Skocz do zawartości

[Amortyzator przedni] Sr suntour raidon 120mm twardniej podczas niskiej temp


Siaja

Rekomendowane odpowiedzi

Witam tak jak w tytule posiadam wwm i podczas dni gdzie temp wynosi 12 stopni lub niżej, amortyzator staje się strasznie twardy. W ciepłe dni amortyzator działa bardzo dobrze jednak w te chłodne twardnieje i bardzo mnie to zdziwiło, poniewax myślałem że przy tej klasie sprzętu takie zjawisko nie będzie miało miejsca. Amortyzator posiadam 3 miesiące i nie zrobiłem mu serwisu. Czy to może mieć na to wpływ? Pozdrawiam 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raidon to entry level jeśli chodzi o amoryzatory - najtańszy amortyzator powietrzny, nie licząc skrajnego złomu w postaci XCR.

To konstrukcja smarowana smarem stałym - zwiększa się jego lepkość/gęstość w niskich temperaturach. Dodatkowo w komorze powietrznej może być kilka ml oleju 90WT, który w temperaturach w okolicy 0 staje się galaretką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 22.10.2022 o 18:03, Siaja napisał:

Witam tak jak w tytule posiadam wwm i podczas dni gdzie temp wynosi 12 stopni lub niżej, amortyzator staje się strasznie twardy. W ciepłe dni amortyzator działa bardzo dobrze jednak w te chłodne twardnieje i bardzo mnie to zdziwiło, poniewax myślałem że przy tej klasie sprzętu takie zjawisko nie będzie miało miejsca. Amortyzator posiadam 3 miesiące i nie zrobiłem mu serwisu. Czy to może mieć na to wpływ? Pozdrawiam 

Cześć, mam amortyzator Santour AXON RLRC zakupiony w maju 2021 i od początku dzieję się z nim to samo. Tzn. twardnieje i mocno zamula przy niskiej temperaturze. Mniej więcej od +10 stopni w dół. Im zimniej tym bardziej zamula. Sytuacja się poprawia nieznacznie, świeżo po nasmarowaniu goleni Brunoxem do smarowania goleni. Ale na krótko. Nie wiem czy to kwestia smaru czy jeszcze czegoś innego. Ale ogólnie jak się ochłodzi mam wrażenie jak bym się cofnął o 25 lat  i śmigał na amortyzatorze RST Mozo elastomerowym (był kiedyś taki :) , które twardniały pod wpływem zimna. Mam takie pytanie do czytających ten wątek, czy inne amortyzatory tej czy innej marki mają tak samo? Mam starego Marzocchi (smarownie i jednocześnie tłumienie - otwarta kąpiel olejowa) i z nim nie ma i nie było takich problemów nie tylko przy temperaturach 10 stopni, ale nawet przy minus 10 stopniach. Pytanie jakie mi się jeszcze nasuwa. Czy to co zamula to smar na goleniach czy może olej o zbyt dużej lepkości w tłumiku? Bo jak olej, to tylko kwestia jego wymiany na coś o niższej lepkości a jak smar, to może też i tutaj zadziałać i wymienić go na taki do pracy w niższych temperaturach? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Suntourach nie ma otwartej kapieli olejowej tak jak w Marzocchi. Musisz go sobie przeserwisować, Czyli olej o niskiej lepkości do tłumika. Ja leje 2,5 Fuchs silkolene RSF a szczególnie to miec odpowiedni smar niskotemperaturowy: https://activia.sgl.pl/cena/oleje-i-smary/smary/do-amortyzatorlw_specjalistyczny-smar-do-amortyzatorlw/1858

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Cześć, mam pytanie odnośnie montażu w amortyzatorze Santour AXON RLRC 29 tokena, tokenów. Z ogólnej wyczytanej wiedzy wiem, że taki zabieg poprawia czułość amortyzatora na wybieranie mniejszych nierówności i progresywną pracę czyli utwardzanie się pod koniec skoku, na czym mi zależy. Proszę o radę jak to wygląda w praktyce? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla czułości Suntourów kluczowe znaczenie ma smarowanie. 

Polecam przetestować ten smar::

https://activia.sgl.pl/cena/oleje-i-smary/smary/do-amortyzatorlw_specjalistyczny-smar-do-amortyzatorlw/1858

Posmaruj nim uszczelki i ślizgi, a przede wszystkim obficie nałóż go na tłok sprężyny powietrznej (ten biały element z uszczelką). Nasmarowanie tłoka powinno zauważalnie poprawić czułość widelca. 

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 26.02.2023 o 11:24, Galvatron napisał:

Dla czułości Suntourów kluczowe znaczenie ma smarowanie. 

Polecam przetestować ten smar::

https://activia.sgl.pl/cena/oleje-i-smary/smary/do-amortyzatorlw_specjalistyczny-smar-do-amortyzatorlw/1858

Posmaruj nim uszczelki i ślizgi, a przede wszystkim obficie nałóż go na tłok sprężyny powietrznej (ten biały element z uszczelką). Nasmarowanie tłoka powinno zauważalnie poprawić czułość widelca. 

 

Używałeś tego smaru i zauważyłeś różnicę z doświadczenia? Pytam bo mam Judy butter Rock Shox'a i zastanawiam się czy ten będzie lepszy?

"Dokumosa napisał: Na twardej działa przyzwoicie jeśli ważysz w okolicy 85kg na miękkiej jeździł mój syn jak ważył 65kg i było nieźle. Ale o "wybieraniu liści" nie ma mowy."

Ważę trochę więcej niż 85 kg a na przysłowiowe wybieranie liści nie liczę :). Ale zamulenie przy niskiej temperaturze jest duże. Wczoraj przy ujemnej temperaturze  amor miał duży problem. Zauwałzyłem, że chodzi w dużym stopniu o smarowanie goleni. Jak przetrę golenie górne brunoxem wtedy jakby amor ożywa i pracuje lepiej. 

 

 

 

 

 

Edytowane przez bladawiec
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brunox chwilowo poprawia smarowanie ale jednocześnie długookresowo je degraduje bo rozpuszcza smar na ślizgach. W tych widłach częste serwisy to podstawa. Judy butter nadaje się pod uszczelki kurzowe ale na ślizgach sprawdza się średnio. Najlepiej sam przetestuj zanim zainwestujesz w... koszty przesyłki ;). Serwis dołu to 15min roboty. Nie trzeba nawet z roweru zdejmować widła.

 

Edytowane przez Dokumosa
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Zrobiłem serwis dolnych lag, co prawda użyłem smaru, jaki akurat miałem, czyli Judy Buttler Rock Shox'a. Nie jest zimno, więc praca całkiem fajna po serwisie. Ale zastanawiam się nad innym smarem, tym bardziej, że ten smar, który mam już się kończy. Ponadto chciałem spróbować czegoś najlepszego. Dlatego zapytałem o ten smar Slik Honey, czy rzeczywiście warto go kupić, bo cena wskazuje, że jest rewelacyjny. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy temu...

Zrobiłem pełny serwis  Santour AXON RLRC 29. Używając przy tym smaru dedykowanego do amortyzatorów SRAM Butter. Wymieniłem też olej w kartridżu na nowy. Użyłem FUCHS SILKOLENE RSF 2,5  Lepkość oleju 2,5. Pracuje rewelacyjnie. Nigdy nie był tak czuły od nowości. Nic nie stuka ,bo wcześniej było słychać charakterystyczne klikanie podczas pracy. Dodam jeszcze, że zwiększyłem mu skok o ze 100 na 110 mm odejmując jeden dystans. Dołożyłem trzeciego tokena.  Jedyne co mnie zastanawia, to mało wyczuwalny zakres regulacji tłumienia odbicia (regulowane czerwonym pokrętłem na na dole prawej goleni). Prawie go nie ma. Trudno mi powiedzieć czy dałem odpowiednią ilość oleju, bo wylałem z tłumika 30 ml. Wlałem nowego 32 ml. Może to za mało? Nie chciałem przesadzić w drugą stronę i nalać za dużo. Co ciekawe jak miałem jeszcze nie wkręcony tłumik w rękach i regulowałem to tłumienie to wyraźnie było czuć różnice na skrajnych położeniach pokrętła, od niemalże zerowego tłumienia do prawie całkowitego zblokowania. Albo coś źle zmontowałem, tylko co tam można źle zmontować? Albo trzeba wlać więcej oleju, albo olej powinien mieć większą lepkość? Ktoś coś może doradzić? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minuty temu, Dokumosa napisał:

A jak działa regulacha tłumienia kompresji?

Podobnie jak tłumienie odbicia praktycznie pomimo ustawienia pokrętła w skrajnych położeniach nie ma różnicy. Czy to by mogło oznaczać za małą ilość oleju albo za mała lepkość? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...