Skocz do zawartości

[5500] cross


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

nie znam się na specjalnie na rowerach, ale przeczytałem mnóstwo tematów na tym forum oraz porównałem sporo różnych modeli różnych marek. Poszukuję roweru do jazdy po mieście i leśnych ścieżkach, także wybór padł na crossa.

Wybieram pomiędzy Cube Nature EXC a Kellys Phanatic 70 a Merida Crossway 500.

Wypunktowałem sobie różnice:

1) Widelec: SR Suntour NCX E RL Air T w Cube, SR SUNTOUR NCX-D RL Air w Kellys, SR Suntour NCX D-RL Coil w Meridzie

2) Hamulce - kolejno: MT200, MT500, MT400

3) Tylna przerzutka: XT RD-T8000, XT M781, XT Shadow

4) Korba: XT FC-T8000, Deore T6010, FSA Alfa Drive

5) Kaseta: CS-HG500 (11-34T), CS-HG50-10 (11-36T), CS-HG500 (11-34T)

6) Piasty: TX505, M475, TX505

Zakładając porównywalne ceny wszystkich trzech modeli, które różnice są najbardziej odczuwalne? Które z w/w różnic są trudne w ewentualnej wymianie na lepszy sprzęt?

 

Odrzuciłem Giant Roam Disc 0, Meridę Crossway XT ze względu na cenę, a Giant Roam Disc 1 uważam, że wypada gorzej niż wybrana trójka (jeśli się mylę to proszę o podpowiedzi).

Rowery Marin nie podobają mi się z wyglądu.

Brałbym jeszcze pod uwagę Scott Sub Cross 10, ale jest on trochę droższy od limitu, więc musiałby być lepszy, a patrząc na parametry wg mnie nie ma znaczących różnic.

Z góry dzięki za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ChrisM a czy na którymkolwiek z tych rowerow jechałeś?

Odpowiedzi na twoje pytania udzieliłeś sobie sam w pierwszym zdaniu:

"nie znam się na specjalnie na rowerach"

Jezeli nie znasz sie na rowerach, ale założyłeś taki budżet na crossówkę to niezależnie od marki kupisz coś naprawdę przyzwoitego. A to czy ten rower będzie miał napęd ze złota, czy ze śmietnika, nie zrobi Ci żadnej różnicy jeżeli geometria ramy nie będzie Ci odpowiadać. 

Idź do sklepu i sie przejedź na kilku rowerach. Drogą eliminacji dorzuć te najmniej wygodne i jezeli nie bedziesz miał jasności, bo np. zostaną Ci 2 rowery, na których jeździ sie podobnie, to wtedy wróć na forum z pytaniem o kwestie techniczne i to pozwoli Ci wybrać ten rower idealny.

Moim zdaniem tak to powinno wyglądać,  a wszelkie rozważania na temat tego jaki osprzęt jest lepszy w rowerze, ktory w pierwszej kolejności powinien być wygodny, są na drugim planie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak kolega wyżej, biorąc pod uwagę to, że jak sam piszesz nie znasz się specjalnie, więc i nie masz porównania to w tym budżecie czego byś nie kupił to będzie to dobry wybór i będziesz zadowolony. Rozumiem chęć posiadania jak najlepszego osprzętu względem ceny, ale ten trochę gorszy też sprawdzi się w codziennym użytkowaniu i nie będzie wymagał upgrade'u.

Merida ma jedyna z tego zestawienia sprężynowy widelec, co powinno w tej cenie eliminować ją na starcie. 

Oprócz tabelek, zwróciłbym jeszcze uwagę na pozycję , wygodę, wagę i wygląd. Roam 1 ma akurat bardzo fajną nowoczesną geometrię wg mnie wygląda najlepiej, dodatkowo jest też chyba najlżejszy, ja akurat brałbym go bardzo mocno pod uwagę (może nie jestem obiektywny, bo prawie go kupiłem w zeszłym roku, ale ostatecznie stanęło na rowerze ze sztywnym wideclem).

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zerknij na CTM Stark 4.0. Niedawno miałem taki sam dylemat i kupiłem właśnie ten rower. Na papierze brak słabych stron. W tej cenie Rock Shox Paragon Gołd i hamulce M6000 (podobno odczuwalna różnica w porównaniu z mt200/400/500) z tarczami SM-RT54 robią różnicę. Reszta również na bdb poziomie. Taperowana główka ramy, kaseta 11-34, przerzutka tył t8000, przód t6000, korba t8000, waży 12.6kg. Wiem, że ze względu na mój zerowy straż post ten może być uznany jako reklama, ale zarzekam się, że nie mam nic wspólnego z producentem/dystrybutorem.

Edytowane przez Szatynbury
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co wygląda dobrze na papierze nie zawsze idzie w parze z tym co zastajemy w praktyce.

To jest to o czym wspominałem w kwestii komfortu. Wielu laikow nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, ze decydując sie na gorszy osprzet moze byc lepiej, a w tym przypadku wygodniej.

Ten CTM jest idealnym przykladem... już objasniam, bo mialem taki przypadek z Unibike Viper, ktory jes na podobnym osprzecie.

Mam klienta, ktory od kilku lat jezdzil tym modelem, a ze juz troche sie zużył to postanowił wymienic na taki sam, ale nowy.

W Vipe'rze 2022 tez postanowili dac hamulce M6000, co jest troche przesada do crossowki, ale ok niech im bedzie.

Problem w tym, ze chcieli dobrze, a wyszło tak, ze musiałem klientowi zmieniać klamki na model nizej, a wlasciwie na starsze m501...

Chodzi o to, ze klamki m6000 maja poprawiona konstrukcje dla zwiększenia sztywności dźwigni. Wszystko byloby ok, gdyby nie kolidowało to ze wskaźnikiem manetki. Problem jest z połączeniem klamek przewidzianych do MTB pod manetki bez wskaźnika, z manetkami przewidzianymi do trekingow i crossowek, w ktorych wskaznik powinien byc.

Efekt jest taki, ze ustawiajac sobie klamke tak zeby bylo nam wygodnie naciskac hamulec jednym palcem, to nie jestesmy w stanie dosiegnac kciukiem do manetki zmiany biegow ;)

Porównując do motoryzacji to tak jakbyście zamontowali sportowa skrzynie biegow, aby zyskać na szybkości zmiany przelozen, ale ta sportowa skrzynia ni do konca pasuje do waszego auta i okazuje sie, ze dźwignia zmiany biegow musi znajdować sie pomiędzy tylnymi fotelami. Niby sama zmiana biegu przebiegnie błyskawicznie, ale najpierw musicie przesiąść sie na tylna kanapę ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Artur85 napisał:

Merida ma jedyna z tego zestawienia sprężynowy widelec, co powinno w tej cenie eliminować ją na starcie

A tu ja nie zgodzę sie z Tobą... przynajmniej nie do końca.

Bo niby faktycznie w tych pieniądzach pojawiają sie już amory powietrzne, ale nie dlatego, że są lepsze, tylko że rynek się tego domaga.

Chodzi o to, ze gdy producent decyduje sie na montaż amora powietrznego, ktory czesto jest tak naprawdę "wzbogacona" tylko o powietrze wersja sprezynowca, robi to przede wszystki po to zeby "janusze" bardziej sie napalali.

Żeby zrozumiec o co chodzi trzeba wiedziec jakie sa najwazniejsze zalety, ale przede wszystkim wady amortyzatora powietrznego.

Zalety to po pierwsze nizsza masa, no bo powietrze jest troche lzejsze od stali ;) i mozliwosc plynnej regulacji twardosci w ogromnym zakresie.

Za to wadą jest to, że sprezyna powietrzna, zwłaszcza w tanim amorze, dosc mocno upośledza płynność pracy amortyzatora.

Aby amor powietrzny mogl konkurować płynnością pracy ze średniej klasy sprężynowym, musi kosztowac kilka tysiaków, a nie znajdowac sie w rowerze za taka kwotę 😛

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Maciek.B napisał:

To co wygląda dobrze na papierze nie zawsze idzie w parze z tym co zastajemy w praktyce.

To jest to o czym wspominałem w kwestii komfortu. Wielu laikow nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, ze decydując sie na gorszy osprzet moze byc lepiej, a w tym przypadku wygodniej.

Ten CTM jest idealnym przykladem... już objasniam, bo mialem taki przypadek z Unibike Viper, ktory jes na podobnym osprzecie.

Mam klienta, ktory od kilku lat jezdzil tym modelem, a ze juz troche sie zużył to postanowił wymienic na taki sam, ale nowy.

W Vipe'rze 2022 tez postanowili dac hamulce M6000, co jest troche przesada do crossowki, ale ok niech im bedzie.

Problem w tym, ze chcieli dobrze, a wyszło tak, ze musiałem klientowi zmieniać klamki na model nizej, a wlasciwie na starsze m501...

Chodzi o to, ze klamki m6000 maja poprawiona konstrukcje dla zwiększenia sztywności dźwigni. Wszystko byloby ok, gdyby nie kolidowało to ze wskaźnikiem manetki. Problem jest z połączeniem klamek przewidzianych do MTB pod manetki bez wskaźnika, z manetkami przewidzianymi do trekingow i crossowek, w ktorych wskaznik powinien byc.

Efekt jest taki, ze ustawiajac sobie klamke tak zeby bylo nam wygodnie naciskac hamulec jednym palcem, to nie jestesmy w stanie dosiegnac kciukiem do manetki zmiany biegow ;)

Porównując do motoryzacji to tak jakbyście zamontowali sportowa skrzynie biegow, aby zyskać na szybkości zmiany przelozen, ale ta sportowa skrzynia ni do konca pasuje do waszego auta i okazuje sie, ze dźwignia zmiany biegow musi znajdować sie pomiędzy tylnymi fotelami. Niby sama zmiana biegu przebiegnie błyskawicznie, ale najpierw musicie przesiąść sie na tylna kanapę ;)

Kolego, ale wydaje mi się, że ten problem dotyczy kompatybilności klamek m6100 z manetkami t6000 - takie połączenie jest w Unibike'u. W CTM chyba wszystko jest ok (klamki m6000). Muszę to sprawdzić ale jestem na długim urlopie i zostawiłem rower jeszcze nie złożony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Maciek.B, ale rozmowa jest o:

W dniu 10.10.2022 o 22:07, ChrisM napisał:

SR Suntour NCX E RL Air T w Cube, SR SUNTOUR NCX-D RL Air w Kellys, SR Suntour NCX D-RL Coil

więc trochę się popłynąłeś z tym wykładem 🤣.

 

A ktoś jeszcze może potwierdzić ten problem w Viper? Bo jakoś mi się nie chce wierzyć żeby Unibike zrobił coś takiego.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę, że dyskusja poszła w trochę innym kierunku, ale postaram się odpowiedzieć na wszystkie pytania do mnie. Mam nadzieję, że pomożecie mi wybrać najlepszą dla mnie opcję.

W dniu 11.10.2022 o 09:27, Maciek.B napisał:

@ChrisM a czy na którymkolwiek z tych rowerow jechałeś?

22 godziny temu, Artur85 napisał:

Oprócz tabelek, zwróciłbym jeszcze uwagę na pozycję , wygodę, wagę i wygląd.

Tak, na wszystkich siedziałem i jechałem po salonach / przed salonami. Na wszystkich siedzi mi się wygodnie, geometrie ram mi odpowiadają. Może na Meridzie najmniej, a na Kellys i Cube tak samo. Zrobiłem zdjęcia jak siedzę na każdym z nich i na Cube mam minimalnie bardziej wyprostowaną sylwetkę niż na pozostałych (mimo tego, że rama w Cube jest o 3cm dłuższa). Jeśli chodzi o wagę to Merida jest przy podnoszeniu odczuwalnie lżejsza (12,4kg) niż Cube (13,3kg), a przede wszystkim niż Kellys (14,1kg). Nie wiem na ile ma to znaczenie przy jeździe? Wydaje mi się, że jestem za dużym laikiem, żeby odczuć jakiekolwiek różnice po przejechaniu dosłownie paru metrów. Z wyglądu Kellys i Cube bardzo mi się podobają, Merida nie. Czyli po wizycie w sklepach: Merida jednak odpada.

22 godziny temu, Artur85 napisał:

Roam 1 ma akurat bardzo fajną nowoczesną geometrię wg mnie wygląda najlepiej, dodatkowo jest też chyba najlżejszy, ja akurat brałbym go bardzo mocno pod uwagę (może nie jestem obiektywny, bo prawie go kupiłem w zeszłym roku, ale ostatecznie stanęło na rowerze ze sztywnym wideclem).

Jutro chcę zobaczyć Roam 1. Dam znać jakie mam odczucia.

16 godzin temu, Szatynbury napisał:

Zerknij na CTM Stark 4.0.

Jakoś wcześniej nie brałem pod uwagę marki CTM, nie przewijała się w innych wątkach na forum odnośnie crossów. Podzwoniłem po sklepach, ale dostępny jest tylko CTM Stark 3.0. Specyfikację ma wcale nienajgorszą, choć wg mnie do 4.0 (i branej pod uwagę konkurencji) trochę brakuje. Postaram się jutro przymierzyć (sprawdzić, jak ma się hamulec i manetki nie dam rady, bo w 3.0 są inne hamulce) i zobaczymy.

13 godzin temu, Maciek.B napisał:

Zalety to po pierwsze nizsza masa, no bo powietrze jest troche lzejsze od stali ;) i mozliwosc plynnej regulacji twardosci w ogromnym zakresie.

Zaskakujące, że Merida mimo sprężynowego widelca jest dużo lżejsza od obu na powietrznym.

 

Podsumowując: na razie Cube i Kellys u mnie na remis.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, chudzinki napisał:

A ktoś jeszcze może potwierdzić ten problem w Viper? Bo jakoś mi się nie chce wierzyć żeby Unibike zrobił coś takiego

Tu nie ma co potwierdzać. Rozmawiałem na ten temat z osoba odpowiedzialna w Unibike za dobór komponentow.

Wg. nich, aby złożyć rower na rownie wysokiej klasy komponentach, tak musi byc i dziekuje do widzenia ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 12.10.2022 o 12:04, ChrisM napisał:

Jutro chcę zobaczyć Roam 1. Dam znać jakie mam odczucia.

Pojechałem specjalnie 100km, żeby zobaczyć, usiąść i przejechać się po parkingu Giant Roam 2 (rama L) oraz obejrzeć Giant Roam 1 (rama XL). Siedzi mi się wygodnie - coś pomiędzy Kellys a Cube jeśli chodzi o pochylenie/wyprostowanie. Waga porównywalna z Meridą, lżejszy od Kellys i Cube. Odczucia ogólne są podobne, ale jednak gorsze niż w Kellys i Cube. Wygląd też nie do końca w moim typie.

W dniu 12.10.2022 o 12:04, ChrisM napisał:

dostępny jest tylko CTM Stark 3.0. Specyfikację ma wcale nienajgorszą, choć wg mnie do 4.0 (i branej pod uwagę konkurencji) trochę brakuje. Postaram się jutro przymierzyć (sprawdzić, jak ma się hamulec i manetki nie dam rady, bo w 3.0 są inne hamulce) i zobaczymy.

Pozytywne zaskoczenie. CTM Stark 3.0 bardzo wygodny, sylwetka wg mnie idealna, z jazdy próbnej jestem bardzo zadowolony, rower lekki, porównywalny do Meridy i Gianta. Jedynie komponenty słabsze niż u konkurencji, a CTM Stark 4.0 nie znalazłem w okolicy. Mimo wszystko wydaje mi się, że jednak Kellys i Cube bardziej mi odpowiadały i z wyglądu też ładniejsze.

Aktualna klasyfikacja:

1. Cube / Kellys
3. CTM
4. Giant
5. Merida

Mogę prosić jeszcze o jakieś porady odnośnie tego czy wybrać Cube czy Kellys?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Szatynbury napisał:

Ja dzwoniłem bezpośrednio do dystrybutora CTM na Polskę, bo oficjalnie nie było dystrybucji w mojej okolicy a okazało się, że zarówno Stark 4.0 był do ogarnięcia jak i punkt zakupu był niedaleko mnie. Radzę się zorientować w temacie.

Dzwoniłem do dwóch sklepów firmowych i do dystrybutora - mam najnowszą informację, że w 2022 roku żaden egzemplarz CTM Stark 4.0 nie zostanie już wyprodukowany. Także nie ma możliwości zakupu.

Tak jak pisałem, CTM Stark 3.0 mi się podoba, ale jednak przegrywa z Cube i Kellys.

 

Opony zawsze mogę zmienić (Kellys ma jakieś wzmacniane, które też niestety powodują, że jest cięższy o kilkaset gram). Nie wiem czy odczuję różnicę w amorze - z tego co czytałem to aluminiowe golenie anodowane to jedynie 300 gram zysku względem stalowych, a innej różnicy nie znalazłem. Jeśli chodzi o hamulce to na czym polega przewaga 500 nad 200?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Opony zawsze mogę zmienić (Kellys ma jakieś wzmacniane, które też niestety powodują, że jest cięższy o kilkaset gram). Nie wiem czy odczuję różnicę w amorze - z tego co czytałem to aluminiowe golenie anodowane to jedynie 300 gram zysku względem stalowych, a innej różnicy nie znalazłem. Jeśli chodzi o hamulce to na czym polega przewaga 500 nad 200?

Te opony to taka ciekawostka, jak się zmieniają trendy. A osobiście wolałbym anodę na goleniach niż hamulce MT500 - ludzie na forach piszą, że to są pierwsze pod względem ceny w które warto zainwestować ( niereferencyjny odpowiednik deore ). U siebie w MTB mam MT200, nie działają wybitnie, ale na moje turystyczne potrzeby są wystarczające.

Mam też doinwestowanego crossa, i u mnie wyglądało to tak, że kupiłem prawie podstawowego crossa od Specializeda za około 1800 zł ( altus, NEX, tektro tarcze na linkach ) i z czasem włożyłem w niego więcej niż jego bazowa wartość, ale nie wymieniłem jeszcze ani napędu, ani hamulców, ani kół, amor tak, bo trochę już nie miał takiej czułości, ale chyba bardziej dlatego bo chciałem sprawdzić jak się jeździ na powietrznym. Dlaczego nie wymieniłem podstawowych komponentów ? bo to wszystko działa wystarczająco dobrze, przy mojej jeździe turystycznej - jednodniowe wycieczki po ponad 200 km, czy wypad z sakwami na kilka dni. Oczywiście zgadze się, że lepsza by była kaseta z 10 zębatkami,  albo hamulce żylety a nie spowalniacze. Co roku po sezonie wchodzę na stronki z komponentami rowerowymi i kombinuje jak bym włożył nowy napęd, jakie hamulce, jakie koła, a potem przychodzi wiosna wsiadam na rower i dochodzę do wniosku, że po co wymieniać dobrzy działające części. Natomiast uważam że największe znaczenie mają elementy które poprawiają wygodę podróżowania, i w to inwestowałem pieniądze. Oprócz wyżej wymienionego amortyzatora złotówki poszły na: siodło - 500 zł, chwyty+rogi - 250 zł, mostek z odpowiednimi parametrami, amortyzowana rura pod-siodłowa cane creek st, w tą zimę wejdą nowe szersze opony pod jazdę z sakwami. Taką drogę obrałem i taką polecam, czyli mniejszy budżet na rower, a resztę w komponenty których potrzeba wyjdzie w praniu, ale jak masz pieniądze to weź cube. 

Gdybym teraz miał kupować bazowego crossa pod taka modernizacje, to musiałby spełniać 3 kryteria: dedykowane gniazdo pod stopkę, najlepiej przy suporcie, kolor jaki kto sobie wymarzy ale nigdy więcej matowego, linki prowadzone po dolnej rurze ( nie muszą być wewnętrzne ). Oczywiście chciałbym też sztywne osie, i taperowaną główkę ( amortyzatory dla crossów pod taką główkę potrafią być trzy razy tańsze niż pod prostą ), ale te rzeczy praktycznie nie występują w crossach.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ChrisM w skali calego roweru 300g to niewiele, ale biorac pod uwage, ze zrzucamy tyle na 1 elemencie to naprawdę sporo.

Kupujac jeszcze np. lzejsze opony po kolejne 300g na szt, nagle okaze sie ze urywamy z roweru 1 kg.

Roznica miedzy hamulcami 200, a 500 jest w klamce. 200 maja dzwignie na 2 dlonie, a 500 na 1 palec ;) i sa aluminiowe, a nie stalowe.

Ale do takiego roweru to nie ma najmniejszego znaczenia.

A jezeli przy jakichkolwiek hamulcach brakuje sily hamowania to zmieniasz tarcze, klocki na polmetale i nagle mt200 zaczyna hamowac lepiej niz 4-tloczkowy Saint z zywicznymi klockami 😛

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...