zdążyli wystawić i się dogadaliśmy - zapłaciłem 4k.

Pierwsze wrażenia - super, nie wiedziałem że zmiana biegów może być tak płynna :)

IMG_3411_Easy-Resize.com.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Odświeże trochę temat - na synapse mam przejechane ponad 1k km od momentu kupna i zasadniczo jeździ mi się tym dobrze i wygodnie, zmieniłem tylko siodło na speca power comp. Jazdy do 3h, bo takie maksymalnie robiłem kończę bez bólu plecach ani dolnych częściach ciała.

Wazę 92kg i co bym nie robił z tymi hamulcami to nie jestem zadowolony z ich wydajności, w MTB mam mt200 które uchodzą za średniaka a wydają się zatrzymywać w miejscu w porównaniu do mechanicznych w synapse.

Jak się orientowałem wstępnie zmiana na hydraulikę to koszt w przybliżeniu 2k czyli połowa tego co dałem za cannondale. W związku z tym nachodzą mnie myśli o sprzedaży i albo szukaniu innej używki, albo zainwestować w nowe. 
 

Mam okazje kupić kartonowego treka emonde i domane w cenie odpowiednio 11/12k na 105, niestety minus - w rozmiarze 54. Na emonde pewnie by się dało, ale mam wrażenie ze 54 w domane na mnie (181/83) to już za mało. Mam na oku jeszcze defy advanced 2 za 10600, tu na pewno ML. Canyon endurace cf 7 jest fajny gdy u dało się go kupić. Z szos nie endurance o byłbym w stanie kupić orbee orca m30 za 9200. Trochę patrzę oczami a nie rozsądkiem bo niedawno była promocja na sensę na ultegrze ale jest szkaradna z wyglądu imo. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...