Skocz do zawartości

[10-12k] XC dla amatora.


Rekomendowane odpowiedzi

19 minut temu, Galvatron napisał:

Przy takim budżecie możesz celowac w Trance'a 29":

https://www.giant-bicycles.com/pl/trance-29-2

Właśnie go sobie kupiłem ;) Kosztuje poniżej 12k w tym sklepie, została im M-ka na wzrost OPa  https://www.dobrerowery.pl/giant-trance-2-29-2022-metallic-black?from=listing i wysyłają. Tektro ma 4 tłoczki

Przy budżecie 15k można celować nawet w Trance 1 https://www.dobrerowery.pl/giant-trance-1-29-2022-phantom-green?from=listing

Edytowane przez c1ach
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do tego cannondale który podałeś w pierwszym poście, zawsze możesz wymienić mostek - czemu nie, po to one właśnie są w sklepach, co więcej, pierw bym kupił regulowany, żeby sobie kąty posprawdzać, a potem docelowy.

Skoro jeździłeś na sztywniaku, i nie zasugerowałeś że chcesz fulla, to prawdopodobnie nie masz na tyle dużych problemów z kręgosłupem, że po wymianie mostka nie byłbyś w stanie jeździć na tym scalpelu, a na dodatek zawsze możesz dokupić canne creek Thudbuster lub eeSilk - sam mam w obydwóch rowerach i polecam ( i też jeżdżę tylko rekreacyjnie )

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Gzimo napisał:

Tutaj mały przykład do czego jest gravel .I dla miłosników tego typu rowerów od razu mowie ze gravel nie wygrał.Jest to test subiektywny ale mnie nie dziwi.Bo amortyzacja o dziwo nie została wymyslona tylko dla komfortu.

bo ten gravel to alum. rympoł z kołami dt chyba, które są sztywne, ale przy tym idiotycznie twarde, można nimi gwoździe wbijać, ale nie wiem czy to najlepszy wybór w teren, opony też żwirkowe, nawet na gravel za bardzo slick, poza tym fakt. że autor filmu od czasu do czasu wydaje z siebie "ojejejej" itp. nie pomaga...  

12 godzin temu, bmw750 napisał:

Gravelowi mówię, stanowcze nie! To zdecydowanie nie dla mnie 😉

zdecydowanie radzę spróbować, według mnie mtb to przerost dzielności na większość tras jakie można znaleźć w woj. łódzkim.

amortyzacja przednia owszem, może pomóc, ale to nie wyklucza gravela, bo można kupić gravela za 8k a za resztą dokupić amor.

zyskuje się bardzo uniwersalny rower..   a mtb to jak terenówką jeździć na zakupy do hipermarketu a na światłach startować wyciągając się wyciągarką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, thetere napisał:

Do tego cannondale który podałeś w pierwszym poście, zawsze możesz wymienić mostek - czemu nie, po to one właśnie są w sklepach, co więcej, pierw bym kupił regulowany, żeby sobie kąty posprawdzać, a potem docelowy.

Skoro jeździłeś na sztywniaku, i nie zasugerowałeś że chcesz fulla, to prawdopodobnie nie masz na tyle dużych problemów z kręgosłupem, że po wymianie mostka nie byłbyś w stanie jeździć na tym scalpelu, a na dodatek zawsze możesz dokupić canne creek Thudbuster lub eeSilk - sam mam w obydwóch rowerach i polecam ( i też jeżdżę tylko rekreacyjnie )

Zamiast przerabiać wyścigowy rower do XC na rower rekreacyjny, nie lepiej od razu kupić rower rekreacyjny ? Na ten przykład w stajni Scott jest model SCALE, który służy do wyścigów i zapierniczania, oraz model Aspect, który służy do aktywnego spędzania wolnego czasu. Podobnie w rowerach z pełnym zawieszeniem mamy SPARK RC i zwykły SPARK. W TREK'u mamy Procalibra i X-Calibra. Epic i Rockhopper w Specialized.. Podobny podział istnieje u 90% producentów. Jeśli ktoś nie ma szczególnych sportowych ambicji może cieszyć się wygodnym uniwersalnym rowerem, zamiast przerabiać i modyfikować rower wyścigowy.

Nie wszystko da się załatwić regulowanym mostkiem i amortyzowaną sztycą. Zwróć uwagę na zamontowany w w/w rowerze amortyzator. RS Sid słynie z tego, że niekoniecznie sprawdza się przy codziennej eksploatacji, a tak naprawdę zaczyna pracować dopiero przy naparzaniu. Na wygodę użytkowania wpływają parametry takie jak reach, stack, kąty główki i podsiodłówki. Oczywiście kto bogatemu zabroni przerabiać Scalpel'a na dziadkowóz i montować na kierownicy nawet koszyk dla pieska. Tylko po co...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, pemekscreen napisał:

bo ten gravel to alum. rympoł z kołami dt chyba, które są sztywne, ale przy tym idiotycznie twarde, można nimi gwoździe wbijać, ale nie wiem czy to najlepszy wybór w teren, opony też żwirkowe, nawet na gravel za bardzo slick, poza tym fakt. że autor filmu od czasu do czasu wydaje z siebie "ojejejej" itp. nie pomaga...  

zdecydowanie radzę spróbować, według mnie mtb to przerost dzielności na większość tras jakie można znaleźć w woj. łódzkim.

amortyzacja przednia owszem, może pomóc, ale to nie wyklucza gravela, bo można kupić gravela za 8k a za resztą dokupić amor.

zyskuje się bardzo uniwersalny rower..   a mtb to jak terenówką jeździć na zakupy do hipermarketu a na światłach startować wyciągając się wyciągarką.

Ja to widzę inaczej ze względu, że asfalt to jakieś 30% mojej jazdy, czułbym się jakbym sportowym autem jeździł po lesie😉 Poza tym tak jak pisałem wcześniej, jeżdżę dużo ze znajomymi na MTB, na Gravelu musiałbym zacząć jeździć sam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale to trzeba mieć mocną psychikę żeby założyć temat na forum. 

Piszesz że potrzebujesz to i to, że jeździsz to i to z takimi ludźmi a nie sam. 

W odpowiedzi dostajesz info że lepszym wyborem dla Ciebie będzie całkiem coś innego.  Że powinieneś jeździć nie tak jak do tej pory, nie z tymi ludźmi i że w sumie jesteś cały czas w błędzie. 

Teraz się zastanawiasz, co się dzieje, kto ma rację, czy robiłeś / robisz coś źle. 

Przecież Oni są z forum, mają więcej postów, dłużej jeżdżą i się znają. 

Co masz zrobić ? 

Kup gravela i jeździj sam, bo tak Oni mówią. 

No to już wszystko jasne. 

Powodzenia. 

  • +1 pomógł 1
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gravela w sumie poleciła jedna osoba, więc jeżeli autor na wstępie ten rower odrzucił i później to powtarzał, więc temat należy uznać za zamknięty.

1 godzinę temu, KNKS napisał:

Zamiast przerabiać wyścigowy rower do XC na rower rekreacyjny, nie lepiej od razu kupić rower rekreacyjny ? Na ten przykład w stajni Scott jest model SCALE, który służy do wyścigów i zapierniczania, oraz model Aspect, który służy do aktywnego spędzania wolnego czasu. Podobnie w rowerach z pełnym zawieszeniem mamy SPARK RC i zwykły SPARK. W TREK'u mamy Procalibra i X-Calibra. Epic i Rockhopper w Specialized.. Podobny podział istnieje u 90% producentów. Jeśli ktoś nie ma szczególnych sportowych ambicji może cieszyć się wygodnym uniwersalnym rowerem, zamiast przerabiać i modyfikować rower wyścigowy.

Nie wszystko da się załatwić regulowanym mostkiem i amortyzowaną sztycą. Zwróć uwagę na zamontowany w w/w rowerze amortyzator. RS Sid słynie z tego, że niekoniecznie sprawdza się przy codziennej eksploatacji, a tak naprawdę zaczyna pracować dopiero przy naparzaniu. Na wygodę użytkowania wpływają parametry takie jak reach, stack, kąty główki i podsiodłówki. Oczywiście kto bogatemu zabroni przerabiać Scalpel'a na dziadkowóz i montować na kierownicy nawet koszyk dla pieska. Tylko po co...

@KNKS, jest z pewnością sporo racji w tym co piszesz, ale ... Spojrzałem sobie na geometrię Scalpel `a i rekreacyjnych Aspect `ów i wychodzą jaja, bo różnice geometrii ramy jeżeli chodzi o pozycję na rowerze (a to autor cały czas podkreśla) są minimalne... Nie wgłębiam się w inne wymiary jak reach i kąt podsiodłówki, bo to amatorzy (jak ja również) najprawdopodobniej nie odczują. 

Co do amortyzatora - nie wypowiadam się, bo nie mam pojęcia.

Tak w ogóle z Aspect `ów to chyba nie ma co wybrać z wyższej półki? 🤔

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, Kettler napisał:

Ludzie co wy z tymi gravelami? Gościu chce rower do lasu i w piach z tu co chwile ktoś wyskakuje z gravelem. 

To już jest choroba i to poważna. 

Z mojej strony ponownie kup sobie albo sztywny xc albo lekkiego fulla. Bez żadnych sztyc regulowanych jak nie będzie bo to do niczego nie jest ci potrzebne. Kilka dni temu spotkałem koło Głodówki Słowaka, który cisnął na lekkim fullu Scotta. Oni tak mają, że króluje u nich nadal góral a nie żadne gravele i tym podobne. I bynajmniej nie przez górski kraj. Liczba szutrów, często fajnego asfaltu wysoko w górach jest u nich ogromna. Aż się chce depnąć na stojąco ale jakoś tak wolą MTB. Co do trailówki xc to chyba ten co podałeś na początku ma 67* na główce a to taki główniejszy parametr co jest trailowe a co nie. Nieco więcej skoku i tyle. Nie bardzo widzę na co ci takie coś. Owszem w stronę traila będzie nieco wygodniej ale ta wygoda topnieje wraz z przepłaszczeniami i nabijanymi km. I tak co nie kupisz to na 1000% w każdym będziesz kombinował z mostkiem może kierą. Nikt ci z tego powodu zdjęć nie porobi i nie wyśmieje. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słowacy to fajny naród, nie napinają się i są bardzo aktywni sportowo. Jak się pojedzie do nich na narty to można spotkać ludzi w ubiorach i ze sprzętem z przed 20 lat. U nas nie do pomyślenia. Mimo, że niektórzy jadą na narty raz w roku na ferie cały sprzęt i ubiór musi być zgodne z obecnym trendem. 
Podobnie jest z rowerami, a przecież głównie chodzi o to aby fajnie spędzić czas na świeżym powietrzu. 😁

Edytowane przez Kettler
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Tyfon79 napisał:

To już jest choroba i to poważna. 

Z mojej strony ponownie kup sobie albo sztywny xc albo lekkiego fulla. Bez żadnych sztyc regulowanych jak nie będzie bo to do niczego nie jest ci potrzebne. Kilka dni temu spotkałem koło Głodówki Słowaka, który cisnął na lekkim fullu Scotta. Oni tak mają, że króluje u nich nadal góral a nie żadne gravele i tym podobne. I bynajmniej nie przez górski kraj. Liczba szutrów, często fajnego asfaltu wysoko w górach jest u nich ogromna. Aż się chce depnąć na stojąco ale jakoś tak wolą MTB. Co do trailówki xc to chyba ten co podałeś na początku ma 67* na główce a to taki główniejszy parametr co jest trailowe a co nie. Nieco więcej skoku i tyle. Nie bardzo widzę na co ci takie coś. Owszem w stronę traila będzie nieco wygodniej ale ta wygoda topnieje wraz z przepłaszczeniami i nabijanymi km. I tak co nie kupisz to na 1000% w każdym będziesz kombinował z mostkiem może kierą. Nikt ci z tego powodu zdjęć nie porobi i nie wyśmieje. 

Coraz bardziej przekonuję się do fulla. Lekki full, ile mniej więcej powinien ważyć? Czy 13,5 kg, będzie się mieścił w tej kategorii?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, bmw750 napisał:

Lekki full, ile mniej więcej powinien ważyć? Czy 13,5 kg, będzie się mieścił w tej kategorii?

Okolice 12kg to chyba teraz standard. Poniżej 12kg w limicie do 13 tys. raczej nie kupisz.

@TheJWjeszcze nie zaczęliśmy tematu wyższości Shimano nad Sramem 🤣

Edytowane przez schwinn0
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, bmw750 napisał:

Coraz bardziej przekonuję się do fulla. Lekki full, ile mniej więcej powinien ważyć? Czy 13,5 kg, będzie się mieścił w tej kategorii?

Do 13 kg w dzisiejszych czasach to przyzwoity wynik. Niestety koła 29”, sztywne osie, szerokie opony i sztyca regulowana swoje waży. Jak nie startujesz w zawodach czy też nie robisz po 2-3 tyś m przewyższeń to kilo w tą czy w tą dużo nie zmienia, oczywiście bez przesady. 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, bmw750 napisał:

Nie skreślam Srama 😉 Nie miałem styczności, ale nie wykluczam.

właściwie to dużej różnicy w MTB nie ma, Sram ma chyba ciut lepsze sprężyny, kasety z wyższych grup również wydają się trwalsze, ale drogie,

duże różnice są w szosowych grupach, według mnie lepiej wyglądają np. Rival czy Force wyglądają po prostu świetnie, Apex już nieco gorzej,

ale przerzutka jest bardzo dobra, wydaje się też być prościej zbudowana od Shi, ciekawą alternatywą jest też Microshift, chwalony Advent

i bardzo trwałe kasety.

Są conajmniej dwa fulle które przytaczam jako ciekawostkę bo są ponad budżet

https://www.ninerbikes.com/products/mcr-9-rdo/

https://www.cannondalebikes.pl/rowery/gravel/gravel/topstone-carbon/topstone-carbon-2-lefty-c15202u

 

Czy rzeczywiście full do XC to nie jest przesada, wydaje się że powinna wystarczyć amortyzowana sztyca, full to coś co jest stworzone do all mountain i downhill,

trudno sobie wyobrazić współczesne DH bez fulli, ale do XC to już dość spora komplikacja, dobry damper to kolejna rzecz o którą trzeba dbać w rowerze,

bo obrywa gorzej niż amor...

Gdybym kupował rower MTB w tym budżecie zdecydowałbym się na Canyon Spectral 29 AL 5 albo Canyon Neuron 7.

Są to bardzo rozsądne, dobrze przemyślane konfiguracje jak ze te pieniądze, i można na tych rowerach sobie pozwolić na naprawdę dużo,

można pojechać np. w Góry Bystrzyckie i tam pojeździć, i tam na pewno pokażą w pełni swoje możliwości, ale również jeśli ktoś lubi "magic carpet" efekt i bardzo mu na nim zależy to to są właśnie te rowery.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@pemekscreen

Z tym MCR 9 RDO to już popłynałeś po całości . Tak jak napisał @Tyfon79, w niektórych przypadkach graveloza to poważna choroba . Mogłeś juz zaproponować jakiegokolwiek fulla i polecić założenie do niego baranka . 

Co do polecanego przez ciebie Spectrala to gratuluje wiedzy . ten rower ma zawieszenie o skoku 150/160 mm .Idealny do jazdy po płaskim , a już na asfalcie to będzie król efektywności .

 

10 godzin temu, pemekscreen napisał:

Czy rzeczywiście full do XC to nie jest przesada, wydaje się że powinna wystarczyć amortyzowana sztyca, full to coś co jest stworzone do all mountain i downhill,

trudno sobie wyobrazić współczesne DH bez fulli, ale do XC to już dość spora komplikacja, dobry damper to kolejna rzecz o którą trzeba dbać w rowerze,

bo obrywa gorzej niż amor...

No tak . Od razu widać że jazda XC nie jest ci obca . Musisz ruszyć z tymi sensacjami do UCI i poinstruować ich że 90% zawodników się myli wybierając fulle do XC . Na gravelach powinni 😁

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warto spojrzeć na używane.

Ten z linku jest mniej więcej MY 2015. Wygląda zaskakująco dobrze.

Przerobiłem u siebie takie dwa, jeden fabryczny,drugi składany na 120mm Rebie i nowej ramie.

Zaj....iście to idzie pod górę, z widłem 120 można objechać wszystkie flowtraile, po twardym jedzie jak hardtail.

Małe łożyska ,delkatny wahacz i kłopoty z brainem to mit.Jeżdziłem tam gdzie nie powinienem i nic się nie działo.

Wyprzedzając wnioski o "starej" geometrii - trzeba się przejechać, można się zdziwić.

EPIC 2015

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, bmw750 napisał:

Coraz bardziej przekonuję się do fulla. Lekki full, ile mniej więcej powinien ważyć? Czy 13,5 kg, będzie się mieścił w tej kategorii?

Chcesz fulla to twoja sprawa. Jest ciut wygodniej i lepsza trakcja po lesie. Ja do takiej jazdy wokół komina wolę sztywnika. Szukałeś z Cannona ściganata ale tam mają model trail HT z Rebą za całkiem "rozsądną cenę". Oczywiście aluminium ale nawet jak na moje gusta i niechęć do przepłacania za napis na ramie jeden z nielicznych rowerów na które był bym w stanie się szarpnąć. I tak chcesz na lata wiec coś tam za jakiś czas wymienisz. Nowoczesna rama już w standardzie mufy BSA i nawet jest insert pod przednią przerzutkę jak by co:P 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

47 minut temu, Tomek21001 napisał:

Warto spojrzeć na używane.

Ten z linku jest mniej więcej MY 2015. Wygląda zaskakująco dobrze.

Przerobiłem u siebie takie dwa, jeden fabryczny,drugi składany na 120mm Rebie i nowej ramie.

Zaj....iście to idzie pod górę, z widłem 120 można objechać wszystkie flowtraile, po twardym jedzie jak hardtail.

Małe łożyska ,delkatny wahacz i kłopoty z brainem to mit.Jeżdziłem tam gdzie nie powinienem i nic się nie działo.

Wyprzedzając wnioski o "starej" geometrii - trzeba się przejechać, można się zdziwić.

EPIC 2015

Nie warto. 

Do ceny tego Epica trzeba doliczyć koszty serwisu, które mogą wynieść 2-3 tys. zł (zawieszenie, łożyska wahacza, napęd, hamulce). Dodatkowym problemem jest nietypowy tylny amortyzaror (stary Brain), którego serwis może się okazac albo drogi, albo wręcz niemożliwy, z braku uszczelek i części zamiennych. 

 

Tymczasem najtańszy sensowny, nowy trail kosztuje  7700 zł:

https://velo.pl/gorskie/gorskie-zawieszone/trail-29-fs/dartmoor/bluebird-evo-29-2

 

Z kolei za 11 500 zł można mić nowego ścigacza XC:

https://www.decathlon.pl/p/rower-gorski-mtb-rockrider-xc-900-s-29-karbonowy/_/R-p-325040

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Tomek595 napisał:

Co do polecanego przez ciebie Spectrala to gratuluje wiedzy . ten rower ma zawieszenie o skoku 150/160 mm .Idealny do jazdy po płaskim , a już na asfalcie to będzie król efektywności .

Rower ma jeździć tylka trzydzieścia procenta swojego żywota po tarmaku.

Jak chcecie naprawdę poważnie pogawarolić, co ja tak naprawdę myślę, co powinien kupić poważny człowiek który lubi wykręcić od czasu do czasu 100 km

na rowerze, to ja uważam że jak wcześniej napisałem/wymieniłem 3 stalowe gravelo/adventurere, i jeszcze jeden ciekawy przykład https://surlybikes.com/bikes/grappler

warto też rzucić oką na oferty Salsa i Kona. 

 

czyli np. 

https://www.salsacycles.com/bikes/2022-stormchaser-grx-810-1x-sus

lub

https://konaworld.com/sutra_ltd.cfm

 

No ale autor wątku woli jeździć za kolegami.

 

Edytowane przez pemekscreen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ma pierwszej stronie AUTOR wątku napisał że

W dniu 13.11.2022 o 14:16, bmw750 napisał:

Gravelowi mówię, stanowcze nie! To zdecydowanie nie dla mnie 😉

Co ty polskiego w szkole nie miałeś i nie rozumiesz znaczenie powyższego stwierdzenia ? 

Edytowane przez Tomek595
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja po prostu nie jestem taki zasadniczy, może autor wątku nie widział takowych graveli,

rower mtb jest mnóstwo i wystarczy sobie wpisać widełki w dużym sklepie online jakimś zagranicznym paneuropejskim 

wypluje to rozsądną ofertę,

ja bym poszedł do najbliższego dużego sklepu rowerowego gdzie jest też serwis, bo dampery trzeba serwisować

jest to czasochłonne i jest to poważna sprawa... to tak na miejscu kogoś kto jeździ okazjonalnie, głównie w weekendy i to nie wszystkie

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 11.11.2022 o 18:57, KNKS napisał:

Po pełnym zablokowaniu da się jechać efektywnie na krótkich dojazdówkach DDR lub asfaltem, jednak sensu nie ma w tym za grosz...

Kupno roweru XC HT do jazdy po asfalcie też nie ma sensu. Do takiego zastosowania jakim  pisze autor tematu są takie rowery.  https://sprint-rowery.pl/rower-trekkingowy-giant-toughroad-slr-1-2022?gclid=Cj0KCQiAsdKbBhDHARIsANJ6-jdisn0M7ZY73mjx8JfLvcZp-WvL1M-kWVjkUblCMdgETDExbVb-qjEaArvDEALw_wcB

Tylko trza zrozumieć że nie żyjemy w latach 90 😄

Edytowane przez Alsew
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...