Skocz do zawartości

[łożyska] do piast DT 240 / EXP


TheJW

Rekomendowane odpowiedzi

Szukam łożysk do nowych 240-ek i widzę, że są do wyboru właściwie tylko dwie opcje - oryginalne łożyska DT, z których dostępnością jest różnie, oraz Enduro, które występują w tysiącu różnych wersji i na temat których krążą skrajne opinie (jedni chwalą, inni mówią, że to nic specjalnego i nie są warte pieniędzy).

Chodzi konkretnie o łożyska:
przód - 1728 - 17/28/8mm
tył - 1526 - 15/26/7mm

Które i dlaczego lepiej wybrać? Enduro, czy oryginalne DT Swiss? Nie jestem w stanie ustalić, kto produkuje dla nich te łożyska, a to mogłoby sporo ułatwić. :)

edit:
Znalazłem zdjęcia łożysk OEM z piast DT (swoich jeszcze nie wybijałem), na uszczelkach widnieje napis "TPI". Niby jest taki producent. Znacie tę markę? Jakieś opinie?

Edytowane przez TheJW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

TPI produkuje łożyska dla DT. Jednak w exp są zastosowane tzw. łożyska rowerowe (nie są to standardowe przemysłowe) stąd trudności w znalezieniu przyzwoitych zamienników na rynku. To niestety największa ch...a jaką odwaliło DT wprowadzając exp zrównująca ich rozwiazania z chińskimi, tanimi piastami gdzie te łożyska stosowane są od lat. Jesteś skazany na drogie łozyska firmowane przez DT czy Enduro albo tanią chińszczyznę (w tym badziewne łożyska tzw. hybrydowe). 

Edytowane przez Dokumosa
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyleczyłem się z jazdy w deszczu i błocie dla zabawy. Teraz wyłącznie jak mnie złapie w trakcie treningu lub wyścigu, ewentualnie jak popada bezpośrednio przed i nie zdąży wyschnąć. Ale wtedy zazwyczaj jest już hardcorowe bagno. ;)

Wystarczy od jednej strony otworzyć, przemyć benzyną ekstrakcyjną, potem IPA i nałożyć nowego smaru? Bo wybijanie raczej nie wpłynie na nie korzystnie. ;)

I którą wersję Enduro polecasz do piast? Jest wiele wersji, niektóre droższe dwukrotnie od innych. ABEC3 Max, ABEC5, MR, Angular Contact... 🤯

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Max to łożyska do zawieszenia,  bez koszyka. Tzw full complement,  więcej kulek do lepszego funkcjonowania pod obciążeniem pracą o zakresie ruchu linków zawieszenia 

Abec 3 i 5 jako takie to wersje o różnej jakości wykonania. Nie mam porównania w praktyce. Montuję 3ki, w przypadku kontaktu z wodą droższe łożysko niekoniecznie pożyje  dłużej 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/ABEC_scale

Łożyska które nie mają kontaktu z wodą nie wymagają serwisu,  nie rdzewieją. 

Edytowane przez tobo
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyboru za dużego nie ma, na allegro co prawda są dostępne jakieś no-name za 20kilka złotych, ale ostatnio kupiłem podobne (okazuje się, że nawet w tym samym rozmiarze) i były bardzo niskiej jakości. Zamawiam więc tańsze od OEMowych Enduro Abec3, najtańsze dostępne (nawet jakbym chciał nierdzewne, to nie ma :P). Zobaczymy, ile wytrzymają i najwyżej następnym razem zamówię te montowane fabrycznie. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@TheJW - jesteś absolutnie pewien, że chcesz wymieniać? Absolutnie absolutnie? Jeśli zdemontujesz ratchet i kręcisz samą ośką - dzieje się cokolwiek niepokojącego? Bo z doświadczenia - fabryka to fabryka. Montaż idealny, łożyska świetnej jakości i srogo trzeba tam narozrabiać, żeby im zaszkodzić.

 

Odradzam zmianę łożysk 'rekreacyjnie' czyli jeśli kieruje Tobą chęć pogrzebania. Ja wiem, że jest zima, człowieka ciągnie do samotni, żeby pomacać rowerek i powdychać smaru. Ale wymieniaj łożyska TYLKO jeśli jesteś pewny, że im coś dolega. Ja po takiej przygodzie jestem, że im skrzypiała tylna piasta. No i skoro już wszystko inne wyeliminowałem, no to co pozostaje - wymienić łożyska. Pierwszy komplet EZO rozwaliłem, bo ścisnąłem je nieco za mocno - to naprawdę trzeba w prasce dobrze wyczuć i przestać kręcić przy najmniejszym możliwym do odczucia oporze. Bo jeśli ściśniesz zbyt mocno, to łożyska od razu po montażu będą uszkodzone. No i po montażu - składam, wsiadam - TRZASKI. Myślałem, że oszaleję. Przyczyną okazały się być ostatecznie endcapy same, a konkretnie taki stalowy chyba pierścień zespojony z samymi endcapami w DT. Obecnie mam w piaście drugi wymieniony komplet, tym razem SKF. I te po 2 chyba latach i topieniu, używania w zimie i innych przygodach, które piastom nie pomagają - nadal kręcą się bajecznie. DT to szczelne piasty, jeśli zostały pomazane smarem łożyska od strony endcapów, to ja nie wyobrażam sobie co się stało, że po dwóch latach jesteś zmuszony do ich zmiany :o 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wolno cisnąć/bić przez wewnętrzną bieżnię. Trzeba mieć tool albo cokolwoek innego.co opiera się wyłącznie na zewnętrznej bieżni. Inaczej szlag trafi każde łożysko. Łozysko musi być dobite do końca gniazda. Każde wyjecie i prasowanie nowego łożyska degraduje gniazdo w alu korpusie.

Co do trwałości to kiedyś faktycznie na 350tkach robiło się na fabrycznych łożyskach co najmniej 20kkm raz w roku tylko czyszcząc łożyska z zewnatrz i pokrywając je smarem zabezpieczającym przed wodą. Mam też 2 komplety na starszych 240 gdzie nigdy nic nie było dotykane a rowery jeżdziły nie raz nurzane po osie w ciekach wodnych a przebiegi ponad 10kkm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz trochę racji @cervandes, to poniekąd efekt zimowej kolarskiej nudy...chęć poprawienia, podłubania...

Przód niepotrzebnie ruszałem, narobiłem sobie tylko roboty, łożyska były w dobrym stanie, rok spokojnie jeszcze by pojeździły. A tak nie wiem, czy nie uszkodziłem ośki przy okazji prób ich wybijania zgodnie z manualem. Oczywiście tylko w manualu jest to takie proste...;) Teraz nie mam innego wyjścia, bo łożyska są już uszkodzone, gdyż wybija się przez ośkę opierająca się o wewnętrzną ich bieżnię 

Z tyłu łożysko od strony tarczy jest ewidentnie wyeksploatowane. Czuć szarpanie i nienaturalne dźwięki. Przyjąłem zasadę, że jak wymieniać łożyska, to w komplecie, więc zmienię obydwa.

Bębenka nie ruszam, bo i tak idzie na reklamację, ponieważ wewnętrzne łożysko wypada na wybojach. 🤣

Edytowane przez TheJW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...