Skocz do zawartości

[Rower Giant xtc], zamiana kół z 26 na 27,5/28


BoNaParter

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, zastanawiam się nad zmianą kół w rowerze, coby go trochę uwspółcześnić.

Rower to Giant xtc A1

https://archiwum.allegro.pl/oferta/giant-xtc-a1-carbon-alu-1395g-i7368565040.html

Z tego co wyczytałem to jest opcja takiej zamiany kół. Jedynie co chciałem się dowiedzieć, to na co trzeba zwracać uwagę przy podmiance.

Mianowicie:

1. Czy jest wszystko jedno jaki wolnobieg/kasetę będzie mieć nowe koło, byleby się zgadzała ilość ilość zębatek ?

2.. Chwilowo mam koła na obręczach mavic cross ride disc 26cali, oraz piastach mavic cross ride. Jest na to pobyt ? Czy będę się musiał bujać ze sprzedażą ?

3. Polecacie jakieś gotowe komplety kół, mniej więcej tej samej klasy co wyżej wymienione.

4. Nie ukrywam że do przerzucenia się na większy rozmiar kół, namawiają mnie znajomi, sam do końca nie czuje takiej potrzeby. Chciałem się po prostu zapytać czy jest w ogóle sens się w to bawić, co uważacie ?

Pozdrawiam :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Tak ale wolnobieg to chyba max 7s

 

Jeszcze kilka lat temu wymieniałem na 8 przy całkowitej wymianie napędu; z roweru 1x7 zrobiłem 2x8 ale wymiana wolnobieg na wolnobieg była bez sensu, dość szybko wygiąłem ośkę i zniszczyłem piastę więc wymiana na kasetę była kolejnym upgrade. Nie wiem jak dziś z dostępnością części.

23 minuty temu, BoNaParter napisał:

Nie ukrywam że do przerzucenia się na większy rozmiar kół, namawiają mnie znajomi, sam do końca nie czuje takiej potrzeby. Chciałem się po prostu zapytać czy jest w ogóle sens się w to bawić, co uważacie ?

Znajomych oczy bolą? Jak nie czujesz takiej potrzeby...  Chyba że spowalniasz ekipę ;)

Ja sobie niedawno kupiłem retro MTB na 26 cali, stalowy, bez amortyzatora. Fajny rower, miałem go na urlopie nad morzem, pojeździłem i po plaży i po lesie w okolicach Łeby. Nawet na asfalcie dawał radę. Gdyby nie napęd 3x7, w ogóle nie górski to byłby rower idealny do zabawy. Ale jest w zasadzie oryginalny więc nic w nim nie wymieniam.

Tak jak pisze @Mihau_ modernizacja nie ma za bardzo sensu. Jak Ci zacznie czegoś brakować to pomyśl nad nowym rowerem.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jakie większe koła Ci wejdą? Nawet jak jakieś znajdziesz, to pozostaje kwestia napędu. Ilość zębatek jest istotna ale też liczba zębów ma znaczenie, bo przerzutka nie obsłuży dowolnie dużej/małej zębatki. Pytanie, jaka jest dostępność części. Gdybyś coś chciał jednak zmieniać, to może okazać się, że np. trzeba wymienić korbę i suport. Tu znów może Cię ograniczać dostępność części. Być może to są już tylko złogi magazynowe a nie nowe części. Standardy zmieniają się, nowe rowery mają już inne rozwiązania. W takich tańszych stosuje się czasami "po taniości" to co zalega w magazynach, a nie jest już stosowane.

Nawet jeśli to wszystko ogarniesz, to co uzyskasz i jakim kosztem? Starałem się nie odwoływać do przykładu tuningu malucha - niby da się ale to zajęcie dla pasjonatów ;)

Popatrz od drugiej strony - spróbuj znaleźć części do takiej modyfikacji. Albo poproś znajomych, skoro im tak zależy ;)

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

A jakie większe koła Ci wejdą? Nawet jak jakieś znajdziesz, to pozostaje kwestia napędu. Ilość zębatek jest istotna ale też liczba zębów ma znaczenie, bo przerzutka nie obsłuży dowolnie dużej/małej zębatki. Pytanie, jaka jest dostępność części. Gdybyś coś chciał jednak zmieniać, to może okazać się, że np. trzeba wymienić korbę i suport. Tu znów może Cię ograniczać dostępność części. Być może to są już tylko złogi magazynowe a nie nowe części. Standardy zmieniają się, nowe rowery mają już inne rozwiązania. W takich tańszych stosuje się czasami "po taniości" to co zalega w magazynach, a nie jest już stosowane.

Nawet jeśli to wszystko ogarniesz, to co uzyskasz i jakim kosztem? Starałem się nie odwoływać do przykładu tuningu malucha - niby da się ale to zajęcie dla pasjonatów ;)

Popatrz od drugiej strony - spróbuj znaleźć części do takiej modyfikacji. Albo poproś znajomych, skoro im tak zależy ;)

Wyjaśnione elegancko, dzięki :)

Temat odpuszczam.

Pozdrawiam :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Helou co to za kadzenie koledze koledzy robią? W linku rower na slx z hamulcami tarczowymi i karbonowym widelcem w pełni zdatny na konwersje na 27,5 albo 28” z oponą szosową czy przełajową,

…. mogą być jakieś problemy, usterki, wady ramy czy widelca itp ale nie można zdalnie doradzić, to kwesta oceny przez serwis albo zaawansowanego kolegę.

 

…pierwsze pytanie jaka kaseta jest w tej chwili , ile biegów na manetce, czy napęd jest sprawny  ? ( wolnobieg -to chyba nieporozumienie, podejrzewam że koło jest już współczesne ). 
 

 Zasadnicze pytanie :po co zmieniać koła, do jakiej jazdy ma być ten rower?

Nowy 29 er z oponą 2.25 będzie jechać przyjemniej po głębokim piachu czy kamieniach  lepiej niż rower z linku po konwersji.

Edytowane przez itr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fota z aukcji to pewnie przykład o czym rozmowa więc ten Giant i na amorku może być. Tak czy inaczej zmiana jest możliwa i dość tania ale zasadniczo nie wsadzisz tam w przypadku 29er szerokiej gumy. Czyli powstanie coś na szosę, lekki szuter i jak jest amor pasuje wstawić wtedy sztywny wideł. Koło 27,5 daje większe opcje ale to jest zupełny bezsens wydawać na to kasę. Jeśli rower jest w miarę fajnie wyposażony, zadbany to zamianka na coś współczesnego to obecnie kupa kasy. Po to by zaimponować znajomym bo im coś nie pasuje zapewne w wyglądzie? Niech wydorośleją w takim razie. 

Edytowane przez Tyfon79
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, BoNaParter napisał:

1. Czy jest wszystko jedno jaki wolnobieg/kasetę będzie mieć nowe koło, byleby się zgadzała ilość ilość zębatek ?

2.. Chwilowo mam koła na obręczach mavic cross ride disc 26cali, oraz piastach mavic cross ride. Jest na to pobyt ? Czy będę się musiał bujać ze sprzedażą ?

Piasta Mavica pod wolnobieg i tarcze to musiałby być niezły rarytas 🤣🤣 Panowie nie róbcie siary. Nawet nie zapytaliście kolegi o to jak i gdzie używa swojego roweru a już zapadł wyrok... Wracając do meritum. Na pewno w tym rowerze jest kaseta więc kwestia napędu nie ma znaczenia. Poprostu przekładasz swoją kasetę do nowego koła i jeździsz dalej. Jedynym problemem jest kwestia ilości miejsca w ramie na koło. Ze zdjęcia wynika że jest go sporo! Koło 27,5 z oponą 2,0 powinno wejść spokojnie a jeśli nie jeździsz za dużo w terenie, na co może wskazywać sztywny widelec zamiast amora, to można by pomyśleć o kole 28 z jakąś oponą typu 35mm. Opona 29cali w ramę na bank nie wejdzie. Przed podjęciem decyzji warto by przymierzyć koło w innym rozmiarze. Przerabiałem już przeróbkę mtb 26 na koła 27,5 i moim zdaniem warto, jeśli lubisz swój rower i nie masz zamiaru go zmienić. Na koła 26 Mavica na pewno znajdzie się kupiec, a koła 27,5 jako kolejny standard na wymarciu można kupić w dobrej cenie więc taka operacja nie musi kosztować majątku. No i większe koła w przypadku sprzedaży roweru podniosą cenę.

15 minut temu, Alsew napisał:

 🤣🤣

 

Edytowane przez Alsew
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koła mavica warto zostawić na zimę czy w błoto, także nie ma co się spieszyć.

używanie dwóch kompletów kół było wpisane np w najwyższe rowery z półki decathlon, dostawało się drugi komplet  z tarczami i kasetą na szosowych gumach. 
Najlepiej jeśli dwa komplety są na takich samych piastach,  i tarczach hamulcowych, bo czasami ustawienie zacisku przypadkowego koła jednak nie przyjmuje  bez ocierania albo nawet bębenek jest lekko przesunięty i trzeba baryłką lekko kalibrować przerzutkę.

Widelec ze zdjęcia ma miejsce na naprawdę szeroką oponę, najbardziej wariacka konfiguracja prawdopodobnie, która może wejść to 27,5 i opona 2,8 tylko że podczas planowania innych kół warto zastanowić się nad faktycznym promieniem koła z oponą. Dla ramy i jej geometrii najlepiej nie zmieniać wysokości położenia osi przód/ tył  wzgl ziemi,  nie ustawiać roweru w skos,

Może wystarczy dobrze dobrać sobie komfortowe koła 26 z bieżnikiem  i balonem dopasowanym do potrzeb,

albo wskoczyć w 27,5  z mniejszym balonem robiąc niby grawel,

albo koła trekingowe,  622 mm, z oponami jak w szosówce np 28, czy przełaju 32 czy 35 jeśli wcisną się z tyłu. 
Każdy zestaw da inne odczucia. Wspomniany rower  deka na szosowych gumach z karbo widelcem jeździł cudnie( po szosie) 

misz masz czyli np koło 27,5 tył 1,9 przód 2,6 może pojedzie miło w terenie , lecz może być momentami dziwnie na podjazdach bo zmieni się kąt główki, suport też wtedy będzie wyżej. koło może myszkować przy prędkości piechura.

Edytowane przez itr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wejdzie, czy nie... Ma sens, czy nie...

Nie ma to znaczenia.

Wieksze kola, na ktore namawiają znajomi kolegi @BoNaParter, mają sens gdy mowimy o zmianie calego roweru na taki, ktory ma geometrię ramy przystosowaną pod wieksze koła.

W rowerach o wiekszych kołach, osie kół są wyzej, ale oś suportu pozostaje na podobnej wysokości co w retro 26.

A zakładając wieksze koła do roweru ktory opuscil fabrykę jako 26'er podnosimy niepotrzebnie srodek ciezkosci, co sprawi, ze rower nie bedzie lepszy tylko odwrotnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przerobiłem rower  Konę Tica z 26, na 27,5 tylko dlatego, że miałem koła, przerzutki, napęd z innego roweru była zima i się nudziłem. (Musiałem dokupić amortyzator) Niby pełny sukces, rowerowi ubyło przy okazji 2,5 kg dobrze się prezentuje ale użytkowniczka nie jest zachwycona. 
Przez większe koła zwiększyła się odległość o osi suportu do ziemi, jest wyższy przekrok co wpływa na gorsze poczucie bezpieczeństwa. 

Tym bardziej gdy taka modyfikacja wiąże się z koniecznością zakupu nowych czy używanych części według mnie nie ma to sensu. 

Edytowane przez Kettler
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie to tak, miejsce w ramię wydają mi się że jest. No i z tego co pamiętam jak go kupowałem, rama jest przystosowana pod takie zabiegi. Natomiast widelec raczej mi nie pozwoli na włożenie większego koła.

No chyba że jest na to jakiś sposób, pomijając kupno nowego widelca.

Zdjęcia amora i ramy:

https://imgupload.pl/zdjecie/1672675827090.CmCWg

https://imgupload.pl/zdjecie/1672675827095.CmFP0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Im dasz większą obręcz tym upchasz mniej opony, zmiana amora na 27,5 to tak jak napisał Kettler pierwszy krok do żyrafy. W dodatku z uniesionym przodem. Jeśli masz amortyzator, a nie sztywny widelec to wybierz sobie idealny dla potrzeb bieżnik z możliwie dużym balonem i zostań na 26” Gdzie i po czym ten rower ma jeździć? Błoto, kamienie asfalt szuter? Warto rozważyć przejście z dętek na mleko. Opony teraz założone coś takie są na jazdę po bułki ? Co to za opona i pojemność? Dlaczego znajomi namawiali do zmiany , coś musiałeś się skarżyć?

Edytowane przez itr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Maciek.B napisał:

Wejdzie, czy nie... Ma sens, czy nie...

Nie ma to znaczenia.

Wieksze kola, na ktore namawiają znajomi kolegi @BoNaParter, mają sens gdy mowimy o zmianie calego roweru na taki, ktory ma geometrię ramy przystosowaną pod wieksze koła.

W rowerach o wiekszych kołach, osie kół są wyzej, ale oś suportu pozostaje na podobnej wysokości co w retro 26.

A zakładając wieksze koła do roweru ktory opuscil fabrykę jako 26'er podnosimy niepotrzebnie srodek ciezkosci, co sprawi, ze rower nie bedzie lepszy tylko odwrotnie.

Ale nawet tylko zmieniając opony (różna szerokość, a co za tym idzie wysokość) na tej samej obręczy możemy w znacznym stopniu zmieniać efektywną wielkość kół, no i która to jest ta właściwa? 

Podniesienie osi suportu czasem jest wręcz zaletą, bo wzrasta dzielność terenowa (rzadziej zaczepiamy pedałem o koleiny, kamienie, korzenie). Na wyższym profilu opony wzrasta też parametr określany jako ciąg/ślad widelca (ang. trail), co też zwykle działa korzystnie i uspokaja prowadzenie w terenie.

Różnica pomiędzy promieniem obręczy 26" (559mm) a 27.5" (584mm) to 12.5 mm. Różnica pomiędzy wysokością profilu opon na poniższych zdjęciach (obie na obręczy 26") to nawet nieco więcej i zaręczam, że np. mój Bianchi zachowuje się w terenie o niebo lepiej na oponach o maksymalnej szerokości, jaka się mieści w ramie, po części właśnie w powodu wzrostu realnej średnicy koła. Na oponach pokroju Maxxis  FlyWeight (realnie ze 45 mm szerokości) to już nie to, pomimo dużo niższej masy. 

Dlatego ja bym do tego Gianta założył najgrubsze opony jakie się zmieszczą na koło 26", a drugie koła ewentualnie zrobił z obręczami 28" i oponami na szosę (tak jaj to robił Decathlon). Z 27.5 cala szkoda zachodu. 

Dwie różne opony na obręczy 26". Widać różnicę w realnej wielkości koła? 

 image.thumb.jpeg.bd7f7fa35510485cdcb6854a5518af9d.jpeg

 

DSCF3964.JPG

DSCF3969.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ważne aby w geometrii nie unosić tylko przodu, wtedy zmienia się kąt główki kiedy odpada sag na stromych podjazdach i niektóre ramy są nieprzyjemne, to czuć szczególnie  gdy np do starych geometrii damy zamiast  fabrycznego 80mm 100 mm skoku , albo założymy generalnie wyższy widelec 27,5 i z gotowym kołem też większym .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Przecież widać, że kolega ma sztywny wideł, a miejsca ni chu chu - co najwyżej może próbować założyć szersze opony, ale oczywiście 26" ;)
Jaki sens ma wrzucanie czegoś większego i szerszego z tyłu, a z przodu prawie bez zmian, to nie mam pojęcia - chyba tylko kierunek trzepak :icon_lol:
To wszystko w zgodzie z założeniem autora, że widła nie wymieniamy :no:
@Alsew  Różnica średnicy obręczy pomiędzy 26 i 27.5" to 25 mm...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Pisał już o tym marvelo, ale najpierw napisałem swoje, a potem przeczytałem jego - zgadzamy się co do szerszych opon 26" ;)
Reszta bez większych zmian (amor, czy nowy widelec) nie ma znaczenia.
A, i jeszcze jedno : po co autorowi większe balony, skoro jeździ na "łysielcach" ?  To może kompletnie nie mieć sensu - np. jeśli rower głównie toczy się po mieście...  No, chyba że chodzi o komfort, niższe ciśnienie i takie tam :icon_wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A wracając do meritum to patrząc na foto które wrzucił autor z miarką przy oponie, wynika że ma obecnie opony w przedziale 1,5-1,75cala co w połączeniu z kołem 26 daje efekt wizualny roweru komunijnego.  😜 Opony 26x2,2 w stylu Schwalbe Big Apple lub Big Ben czy nawet Race Kingi 2,2 poprawiły by znacznie sytuację. 

Edytowane przez Alsew
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Autor wciąż nie napisał czego chce, i co doradzali znajomi, czy przerobić jego rower na crossa trekinga na wąsko i szybciej czy na „prawie” 29era w piach i błoto co jest nie możliwe.  
 

Jeśli rower rozczarowuje w lesie - dobre opony 26 poprawią jakość jazdy, w zalezności od terenu od kloców do klocuszków typu Race King, do tego mleko.

jeśli rower na miasto to „Pseudo Cross” na 27,5”  może być fajny,  z oponą 42 np , ale równie dobrze Maraton Almotiom 26”szer 2,15  albo nawet Marathon Supreme o grubości kiełbaski na ognisko. Na starych kołach.

ponieważ okazało się po dodaniu zdjęć że z przodu jest amortyzator to zalożenie kół 28  z oponą szosowę 25 lub 28 mm nie daje idealnej namiastki szosy, traci się szywność, jest wręc dziwnie, dopiero założenie sztywnego widelca do tego wspomnianego roweru  z Decathlonu dało efekt uau. 
 autorze napisz  na czym Ci zależy !!!

Alsew okazało się, że piszemy podobnie w tym samym czasie 😀  Szerszy Almotion bardzo przypomina wspomniane opony a ma bardzo dobrą i szybką mieszankę tylko nie wiem czy 26 jest dostępny jeszcze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...