padamus Napisano 27 Października 2022 Udostępnij Napisano 27 Października 2022 Witam, drugi raz w tym roku. Dokładnie na długości 2cm złamał, urwał mi się wał w pieście tylnej Shimano XT FH-M8110B. Trochę to dziwne bo wcześniej jeździłem dwa lata na tych piastach i nic takiego się nie działo. Co ciekawe na takim rowerze mogłem normalnie jechać, nawet tego nie zauważyłem. Dopiero jak odkręciłem tylne koło to część wału odpadła. Pytanie, co może być tego przyczyną? Serwis piast robię sam czyszczę, później smaruje łożyska i dokręcam kontr nakrętkę, tak aby nie było za dużego tarcia i luzu na łożyskach. Czy siła z jaką jest dokręcone tylne koło może być tego powodem? Zawieszenie typu full. Rower używany dość intensywnie do enduro. Druga część pytania. Gdzie taki wał zakupić? Używany też będzie dobry, potrzebuje dwóch sztuk. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
siemalysy Napisano 27 Października 2022 Udostępnij Napisano 27 Października 2022 (edytowane) Generalnie wału w piaście nie ma. Wrzuć zdjęcie tego co Tobie pękł, będzie łatwiej pomów. Pękła Ci oś, którą dokręcasz koło? To, że pękło nie po raz pierwszy musi mieć przyczynę. Być może ta piasta nie jest odpowiednia do Twojego stylu jazdy. Edytowane 27 Października 2022 przez siemalysy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
padamus Napisano 27 Października 2022 Autor Udostępnij Napisano 27 Października 2022 Dodaje zdjęcia. Tak się teraz na to patrzę i urwało się na gwincie w miejscu gdzie jest nakrętka z bieżnią łożyska. Zerwało się na gwincie bo jest tam najmniej materiału. Część osi, która pozostała w nakrętce z bieżnią da się wykręcić. Dokładnie dwa razy złamało się w tym samym miejscu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KSikorski Napisano 27 Października 2022 Udostępnij Napisano 27 Października 2022 Moim zdaniem krzywa lub mało sztywną rama. Mnóstwo ram "full" jest krzywych już w sklepie i przy wymianie łożysk trzeba je "naciągać" albo wbijać ośki punktów obrotu młotkiem... Inna sprawa, że ta Piasta ma alumiową tuleję centralną. Do cięższych zastosowań warto pomyśleć o stalowej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
padamus Napisano 27 Października 2022 Autor Udostępnij Napisano 27 Października 2022 Wypytam o tę krzywą ramę w serwisie aby to zbadali. Tylne zawieszenie w rowerze tak jak piszesz jest raczej kiepskie. Rower to https://www.canyon.com/pl-pl/spectral-on-al-7.0/50006668.html?utm_source=csemail&utm_medium=email&utm_campaign=customer-email&campaigndate=20200309 Zastanawiam się nad tym o czym piszesz odnośnie aluminiowej jak to napisałeś "tulei centralnej" którą wcześniej nazywaliśmy ośką czy ja wałem . Przez tę tuleje przechodzi jeszcze inna ośka, którą się zaciska koło i ona jest już stalowa. Także ta stalowa ośka w jakiś tam sposób wzmacnia całość. Muszę sprawdzić czy z tą stalową ośką jest wszystko Ok bo pojawiły się na niej z tego co kojarzę przetarcia ale to chyba nie powinno mieć znaczenia. BTW o wymianie piasty na inną już dawno myślałem ale musiał bym wymienić chyba całe koło bo nic innego co pasuje to 32 szprych i współpracuje z moją kasetą nie znaleźli mi w serwisie. Sama piasta chyba nie jest taka zła bo to XT, a możesz polecić coś lepszego co by tutaj pasowało? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tyfon79 Napisano 27 Października 2022 Udostępnij Napisano 27 Października 2022 Też mi pękła oś innego producenta dość lipnych piast i szukając na gwałt alternatywy odradzono mi Shimano pod dowolną postacią. Padło słowo na "g" bez zbędnych ceregieli, filozofowania i tym podobnych dywagacji. Jak jeżdzisz poważnie enduro to kup piasty od producenta, który do tego je robi a nie udaje, że robi i wciska syf tylko dlatego, że wymyślił sobie "swoją" piastę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KSikorski Napisano 27 Października 2022 Udostępnij Napisano 27 Października 2022 Tanio i dobrze: Novatec d902 Sb z bębenkiem microspline dostępna w krakowskim sklepie koło-koła lub w sklepie internetowym rowerowyraj. Drogo i dobrze: Dt swiss 370 lub 350 z bębenkiem microspline. Na olx widziałem dziś komplet kół dt swiss E1900 w dobrej cenie, rozważyłbym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
padamus Napisano 28 Października 2022 Autor Udostępnij Napisano 28 Października 2022 Pewnie za dużo chce, a masz może jakieś propozycje piast z cichym bębenkiem? Odzwyczaiłem się od cykania bębenka i raczej ciężko by było mi się przestawić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KSikorski Napisano 28 Października 2022 Udostępnij Napisano 28 Października 2022 Kolejna piasta Shimano XT. Ewentualnie wziąć to co masz i zamówić u tokarza stalową tuleję zamiast tej połamanej aluminiowej. Ewentualnie jak chcesz, to mam całe koło 27,5 z taką samą piastą jak Twoja. Rozbieram swój rower na części, wkrótce wystawię je na sprzedaż. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
padamus Napisano 28 Października 2022 Autor Udostępnij Napisano 28 Października 2022 Myślałem już o tym. Bardzo możliwe, że to się skończy u tokarza bo mam trzy takie piasty (dwie z połamanymi osiami, jedną sprawną). Tę którą zakupiłem ostatnio oddaje w ramach rękojmi do sklepu w którym ją zakupiłem. IMHO te piasty nie są takie złe mają dobre uszczelnienia. Ewentualnie mogę od Ciebie kupić samą piastę. Napisz jak długo używana i w jakich warunkach + proponowana cena. Co do samego uszkodzenia to na ten moment po przemyśleniach wydaje mi się, że to mogło się stać podczas hamowania. Miejsce w którym złamała się ośka piasty jest miejscem nad którym przechodzi tarcza hamulcowa. Ośka w tym miejscu jest gwintowana co osłabia jej wytrzymałość. Przez ośkę przechodzi stalowy wałek także jeżeli chodzi o siły góra, dół raczej to nie problem. Raczej zadziałały tu siły skrętne i sama oś tego nie wytrzymała. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KSikorski Napisano 28 Października 2022 Udostępnij Napisano 28 Października 2022 Sprzedaję całe koło. "Stalowy wałek" nie jest tak dokładnie spasowany z aluminiową osią, by znieść naprężenia gnące. Na Twoim miejscu chcąc zachować cichą piastę toczyłbym po prostu stalową oś. Polecam 1.6580. Robiłem kiedyś z tego półosie do samochodów terenowych. Wiem że na pewno pół metra takiego wałka o średnicy 30mm leży w https://mdm-technic.com Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
padamus Napisano 28 Października 2022 Autor Udostępnij Napisano 28 Października 2022 Z tym pasowaniem to się zgodzę, jest tam luz. Natomiast dalej będę obstawał za moją teorią. Zobacz na zdjęcie. Tam jest taki ząbek, który sugeruje w którym kierunku nastąpiło zerwanie. Sugerujesz użycie stali 1.6580. Pytanie czy po obróbce materiału ma to być hartowane? Czy też twoim zdaniem bez hartowania będzie to i tak bardziej wytrzymałe od aluminium. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KSikorski Napisano 28 Października 2022 Udostępnij Napisano 28 Października 2022 1.6580 jest dostarczany w stanie ulepszonym cieplnie, na skroś. Jeśli nacina się w nim wielowypusty to można hartować indukcyjnie na kilka dziesiątych milimetra w głąb, ale w przypadku piasty to wręcz niewskazane. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.