Skocz do zawartości

[Opony] gravelowe do MTB a wygląd


Nial

Rekomendowane odpowiedzi

Czołem,

Bardzo lubię swoje Vittoria Mezcal 2,25", ale chciałbym spróbować jak ten rower się będzie zachowywał i jeździł na czymś cieńszym. Coś szybszego ale nie jakieś semi-slicki bo się na zjazdach z moimi umiejętonościami zabiję 🤣 Nic lajtowego i wyścigowego, nic mało odpornego na przebicia - odpada np. taki Thunder Burt. Za Race King też podziękuję. Z opon nie-drutowych MTB o szerokości np. 2.0, wybór jest prawie żaden. Tak sobie bym chętnie pokombinował, może coś z gravelowych, ale w szerokości 700x50c się zdziwiłem jaki jest mały wybór - mamy np. Schwalbe G-One Bite.

Nie myślałem że to kiedyś napiszę :D ale ma ktoś może zdjęcia jak wygląda nowoczesny MTB na oponach 45c😅? Zaskakująco mało zdjęć w necie znajduję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie chciałbyś czegoś takiego WTB ThickSlick 27.5x1.95 ?

Kupiłem i okazały się o oczko za duże. Na MTB też się nadadzą. Mają naprawdę deklarowany rozmiar.

Tu masz filmik jak się prezentują na MTB:

 

Edytowane przez rambolbambol
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najprościej szukać na: https://www.bicyclerollingresistance.com Wybór opon gravelowych kończy się praktycznie na szerokości 45C. Bez problemu natomiast można coś wybrać w szerokości 40-42C. Są jeszcze opony turystyczne i bardzo ciekawie prezentuje opona: https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/schwalbe-marathon-almotion-addix Niskie opory toczenia, występuje w wersji 50C nawet 55C, spora odporność na przebicie, dobra przyczepność na mokrej nawierzchni. Od siebie dodam że jest komfortowa. Ale ma marne własności terenowe. Porównując z Marathon Mondial zachowuje się niemal jak slick. Skoro wspomniałeś o odporności na przebicie potraktuj bardzo serio testy opon pod tym kątem na ww. stronie. Rewelacyjnie odzwierciedlają rzeczywiste warunki.

Edytowane przez chrismel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Nial napisał:

Coś szybszego ale nie jakieś semi-slicki bo się na zjazdach z moimi umiejętonościami zabiję 🤣 Nic lajtowego i wyścigowego, nic mało odpornego na przebicia

No to masz problem. Gravel z założenia ma szybkie opony, bo do tego służy. Jeżeli chcesz coś z większym bieżnikiem, to tak naprawdę kupisz wąską oponę MTB. Tylko... po co?

Szerokość naprawdę dużo nie zmienia. Jeżeli sądzisz że kupisz oponę 45c czy 50c z większym bieżnikiem i nagle zyskasz +5 km/h, to się bardzo mocno mylisz. Zysk będzie minimalny, za to komfort spadnie dość mocno. Wraz ze zmniejszeniem objętości opony, musisz podnieść ciśnienie.

Kup sobie szybkie opony MTB. Piszesz o 50c, a to oznacza że tak naprawdę szukasz opon... 2.0". Różnica w stosunku do 2.25" to 7mm, czyli zaledwie 13%. 

Jest taka strona Bike Rolling Resistance. Zestawię Ci dwie opony. Continental Race King 2.2 Performance, czyli podstawowa zwijana i Schwalbe G-One Bite 42c. Według Ciebie, 42c powinna być dużo szybsza.

RK: 2.4 Bara/ 24.2W; Po zejściu do 1.7 Bara, czy bardziej realnej wartości, masz opór 26.2W

G-One: 2.3 Bara/ 28.6W. 2.3 Bara przy 42c, to nie jest ciśnienie do jazdy w terenie. No chyba że ważysz w okolicach 60kg.

Tak jak napisałem, Race King jest w podstawowej wersji. Gdybyś wybrał wersję Protection, czyli chyba najwyższą wersję, to oporami toczenia przebiłbyś większość opon Gravelowych.

A pisząc krótko:

Kupując opony Gravel, które sprawdzą się nawet w lekkim terenie, nie zyskasz absolutnie nic, poza znacznym spadkiem komfortu bo będziesz musiał podnieść ciśnienie.

Edytowane przez ChuChu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 km/h szybciej, dobre :) Chodzi o oszczędność energii na kilkuset kilometrach. @seczuan  oglądałem, co więcej chyba nawet przez chwilę na żywo na Gothice. Kolega ma G-One Bite w rowerze który niedawno pokazywałem na kanale, to akurat wiem jak wygląda.

Co do https://www.bicyclerollingresistance.com  to oczywiście nie tylko znam, mam tam płatną subskrypcję od lat. Nie zgadzam się z ich metodologią testowania na bębnie, producenci opon robią to inaczej - dwa bębny połączone płaską gąsienicą, kontakt "okrągłej" opony z "okrągłym" podłożem daje inny nacisk i inne uginanie się opony, oczywiście jakaś tam wskazówka to jest ale to nie do końca tak. Potem wychodzą takie kwiatki - porównywane RK i G-One mają inną wysokość, grubość materiału, inaczej się uginają na okrągłym cylindrze. Nie chce mi się tu teraz w to głębiej wchodzić :)

Chodzi mi o propozycje, może jest na rynku coś czego nie wiem - to raz, dwa zastanawiam się jakby to wyglądało na 45c.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie patrz na szerokość opony bo ona nie jest aż tak istotna. Liczy się przede wszystkim bieżnik oraz rodzaj mieszanki. Następna kwestia jest taka że opona węższa która w testach jest szybsza często okazuje się wolniejsza w realnych warunkach bo nigdy nie jeździmy po idealnie gładkiej nawierzchni. A im bardziej nawierzchnia jest nierówna tym szybsza będzie szersza opona na niższym ciśnieniu. Zresztą przy trasach które pokonujesz nie bardzo możesz poszaleć w tym temacie bo oprócz oporów toczenia bardzo istotna jest dla Ciebie przyczepność. Co z tego że zyskasz 10-20W ale nie dojedziesz do mety jakiegoś ultra bo się wcześniej zabijesz. Dodatkowo przy ultra mega istotny jest komfort. Widziałem kiedyś fitting roweru dla triathlonistki i pierwsze co zrobili po testach w tunelu aerodynamicznym to podnieśli jej mostek o 3 cm. Owszem, opór powietrza wzrósł ale więcej wzrosła wydolność organizmu.

W Twoim przypadku największym problemem nie są opony ale aerodynamika bo na niej tracisz najwięcej. Najprostsze co możesz zrobić to założyć lemondkę. Szerokie rozłożenie rąk spowalnia dość mocno. Gdybyś myślał o obniżeniu kierownicy to zysk będzie minimalny. Przez ostatni rok bawię się gravelem, robię różne konfiguracje i najwięcej dała mi właśnie lemondka. Realnie zysk oceniam na ciut więcej niż 1 ząbek na kasecie. Czyli przy tym samym wysiłku i kadencji zamiast na 14T jadę na 13T. Jeździsz w spodenkach kolarskich więc tu nic nie wykombinujesz. Ale już z ubiorem góry możesz powalczyć. Następna kwestia to bagaż. Francis Cade testował kiedyś Tailfin AeroPack w tunelu aerodynamicznym i wyszło że rower z tym "plecakiem" z tyłu ma mniejszy opór niż bez.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...