Skocz do zawartości

[Rama] Ns Surge Evo l i 187cm wzrostu. Za mala rama?


czarnyblack

Rekomendowane odpowiedzi

Czesc wszystkim.

Jakis czas temu zlozylem sobie rower na ramie NS Surge Evo rozmiar L, rozmiar kol 27.5". Dlugo polowalem na rame stalowa, ktora bedzie do bardziej hardkorowej jazdy, ale tez do zwyklego przemieszczania sie. Rama w rozmiarze L (najwiekszy dostepny) ma reach 409, gdzie z tabelki wynika ze przy moim wzroscie 187cm powinienem miec reach na poziomie 460 - 470. Rower sluzy mi do skakania nieduzych hopek, do bikeparku, do zwyklej jazdy po lesie i po prostu do przemieszczania sie. Nigdy nie mialem okazji jezdzic na rowerze z reachem dopasowanym do mojego wzrostu. Pytanie brzmi, czy jest sens szukac nowej ramy? Czy roznica w jezdzie bedzie az tak diametralnie inna? Jezeli inna rama, to jaka? Ze stalowych ram o takiej specyfice to na polskim rynku nie znalaem kompletnie nic. Z alu wybor wiekszy, ale do alu musialbym sie przekonac, bo jak dla mnie sa po prostu nie w moim guscie. 

Edytowane przez czarnyblack
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Surge to dirtówka na sterydach a nie rower do normalnej jazdy. Stalowe ramy do takich zastosowań to nisza, mały jest wybór  współczesnych ram na rynku za normalne pieniądze.

Czy jest sens szukać nowej ramy? Jak ci się dobrze jeździ to nie, jak źle to tak. Na to pytanie musisz sobie sam odpowiedzieć. Najlepiej by było jeszcze przymierzyć dopasowany wzrostem rower w sklepie i porównać na którym lepiej.

Ale rama z większym reachem (pewnie koło 460-480mm) na pewno by była wygodniejsza na twój wzrost. Reach dużo zmienia.

 

Z stalowych na polskim rynku to kojarzę tylko NS'a Eccentrica CRMO ale cena  jak za ramę full suspension.

Ja bym próbował się przekonać do alu ram, jest w czym wybierać np Dartmoor hornet, Primal, aluminiowy eccentric i wiele innych.

 

 

Ps. jeśli myślisz o sprzedaży tej ramy to możesz napisać na pv.

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak samo jak trudno komuś kto nigdy nie jadł wytłumaczyć jak smakują truskawki tak samo trudno powiedzieć jak bedziesz się czuł na większym rowerze. Jedno jest pewne za duży rower jest z kolei bardzo niewygodny i męczący. Hardtail to żaden jednorożec. Nie masz nikogo lub jakiejś wypożyczalni żeby spradzić i dobrać rozmiar ?

Według mnie bedziesz się czuł dużo lepiej na większej ramie jeśli chodzi o jazde w terenie a nie skoki na hopach szczególnie jeśli wybierzesz 29. Surge to rower do specyficznych zastosowań i innej geometrii od współczensej trailówki. Jeśli weźmiesz coś ala Eccentric / Primal  to wheelbase urośnie znacząco również dzięki dłuższemu tyłowi. Surge ma bardzo wysoki suport(jak pod koła 26, bb drop 12,5mm) w porównaniu do dzisiejszych rowerów trailowych(50-60mm) i bedziesz siedział bardziej w rowerze co da datkową stabilość. Na za krótkim rowerze bardziej trzesie i jakby rzuca na boki przy wiekszej prędkości, ciało ucieka do tyłu żeby nie przelecieć przez kiere na stromiznach. Najbliższy duży rower ala Surge to jednak bedzie Hornet ale lepiej wybrać coś innego jeśli myślisz bardziej o jeździe trailowej niż katowanie skokami i dropami, do tego masz już Surga. 

 

Surge to świetny rower do tego co był projektowany ale różnica do wpółczesnej trailówki we właściwej romiarówce pod twój wzrost i z kołami 29 to przepaść jeśli chodzi o odczucia.

 

Edytowane przez michalj2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Surge jest bardzo krótki, jak ścigacz XC (rozstaw kół 1124 mm w rozmiarze L). 

Dłuższa, bardziej współczesna konstrukcja, na pewno byłaby stabilniejsza na trudnych trasach. 

Współczesne rowery tego typu, jak Dartmoor Hornet i Primal, w rozmiarze L mają rozstaw kół w okolicach 1190-1220 mm. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki panowie za odpowiedzi. Co do sprawdzenia czy na większym rowerze będzie mi się lepiej jeździć, to nikt nie ma u mnie hardtaila z jakąś bardziej agresywną geometrią. Maks to Trek Caliber 7 w rozmiarze odpowiadającym mojemu wzrostowi. Jak się ustawię z ziomkiem na jazdę to przymierzę się do niego, żeby sprawdzić jaka jest różnica w pozycji na rowerze. Styl swojej jazdy chciałbym ukierunkowywać właśnie ba bikeparki i zwiększać skilla, żeby latać fajne hopy. Jakiś czas temu wynająłem fulla na 29" kołach, niby dobrany do wzrostu, ale w ciemno wybrałbym mój rower, bo jakoś dziwnie mi się na nim jeździło. Może to kwestia modelu, bo był to raczej jakiś budżetowy rower z ledwo hamującymi hamulcami. Co do produktów Dartmoora, to mam piasty z tej firmy i jeżeli ramy robią tej samej jakości, to podziękuję za tą firmę ; ) W oko wpadł mi Nukeproof Scout, niestety nie jest stalowy, ale ciekawa geometria. Przez krótki czas myślałem o ramie full, ale raczej pozostane przy hardtailu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://www.endurorider.pl/dartmoor-primal/

Znalazłem takie coś ; )) Tak jak czułem. Może i w nowych ramach coś tam poprawili, ale ten artykuł mówi sam za siebie. Ja od siebie mogę tylko dodać, że mam piasty Dartmoora w kolorze petrol/oil slick i rower wiecej czasu stał niż jeździł i piasty zaczęły się utleniać. Po prostu anoda z nich schodzi. Tylna piasta przeskakiwała nawet od jazdy po płaskim. Oczywiście reklamowałem to ale sklep (pozwolę sobie go tutaj oczernić) bikerhouse olał mnie ciepłym moczem. Reklamacje w tym sklepie nie istnieją i nie miałem już siły na ich głupie tłumaczenia. Także na tej podstawie i podstawie artykułu, z Dartmoora się wyleczyłem.

Edytowane przez czarnyblack
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem trochę rozeznania i na mój cel padły ramy z linka poniżej. Swoją dość ciekawa stronka.

https://geometrygeeks.bike/compare/ns-bikes-surge-evo-2019-l,ns-bikes-eccentric-alu-evo-27-5-2020-l-1,nukeproof-scout-275-2022-2022-xl,ns-bikes-eccentric-cromo-29-2021-l/

NS Surge Evo dałem tylko, żeby zobaczyć jaka przepaść dzieli w rozmiarze te ramy. 

Jedna z ram jest pod koła 29", ale widziałem że można wsadzić do niej też plusowe opony.

Co do zastosowań ramy to tak jak wcześniej pisałem, trochę jazdy po lesie na singletrackach, trochę skakania hopek, bikeparki to głównie trasy z jakimiś hopkami, bandami.

Przy rozważeniu np. Ns Bikes Eccentric Alu vs Nukeproof Scout, która z tych ram da więcej zabawy z jazdy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystkie te ramy mają praktycznie taką samą geometrie a dlugość ramy można dobrać rozmiarem i będą się prowadzić podobnie. Primal jest najtańszy(i ma najgorszy lakier), Eccentric najładniejszy(według mnie), Eccentric cromo najdroższy i najcięższy, Scout pomiędzy nimi ale ma najniżej położony suport względem ziemi(dla mnie to zbyt nisko i jest do kupienia tylko z zaganicy). Jesteś już pewien co do wyboru rozmiaru koła? Bierzesz pod uwage fakt że tylna oś obecnego koła nie bedzie pasowąć do nowej ramy z boostem?

Edytowane przez michalj2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 18.10.2022 o 15:40, czarnyblack napisał:

https://www.endurorider.pl/dartmoor-primal/

Znalazłem takie coś ; )) Tak jak czułem. Może i w nowych ramach coś tam poprawili, ale ten artykuł mówi sam za siebie. Ja od siebie mogę tylko dodać, że mam piasty Dartmoora w kolorze petrol/oil slick i rower wiecej czasu stał niż jeździł i piasty zaczęły się utleniać. Po prostu anoda z nich schodzi. Tylna piasta przeskakiwała nawet od jazdy po płaskim. Oczywiście reklamowałem to ale sklep (pozwolę sobie go tutaj oczernić) bikerhouse olał mnie ciepłym moczem. Reklamacje w tym sklepie nie istnieją i nie miałem już siły na ich głupie tłumaczenia. Także na tej podstawie i podstawie artykułu, z Dartmoora się wyleczyłem.

Ten "artykuł" jest mocno nieaktualny jeśli o ramy primala chodzi. Właściwie primal to przyzwoita rama poza felernym lakierem. 

Posiadam primala 27,5 z 2020 oraz od niedawna dwa eccentric'i evo 29 i 27,5. Zastanawiam się kupić trzeciej ramy ns'a i zrobić przekładkę primala (trzyma mnie właściwie tylko średnica sztycy - nie chcę się rozstawać z aktualnym dropperem a nie mam przekonania do redukcji). Wizualnie i technicznie ns ma lepiej zrobione ramy. Geo podobna.

Edytowane przez Dokumosa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Juz mialem kupowac Nukeproof, ale nagle zmienil mi sie punkt widzenia. Caly czas uwazalem, ze sztywniak wystarczy mi w zupelnosci (i moze tak by bylo), ale przeanalizowalem to sobie i rama full chyba bedzie lepszym rozwiazaniem. Zawieszenie daje jednak ten komfort przy wyboistym terenie i przy lądowaniu. Z racji malej dostepnosci ram full na rynku, zaczalem doglebniej analizowac produkty Dartmoora, bo oferuja kupno samej ramy w przyzwoitej cenie. Ramy od ktoregos roku sa juz poprawione i nie pekaja, takze moze i pojde w tym kierunku. Z tego co mowil Jan Kilinski z Dartmoora, to model Bluebird idealnie wpasowywalby sie w moje wymagania. Jednak zastanawia mnie to, czy powinienem przesiadac sie z kol 27.5 na 29. Leb od natloku informacji mam juz spuchniety. Pewnie jakbym skladal rower od 0, to bym bral 29. Jakbym teraz chcial tak zrobic, to musze zaplatac na nowo kola, nowe obrecze, szprychy, amor. Zastanawiam sie po prostu czy amator jak ja, odczuje roznice przy przesiadce na 29". Co do piasty boost na tylne kolo, to sa adaptery. Jakbym natomiast zaplatal kolo na nowo, to wtedy kupowalbym tez nowa piaste. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie FS dartmoora to tylko węglowe thunderbirdy są cokolwiek warte (jeśli długoterminowo nie będą pękać). Wszystkie inne to jest taka zaledwie namiastka FS, a ze względu na brak linka pośredniczącego sztywność boczna tyłu jest żałosna (wszystko trzyma się tylko na dolnym pivocie). No i rzecz jasna lakier tak samo ... jak w HTkach.

Adaptery tylne do boost to naciągana sprawa - nie zmieniają linii łańcucha do boost co implikuje kilka kolejnych kwestii. (m.in. przerzutka tył i korba).

Edytowane przez Dokumosa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Surge Evo jest na piastę 135x10 jeśli masz piastę np dt swiss to może i są adaptery aż do boosta 148x12 ale większości piast nie ma adpaterów mieżdzy piastą na szpilke a sztywną osią. Z pozytywów są jakieś przeceny i wyprzedaże w tym roku bo dostępność też się poprawiła.

Edytowane przez michalj2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, czarnyblack napisał:

Przegladalem testy i opinie innych osob i kazdy z nich dobrze sie wypowiadal wlasnie o ramach full Dartmoora. Co innego w takim razie bys sugerowal? 

Co do adapterow, to tez gdzies widzialem wypowiedzi i niby wszystko hulało.

Sugerowałbym rozejrzenie się za gotowym rowerem bo ramy FS są bardzo drogie (jednymi z najtańszych na rynku są np. NS Bikes), nie jest trywialnym zadaniem dobór odpowiedniego tłumika i nie przełożysz kilku istotnych gratów z obecnego roweru.

Adaptery pozostawiają linię łańcucha 49mm zamiast boostowej 52. Jednocześnie ramy boost b.często nie pozwolą na montaż korby z linią 49mm (na pewno nie wejdzie taka do primala czy eccentrica nawet z małą 32T zębatką). No i miałem też przypadek, że przerzutce tylnej zabrakło z 1mm wychyłu żeby ogarnąć największą koronkę na kasecie (kaseta jest 3mm bardziej odsunięta od przerzutki niż ustawa przewiduje). Próbowałem wiele razy - zawsze kończyło się nowymi kołami i nowym amortyzatorem ;)

Edytowane przez Dokumosa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ustawiłbym sobie filtr z powiadomieniem na olx: rama 142. Ogólnie standard boost stał sie dominujący już 5-6 lat temu. Jedną z ram, która była długo pod piastę 142x12 i ma nowoczesną geometrię jest Blackbird 27,5 do roku 2021, w 2022 stał sie również zboostowany. Np taki:

https://www.olx.pl/d/oferta/dartmoor-blackbird-l-zestaw-z-korbami-i-sztyca-CID767-IDRoid0.html

Najlepsze Blackbirdy mają mają wspawke w okolicach suportu(chyba od 2019r, ten powyższy jej nie ma i się troche ceni za dużo). Jednak warto rozważyć kupno nowego tylniego koła boost lub przelot i kupic to na co ma się ochotę. Komplet za 450zł to pewnie tylne bedzie dużo taniej ;)

https://www.olx.pl/d/oferta/komplet-kol-black-jack-27-5-boost-szeroka-obrecz-nowe-CID767-IDRqUC8.html

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Blackbird jeżeli już ,to polowałbym na nowego w rozmiarze XL, bo ta rama jest tak tania, że bez sensu używkę kupować. Sęk w tym, że mój skok amora to 140mm. Co prawda mogę zwiększyć mu skok chyba do 160mm, tylko przy niewielkich hopach które skaczę, to nawet nie dobijam w 140mm do końca. Także raczej rama trailowa w moim wypadku i z czasem może enduro. 

Co do boosta, to adapter który mam zamiar kupić chyba powinien zdać egzamin. Jak nie, to przeplotę koło na nowej piaście i tyle.

Edytowane przez czarnyblack
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...