TheJW Napisano 16 Grudnia 2022 Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2022 Przy okazji generalnego serwisu szosy, którą rozebrałem właściwie do ostatniej śrubki, naszły mnie przemyślenia odnoście ponownego użycia insertu i oliwki przewodu hamulcowego BH90. Teoretycznie, a raczej - zgodnie ze sztuką - powinno się zakładać nową oliwkę po każdym rozpięciu układu hamulcowego. Insertów wg. mnie wymieniać nie trzeba, o ile uda się zdjąć starą oliwkę bez uszkodzenia samego przewodu. Z reguły jednak wygląda to tak, że ucina się końcówkę przewodu razem z oliwką i insertem, a następnie zarabia na nowo. I zawsze robiłem w ten sposób. Wiadomo jednak, że po kilku takich operacjach przewód najzwyczajniej stanie się zbyt krótki. Czy łącząc układ hydrauliczny bez wymiany oliwki (zakładając, że przewody, klamki i zaciski będą spasowane jak poprzednio, bez zamieniania lewa-prawa, przód-tył) będzie on działał prawidłowo, sprawnie i bez przecieków? Oliwki podczas wkręcania śrub są zgniatane, odkształcając się dopasowują kształt do wnętrza gniazda uszczelniając je. Teoretycznie wkładając je w to samo miejsce powinny pasować jak przedtem. Dotychczas zrobiłem to tylko jeden raz wymieniając na szybko połamaną klamkę przedniego hamulca MTB. Do tej pory nie zauważyłem żadnych wycieków czy problemów z hamulcem. Natomiast w przypadku wspomnianej na początku szosy układ został rozpięty całkowicie, więc mamy tutaj do czynienia z czterema połączeniami. Skąd te przemyślenia? Po pierwsze - ciekawość. Po drugie - nie mogę znaleźć sklepu, który ma wszystkie potrzebne mi części, a nie lubię zamawiać takiej drobnicy oddzielnie. Mam ochotę spróbować, bo przez zimę szosa i tak będzie stała w trenażerze. Z drugiej jednak strony mało w tym sensu, bo hamulców na trenażerze się nie dotyka, a gdyby doszło do przecieków, to musiałbym całą robotę wykonywać ponownie, a dodatkowo czyścić rower i otoczenie z oleju. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mihau_ Napisano 16 Grudnia 2022 Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2022 Bez obaw możesz składać na "starych" częściach, prawdopodobieństwo, że coś będzie nie tak jest bardzo małe. https://biostern.abstore.pl/hamulce-tarcze-adaptery-zestaw-przylaczeniowy-st-r9120,c65,p4791,pl.html https://biostern.abstore.pl/hamulce-tarcze-adaptery-oliwka-i-wklad-do-przewodow-sm-bh90,c65,p1041,pl.html 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ChuChu Napisano 16 Grudnia 2022 Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2022 Ja zawsze robiłem tak jak Ty, wymieniałem przy każdej okazji. No ale jak sam zauważyłeś, przewód się skraca co jest problematyczne, zwłaszcza w szosie. Jest tutaj bardzo dużo osób, które nie wymieniają i układ działa. Moje podejście jest takie: 1. Chcesz mieć 100% pewności że układ się uszczelni: wymień na nowe. 2. Jeżeli nie chcesz zamawiać, to próbuj na starych. Duża szansa że zadziała. Swoją drogą, podejrzewam że masz szosę ze zintegrowanym kokpitem. Mam to samo u siebie i jedyny plus hamulców mechanicznych jest taki, że nie muszę się tym martwić, bo pancerz kosztuje grosze a wymiana to chwila 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 16 Grudnia 2022 Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2022 (edytowane) Nie ma potrzeby wymieniać. Nigdy nie powodowało to u mnie żadnych problemów pomimo nawet kilkunastu użyć tej samej oliwki na przewodzie, nawet zmieniając klamkę/zacisk. Edytowane 16 Grudnia 2022 przez Dokumosa 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 16 Grudnia 2022 Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2022 (edytowane) Nigdy nie ucinam przewodu, nie zakładam nowego insertu ani oliwki. Nigdy nie powstał z tego powodu jakikolwiek problem. Bazuję na tysiącach takich procedur które przeprowadziłem, na swoich i cudzych heblach. Starą oliwkę możesz spiłować czy zeszlifowac a potem , po jej przecięciu, ściągnąć np szczypcami. Na Aliexpress za 10 zestawów płacisz 15 zł. Edytowane 16 Grudnia 2022 przez tobo 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TheJW Napisano 16 Grudnia 2022 Autor Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2022 (edytowane) @Mihau_ podobne informacje znalazłem na zagranicznym forum, ktoś pisał, że testował różne kombinacje z różnymi efektami, ale ponowne łączenie tych samych części zawsze kończyło się 100% sukcesem. Co do linków, to oczywiście sklep mi znany i lubiany, ale jak pisałem - nie mają innych potrzebnych mi części, a jestem zwolennikiem zamawiania wszystkiego na raz w jednym miejscu. @ChuChu kokpit na szczęście nie jest zintegrowany, ale przewody w ramie i widelcu prowadzone wewnętrznie. Hamulce rozpinałem, żeby rozebrać zaciski i klamkomanetki do serwisu. @Dokumosa @tobo super, dzięki za sprawdzone informacje! Edytowane 16 Grudnia 2022 przez TheJW Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 16 Grudnia 2022 Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2022 (edytowane) Z mojego doświadczenia: w przypadku klamkomanetek szosowych dramatycznie istotne jest dokręcenie śruby mocującej przewód i zaciśnięcie nowej oliwki z momentem który podaje shimano 5-6 nm. Jeśli zdecydujesz się uciąć przewód, skracać i zaprawiać w ŻADNYM przypadku nie polecam tego robić bez klucza dynamometrycznego z "łapką" 8 mm - moment 5-6 nm jest bardzo niewielki i przeciągając śrubę przy dokręcaniu ryzykujesz pęknięcie korpusu w okolicy gwintu. W przypadku standardowych dźwigni alu z metalowym gwintem i całością ktora jest bardzo stabilna można użyć ",mocy" praktycznie bez ryzyka. W szosie nie. I jeszcze drobiazg- nie rozkładałbym układu na czynniki pierwsze jeśli masz hydrauliczne 105tki. To na przyszłość, bo obecnie jest już po pticach Zalewałem kilkadziesiąt zestawów szosowych z różnych grup i 105tki bywają bólem dupy przy odpowietrzaniu. Dźwignie potrafią mieć po zalaniu dłuższy skok dźwigni albo pompować skracając go. Stosowałem kilka metod, zalecaną przez siemano dla szosowych hebli, metodę na lejek, na dwie strzykawki, na pchanie płynu z obu stron, na odsysanie powietrza. I, niestety, niektóre sztuki są oporne na wszelkie metody. Nie miałem takiego dylematu z tiagrami, z 505tkami, ultegrami czy dura ace. Problem miałem jedynie z wersją 105 szosowymi Edytowane 16 Grudnia 2022 przez tobo 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mihau_ Napisano 16 Grudnia 2022 Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2022 Btw u siebie mam zamontowane złączki na przewodach hydraulicznych. Wygląda jak wygląda ale jest mega praktyczne Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Michal_288 Napisano 16 Grudnia 2022 Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2022 Ja nigdy nie miałem problemów z używanymi przewodami, zawsze były 100% szczelne a nawet kiedyś udało mi się pożenić przewód avida z klamką i zaciskiem shimano (nakrętki mają ten sam gwint). Inserty wydłubywałem i zakładałem do nowych i działało Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 16 Grudnia 2022 Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2022 £3.28 | 10 Set BH59 Bike Brake Hose Hydraulic Disc Brake Olive Connect Insert for BH90 BH59 Hydraulic Disc Brake Cable https://a.aliexpress.com/_EGiIQ5h Kiedyś wydłubywanie miało sens. Przy cenie 1.5 zł za zestaw jest to ...dyskusyjnie uzasadnione. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wolek Napisano 31 Stycznia 2023 Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2023 W dniu 16.12.2022 o 11:39, Mihau_ napisał: Btw u siebie mam zamontowane złączki na przewodach hydraulicznych. Wygląda jak wygląda ale jest mega praktyczne @Mihau_ dałbyś namiary na poszczególne części aby takie coś wykonać? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mihau_ Napisano 1 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 1 Lutego 2023 Nie musisz szukać części, to są gotowe kity, nie tanie zresztą U mnie jest OEM shimano easy hose joint system ale znajdziesz coś podobnego od formula, trp Budżetowo pewnie można i złączki przewodów hamulcowych z samochodu zastosować Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wolek Napisano 2 Lutego 2023 Udostępnij Napisano 2 Lutego 2023 Nic w Polsce nie znalazłem, ze strony shimano zniknął opis tego zestawu, w cenniku online także nie potrafiłem znaleźć, a z samochodów najmniejsze m10, to już trochę duże. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.