Skocz do zawartości

[Hamulce mechaniczne] Tektro C550 vs TRP Spyre


ChuChu

Rekomendowane odpowiedzi

Hej, 

W nowym rowerze mam Tektro C550. Mechanicznie wydaje się to być TRP Spyre, o wyglądzie nieco mniej "Premium". Sporo elementów jest identycznych, tak samo jak zasada działania. Także oznaczenie producenta C550 vs MD610, sugeruje że jest to tylko model niżej. Zastanawia mnie tylko, czy Tektro nie są wykonane z jakiegoś bardziej plastycznego materiału, przez co siła hamowania będzie jeszcze mniejsza.

Czy miał ktoś z Was okazję porównać wspomniane Tektro z TRP w praktyce? A może ktoś z Was jeździł na Tektro i ma o nich opinię?

W Gravelu mam TRP Spyre, ale nie jeździłem nowym rowerem żeby porównać. Dodatkowo, w Gravelu mam pancerze KEB-SL, a w nowym jakieś No Name, na których muszę przejeździć chociaż ten jeden sezon. Zastanawiam się czy póki jest zima i czas na modyfikacje, warto kupić jednak TRP, czy może nie ma to kompletnie sensu.

Proszę także, aby nie zaczynać dyskusji pod tytułem: Spyre nie hamują, kup inne pancerze, przejedź się i podejmij decyzję sam, kup hydraulikę. Ja to wszystko wiem.

Edytowane przez ChuChu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, ChuChu napisał:

Mechanicznie wydaje się to być TRP Spyre, o wyglądzie nieco mniej "Premium". Sporo elementów jest identycznych, tak samo jak zasada działania.

O chłopie, przecież napisałem. Tłoczki, sprężyna, zasada działania. Wyglądają identycznie. Krąży opinia że C550 to wersja OEM Spyre.

Właściwości materiału i zachowania nie jestem w stanie ocenić "na oko". Czasami detale i celowe działania producenta, powodują że bliźniacze produkty działają nieco inaczej.

@munioman coś napiszesz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, ChuChu napisał:

Zastanawia mnie tylko, czy Tektro nie są wykonane z jakiegoś bardziej plastycznego materiału, przez co siła hamowania będzie jeszcze mniejsza.

Może tak być. Także, kibicuję rozwiązaniu zagadki - najlepiej jeden na przód, drugi na tył, te same klocki, i jeździć, "wyjdzie w praniu". 

Dlatego tak myślę - Hayes MX5 nazwijmy go zwykły, i Hayes MX5 dla Decathlonu. Różnią się wizualnie, widać że ramię hamulca jest inne, hamują inaczej, ale już nawet nie o to chodzi. Sam fakt tego że w katalogu producenta są dwa różne zaciski w ramach jednego modelu. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Mam do porównania TRP Spyre pod Flat Mount. Absolutnie wszystko jest identyczne jak w Tektro C550. Jak ustawi się zaciski obok siebie i wycentruje otworami, to każdy element ma identyczne wymiary. Mechanicznie są to zaciski identyczne, wszystkie elementy są wymienne.  Pozostaje kwestia wykończenia i kształtu. 

Co ciekawe, zacisk Tektro jest... lżejszy. Co prawda to różnica rzędu 1-2 gramy, ale jednak.

Jeżeli chodzi o uproszczenia/ zmiany w stosunku do TRP Spyre:

- Zawleczka zamiast śruby

- Brak plastikowej rurki w baryłce i gumowego kapturka przy wyjściu linki

- Baryłka ma gwint mniejszej średnicy niż w TRP. Do Tektro da się wkręcić typową baryłkę z przelotki ramy, a do TRP wchodzi ta z zacisków hamulców obręczowych.

Z racji że miałem sporo czasu i części, zrobiłem kilka zmian, między innymi "poprawiając" dwa powyższe punkty.

Największa wada Tektro, oprócz estetyki która jest kwestią gustu, to kiepski lakier. Wystarczy zahaczyć kluczem podczas dokręcania i od razu widać goły metal.

Edytowane przez ChuChu
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mały update i szybka opinia, może ktoś kiedyś to przeczyta.

Jak wiadomo, na rynku są jeszcze rozwiązania Hybrydowe, czyli klamka na linkę, a sam zacisk jest hydrauliczny. Bardzo popularne są TRP HY/RD.

Pojechałem do Decathlon i akurat miałem na tyle dobrą sytuację, że obok siebie stały rowery z:

1. TRP HY/RD

2. Mechanicznymi zaciskami tarczowymi ( AVID)

3. Hamulcami hydraulicznymi

Jeżeli chodzi o siłę nacisku na klamkę, to według mnie różnica nie jest tak duża jak wiele osób sobie to wyobraża. Hydrauliczne chodziły oczywiście bardzo lekko, TRP HY/RD w porównywalny sposób, praktycznie jak klamka bez podpiętego hamulca. Mechaniczne także bardzo lekko, chociaż był wyczuwalny minimalny opór. Chociaż opór to nie jest dobre słowo. Tarcie.

O sile hamowania się nie wypowiem, bo rzecz jasna nie mogłem tego rzetelnie sprawdzić, nawet gdybym się tymi rowerami przejechał po sklepie.

Przy TRP HY/RD rzuciły mi się w oczy dwie rzeczy. Pierwsza z nich to wygląd. Ja wiem że nie wszyscy na to zwracają uwagę, ale zacisk jest ogromny. Wydaje się bardzo duży w stosunku do zacisku mechanicznego, natomiast jest gigantyczny porównując do hydraulicznego. Druga sprawa, to skok klamki. Czytałem o tym, ale nie spodziewałem się że skok jest tak duży. Tak +/-, pierwszy opór klamki było czuć po wciśnięciu około 60% skoku. Rzecz absurdalna.

Jeszcze kilka lat temu, te zaciski były bardzo chwalone i polecane. Aktualnie najtaniej można je kupić w Decathlon. 940 zł za komplet z tarczami. Pewnie jakiś czas temu były tańsze, a grupy hydrauliczne znacznie droższe. Na dzień dzisiejszy, można za dokładnie 1518 zł kupić zestaw Tiagra ST-4720 + BR-4770, gotowy do montażu na rowerze. Nie widzę absolutnie sensu kupna takiego potwora jak TRP HY/RD. Gdyby cena była niższa, to czemu nie. No ale za 1000 zł? Trzeba jeszcze wziąć pod uwagę, że dostępność w Polsce jest absolutnie marginalna. Jak dojdzie do uszkodzenia zacisku, może się okazać że nie kupimy już nowego, nie wspominając o częściach zamiennych.

Wracając jeszcze do tematu oporu linki w hamulcach mechanicznych. Mam w domu dwa rowery z Tektro C550/ TRP Spyre. Tektro C550 ze zwykłymi pancerzami No Name, stawiają lekki opór, zwłaszcza przedni ze względu na gięcie. TRP Spyre w drugim rowerze, z pancerzami JAGWIRE KEB-SL nie stawiają oporu właściwie wcale. Także jeżeli ktoś kiedyś napisze że przy hamulcach mechanicznych, klamka stawia duży opór, to znaczy że użył kiepskich pancerzy/ linek albo ma źle poprowadzone pancerze.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
W dniu 12.12.2022 o 10:40, ChuChu napisał:

O chłopie, przecież napisałem. Tłoczki, sprężyna, zasada działania. Wyglądają identycznie. Krąży opinia że C550 to wersja OEM Spyre.

Właściwości materiału i zachowania nie jestem w stanie ocenić "na oko". Czasami detale i celowe działania producenta, powodują że bliźniacze produkty działają nieco inaczej.

@munioman coś napiszesz?

Hej, rzadko wpadam na forum także odpisze dopiero teraz.

Porównując zdjęcia i nagrania mechanizmy w obu zaciskach tektro i trp to praktycznie to samo. Różnice mogą zawsze wynikać ze sztywności elementów (choć nie muszą) bo odlewy się różnią. Osobiście nie miałem okazji korzystać z TRP więc porównania nie mam, warto mieć na uwadze, że TRP to w zasadzie linia produktowa tektro i ta sama firma. Tak po prawdzie nikt chyba nie odpowie ci na to pytanie bez przeprowadzenia syntetycznych testów bo nie spodziewanym sie jakichś dużych różnic między nimi.

Swojego zestawu jeszcze nie poskładałem "po bożemu", chce to ogarnąć do wiosny. Tyle co jeździłem na starych klockach i tarczy 160tce to jest porównywalnie o ile nie gorzej niż na oryginalnym zacisku z Decathlona ale ten miałem w dobrym stanie, i świeżym klockiem (gdzie tektro juz mają dość styrane klocki) więc to żadne porównanie. 

 

Tyle ile miałem okazji przejechać się różnymi rowerami to pełna hydraulika zawsze wygrywa jeżeli chodzi o modulację, nacisk na klamkę i siłę hamowania. Ja poszedłem tą drogą bo nie widzę sensu pakowania się w Tiagrę w Tribanie RC120 i przy mojej intensywności jazdy, a zależy mi na baranku bardziej niż na hydraulicznym hamulcu. Myślałem też o Hy/RD ale odrzuciłem z uwagi na małą ilość płynu i umieszczenie całej hydrauliki przy gorącym klocku, nie mam żadnych danych na ten temat jak się zachowuje taki układ na długich zjazdach ale osobiście nie chce tego sprawdzać (to mój osobisty pogląd i nie zamierzam nikogo do niego przekonywać).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@munioman dzięki za odpowiedź.

Ja z racji że mam Flat Mount w nowym rowerze, postanowiłem sprawdzić zaciski Shimano BR-RS305. Przekonało mnie kilka szczegółów, ale co będzie w praktyce, to zobaczymy na wiosnę.

Niestety te Tektro/ TRP mają wiele wad i mam wrażenie że zostały nieco sztucznie wypromowane. "Dwa ruchome tłoczki" jest powtarzane jak mantra, a nie jestem przekonany czy jest to klucz do sukcesu. Avid BB7, które są określane chyba jako najlepsze zaciski mechaniczne, mają jeden ruchomy tłoczek. Czytając Fora oraz artykuły które nie są "przeżarte" sponsoringiem, także wiele osób jest zdania, że dwa ruchome tłoczki nie wnoszą zbyt dużo.

Jakieś tam doświadczenie z TRP Spyre już mam i jeżeli chodzi o wady to:

- Beznadziejne uszczelnienia, a właściwie ich brak. To co wpadnie w zacisk, automatycznie wpada w mechanizm obrotowy.

- "Szorstkie" działanie, które bezpośrednio przekłada się na klamkę. Gdy rusza się ramie nawet nowego zacisku w ręce, czuć że nie jest to idealnie płynny ruch.

- Gwinty tłoczków trzeba co najmniej raz na sezon pokryć klejem do gwintów. Jeżeli się tego nie zrobi, hamulce tracą ustawienie. W skrajnych przypadkach, wystarczy przejechać kilkaset metrów i wibracje zrobią swoje.

- Klocki typu "Wide", które skutecznie uniemożliwiają używanie wysokich modeli tarcz, które w większości są projektowane pod klocki "Narrow". Można przyciąć klocki, ale nie jest to rozwiązanie Plug & Play.

- Mam wrażenie że mimo wszystko konstrukcja ma sporo ruchomych elementów, przez które "ucieka" siła z klamki

- Ceny tych zacisków są aktualnie CHORE. Nie ma na to innego słowa.

Tak jak pisałem wyżej, kupiłem BR-RS305. To co się rzuca w oczy, to znacznie prostsza konstrukcja, co wcale nie oznacza że gorsza.

- Elementów ruchomych jest znacznie mniej. Zacisk ma bardzo prostą budowę.

- Sprężyna nie daje dziwnego efektu "szorstkości" działania, tak jak w przypadku TRP.

- Regulacja odległości tłoczka jest wykonana w prostszy i pewniejszy sposób. Po prostu jest tam sprężynka, która pozwala obracać nieruchomy tłoczek, równocześnie go blokując co ileś stopni obrotu.

- Do zacisku wchodzą klocki "Narrow", więc droga do wszystkich tarcz jest otwarta.

Oczywiście, żeby być obiektywnym, są też wady:

- Nieruchomy tłoczek ma regulację blokowaną sprężyną, ale równocześnie nie jest zablokowany na stałe. Czyli jeżeli pomiędzy jednym, a drugim "kliknięciem" mamy X stopni obrotu, to w nieco mniejszym zakresie, ale jednak tłoczek może się ruszać samoczynnie. Oczywiście, taki ruch to jakiś ułamek milimetra, ale przy ustawieniu "na żyletkę", może to mieć znaczenie. Także sam materiał tłoczka nie robi dobrego wrażenia.

- Jakość wykonania jest średnia, chociaż z drugiej strony nie powinno to dziwić, bo jest to to zacisk klasy Sora.

- Cały mechanizm jest umiejscowiony po lewej stronie, przez co zacisk jest dość szeroki. Wygląda to tak, jakby wziąć zacisk hydrauliczny, a po boku dorzucić mechanizm obsługujący linkę. Jest to także nieco problematyczne, jeżeli chodzi o wsadzenie pancerza, który trzeba giąć pod dużym kątem. Na szczęście w zestawie jest metalowa "fajka", która dość znacznie to ułatwia.

- Brak regulacji naciągu linki. W zestawie jest baryłka, ale w moim rowerze nie ma miejsca żeby ją zainstalować. Czyli pisząc krótko: jak klocek ruchomy się zużyje, to trzeba regulować cały zacisk. Oczywiście jeżeli jeździ się po płaskim tak jak ja, oznacza to pewnie regulację dwa razy w roku...

Ogólnie wrażenie jest takie, że Shimano wzięło kształt zacisku hydraulicznego, a następnie dodali do niego sprawdzony mechanizm z hamulców mechanicznych. Oczywiście różnice są, bo w wersji MTB, regulacja tłoczka nieruchomego działa na tej samej zasadzie, ale sam tłoczek jest wykonany nieco inaczej. Widać że z racji że jest to zacisk typowo szosowy, Shimano chciało żeby był możliwie kompaktowy i lekki. Sam zacisk jest cięższy od TRP Spyre o 15 gramów bez klocków. Jeżeli jednak doda się wagę klocków ( co sprawdzę), mam wrażenie że waga się wyrówna.

Mam już jakieś doświadczenie z mechanicznymi zaciskami Shimano. Jeżeli działanie RS305 będzie takie jak tych, które używałem wcześniej, to będę zadowolony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...