TheJW Napisano 28 Grudnia 2022 Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2022 (edytowane) Szukam łożysk do nowych 240-ek i widzę, że są do wyboru właściwie tylko dwie opcje - oryginalne łożyska DT, z których dostępnością jest różnie, oraz Enduro, które występują w tysiącu różnych wersji i na temat których krążą skrajne opinie (jedni chwalą, inni mówią, że to nic specjalnego i nie są warte pieniędzy). Chodzi konkretnie o łożyska: przód - 1728 - 17/28/8mm tył - 1526 - 15/26/7mm Które i dlaczego lepiej wybrać? Enduro, czy oryginalne DT Swiss? Nie jestem w stanie ustalić, kto produkuje dla nich te łożyska, a to mogłoby sporo ułatwić. edit: Znalazłem zdjęcia łożysk OEM z piast DT (swoich jeszcze nie wybijałem), na uszczelkach widnieje napis "TPI". Niby jest taki producent. Znacie tę markę? Jakieś opinie? Edytowane 28 Grudnia 2022 przez TheJW Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
schwinn0 Napisano 28 Grudnia 2022 Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2022 Zadzwoń do BRANDO na Cypryjskiej i podaj im oznaczenie tego co masz obecnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 28 Grudnia 2022 Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2022 (edytowane) TPI produkuje łożyska dla DT. Jednak w exp są zastosowane tzw. łożyska rowerowe (nie są to standardowe przemysłowe) stąd trudności w znalezieniu przyzwoitych zamienników na rynku. To niestety największa ch...a jaką odwaliło DT wprowadzając exp zrównująca ich rozwiazania z chińskimi, tanimi piastami gdzie te łożyska stosowane są od lat. Jesteś skazany na drogie łozyska firmowane przez DT czy Enduro albo tanią chińszczyznę (w tym badziewne łożyska tzw. hybrydowe). Edytowane 28 Grudnia 2022 przez Dokumosa 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TheJW Napisano 28 Grudnia 2022 Autor Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2022 3 godziny temu, schwinn0 napisał: Zadzwoń do BRANDO na Cypryjskiej Mają zamknięte cały tydzień. No i nie muszę dzwonić. Jeśli mają, to tylko Enduro. Z tych popularnych rozmiarów mają większy wybór. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 28 Grudnia 2022 Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2022 Montuję w rowerach klientów enduro. Są dobrą opcją za te pieniądze. Jeśli chcesz przedłużyć ich żywotność a jeździsz w mokrych warunkach to zajrzyj do nich, wymień smar co jakiś czas. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TheJW Napisano 28 Grudnia 2022 Autor Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2022 Wyleczyłem się z jazdy w deszczu i błocie dla zabawy. Teraz wyłącznie jak mnie złapie w trakcie treningu lub wyścigu, ewentualnie jak popada bezpośrednio przed i nie zdąży wyschnąć. Ale wtedy zazwyczaj jest już hardcorowe bagno. Wystarczy od jednej strony otworzyć, przemyć benzyną ekstrakcyjną, potem IPA i nałożyć nowego smaru? Bo wybijanie raczej nie wpłynie na nie korzystnie. I którą wersję Enduro polecasz do piast? Jest wiele wersji, niektóre droższe dwukrotnie od innych. ABEC3 Max, ABEC5, MR, Angular Contact... 🤯 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 29 Grudnia 2022 Udostępnij Napisano 29 Grudnia 2022 (edytowane) Max to łożyska do zawieszenia, bez koszyka. Tzw full complement, więcej kulek do lepszego funkcjonowania pod obciążeniem pracą o zakresie ruchu linków zawieszenia Abec 3 i 5 jako takie to wersje o różnej jakości wykonania. Nie mam porównania w praktyce. Montuję 3ki, w przypadku kontaktu z wodą droższe łożysko niekoniecznie pożyje dłużej https://en.m.wikipedia.org/wiki/ABEC_scale Łożyska które nie mają kontaktu z wodą nie wymagają serwisu, nie rdzewieją. Edytowane 29 Grudnia 2022 przez tobo 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TheJW Napisano 29 Grudnia 2022 Autor Udostępnij Napisano 29 Grudnia 2022 Wyboru za dużego nie ma, na allegro co prawda są dostępne jakieś no-name za 20kilka złotych, ale ostatnio kupiłem podobne (okazuje się, że nawet w tym samym rozmiarze) i były bardzo niskiej jakości. Zamawiam więc tańsze od OEMowych Enduro Abec3, najtańsze dostępne (nawet jakbym chciał nierdzewne, to nie ma ). Zobaczymy, ile wytrzymają i najwyżej następnym razem zamówię te montowane fabrycznie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 29 Grudnia 2022 Udostępnij Napisano 29 Grudnia 2022 (edytowane) Na ali możesz kupić nierdzewne albo "ceramiczne" w cenie zwykłego enduro jednak uszczelnienia nie wzbudzają mojego zaufania. No i chyba nie po to kupujesz dt 240 żeby późnjej wstawiać liche łożyska. Edytowane 29 Grudnia 2022 przez Dokumosa 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cervandes Napisano 30 Grudnia 2022 Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2022 @TheJW - jesteś absolutnie pewien, że chcesz wymieniać? Absolutnie absolutnie? Jeśli zdemontujesz ratchet i kręcisz samą ośką - dzieje się cokolwiek niepokojącego? Bo z doświadczenia - fabryka to fabryka. Montaż idealny, łożyska świetnej jakości i srogo trzeba tam narozrabiać, żeby im zaszkodzić. Odradzam zmianę łożysk 'rekreacyjnie' czyli jeśli kieruje Tobą chęć pogrzebania. Ja wiem, że jest zima, człowieka ciągnie do samotni, żeby pomacać rowerek i powdychać smaru. Ale wymieniaj łożyska TYLKO jeśli jesteś pewny, że im coś dolega. Ja po takiej przygodzie jestem, że im skrzypiała tylna piasta. No i skoro już wszystko inne wyeliminowałem, no to co pozostaje - wymienić łożyska. Pierwszy komplet EZO rozwaliłem, bo ścisnąłem je nieco za mocno - to naprawdę trzeba w prasce dobrze wyczuć i przestać kręcić przy najmniejszym możliwym do odczucia oporze. Bo jeśli ściśniesz zbyt mocno, to łożyska od razu po montażu będą uszkodzone. No i po montażu - składam, wsiadam - TRZASKI. Myślałem, że oszaleję. Przyczyną okazały się być ostatecznie endcapy same, a konkretnie taki stalowy chyba pierścień zespojony z samymi endcapami w DT. Obecnie mam w piaście drugi wymieniony komplet, tym razem SKF. I te po 2 chyba latach i topieniu, używania w zimie i innych przygodach, które piastom nie pomagają - nadal kręcą się bajecznie. DT to szczelne piasty, jeśli zostały pomazane smarem łożyska od strony endcapów, to ja nie wyobrażam sobie co się stało, że po dwóch latach jesteś zmuszony do ich zmiany Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 30 Grudnia 2022 Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2022 Nie wolno cisnąć/bić przez wewnętrzną bieżnię. Trzeba mieć tool albo cokolwoek innego.co opiera się wyłącznie na zewnętrznej bieżni. Inaczej szlag trafi każde łożysko. Łozysko musi być dobite do końca gniazda. Każde wyjecie i prasowanie nowego łożyska degraduje gniazdo w alu korpusie. Co do trwałości to kiedyś faktycznie na 350tkach robiło się na fabrycznych łożyskach co najmniej 20kkm raz w roku tylko czyszcząc łożyska z zewnatrz i pokrywając je smarem zabezpieczającym przed wodą. Mam też 2 komplety na starszych 240 gdzie nigdy nic nie było dotykane a rowery jeżdziły nie raz nurzane po osie w ciekach wodnych a przebiegi ponad 10kkm. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TheJW Napisano 30 Grudnia 2022 Autor Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2022 (edytowane) Masz trochę racji @cervandes, to poniekąd efekt zimowej kolarskiej nudy...chęć poprawienia, podłubania... Przód niepotrzebnie ruszałem, narobiłem sobie tylko roboty, łożyska były w dobrym stanie, rok spokojnie jeszcze by pojeździły. A tak nie wiem, czy nie uszkodziłem ośki przy okazji prób ich wybijania zgodnie z manualem. Oczywiście tylko w manualu jest to takie proste...;) Teraz nie mam innego wyjścia, bo łożyska są już uszkodzone, gdyż wybija się przez ośkę opierająca się o wewnętrzną ich bieżnię Z tyłu łożysko od strony tarczy jest ewidentnie wyeksploatowane. Czuć szarpanie i nienaturalne dźwięki. Przyjąłem zasadę, że jak wymieniać łożyska, to w komplecie, więc zmienię obydwa. Bębenka nie ruszam, bo i tak idzie na reklamację, ponieważ wewnętrzne łożysko wypada na wybojach. 🤣 Edytowane 30 Grudnia 2022 przez TheJW Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Alsew Napisano 30 Grudnia 2022 Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2022 Ilość rzeczy które kolega psuje jest niezliczona 🤣 łożyska wypadające z bębenka na wybojach, tego jeszcze nie było 🤣 Gdyby Orbea wiedziała że zamówisz tego nowego OIZ to pewnie przesunęli by premierę o rok albo dwa 😂 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.