razor2077 Napisano 25 Września 2022 Napisano 25 Września 2022 Witam, chciałbym zainwestować trochę w ulepszenie mojego roweru Lovelec Atik interesuje mnie wymiana napędu i chciałbym założyć coś z jednym blatem z przodu i tu pojawia się pytanie jak ma się umieszczenie większej kasety 1x10/11/12 do silnika w tylnym kole. oraz na jakich ulepszeniach po kolei warto by było się skupić po wymianie napędu ? Cytuj
ChuChu Napisano 26 Września 2022 Napisano 26 Września 2022 Ile masz aktualnie biegów z tyłu? 7? Cytuj
ChuChu Napisano 26 Września 2022 Napisano 26 Września 2022 No to masz problem, bo to prawdopodobnie wolnobieg. Nic innego tam nie zamontujesz. Cytuj
Kettler Napisano 26 Września 2022 Napisano 26 Września 2022 (edytowane) Podstawowe pytanie co chcesz osiągnąć dzięki tym zmianom i ile chcesz na to wydać ? Ze specyfikacji wynika, że mimo, że jest to tani rower elektryczny ( 5,4 tyś zł 🤔) to firma która go składała dobrała komponenty w sposób przemyślany: napęd i przerzutki Shimano, amortyzator Suntour, hamulce hydrauliczne, koła 29 cala. Najtańsze komponenty ale jednak markowe 👍 Zgodnie ze specyfikacją tego modelu z 2022 r zamontowano przerzutkę Altus 8 przełożeń i kasetę. Możesz: 1. Wstawić: nowy suport, korbę holowtech i dodać do tego jedną zębatkę (można kupić za nie duże pieniądze do 10 i 11 s. 2. Z tył kaseta 10s max 11s do tego przerzutka i manetka. Teraz jest fajnie bo ludzie przechodzą na 1x12 i można za nieduże pieniądze kupić zestawy 10s i 11s. Edytowane 26 Września 2022 przez Kettler Cytuj
PiotrWie Napisano 27 Września 2022 Napisano 27 Września 2022 (edytowane) Jak ma wolnobieg to nie da się go zmienić na kasetę - chyba że zmienisz silnik który jest zintegrowany z piastą. Możliwa wymiana wyłącznie na wolnobieg 9 rzędowy - jest to ilość wystarczająca w rowerze elektrycznym ale warto kupić kilka wolnobiegów na zapas - mogą całkiem zniknąć z rynku. Jeden powinien wystarczyć na jakieś 4 - 5 tyś km. Do tego 9 biegowa przerzutka Deore i z przodu jedna tarcza 38 lub 42 - zależnie od tego czy chce się mieć rower bardziej zbliżony do górskiego czy trekkingowego. Edytowane 27 Września 2022 przez PiotrWie Cytuj
tobo Napisano 29 Września 2022 Napisano 29 Września 2022 Może założyć wolnobieg 10 rzędów. Robi taki np tri diamond, dnp i sunrace. 11-32, 11-34, 11-36. Koszt 250-500 zł. 10sp kasety to jedyna opcja do napędu z jedym blatem- tylko w grupach 10sp są przerzutki ze sprzęgłem. Teoretycznie można i bez sprzęgła (np 9sp) ale blat Narrow wide niekoniecznie poradzi sobie z trzymaniem łańcucha na wybojach. W takim przypadku zalecam założenie prowadnicy łańcucha lub pozostawienie przerzutki jako trzymadła łańcucha. Jeździłem z wolnobiegami 8, 9 i 10 sp, sunrace i tri diamond i kultura zmiany biegów tego drugiego była lepsza niż sunrace. Wolnobiegi 8-10 sp nie znikną z rynku jak długo w ofercie dużych producentów będą silniki w piaście pod Wolnobieg, a na ich pożegnanie się nie zanosi. Jedyny mankament w polskich warunkach to abstrakcyjna cena. Działanie jest całkiem przyzwoite, lepsze wersje mają zakres od 11 zębów najmniejszej koronki. Cytuj
PiotrWie Napisano 2 Października 2022 Napisano 2 Października 2022 My mamy układ 9 - 1 od początku, zrobiliśmy pod 14 tyś i nie mamy problemów ze spadającym łańcuchem. A poza tym to spokojnie można założyć 10 biegową przerzutkę na do układu 9 biegowego, ważne by manetka i łańcuch były 9 biegowe - to przecież manetka decyduje o tym o ile przesunie się przerzutka. A różnica w grubości łańcucha jest minimalna - na pewno łańcuch 9 rzędów wejdzie do wózka przerzutki 10 rzędowej. Cytuj
tobo Napisano 2 Października 2022 Napisano 2 Października 2022 Nie możesz założyć przerzutki 10 sp srama do manetki 9sp srama ani przerzutki mtb 10sp shimano do manetki 9sp. Bo to nie działa. Jedyne co możesz to założyć przerzutkę szosowa 10 sp shimano do manetki 9sp shimano, z wyłączeniem tiagry 4700. Cytuj
Electronite Napisano 3 Października 2022 Napisano 3 Października 2022 Masz silnik! To sprawia, że nie potrzebujesz miliona biegów. 7 na kasecie starczy. Co jest ważne, to żeby blat z przodu był stalowy, i łańcuch CX10 albo podobny. Bo jak tam wsadzisz 10 albo 11 biegowy system, to przy tych momentach po prostu urwiesz łańcuch. Albo zeżresz zębatki w tydzień. Z ulepszeń, no to lepszy kontroler. grube kable do baterii. Ja bym od 100A Sabvotona zaczął i robił tuning. I patrzył z czego pierwszy dym pójdzie, z silnika czy z baterii. Jak silnik padnie, to pchaj Bafanga BBSHD (tego co ma 1kW mocy) z eBaya. A jak bateria będzie niedomagać, to kupuj wiadrami baterie od Makity i pruj ogniwa Cytuj
Maciek.B Napisano 4 Października 2022 Napisano 4 Października 2022 Hej, Nie znalazlem typowego watku do przywitania sie, wiec WITAM Pomimo tego, ze to moj pierwszy post na tym forum to mysle, iz z moja wiedza i doswiadczeniem jestem w stanie wniesc cos ciekawego. @razor2077 przede wszystkim odpowiedz sobie na pytanie: Po co Ci to? Nie odbierz mnie zle, bo nie chce nikogo urazic. Ten rower nie jest zly jak za te kase, ale jakby nie liczyc to jeden z najtanszych elektrykow na rynku i jakiekolwiek modyfikacje takiego roweru maja sredni sens. Pomijajac juz sam fakt, ze w systemie wolnobiegowym zadna ilosc biegow nie bedzie dzialac dobrze, to zakladanie do takiego roweru napedu np. 1x12 to jak montowanie kłowej skrzyni biegów rodem z aut WRC do Skody Fabii 1,2 TDI. Niby mozna, ale efekt bedzie taki, ze zamiast zwiekszyc osiagi - zmniejszysz sobie komfort Napedy 1x... nie sa zle, ale wbrew pozorom rower z przerzutka z przodu pozostaje znacznie bardziej uniwersalny, nawet jezeli z tylu mamy jedynie 7 biegow, zwlaszcze jezeli mowimy o rowerze po trochu do wszystkiego, ze slabym silnikiem i bateria o malej pojemnosci. Tak czy inaczej jezeli juz bedziesz chcial pakowac cos lepszego w ten rower to na napedzie raczej bym skonczyl, a zaczalbym np. od amortyzatora, jakichs fajnych opon i hamulcow. Niestety po wymianie tych elementow na lepsze okaze sie, ze wydales kilka tysiecy zl, a rower nadal nie jedzie szybciej, wygodniej i nie jest lepszy w terenie. Podsumowując, opcji jest kilka: Odpowiedz sobie na pytanie czego oczekujesz od roweru: 1. Jezeli z obecnym rowerem wszystko jest ok, a twoje przemyslenia o wymianie napedu to jedynie chec podazania za modą na napedy 1x... to rob co chcesz i nie pytaj innych o zdanie 😛 Ale skoro juz pytasz to ja w takim przypadku po prostu bym go umyl, wymienil zuzyte elementy eksploatacyjne na zblizone do seryjnych i cieszylbym sie nim dalej. 2. Jezeli oczekujesz fajnej zabawki w teren to zrob jak wyzej, tylko zastap ostatnie moje stwierdzenie "cieszylbym sie nim dalej" na: Sprzedaj go i kup cos z centralnym silnikiem, najlepiej z pelnym zawieszeniem. Niestety ta opcja to koszt 20k zl plus, ale dostajesz wszystko co daje wieksze mozliwosci i frajde z jazdy. 3. Nie wspominales o elektryce, ale jezeli chcialbys jezdzic troche szybciej na pradzie, to najsensowniejsza opcja bedzie zas elektryfikacja jakiegos fajnego seryjnego gorala. Recepta jest dosc prosta: rower do 5k + (silnik, bateria i reszta elektroniki) tez ok. 5k = 10k zl, ale masz sprzet, ktory lata bezpiecznie ok. 50 km/h. Powodzenia Cytuj
PiotrWie Napisano 5 Października 2022 Napisano 5 Października 2022 (edytowane) Z moich doświadczeń - 50 lat jazdy rowerem, spokojnie ponad 100 tyś km wynika że jazda żadnym rowerem 50/h nie jest bezpieczna. Ale jak kto uważa - mój sąsiad twierdzi że jazda samochodem 120/h w terenie zabudowanym jest bezpieczna i że jego BMW hamuje że 100 w miejscu. A co do ilości biegów - zupełnie się zgadzam że w elektryku wystarczy 7 biegów z tyłu ale ma to sens gdy nam się uda kupić kilkunastoletni nieużywany osprzęt lepszej klasy, dzisiejsze 7 to osprzęt pozaklasowy, o jakości podobnej do polskich przerzutek z lat 80-tych, ani precyzją ani trwałością żaden element napędu nie grzeszy. Jeszcze da się kupić przyzwoite 9 rzędowe napędy, choć podejrzewam że niezbyt długo. Edytowane 5 Października 2022 przez PiotrWie Cytuj
Maciek.B Napisano 5 Października 2022 Napisano 5 Października 2022 @PiotrWie sama jazda na rowerze nawet 100 km/h jest bezpieczna. Dopiero upadek przy takiej predkosci staje sie grozny Ale bardziej mialem na mysli to, ze aby zrobic elektryka, ktory ma jezdzic szybciej niz 25 km/h, tak aby niebezpieczenstwa wynikajace z uzytkowania wynikaly tylko z predkosci, a nie z tego, ze jadac 25 km/h nagle nam cos odpada i to jest przyczyna wypadku. Cytuj
PiotrWie Napisano 5 Października 2022 Napisano 5 Października 2022 Można jeździć nawet i 200/h tylko nie tam, gdzie wyjedziesz z zza zakrętu a tam tuż przed tobą jedzie ktoś 10 - 15/h. Samemu można się zabić - nie jest to zakazane, gorzej jak komuś zrobi się krzywdę. Dlatego uważam że 50/h na zjeździe w funparku może być ale na ogólnie uczęszczam szlaku czasem nawet lekko pod górę nie będzie bezpieczne. Cytuj
tobo Napisano 5 Października 2022 Napisano 5 Października 2022 W elektryku, szczególnie o nadlegalnej mocy, napędy inne niż 1x z przodu są zdecydowanie wątpliwie sensowne. Do momentu gdy zaaplikowałem sobie elektryka miałem zawsze napędy 3x. W sumie ponad 20 lat. Na fali błędu przyzwyczajeń zaaplikowałem to samo do elektryka. I poza ekstremalnymi podjazdami 99% czasu targałem blat 48 z koronkami 11, 13 i 15. 36 zębów z przodu i coś więcej z tyłu było w obiegu zaledwie i wyłącznie na jednym lokalnym podjeździe na kocich łbach o nachyleniu 30%. Po zmianie na 1x I silnik centralny przy blacie 46 zębów nadal używam przez 90% czasu 11t, 5% 13tke i 5% resztę. Nie widzę żadnego Subaryno-skojarzenia w napędzie klasy deore 12 biegów. To sprawny, bezproblemowy napęd. Cytuj
PiotrWie Napisano 5 Października 2022 Napisano 5 Października 2022 Może niekoniecznie 12 - nowe grupy LinkGlide dedykowane do rowerów z dużym obciążeniem mają 10 (Deore LG ) i 11 Deore XT LG ). A Sram do elektryków dedykuję 8 biegów tłumacząc to tym że przy wspomagania mogą być większe odstępy pomiędzy przełożeniami. A szerszy łańcuch jest z reguły bardziej trwały. Cytuj
tobo Napisano 6 Października 2022 Napisano 6 Października 2022 Poszukaj które E mają ten napęd dedykowany do elektryków. Seryjnie. Powstał w 2016 roku. Cytuj
PiotrWie Napisano 6 Października 2022 Napisano 6 Października 2022 W 2018 miały Treki, ale teraz rzeczywiście ciężki znaleźć - bo Sram go ceni bardzo wysoko, kaseta kosztuje ponad 500 Euro, więc firmy niechętnie go stosują, poza tym jest utrwalone mniemanie że 8 biegów to przeżytek. Ale LinkGlide cały napęd 10 biegów kosztuje w granicach 250 Euro i jest już sporo rowerów z tymi napędami. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.