Skocz do zawartości

[Karbon] Kierownica szosowa


ChuChu

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

Tematem jest kierownica szosowa z karbonu. Mam dwa pytania do praktyków, nie teoretyków, bo tym drugim to jestem ja sam. Miałem karbon w MTB, ale to jednak nieco inny kształt.

1. Czy różnica podczas jazdy jest wyczuwalna? Czy warto brać karbon?

2. Jak bardzo ostrożnym trzeba być przy dokręcaniu manetek? Jak Wy dokręcacie manetki? Z aluminium nie ma problemu. Używam klucza Dynamometrycznego, ale nawet te 5Nm, a zalecane jest znacznie więcej, wydawało się dość mocnym dokręceniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ad. 1) jestem pewien, że to zależy od producenta i modelu. Ja przy zmianie ze zwykłego alu w Rondlu na carbon (EC70 AX) nie odczułem żadnej różnicy jeżeli chodzi o tłumienie drgań.

ad. 2) klucz ustawiam na 5 Nm. 2500 km, w tym różne upadki (asfalt i beton już szlifowałem) i jest wszystko jak należy. Dzwonek i uchwyt do komputerka oraz latarki dokręcam na wyczucie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do punktu pierwszego - czy jest różnica? Na pewno, chociaż pewnie najważniejsze w Twoim przypadku będą szerokie gumy ze stosunkowo niewielką ilością powietrza - cała reszta co wynikająca z materiału widelca i kierownicy to ułamki tego. 

Na pewno to też zależy od konkretnej kierownicy - jak ze wspomnianym widelcem ten przykład przemawia do wyobraźni więc zobrazuję nim zasadę dla kierownicy: jeden widelec nie da w tym względzie prawie nic (zobacz sobie tani tribanowy albo bardzo sztywne widelce z rowerów pokroju reacto czy propela albo w ogóle tri) a drugi rzeczywiście tłumi drgania. To samo kierownica.

Ja teraz mam: Deda superzero, PRO PLT Ergo - i o tych konkretnych mogę napisać, że to fajne kiery i w moim przypadku się sprawdzają również jako element lekko odciążający (no ale ja mam sporo powietrza w oponach a w przełajce się nie dorobiłem karbonowej kierownicy... jeszcze) Najbardziej ze wszystkich jakie kiedykolwiek miałem tłumi (na spółkę z niezadowalająco sztywnym widelcem wiliera) stareńka włoska pazzaz (mam taki 12-letni rower do dojazdów do pracy).

co do punktu drugiego... patrzę co napisali w obstrukcji... np:

"DEDA ELEMENTI components are designed to operate properly
within a tightening range of 4 to 5 N•m! If you must exceed these values
in order to avoid relative rotation of fork steerer, stem and handlebar, this
means the assembled components are not compatible, or that grease and
dirt have deteriorated the friction properties of surfaces."

i się tego słucham. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy kierownicach sprawdzonych marek, właściwym momencie i dobrym kluczu dynamometrycznym nigdy nie miałem problemów. Osobiście staram się jednak nie dokręcać niczego do maksymalnej wartości chyba, że inaczej się nie da. W przypadku kierownic niewiadomego pochodzenia, podróbek - różnie to bywa. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kierownica szosowa w szosie to dobra rzecz. W poprzedniej szosie miałem kierownicę Syncros 1.5 Compact w połączeniu z aluminiowym mostkiem i w stosunku do alu była wyczuwalna większa absorpcja drgań. Teraz mam kierę zintegrowaną Syncros Creston IC SL i w tym przypadku widzę spory wzrost sztywności względem poprzednika. To znaczy prze ostrym ciśnięciu w dolnym chwycie nie ma ani milimetra ugięcia.

Czy to jest komu do szczęścia potrzebne ? Każdy sam oceni 😎

Dokręcanie to zawsze 4-6Nm.

Edytowane przez KNKS
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Miałem kierownicę karbo, wysoki model bontragera. W moim odczuciu nic nie wniosła praktycznego. Ważyła 180 gramów. Trek domane na gumach 25/28c oraz madone na 25c. 

Od 15 lat serwisuję cudze rowery, nigdy nie przykręcalem obejm kluczem dynamometrycznym. Zawsze na przysłowiową "pałę", nigdy strat w sprzęcie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...